|
Odoslaný - 14 december 2007 : 19:46:30
|
No ja som presvedčená a preto som to aj zdôraznila, že odpoveď kňaza, v pastorácii, má byť pre nás to pravé orechové a teda nie len on sa mi takto vyjadril. Ale myslím si, že kto chce rozumieť tomu, čo píše a predkladá pápež Ján Pavol II. vo svojom apoštolskom liste , aj porozumie. Zatiaľ je toto fórum katolícke, aj keď súkromné, napriek tomu sa držiace posledných platných dokumentov. A taktiež by som rada upozornila, niekde to tak trocha presiaklo, pápež Benedikt XVI. rozhodne "neopravuje" predchádzajúceho pápeža. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 december 2007 : 20:51:26
|
Ktore su to posledne platne dokumenty To som este ako katolik nepocul , ze v magisteriu platia posledne platne dokumenty a nie Magisterium ako celok To moze platit len v disciplinarnych zalezitostiach , ale nikdy , podciarkujem nikdy , vo vieroucnych , alebo mravoucnych otazkach Dufam , ze sa nam dostane vysvetlenia V opacnom pripade si vazne budem mysliet , ze sme svedkami utoku na Magisterium Odmietat neporusenu liniu ucenia papezov zavana herezou , vazeni |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 15 december 2007 : 17:45:43
|
Pre korektnosť uvádzam aj odpovede d.p. Juraja Vitteka, ale i nášho priateľa Suriho , najprv teda odpoveď Suriho - Juraja a potom d.p. Vitteka.
Autor: SuRiKmAn
Jo Croissant vo svojej knihe Kňažstvo ženy pise: "Sv. Pavol kladie podriadenost ako poziadavku tak pre muza, ako aj pre zenu. Vzajomna podriadenost manzelov ma vsak svoj koren v podriadenosti zeny. ako by sa muz mohol podriadit svojej zene bez toho, aby bol ovladany, keby mu ona nebola podriadena? Rovnovaha narusena prvym padom sa moze znovu ziskat jedine v uplnom odovzdani sa Bohu a nezistnom oddani sa druhemu. Podriadenost z lasky, ktora je jedinou cestou k svatosti, plodi uctu k druhemu. Muz je vlastne uchvateny svatostou, ktora vychadza z podriadenosti. Je potom ovela pozornejsi, ci je zena v dobrej pohode, pozornejsi aj k jej predvidavosti a k jej radam. Inak sa kazdy bude vycerpavat ziskanim prevahy, co umrtvuje manzelstvo, pretekmi o moc, o ktorych svedci vacsina poziadaviek feministiek, i ked sa prevazne zrodili z utrpenia, sposobeneho pripadmi ocividnej nespravodlivosti. K vytvoreniu novych vztahov a k znovuziskaniu harmonickej rovnovahy, aka bola pred prvym padom, vedie ina cesta - evanieliova cesta sebazaprenia z lasky k druhemu. Prva po nej kraca zena, uvadza muza do noveho typu vztahu, kde nejde o sebauspokojenie prostrednictvom ovladania druheho, ale o darovanie sa druhemu.
dalej pokracuje:
Podriadenost a pokora su velmi uzko spate. ..... pookrny clovek nema nic spolocne so zakomplexovanym clovekom, ktory sam sebou pohrda. Ponizeny clovek je ten, kto zije pre Bozim zrakom. Pokorny clovek pozna svoje hranice, ale pritom vie, ze Boh zmoze v nom vsetko. V nasich vzajomnych vztahoch by mala vladnut laskava a radostna pokora, ktora plodi pokoj. Ma sa sirit zo srdca zeny na celu spolocnost. Urcite nie je Bozou volou, aby zena odmietala muza, ani aby upadla do je podrucia. Ma si vzdy zachovat dostojnost a vzbudzovat uctu velkostou duse, no pritom sa davat podla Bozieho poriadku.
Podriadenost je myslitelna iba vtedy ak nas zivot nepatri nam ale Bohu, ak sme mu ho darovali v obeti, ktora nadvazuje na Jezisovu podriadenost Otcovej voli, v istote, ze su nam zratane vsetky vlasy, ze on je Panom vsetkych udalosti a ze sa nam nic neprihodi bez jeho zvolenia.
