|
Odoslaný - 17 august 2011 : 14:22:44
|
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 21:05:54
|
Stanislav Veselský spieva len na katolíckych pohreboch. Odkedy začal, pribúda ich. Denne má aj dva-tri pohreby, len málokedy sa stane, že nie je žiaden. Spev chce väčšinou každý, no nie všetci nechajú výber na nich. V repertoári majú niekoľko žalmov, ktoré sa väčšinou opakujú. „Niektorí si zaželajú, čo by chceli zahrať, ale povedia aj to, čo nechcú. V minulosti bol jeden žalm, v ktorom sa spievalo: Už ma obkľúčili smrteľné stony úzkosti záhrobia. Ten niektorí vyslovene nechceli. Asi im to prišlo až príliš depresívne. Teraz je však obnovená liturgia a tento text vymenili za iný, ktorý už nikomu neprekáža.“
http://www.trnavskyhlas.sk/c/138-spieva-na-poslednu-rozlucku.htm
Co sa tyka krestanskeho pohrebu, plne suhlasim s nazorom joziiho. Sme krestania, ludia nadeje, ale na tych krestanskych pohreboch to casto tak nie je. Ja ako organistka somz nich odchadzala s "depkou", o co viac sa musia citit hrozne ti, ktori prave pochovali svojho blizkeho!!! Ano tie piesne z JKS su hrozne (povacsine - same ocistcove muky a pod...) Ved my sa predsa tesime na nebo! A kde sa o nom spieva? Ja som sa tiez preorientovala na velkonocne piesne a na zalmy o Bozom milosrdenstve. Tie su na krestanskom pohrebe namieste. A co sa tyka spevu "Uz ma obklucili", tak to je fakt hrozne. Boh prijima noveho svateho do svojho pribytku a my spievame nieco tak hrozne. Ved sa v tom nebi musia z nas smiat! _________________ Radka Horáková, organistka v Kostole sv. Cyrila a Metoda v Poprade a sv. Michala v Gánovciach
A nemá byť pohreb o nádeji a o radosti, že sa stretneme v nebi? Samozrejme, že asi len svätí ľudia dokážu na pohrebe prežívať radosť. Ale k tomu nás povzbudzujú texty obradov a tak si myslím, že podobne by to malo byť aj s piesňami. To znamená nielen nezdeptať ľudí viacej ako sú, ale sa ich snažiť povzbudiť. Asi sa nám organistom nepodarí rozveseliť ich a priviesť k radosti, ale môžeme sa pokúsiť dať im aspoň kúsok nádeje, že o pár rôčkov sa tam v nebi stretneme všetci...
Keď som po dvadsiatich rokoch vo výrobe nastúpil ako kaplán do duchovnej služby a začal som pochovávať, zistil som, že ja hovorím pri pohrebe opak toho, čo organista spieva. Ja som hovoril v zmysle liturgie o nádeji nového života, kým organista spieval o tmavom hrobe, úzkostiach záhrobia, trápení a o očistcových mukách. "Musíme sa predsa dohodnúť," vravel som organistovi, "nebudeme sa pri pohrebe hádať..." "Ja spievam len to, čo mám v knižke", odvrkol. Nezostávalo mi iné, ako prispôsobiť pochmúrnu ľudovú zbožnosť pohrebných a vôbec zádušných piesní, ktorými sú vyšperkované obrady, radostnej nádeji večného života, ktorú hlása čistá rímska liturgia. Otázka je, kde sa vzala pochmúrnosť týchto pohrebných piesní, ak nevyplýva zo samotnej liturgie. Veď ani náuka o očistci neuberá nič na nádeji, ktorú nám dáva Kristus. Možno sa ľudia myšlienkou na očistcové muky chceli navzájom vyburcovať k intenzívnejším modlitbám za zomrelých a k vlastnému lepšiemu životu. Kto je nakoniec dosť múdry, aby s istotou vedel, koho privedie k lepšiemu životu skôr zlý strach a koho skôr pekná nádej? Lebo o nič iné tu nejde. Evanjelium nám predkladá jedno i druhé.
