Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Duchovná časť
 Cirkev a jej denominácie
 Desakralizacia kostolov
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Kardinál-arcibiskup Dominik Duka Téma Next Topic: Upaľovanie čarodejníc a pod.
Strana: z 3

PFS

Stav: offline

 Odoslaný - 27 november 2011 :  13:53:15  Zobraziť profil  Pridať PFS do zoznamu priateľov
Hla,obrazky ako vyzeraju kostoly pred a po reformach....

"Renovacia augustinianskeho kostola vo Würzburgu po 15 mesiacoch vyšla na 1.7 miliona eur. Omša sa teraz slavi an stole v strede. Ten stol,"ambon" a stolicky okolo su vsetky presuvatelne. Restrukturalizacia kostola umoznuje "slavenie Svatej vecere na urovni oci".
http://rorate-caeli.blogspot.com/2011/11/desacralization-ii-augustinian-church.html#more

viac obrazkov na
http://kreuz.net/article.14256.html

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 96  ~  Člen od: 25 august 2007  ~  Posledná návšteva: 12 apríl 2016 Upozorniť moderátora 

janka

Stav: offline

 Odoslaný - 27 november 2011 :  20:29:06  Zobraziť profil  Pridať janka do zoznamu priateľov
pekny kulturny dom

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 5687  ~  Člen od: 27 január 2004  ~  Posledná návšteva: 07 január 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mak

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  11:01:58  Zobraziť profil  Pridať mak do zoznamu priateľov
To je mi pekné. Podľa vás sakrálny priestor robí usporiadanie stoličiek a nie prítomnosť Ježiša?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 606  ~  Člen od: 28 október 2011  ~  Posledná návšteva: 05 apríl 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  12:12:13  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
pekny kulturny dom

Pôvodne zaslal janka - 27 november 2011 :  20:29:06



joj janka aká ste.. veď je to fakt pekné moderné umenie - vrazili do toho to najlepšie, čo mali - vy by ste Bohu nedali to najlepšie čo máte? Kostol nemusí byť pekný iba taký, čo sú tam starožitné sochy.. Takto aspoň všetci ludia na "pozdvihovanie" budú vidieť..
v konečnom dôsledku - tak ako napísal Mak - absolútne nie je podstatný interiér..

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Reconquistador

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  12:33:50  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Reconquistador  Pridať Reconquistador do zoznamu priateľov
citácia:
pekné moderné umenie

Z týchto troch slov je pravdivé len to prostredné...
citácia:
vrazili do toho to najlepšie, čo mali

Vyhodili klenoty, doviezli odpad...


GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1877  ~  Člen od: 16 apríl 2010  ~  Posledná návšteva: 27 november 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  12:39:32  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:

Vyhodili klenoty, doviezli odpad...



Pôvodne zaslal Reconquistador - 28 november 2011 :  12:33:50



recon, ved staré oltáre, obrazy. sochy a i. predmety z chrámov sa predsa nevyhadzujú.. to by ste mali vedieť.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Reconquistador

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  13:00:28  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Reconquistador  Pridať Reconquistador do zoznamu priateľov
A kde teda zmizli? Prečo nie sú tam, kde majú byť? A prečo sa na nich nečiní to, čo by sa činiť malo?

GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1877  ~  Člen od: 16 apríl 2010  ~  Posledná návšteva: 27 november 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  13:25:35  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
pekné moderné umenie

Z týchto troch slov je pravdivé len to prostredné...
citácia:
vrazili do toho to najlepšie, čo mali

Vyhodili klenoty, doviezli odpad...



Pôvodne zaslal Reconquistador - 28 november 2011 :  12:33:50




Tak jest.

Vdaka inemu rozhladenemu uzivatelovi Kreda vieme, ze:




takto to vyzeralo predtym (umelecky, liturgicky skvost po kazdej stranke):








a toto z neho deformatori, kvoli strate viery, spravili:







pricom uz aj povodny oltarny obraz :







prekryva tato grcanica:







resume: toto NIE JE katolicky sakralny priestor.





 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 04 september 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  14:42:17  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
Ja si myslím, že na spolčo a večeru to je dobré. Kto chce obetu, nech si zájde do katolíckeho kostola.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  14:49:22  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Ikonoklazmus (obrazoborectvo) je spat, ako napokon aj ine hereticke prejavy minulosti.