Podriadit sa znamena dat sa pod ochranu druheho. Ked sa zena podriaduje muzovi, podriaduje sa Bohu prostrednictvom muzovej ohranicenosti v nadeji, ze sa uskutocni Bozia vola. Ked Boh hovori zene: Budes tuzit po svojom muzovi, ale on bude nad tebou vladnut (Gn 3.16), nechce sa jej pomstit ani zlorecit, ale chce ju zachranit a dat jej prostriedok, ako mzoe vstupit do planu spasy a podielat sa na vykupeni ludstva.
Je to sucast Bozich tajomstiev a je zbytocne namahat sa pochopit ich nasim rozumom. Daju sa skumat tym, ze ich budeme prezivat.
este na zamyslenie: 1 Pt 3, 1-5
Autor: JuVi 15.12.2007
Vďaka, Juraj! Presne túto knihu a tieto pasáže som mal v úmysle citovať k tejto problematike. Možno by som už len doplnil k tomu citátu od o. Masného o "prekonaní" enc. Casti Conubii od Pia XI.: učiteľský úrad postupne rozvíja svoje učenie, zdokonaľuje ho a v tomto zmysle môžme hovoriť o "prekonaní" v tom zmysle, že nová encyklika môže priniesť nové svetlo do problematiky otvorenej v predchádzajúcej encyklike. Ale treba byť opatrní v používaní výrazu "je prekonaná", lebo to môže navodiť dojem, že učenie v jednej encyklike je "nahradené" učením inej encykliky a to nie je pravda. Myslím, že problém Hnutia Nazaret nie je v tom, že by preferovalo učenie jednej encykliky proti druhej, ale že účelovo podčiarkuje určité aspekty učenia Cirkvi strácajúc potrebnú rovnováhu. Dovolil by som si k danej problematike priniesť text samotnej encykliky Casti Conubii v kontexte problematiky o podriadenosti ženy v manželstve. Nenašiel som to v slovenčine, neviem, či vôbec jestvuje, preto predkladám svoj preklad do slovenčiny: "S touto samotnou láskou treba zosúladiť jednak ostatné práva ako aj ostatné povinnosti manželstva takým spôsobom, sa stala norma sv. Pavla nielen zákonom spravodlivosti, ale aj normou lásky: "Ženy nech sú podriadené ich manželom ako Pánovi, pretože muž je hlavou ženy, ako aj Kristus je hlavou Cirkvi." (Ef 5, 22-23) Takéto podriadenie nepopiera ani neodoberá slobodu, ktorá plne náleží žene jednak kvôli dôstojnosti ľudskej osoby, jednak kvôli jej vznešenej úlohe nevesty, matky a spoločníčky; ani ju nezaväzuje podriadiť sa všetkým rozmarom muža, najmä ak nie sú v súlade so samotným rozumom alebo s dôstojnosťou ženy; ani nechce, aby bola žena postavená na úroveň osôb, ktoré právo nazýva "maloletými", ktorým sa pre nedostatok zrelosti úsudku alebo pre neskúsenosť v ľudských záležitostiach sa nezvykne dopriať slobodné užívanie ich práv; ale zakazuje tú prehnanú ľubovôľu, ktorá sa nestará o dobro rodiny, zakazuje, aby v tele tejto rodiny bolo oddelené srdce od hlavy, čo by malo škodlivé dôsledky na celé telo s blízkym nebezpečenstvom zničenia. Ak je muž hlavou, žena je srdcom. A tak ako on má primát v riadení, jej treba prisúdiť primát v láske. Čo sa potom týka stupňa a spôsobu tejto podriadenosti ženy mužovi, môže sa líšiť v závislosti na rozličnosti osôb, miest a časov. Dokonca ak muž zanedbáva svoje povinnosti, prináleží žene zastupujúca úloha v riadení rodiny. Ale v žiadnom čase ani na žiadnom mieste nie je dovolené prevrátiť alebo porušovať podstatnú štruktúru samotnej rodiny a zákona, ktorý jej Boh pevne stanovil. O zachovávaní tohto poriadku medzi mužom a ženou už hovoril s veľkou múdrosťou náš predchodca blahej pamäti Lev XIII. v encyklike, ktorú sme spomenuli, o kresťanskom manželstve: "Manžel je kniežaťom rodiny a hlavou manželky, ktorá preto, keďže je mäsom z jeho mäsa a kosťou z jeho kostí, nemá mu byť podriadená na spôsob slúžky, ale spoločníčky; teda takým spôsobom, aby jej podriadenosť, ktorú mu preukazuje, nebola odtrhnutá od slušnosti a dôstojnosti. V tom, ktorý riadi, i v tej, ktorá poslúcha, keďže je jeden obrazom Krista a druhý obrazom Cirkvi, nech je božia láska ustavičnou moderátorkou ich vzájomných povinností." (Enc. Arcanum, 1880)" Myslím, že náuka o podriadenosti ženy má svoj základ v biblickom zjavení, a je len potrebné ju ustavične vidieť v kontexte lásky. V takomto kontexte "poriadku lásky" ju nájdeme aj v liste Filipanom a tento kontext znovu podčiarkuje encyklika Casti conubii. Je to učenie stále platné a kniha Josette Croissant iba odhaľuje, že aj dnes nechýbajú ženy, ktoré objavujú silu tohto učenia, ktoré zodpovedá ich prirodzenosti a odhaľuje ich veľkosť, a je vyjadrením samotnej povahy tajomstva manželskej lásky zjavenej Kristom.