Rímska liturgia, najmä tá pohrebná, hovorí zvlášť o nádeji. Nie je teda pravdou, že rímskokatolícka liturgia je veľmi pochmúrna a nedáva ľuďom útechu. Ibaže sa medzi účastníkmim tejto liturgie niektorí domnievajú, že strach je pre zlepšenie života účinnejší ako nádej. Samotná liturgia to však nikdy takto nepredkladala. Základná myšlienka pohrebnej zádušnej liturgie rímskokatolíckej cirkvi je najlepšie vyjadrená slovami prefácie: "Lebo nám zažiarila nádej na slávne vzkriesenie a hoci nás zarmucuje neodvratný údel smrti, potešuje nás prísľub budúcej nesmrteľnosti. Veď tým, čo veria v teba, Bože, život sa neodníma, iba mení. A keď skončíme život v smrteľnom tele, máme pripravený večný príbytok v nebesiach..." To naozaj nie je pochmúrne.
Jozef Porubčan, SJ odpovedá; Vydavateľstvo Michala Vaška, Prešov 1998, ISBN 80-7165-158-3
http://www.organisti.sk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=3158
U nas nie. . .ak zaznie "uz ma obklucili", draha ma hned drgne a oci jej svietia ako vianocny stromcek. . .lebo si vzdy spomenie na "tralala lala" a tak ideme radsej na vzduch,aby sa smutocny zastup nepohorsil,ze sa smeje do dlane. . .
http://areopag.sk/viewtopic.php?p=204118#204118
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 21:25:39
|
K tej textovej ukážke vyššie: Ako je to s hriechmi, ktoré boli odpustené vo sviatosti zmierenia a zároveň už je odpustený aj trest za ne? Aj tie by mal človek spolu s inými na súde vidieť?
Tiež by ma zaujímalo, že do akej miery tomu treba veriť (hoci znie mi to dôveryhodne)? |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 21:42:15
|
Velmi zaujimave, koho videnie to je? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 21:53:03
|
depresivne, ale je to viac pravdepodobne ako to vitanie v nebi s otvorenou narucou pomaly kazdeho, kto zomrie...kde si clovek ma najlepsie pripomenut svoju pominutelnost, zamysliet sa nad sebou, ked nie na pohrebe nevieme dna, ani hodiny... |
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 22:14:11
|
Kedysi na pohrebe znela sekvencia Dies irae (Deň hnevu), dnes je už asi nemoderné spievať o poslednom súde.
Kto si ho chcete prečítať, tu máte latinský originál a český preklad: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dies_irae |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 721 ~
Člen od: 25 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 január 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 22:16:48
|
- zaujimave su naopak tie "novodobe svedectva" tych, co prezili klinicku smrt a popisuju svoj zazitok. NIektore som si precitala a asi to boli "sami svatci", pretoze ziadna hroza, ziadny strach, jas a svetlo na konci tunela a pocit stastia a velka nechut a sklamanie z navratu do zivota (teda casneho, samozrejme). .. Na rozdiel od tu uvedeneho svedectva celkom povzbudive a optimisticke ...
- Nas byvaly pan farar tiez vysvetloval, ze po smrti budeme vidiet, a budu to vidiet aj ti ostatni, vsetky nase skutky, dobre aj zle... Na druhej strane, zase iny nazor, ze spovedou, lutostou, Boh nase hriechy celkom vymaze a viac si na ne nespomenie, no samozrejme tresty za ne si odpykat musime.. akosi mi tieto dve tvrdenia nejdu dohromady. AK nam ich Boh odpustil a vidiac nasu uprimnu lutost, aj ako dobry Otec s radostou zabudol, preco sa teda znova vsetky objavia, ked budeme stat pred Jeho tvarou po smrti pri Jeho sude.... ? ela |
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 22:24:40
|
citácia: Kedysi na pohrebe znela sekvencia Dies irae (Deň hnevu), dnes je už asi nemoderné spievať o poslednom súde. Kto si ho chcete prečítať, tu máte latinský originál a český preklad: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dies_iraePôvodne zaslal maaajo - 17 august 2011 : 22:14:11
Tam je ale aj veľmi zaujímavý citát Bugniniho... |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 august 2011 : 22:50:30