Za 1,7 miliona evri takyto vysledok ?!





=======================================================




citácia:
Ja si myslím, že na spolčo a večeru to je dobré.

Pôvodne zaslal maaajo - 28 november 2011 :  14:42:17




Vincent Maly pise:


Keď porovnávame Ritus servandus a úvodné rubriky tridentského misála s rubrikami
nového misála, hneď nám vystúpi pred oči rozdielny dôraz:
Ritus servandus Piovho misála začína sa slovami: "Sacerdos celebraturus Missam..."
(Kňaz, ktorý chce sláviť omšu...) A Ordo Missae hovorí: "Sacerdos paratus cum ingreditur ad Altare..." (Kňaz po príprave, keď vstupuje k oltáru...).

Nový misál má v Omšovom poriadku v prvej rubrike slová: "Keď sa ľud zhromaždil,
kňaz s prisluhujúcimi ide k oltáru... " A tak isto je aj vo Všeobecných smerniciach: "Keď sa ľud zišiel a kňaz s posluhujúcimi prichádza... (VSRM 25). A opakuje sa to aj ďalej v Typickej alebo základnej forme slávenia svätej omše: „Keď je už ľud zhromaždený, kňaz a asistujúci, oblečení v posvätných rúchach, idú k oltáru... „

Kým teda v rubrikách i textoch tridentského misála sa hovorilo iba o kňazovi, v
misáli Pavla VI. sa zdôrazňuje zhromaždenie veriacich.
Eucharistické slávenie teda predpokladá zhromaždenie veriacich, ktorí pod
predsedníctvom kňaza chcú sláviť Pánovu pamiatku. A tak už samo zhromaždenie veriacich má hodnotu liturgického úkonu.





takze ano, je rozdiel medzi NOM a medzi katolickou omsou podla ponatia pred NOMom.
Potvrdene priamo od cloveka, ktory by mal mat svoju vaznost pre modernych katolikov.

To staci, aby bolo jasno, kde je sever: ze ten wurzbursky interier sa hodi na NOM, ale nie na katolicku omsu spred NOMu.

Lex orandi - lex credendi !

Ze AKO sa da spojit nespojitelne, na to je Maly uz maly macher, on len vrsi dialekticke "plati aj jedno ale plati aj druhe" :


Z tohoto vyplývajú tri charakteristické znaky svätej omše:

1. Je to zhromaždenie Božieho ľudu. V latinčine sa na označenie zhromaždenia
používa grécke slovo "Synaxis". Aj taliansky preklad má tento termín. "Synaxis" bolo
termínom na slávenie svätej omše už v prvotnej Cirkvi. Iný termín "congregatio" na
označenie Eucharistie sa nachádza už u Tertuliána. Tretí termín "convocatio" na označenie Eucharistie sa vyskytuje v najnovších cirkevných dokumentoch a vyjadruje myšlienku, že veriaci sa nezhromažďujú na Eucharistiu v svojom mene, zo svojej iniciatívy, ale preto, že ich volá Kristus a jeho Cirkev na takéto zhromaždenie.

2. Toto zhromaždenie má hierarchickú štruktúru: zhromaždeniu predsedá kňaz, ktorý zastupuje osobu Krista. Kristus je prítomný v osobe kňaza.10 Kňazi svoju posvätnú povinnosť plnia predovšetkým eucharistickým kultom v zhromaždení ("synaxis"), kde zastupujú samého Krista.11
Teda poslaním kňaza je sprítomňovať Krista a konať v jeho mene.
Túto úlohu nekoná svojou vlastnou autoritou, ale v sile hierarchického vzťahu k
biskupovi a v hierarchickom spojení s biskupom. "Kňazi sú pri vysluhovaní všetkých
sviatostí mnohorakým spôsobom hierarchicky spojení s biskupom, a preto ho určitým spôsobom sprítomňujú v jednotlivých zhromaždeniach veriacich."12 Kňazi v sile svojej vysviacky prostredníctvom biskupa môžu konať svoje liturgické úkony v zastúpení Krista, v Kristovom mene. Ale kňazi zastupujú aj celý Boží ľud, keď v jeho mene prednášajú modlitby k Bohu.