Ešte by som chcel pripojiť aj citát z apoštolského listu o dôstojnosti ženy Mulieris dignitatem, kde nájdeme práve to zavŕšenie a doplnenie učenia Casti conubii. Ján Pavol II. upozorňuje na to, že slová o podriadenosti ženy v liste Efezanom boli prednesené sv. Pavlom v kontexte historického patriarchálneho zriadenia. Sv. Pavol však týmito slovami chcel zmeniť nie hneď patriarchálny spôsob života, ale dať mu novosť v postoji a motivácii ženy i muža. Už Pius XI. v spomínanej encyklike upozorňuje na to, že spôsoby tejto podriadenosti môžu byť rozličné, čím otvoril cestu k oslobodeniu sa od patriarchálnej schémy rodiny, ktorá nemusí byť jediná. Ján Pavol II. si už dovoľuje otvorene povedať, že podstatou učenia listu Efezanom je práve láska a vzájomná podriadenosť: "Podriaďujte sa navzájom v láske!": "Autor Listu Efezanom nevidí nijaký rozpor medzi takto formulovanou výzvou a konštatovaním: "Ženy nech sú poddané svojim mužom ako Pánovi, lebo muž je hlavou ženy" (porov. Ef 5,22-23). Vie totiž, že tento poriadok, ktorý bol hlboko zakorenený vo vtedajšom zvyku a náboženskej tradícii, sa musí chápať a uskutočňovať novým spôsobom: ako "vzájomné poddanie v bázni Kristovej" (porov. Ef 5,21), a to tým viac, že muž sa nazýva "hlavou" ženy, tak ako Kristus je hlavou Cirkvi, a on "vydal za ňu seba samého" (Ef 5,25), a vydať za ňu seba samého značí dať aj vlastný život. Kým vo vzťahu Kristus-Cirkev toto "poddanie" sa týka iba Cirkvi, vo vzťahu muž-žena toto "poddanie" nie je jednostranné, ale vzájomné! Toto vlastne je vo vzťahu k "dávnemu" zrejme "nové": je to evanjeliová novosť. Nachádzame veľa miest, v ktorých spisy apoštolov vyjadrujú tú istú "novosť", hoci súčasne prichádza k slovu aj to, čo je "dávne", zakorenené v náboženskej tradícii Izraela, v spôsobe chápania a vysvetľovania posvätných textov, ako napr. v druhej Kapitole Knihy Genezis.49 Listy apoštolov sú adresované ľuďom, ktorí žili v prostredí toho istého spôsobu myslenia a konania. Kristova "novosť" je faktom, tvorí jednoznačný obsah evanjeliového posolstva a je ovocím vykúpenia. Súčasne však to vedomie, že v manželstve jestvuje vzájomné "poddanie manželov v bázni Kristovej", a nie iba "poddanie" ženy mužovi, si musí postupne raziť cestu v srdciach, vo svedomiach, v konaní, v obyčajoch. Je to výzva, ktorá sa odvtedy vzťahuje na všetky nastávajúce pokolenia, výzva, ktorú musia ľudia uskutočňovať stále znova. Apoštol napísal nielen to, že: "V Kristu Ježišovi niet už muža ani ženy", ale napísal tiež: "Niet už otroka ani slobodného". A predsa, koľko pokolení bolo treba na to, aby sa táto zásada uskutočnila v dejinách ľudstva odstránením ustanovizne otroctva! A čo povedať o iných formách otrockej závislosti ľudí a národov, ktorá ešte nezmizla z javiska dejín? Zatiaľ výzva "ethosu" vykúpenia je jasná a definitívna. Všetky dôvody pre "poddanie" ženy mužovi v manželstve musia byť interpretované v zmysle vzájomného poddania sa oboch v bázni Kristovej. Miera opravdivej manželskej lásky nachádza svoje najhlbšie žriedlo v Kristovi, ktorý je Ženíchom Cirkvi, svojej Nevesty." (Mulieris dignitatem, 24) Tento text však neruší učenie enc. Casti conubii, kde sa zdôrazňuje rozličná úloha založená na prirodzenosti človeka - úloha hlavy a srdca. Nesmieme totiž zabúdať, že muž a žena sú rozliční na všetkých úrovniach a preto aj ich prirodzený vklad do manželskej lásky sa odvíja od tejto ich rozličnosti. Majú sa navzájom dopĺňať. Snaha o ich zrovnoprávnenie v manželstve by mohla viesť k pozabudnutiu na ich rozličnosť a prirodzené danosti, čo by mohlo viesť k ich frustrácii. To samozrejme neznamená, že by žena nebola schopná riadiť rodinu (Pius XI. to tiež nepopieral), a model riadenia rodiny závisí od vzájomej dohody manželov, od ich pováh, výchovy a pod.