|
R. E.
:
k dalsiemu vysvetleniu vasich otazok sa hodia aj ktorekolvek starsie obsirnejsie katechizmy, na prvom mieste tzv. Tridentsky katechak, ktory je hlavnym pramenom aj pre vyssieuvedeneho Goffineho, potom napriklad fajny je tzv. rakusky (Podlahov), Novakov, Davidkov, Okacsov, Podstranskeho.. ale najma z tychto vykladovych katechizmov vam asi stale najdostupnejsi, a na Vase otazky obsirnejsie odpovedajuci: Spiragov Ludovy katechizmus.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 14:14:01
|
A moja otazka? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 15:04:05
|
citácia: K tej textovej ukážke vyššie: Ako je to s hriechmi, ktoré boli odpustené vo sviatosti zmierenia a zároveň už je odpustený aj trest za ne? Aj tie by mal človek spolu s inými na súde vidieť? Pôvodne zaslal Reconquistador - 17 august 2011 : 21:25:39
tie nebude vidieť |
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 15:45:48
|
citácia: - zaujimave su naopak tie "novodobe svedectva" tych, co prezili klinicku smrt a popisuju svoj zazitok. NIektore som si precitala a asi to boli "sami svatci" , pretoze ziadna hroza, ziadny strach, jas a svetlo na konci tunela a pocit stastia a velka nechut a sklamanie z navratu do zivota (teda casneho, samozrejme). .. Na rozdiel od tu uvedeneho svedectva celkom povzbudive a optimisticke ... Pôvodne zaslal Ela - 17 august 2011 : 22:16:48
Znie to úplne rozdielne. Možný problém je ale v tom, že tí, čo prežili len klinickú smrť neboli súdený. Pokiaľ teda vôbec vtedy Pána Ježiša, či nejakého anjela stretli a neboli to len nejaké halucinácie, či niečo podobné... |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 16:13:51
|
citácia: A moja otazka? Pôvodne zaslal Mato - 18 august 2011 : 14:14:01
Takto vyzera hned nasledujuca strana (schvalne silne skontrastovana, aby sa presvietil text z videnia), po strane, kde toto videnie konci. Je to sucasne koniec knihy. Vidite odpoved na Vasu otazku? Ja nie. A vobec ma to netrapi, lebo poznat odpoved akurat na Vasu otazku je to najmenej dolezite, je to len obycajne ukajanie zvedavosti. Za relevantnost celeho katechizmoveho obsahu - ako obycajne - ruci niekto iny, s velkym en, takze tym je dane aj to, ako sa stavat k hentomu. Ze ano, p. R. ?
======================================================
citácia: citácia: K tej textovej ukážke vyššie: Ako je to s hriechmi, ktoré boli odpustené vo sviatosti zmierenia a zároveň už je odpustený aj trest za ne? Aj tie by mal človek spolu s inými na súde vidieť? Pôvodne zaslal Reconquistador - 17 august 2011 : 21:25:39 tie nebude vidieť Pôvodne zaslal jarmok - 18 august 2011 : 15:04:05
Ale bude. Nakomplet vsecko, vid dovody zverejnenia vseckeho, secky dobre knihy o tomto, to maju, odvolavajuc sa na Pismo i jeho spravnu interpretaciu skrze Tradiciu. Tak bude spravodlive, aby sme vsetci videli nielen zmierenych tazkych verejnych hriesnikov, ale aj skrytych kajucich hriesnikov, preco vlastne vsetci tito dosli spasy. To bez poznania ich hriechov nie je mozne, ani ferove.
Akurat, ze u spasenych uz nebude dovod k uzkosti z hanbenia. Naopak:
Spirago
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 16:54:30
|
citácia: Ze ano, p. R. ?
Nemalo tam byť podľa pýtajúpeho sa "M" namiesto "R"?
citácia: citácia: citácia: K tej textovej ukážke vyššie: Ako je to s hriechmi, ktoré boli odpustené vo sviatosti zmierenia a zároveň už je odpustený aj trest za ne? Aj tie by mal človek spolu s inými na súde vidieť? Pôvodne zaslal Reconquistador - 17 august 2011 : 21:25:39 tie nebude vidieť Pôvodne zaslal jarmok - 18 august 2011 : 15:04:05 Ale bude. Nakomplet vsecko, vid dovody zverejnenia vseckeho Pôvodne zaslal Rarach - 18 august 2011 : 16:13:51
"Na bielom rúchu milosti posväcujúcej nebude vidno hriechov..."
Tomuto ja rozumiem tak, že hriechy, ktoré boli vo sviatosti zmierenia odpustené vidno nebude... alebo treba chápať ten nasledujúci text tak, že ich vidno bude, len pokánie, ktoré bude vidno, prekryje hanbu za hriech, ktorý všetci uvidia? |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 18:03:29
|
hmmmm... zaujímavé ukážky z kníh..
Viete, téma má názov "posledné veci predtým a dnes" - ja tu vidím dosť ukážok z "predtým" ale nevidím tu zatial nič z "dnes"-- takže to tu nemám s čím skomparovať. Je tu A ale nie je tu B.
Ale - zhodou okolností čítam práve knihu od Ratzingera "Eschatologie, smrt a věčný život" - zatial som iba na začiatku - ale podľa všetkého sa to neodlišuje od týchto úkážok z kníh no.. Vieme, že posledný súd bude spravodlivý - aspoň to je ok.. Ružové to nebude a vieme, že musíme žiť tak, aby sme boli pripravení - preistotu
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 august 2011 : 18:19:39
|
citácia: citácia: Ze ano, p. R. ?
Nemalo tam byť podľa pýtajúpeho sa "M" namiesto "R"?
Kedze R. sa pytal aj toto:
citácia: Tiež by ma zaujímalo, že do akej miery tomu treba veriť (hoci znie mi to dôveryhodne)? Pôvodne zaslal Reconquistador - 17 august 2011 : 21:25:39
na odpovedi pre M., sa sucasne zviezla aj odpoved pre R..
======================================================
citácia: "Na bielom rúchu milosti posväcujúcej nebude vidno hriechov..." Tomuto ja rozumiem tak, že hriechy, ktoré boli vo sviatosti zmierenia odpustené vidno nebude... alebo treba chápať ten nasledujúci text tak, že ich vidno bude, len pokánie, ktoré bude vidno, prekryje hanbu za hriech, ktorý všetci uvidia? Pôvodne zaslal Reconquistador - 18 august 2011 : 16:54:30
Na tomto vyroku sv. Gertrudy nemozno stavat tezu, ze vsetko odpustene a odpykane uz nebude vyjavene. Poprelo by to tezu, vyjadrujucej ucenie viery, ze nic nebude neodkryte, ci dobre ci zle. Nic neodhalene = vsetko odhalene. Sposob odhalenia odpusteneho, to jest to, cim sa musime nechat prekvapit, podla ucenia viery je iste, ze spasenym to uz nebude neprijemne.