K problematike by som chcel doplniť ešte jednu poznámku: netreba zabúdať na to, že dedičný hriech a neporiadok ním spôsobený sa preniesol aj do chápania manželstva. V patriarchálnom chápaní manželstva (a teda aj jednostranná podriadenosť ženy mužovi) je zahrnuté aj toto "zranenie" dedičným hriechom. Po hriechu Boh hovorí: "Ty budeš po ňom túžiť a on bude nad tebou vládnuť!" Novosť evanjelia v chápaní manželstva tkvie práve v uzdravení tohto zranenia. Na to upozorňuje aj Ján Pavol II. v spomínanom apoštolskom liste o dôstojnosti ženy. Podriadenosť ženy v láske (ktorej zdrojom je vykúpenie) je pre ženu cesta k oslobodeniu. Tak ako podriadenosť otroka v Rímskej spoločnosti sa mala uzdraviť tak, že otrok bude podriadený slobodne a z lásky a tak sa stáva slobodným skôr, akoby sa zrušilo samotné otroctvo. Analogicky sa žena podriaďuje mužovi z lásky a slobodne a tým sa oslobodzuje žena skôr než by sa prekonal striktný izraelský patriarchálny obraz manželstva a rodiny. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 december 2007 : 21:35:30
|
A gulas je uvareny Preco stale niekomu vadi ta podriadenost zeny muzovi ak sa pritom respektuje dostojnost zeny ? Ja som podriadeny sefovi , obcan je podriadeny zakonom statu , knaz je podriadeny biskupovi , biskup papezovi Preco tato podriadenost je nad slnko jasnejsia akurat podriadenost zeny muzovi sposobuje problem , ako keby tou podriadenostou zena prisla o svoju dostojnost ? prichadza o svoju dostojnost knaz tym , ze je podriadeny biskupovi ? Ak muz miluje svoju zenu ako Kristus miluje svoju Cirkev o ziadnu dostojnost nepride Ak odmieta podriadenost muzovi , sama sa zrieka aj dostojnosti zeny a stava sa karikaturou zeny Co sa tyka toho vykladu listu Efezanom Ak je to tak ako pise autor zaklada to v sebe velmi vazny precedens Ako vieme , ktore nariadenia v apostolskych listoch su podmienene dobou a prostredim v akych vznikali a ktore nie ? Toto je modernisticky vyklad Pisma par exelence Ten autor totiz zabudol na jednu vec Ak by to bolo ako on pise , tak by sa to nikdy do Pisma nedostalo Pismo totiz to je nadcasovym pramenom Bozieho Zjavenia A to aj v uceni apostolov ! A naviac za dvetisic rokov by si podmienenost slov sv . Pavla casom a prostredim Cirkev vsimla a vo svojom uceni to katolikom povedala Asi Duch Svaty tisic rokov spal az kym sa neprebudil , aby sme pochopili , ze Pismo je podmienene casovym faktorom vzniku Za seba hovorim Dakujem , nemam zaujem Pre mna ma Pismo platnost naveky |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 15 december 2007 : 22:16:31
|
Presne tak, amerika!
Pismo totiz to je nadcasovym pramenom Bozieho Zjavenia!!! A to aj v uceni apostolov !!!