V tomto zmysle vyrok sv. Gertrudy dava nekonfliktny vyznam, najma ak sa docita cely, a co este lepsie vidno na vyroku Orosia.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 september 2011 : 11:22:31
|
citácia: zaujimave su naopak tie "novodobe svedectva" tych, co prezili klinicku smrt a popisuju svoj zazitok. NIektore som si precitala a asi to boli "sami svatci" , pretoze ziadna hroza, ziadny strach, jas a svetlo na konci tunela a pocit stastia a velka nechut a sklamanie z navratu do zivota (teda casneho, samozrejme). .. Na rozdiel od tu uvedeneho svedectva celkom povzbudive a optimisticke ... Pôvodne zaslal Ela - 17 august 2011 : 22:16:48 Myslím, že v tom nemusí byť rozpor. Tí s tými zážitkami klinickej smrti sa nedostali dosť ďaleko, väčšinou len po to stretnutie. Tunel, svetlo a sudca - Boh (Kristus). Stretnúť sa s Bohom môže byť radosťou a šťastím pre každú dušu, tá hrôza a neštastie prichádza až neskôr, keď sa po súde ocitne v pekle alebo v ťažkom očistci.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 64 ~
Člen od: 19 september 2011 ~
Posledná návšteva: 15 august 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 september 2011 : 12:46:21
|
Vyssie popisovana vizia ale hovori o stave, ked dotycny pristupil k osobnemu sudu, nie az o situacii v pekle ci ocistci. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 marec 2012 : 11:06:54
|
citácia: citácia: K tej textovej ukážke vyššie: Ako je to s hriechmi, ktoré boli odpustené vo sviatosti zmierenia a zároveň už je odpustený aj trest za ne? Aj tie by mal človek spolu s inými na súde vidieť? Pôvodne zaslal Reconquistador - 17 august 2011 : 21:25:39 tie nebude vidieť Pôvodne zaslal jarmok - 18 august 2011 : 15:04:05
doplnim: Na poslednom sude /velky den/ budu súdení nespravodliví ľudia, /Zj 20,12-13 ...a mrtvi boli sudení podla svojich skutkov.../ len mrtvi =v ťažkom hriechu. Spravodliví zasadnú spolu s Kristom na pravej=priamej strane, t.j. na jeho Trone a budu sudit- Zj 20,4 /aj diablov -Júda 1,6/a nespravodlivi budu na lavej strane sudeni -druhykrat. To bude vseobecny sud pre tych co idu do vecneho prekliatia. Velky den bude zaciatok vecnej nekonecnej radosti vo vecnej pritomnosti Bozej pre spravodlivych ktori nepridu na sud /jn 5,24/, nebudu sudeni. Velky den bude strasny pre sudenych a odsudenych.
|
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 marec 2012 : 12:28:57
|
Súdení budú všetci ľudia (Krédo: "odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych", nicejsko-carihradské "a príde v sláve súdiť živých i mŕtvych" - nie duchovne, ale telesne živých a mŕtvych), dokonca aj anjeli. Richard Špaček píše, že ak niektorí cirkevní otcovia píšu, že spravodliví nebudú súdení, tak je tým myslené to, že nebudú odsúdení k večnému zatrateniu.
Súd sa má týkať všetkých - aby boli spravodliví verejne odmení a zatratení verejne odsúdení. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 721 ~
Člen od: 25 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 január 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 marec 2012 : 14:59:52
|
citácia: Súdení budú všetci ľudia (Krédo: "odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych", nicejsko-carihradské "a príde v sláve súdiť živých i mŕtvych" - nie duchovne, ale telesne živých a mŕtvych), dokonca aj anjeli. Richard Špaček píše, že ak niektorí cirkevní otcovia píšu, že spravodliví nebudú súdení, tak je tým myslené to, že nebudú odsúdení k večnému zatrateniu. Súd sa má týkať všetkých - aby boli spravodliví verejne odmení a zatratení verejne odsúdení. Pôvodne zaslal maaajo - 26 marec 2012 : 12:28:57
Na konci sveta budu vzkrieseni vsetci od Adama az po posledneho cloveka, pridaju sa k nim zijuci, ktori sa doziju konca sveta. Spravodlivi zasadnu s Kristom a budu s Kristom sudit nespravodlivych. |
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 marec 2012 : 16:09:10
|
F. Spirago - Katolický lidový katechismus - I. Věrouka:
Katechismus z nařízení Sněmu tridentského:
Dr. Richard Špaček - Katolická věrouka III. (O milosti, svátostech a dokonání):
Antonín Podlaha - Výklad velikého katechismu katolického náboženství:
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 721 ~
Člen od: 25 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 január 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|