Uz ziadne ine dane nebude! Bud to konecne pochopime a budeme sa nim riadit, bez "modernizovania" a prisposobovania si ho dobe, alebo ... a tie cim dalej horsie dosledky toho "alebo" uz vidime - v tom ako tento svet vyzera, kam sa ruti... ale o tom tu uz bola obsiahla diskusia. Zda sa vsak ze niektorych nepresvedcila. Skoda.
Ela |
|
|
|
Odoslaný - 15 december 2007 : 22:20:38
|
Amerika-pises-"Pre mna ma Pismo platnost naveky"- samozrejme,ze platnost Pisma je naveky, je to Bozie slovo.Veris potom tvrdeniu v knihe Genezis, ze clovek bol stvoreny z hliny a zena z Adamovho rebra? |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 09:22:19
|
Najsor mi ukaz , kde sa v Pisme pise , ze clovek bol stvoreny z hliny |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 12:58:20
|
Amerika- je to v Gn2,7, a ze stvoril zenu z Adamovho rebra je v Gn2,22. |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 13:43:48
|
citácia: A gulas je uvareny Preco stale niekomu vadi ta podriadenost zeny muzovi ak sa pritom respektuje dostojnost zeny ? Ja som podriadeny sefovi , obcan je podriadeny zakonom statu , knaz je podriadeny biskupovi , biskup papezovi Preco tato podriadenost je nad slnko jasnejsia akurat podriadenost zeny muzovi sposobuje problem , ako keby tou podriadenostou zena prisla o svoju dostojnost ? prichadza o svoju dostojnost knaz tym , ze je podriadeny biskupovi ? Ak muz miluje svoju zenu ako Kristus miluje svoju Cirkev o ziadnu dostojnost nepride Ak odmieta podriadenost muzovi , sama sa zrieka aj dostojnosti zeny a stava sa karikaturou zeny Co sa tyka toho vykladu listu Efezanom Ak je to tak ako pise autor zaklada to v sebe velmi vazny precedens Ako vieme , ktore nariadenia v apostolskych listoch su podmienene dobou a prostredim v akych vznikali a ktore nie ? Toto je modernisticky vyklad Pisma par exelence Ten autor totiz zabudol na jednu vec Ak by to bolo ako on pise , tak by sa to nikdy do Pisma nedostalo Pismo totiz to je nadcasovym pramenom Bozieho Zjavenia A to aj v uceni apostolov ! A naviac za dvetisic rokov by si podmienenost slov sv . Pavla casom a prostredim Cirkev vsimla a vo svojom uceni to katolikom povedala Asi Duch Svaty tisic rokov spal az kym sa neprebudil , aby sme pochopili , ze Pismo je podmienene casovym faktorom vzniku Za seba hovorim Dakujem , nemam zaujem Pre mna ma Pismo platnost naveky Pôvodne zaslal amerika1 - 15 december 2007 : 21:35:30
pripajam sa...hlavne k nazoru, že ked žena nie je podriadena, tak je ako rozliaty pohár..... |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 13:45:49
|
citácia: Amerika- je to v Gn2,7, a ze stvoril zenu z Adamovho rebra je v Gn2,22. Pôvodne zaslal radar - 16 december 2007 : 12:58:20
vieš, ale žena pochadza z muža.... bez mužov by deti neboli...žena je len pôda, do ktorej muž zasdí dieťa....aj keď to trochu sprosto povedané.... tým pádom, je to platne doteraz....
a aj z hliny je človek urobený, vedecký dokázane.... |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 14:55:07
|
citácia: Preco stale niekomu vadi ta podriadenost zeny muzovi ak sa pritom respektuje dostojnost zeny ?
Prave preto, ze mame mnoho a mnoho prikladov, ze ta dostojnost respektovana nebola a to zenechalo zlu chut ustach, ktorej sa nie je take lahke zbavit. Preto je o tom dolezite hovorit, vysvetlovat ucenie Cirkvi v tejto veci, aby bolo chapane spravne a pokial mozno bez emocii a provokovania.
citácia: Ako vieme , ktore nariadenia v apostolskych listoch su podmienene dobou a prostredim v akych vznikali a ktore nie ?
To je dobra otazka. Nieco podobne sa riesilo tuto http://www.kredo.sk/bforum/topic.asp?TOPIC_ID=1553
Za uvahu stoji - je vsetko v apostolskych listoch ucenie vo veci viery a mravov, alebo maju niektore vyjadrenia charakter disciplinarnych opatreni pre vtedajsiu Cirkev? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 15:38:37
|
citácia: citácia: Amerika- je to v Gn2,7, a ze stvoril zenu z Adamovho rebra je v Gn2,22. Pôvodne zaslal radar - 16 december 2007 : 12:58:20 vieš, ale žena pochadza z muža.... bez mužov by deti neboli...žena je len pôda, do ktorej muž zasadí dieťa....aj keď to trochu sprosto povedané.... tým pádom, je to platne doteraz.... a aj z hliny je človek urobený, vedecký dokázane.... Pôvodne zaslal alesko - 16 december 2007 : 13:45:49
A presne tu je odpoveď, prečo pápež Ján Pavol II. a i 2.VK rozvinuli spomínanú myšlienku vzájomnosti. Absolútne nesprávne vysvetľovanie skutočnosti, "kedy by neboli/boli deti" - podľa genetiky a medicíny vôbec, alebo tak či tak, pre počatie dieťaťa sú obaja rodičia potrební, práve kvôli genet. informácii, ktorá sa presne v rovných poloviciach skrýva u oboch partnerov - teda polovica u ženy a polovica u muža!!! Žena teda v žiadnom prípade nie je "LEN" pôdou, ale podstatnou zložkou, dokonca !! až polovicou!! genet. informácie - teda to dokazuje aj to, čo hovorí JPII. - obaja sú v rovnakej miere dôležití. Bez žien by deti rovnako tak neboli, ba ešte viac, pretože muž nie je vybavený patričným "zariadením" na vynosenie a rodenie detí!! To dúfam viete, pretože je to súčasťou riadnej vednej disciplíny - medicíny, i genetiky... Takže, Aleško, to Tvoje "LEN", Ťa "prezrádza", ako to väčšina mužov v podstate vníma!! Ako vlastnú nadradenosť! (Česť výnimkám!) A to nie je predsa pravda. Tiež si treba uvedomiť, že obraz stvorenia človeka je v podstate podobenstvom - symbolickou rečou, ktoré/ ktorá malo / mala človečenstvu pomôcť pochopiť, že sú si obaja rovní a rovnako stvorení Bohom. Tá spomínaná nadvláda nie je stanovená od prvopočiatku, bola tam rovnováha, ktorá bola narušená hriechom. Presne tak, ako sa píše v KKC, s. 97, kánon 362 "Ľudská osoba, stvorená na obraz Boží, je bytosť zároveň telesná i duchovná. Biblický opis vyjadruje túto skutočnosť symbolickou rečou, keď tvrdí: "Pán, Boh, utvoril z hliny zeme človeka a vdýchol do jeho nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou" (Gn 2,7). Teda Boh chcel celého človeka. KKC s. 98, kán. 369 - Muž a žena sú stvorení, to zn., že ich Boh chcel: na jednej strane v dokonalej rovnosti ako ľudské osoby, na druhej strane v ich špecifickom bytí muža a ženy. "Byť mužom", "byť ženou" je dobrá a Bohom chcená skutočnosť; muž a žena majú neodňateľnú dôstojnosť, ktorú dostávajú priamo od Boha, svojho Stvoriteľa. Muž a žena sú s rovnakou dôstojnosťou "na Boží obraz". Vo svojom "byť mužom" a "byť ženou" odzrkadľujú múdrosť a dobrotu Stvoriteľa. Z kán. 371 vyberám vetu: "Muž objavuje ženu ako svoje druhé "ja" s rovnakou ľudskou prirodzenosťou." Teda nie ako druhoradé ja, nie ako ja druhé v poradí. Ale rovnoprávne, pretože ich Boh chcel oboch.
A ešte na dôvažok ami, " ten dotyčný" - je riadnym KC KŇAZOM, právoplatným a tiež v pastorácii, podobne ako i pápež Ján Pavol II. No a pýtaš sa ami: "Ja som podriadeny sefovi , obcan je podriadeny zakonom statu , knaz je podriadeny biskupovi , biskup papezovi. Preco tato podriadenost je nad slnko jasnejsia akurat podriadenost zeny muzovi sposobuje problem , ako keby tou podriadenostou zena prisla o svoju dostojnost ?"
Pretože podriadenosť, o ktorej píšeš Ty, ami, sa vskutku týka "šéfovania" v ľudských firmách, v ľudskom spoločenstve a pod., ale manželstvo a rodinu vo svojej podstate zakladal Boh a v Jeho prvopočiatočnom pláne nebola "takáto šéfovská" nadradenosť stanovená. Takže nejedná sa o žiaden modernistický guláš, ale skôr o neochotu, či neschopnosť pokory mužskej pýchy; hm? Však!
Vo mne tiež evokuje veta "muž je hlavou ženy, žena je srdcom muža" čosi, akoby žena nemala hlavu - rozum a muž akoby nemal srdce - emócie, city, empatiu. A to dobre viete, že to tak nie je. Muž je rovnako citlivým, empatickým a pod. božím stvorením, ako žena s hlavou, teda s rozumom, múdrosťou, aj životnou. Lebo ak platí druhé, teda, že muži SÚ so srdcom, musí platiť aj prvé, že ženy SÚ s hlavou. Teda, v manželstve platí vzájomná pomoc a spolurozhodovanie.
|
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 16:16:36
|
citácia: Pretože podriadenosť, o ktorej píšeš Ty, ami, sa vskutku týka "šéfovania" v ľudských firmách, v ľudskom spoločenstve a pod., ale manželstvo a rodinu vo svojej podstate zakladal Boh Pôvodne zaslal juja - 16 december 2007 : 15:38:37 Dovolim si podotknut, ze Cirkev je tiez ustanovena Bohom a ze teda amerika, ked hovori o podridenosti knaza biskupovi a biskupa papezovi, nehovori o svetskej firme. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 16:29:58
|
Dokonca este treba ist dalej a povedat , ze poslusnost je evanjeliova rada |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 16:33:56
|
Este k tomu Adamovi Adam doslova znamena nie z hliny , ale vzaty zo zeme Mato ako lekar moze dosvedcit , ze ludske telo obsahuje prvky , ktore sa v zemi nachadzaju A preto je Pismo pravdive |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 19:00:52
|
Nehovorím, že Sv.Písmo nie je pravdivé, len, že v mnohom používa symboliku, aby bolo ľahšie pochopiteľné. áno, ami, máš pravdu, pokora je Evanjeliová rada a to pokora voči Bohu a Jeho príkazom. Aha, sorry, až teraz som si to všimla, keď si na to, Maťo, upozornil, to mi uniklo; áno, súhlasím, je tak. Ale to je ten rozdiel, ktorý vidím, pretože Cirkev, založená Bohom, tiež má byť pokorná Jemu a Ním určeným "nadriadeným". Lenže manželstvo je trocha iná jednota - tvoriaca jedno telo - dvojjedinnosť, podobná trojjedinnosti. V tomto vidím koreň toho, čo napísal JPII. v Mulieris dignitatem. Tam ide o vzájomné dopĺňanie, takže to je, podľa mňa vyššia úroveň vzťahov a práve tie sú tým prvotným plánom Boha, ktorý bol vo svojej podstate, teda v tej vzájomnej jednote, vo vzájomnom sebadarovaní, bez nároku na hlavu, či srdce, porušený hriechom. Ten hriech bol pekne vyjadrený: ona túži po mužovi, on túži po vláde nad ňou! hm... |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 19:28:06
|
juja ale prečo z toho robíš kofbojku a prečo vnimaš tu podxriadenosť ako absolutisticku....?
mato ... ano bola zneužita, ale to zas neznamena že je zla... to akoby som teraz povedal že knazi su zli, lebo ten a ten zlyhal...bolo by to to iste. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 19:33:40
|
Veď si lepšie prečítaj Mulieris dignitatem , ako a aj vysvetlenie d.p. Vitteka. Preto je absurdná, teda absolutistická, ako píšeš, lebo nebola v prvotnom pláne a pokoruje tak muža, ako aj ženu. To, čo je ďalej a je vlastne prvotné, dáva tomuto intímnemu vzťahu, kde najmä žena (a to mi dúfam uznáte), sa skutočne oddáva v tých svojich najslabších danostiach. Tam nie je dobré panovať, ale presne to, čo píše JPII. - vzájomné si slúženie ap. Takže nerobím z toho kovbojku! Potom ju robí aj pápež Ján Pavol II., alebo i iní pápeži, ako ich cituje aj d.p. Vittek...však? |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 19:43:09
|
Ako ze podriadenost nebola v prvotnom plane ?
Ty si stvoril Adama a utvoril si Evu, jeho ženu, aby mu pomáhala a podporovala ho. Z oboch vzišlo celé ľudské pokolenie. Ty si povedal: "Nie je dobre človeku samému; urobme mu pomoc, ktorá mu búde podobná." Tob 8 , 6
najdi mi Juja jeden biblicky dokaz , ze zena je rovna muzovi Muz ma rozhodovat , lebo je pred Bohom viac zodpovedny ako zena Zena ma byt poslusna svatou poslusnostou ako bol Kristus poslusny svojmu Otcovi a muz ma milovat zenu ako Kristus miluje Cirkev Zena je od stvorenia pred padom do hriechu stvorena ako pomocnicka a podporovatelka muza |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 19:52:42
|
áno, ami, máš pravdu, pokora je Evanjeliová rada a to pokora voči Bohu a Jeho príkazom.
Juja neprekrucaj ma Nepovedal som pokora , ale poslusnost A neskryvaj poslusnost za Boha Knaz nie je podriadeny len Bohu , ale aj svojmu predstavenemu Reholnik slubuje predstavenemu poslusnost a sklada sluby poslusnosti Biskup je povinny svatou poslusnostou papezovi Knaz biskupovi , katolik papezovi vo veciach viery a mravou a tym , ktorych papez ustanovil za pastierov A tak k poriadku Bozej Cirkvi patri aj to , ze manzelka je povinna svatou poslusnostou voci manzelovi |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 21:02:36
|
juja ale nikto tu nehovorí o poslušnosti/podriadneosti absolutistickej ani o takej, ktora znižuje dostojnosť druheho..... prečo si zaslepena a stale pod pojmom poslusnosť, podriadenosť chápeš len vzťah otroka?
pridavam sa k amerikovi, prave preto, že som kandidat k františkanom, a prave preto že viem ako je dôležitý vzťah poslušnosti. a pritom aj sam otec František túžil po podriadensoti. Sam Pán Ježiš sa držal poslušnosti a podriadenosti a ty povieš že podriadenosť je zlá? vieš, počul som zaujimavu vetu: "Tam kde ide o neposlušnosť, tam DS určite nekona" samozrejme ak nertam neposlušnosť voči pokušeniu, kde je samozrejme že sa pokušeniu nepodriadim.
napr. otec František a aj iní bratia, čo ho nasledovali hovorili dokonca o poslušnosti mrtveho tela a to si myslím že ked oponuješ voči podriadenosti, tak minimalne odporuješ sv. Františkovi z Assissi. si vari viac jak svatec poslušnosti?
ty si aj tak neustale v stave podriadenosti, voči štatu firme(robote), voči Bohu, voči cirkvi, kňazom atď.....rebelanstvo a neposlušnosť, nie su to znaky pýchy? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 22:24:59
|
Amerika ,precitaj si poznamky v katolickej Biblii,kde tvrdenie , ze clovek bol stvoreny z hliny sa vysvetluje ako symbolicke a znamena ,ze telo cloveka je smrtelne. A este si neodpovedal na to, ci veris ,ze zena bola stvorena z Adamovho rebra?Popripade, ak by to bolo mozne,vyjadrit sa aj k tvrdeniu v Biblii, ze Boh stvoril svet za 6 dni.Ci aj tomuto veris? |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2007 : 22:26:15
|
Alesko, tvrdis, ze je vedecky dokazane, ze clovek bol stvoreny z hliny, tak skus podat nejake vedecke dokazy. |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 december 2007 : 07:27:59
|
ten som videl v učebni chemii, resp. prirodopisu pred 15 rokmi..... visel na nastenke, a bolo tam rozobrate že z čoho sa sklada živý organizmus a z čoho pôda. A ak neratam percentuálne zloženie, čuduj sa svete, skladáme sa z tých istých prvkov. možno nejaky prvok navyše hore dolu..... a koniec koncov, ked človek zomrie, na čo sa premení? a pritom nejde o nejakú špeciálnu premenu, iba o rozklad...... |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 december 2007 : 07:30:51
|
citácia: Popripade, ak by to bolo mozne,vyjadrit sa aj k tvrdeniu v Biblii, ze Boh stvoril svet za 6 dni.Ci aj tomuto veris? Pôvodne zaslal radar - 16 december 2007 : 22:24:59
vyjadrim sa iba za seba: slovíčko deň v hebrejčine ma aj ine významy, a jedným z nich je aj slovo "etapa, úsek"...a ak si nahradíš tieto slová a pozrieš sa na vedecky výklad, tak v konečnom dôsledku to sedí presne.
aj keď osobne som zistil že od obrátenia po dnešok prežívam prvú a druhú kapitolu Genesis na vlastnej koži. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|