3. No nie každé zhromaždenie Božieho ľudu pod predsedníctvom kňaza sa nazýva
"eucharistické". Toto sa uskutočňuje, keď sa Boží ľud schádza a ak sa pozýva s výslovným úmyslom sláviť Pánovu pamiatku, eucharistickú obetu. Môžu byť totiž aj iné zhromaždenia:
zhromaždenie na slávenie Božieho slova, kajúcej pobožnosti a pod.






kdezto teologiu hermeneutiky diskontinuity rozpracovava najma Ratzinger. Ten Vas vazne bude presviedcat, maaajo, ze henten priestor je velmi dobrym priestorom aj pre obetu, aj pre spolco aj pre hostinu:




Dvě hermeneutiky
Aby Benedikt XVI. vysvětlil tuto krizi, klade proti sobě dva výklady (on používá vědečtější termín „hermeneutiky“) této události. Jeden, špatný výklad neboli hermeneutika, „zapříčinil zmatení“. Druhý, správný výklad, „přinesl a nese dobré plody“.
Papež provádí metodickou kritiku tohoto „špatného“ výkladu, výkladu „diskontinuity a roztržky“. Tento špatný výklad je podporován „masmédii a také jedním ze směrů současné teologie“ a předpokládá, že skutečný koncil není obsažen v textech schválených v letech 1962-1965, ale v „impulzech k novému, které jsou obsaženy v těchto textech“.
Tento výklad předpokládá, že koncilu můžeme být věrní jen tím, že obejdeme jeho literu, která je plodem puntičkářských kompromisů, a která jen nedokonale odráží realitu koncilních událostí.
Benedikt XVI. striktně uzavírá: „Hermeneutika diskontinuity riskuje, že skončí roztržkou předkoncilní a pokoncilní Církve.“

Základní konstituce Církve
V tomto bodě svého výkladu a kritiky „špatného“ výkladu Druhého vatikánského koncilu přichází papež s novým argumentem, který je docela zajímavý. Tento výklad, říká papež, pokládá koncil za „svého druhu konstitutivní shromáždění, které odstraňuje starou konstituci a vytváří novou.“ Papež však vznáší námitku, že „Otcové neměli žádný takový mandát a nikdo jim ho nikdy nedal, ani jim jej nikdo nemohl dát, protože základní konstituce Církve pochází od Pána.“
Opakujeme, že je to pozoruhodný argument: změna konstituce Církve koncilem je nemožná, zaprvé proto, že Otcové neměli žádný takový mandát, zadruhé, protože jim ho nikdo nedal, zatřetí, protože jim jej nikdo dát nemohl. Ve zkratce řečeno je revoluce v Církvi (i když je to revoluce „koncilní“) v zásadě nedovolená a nemůže určovat normy.

„Povolený“ výklad
Jako protiklad k této nauce „diskontinuity“, k této revoluci „ tiáry a pluviálu“, k tomuto „špatnému“ výkladu Druhého vatikánského koncilu staví Benedikt XVI. „pravý“ výklad, výklad „reformy“.
Podle papeže v procesu „reformy“ (jejímž dokonalým příkladem je koncil) „vyjadřují její principy permanentní aspekt [tradice], protože jsou jako spodní proud motivující rozhodnutí zevnitř, zatímco „praktické formy, podmíněné záležitosti“, přesná církevní rozhodnutí „závisejí na dějinné situaci a podléhají proto změně“.



http://rexcz.blogspot.com/2011/10/interpretace-druheho-vatikanskeho.html


http://rexcz.blogspot.com/2011/11/sacrosanctum-concilium-pravnik-zkouma_11.html
http://rexcz.blogspot.com/2011/11/sebevrazda-skrze-zmenu-viry-v-liturgii.html
http://rexcz.blogspot.com/2011/11/petice-papezi-benediktu-xvi-za_9281.html





======================================================



citácia:
Kto chce obetu, nech si zájde do katolíckeho kostola.

Pôvodne zaslal maaajo - 28 november 2011 :  14:42:17





Kto chce obetu, nech si zajde na omsu.
"Katolicky kostol" nie je pojem, ktory najdete medzi podstatnymi podmienkami uskutocnenia obety.





 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 04 september 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Lucia

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  15:01:13  Zobraziť profil  Pridať Lucia do zoznamu priateľov
Trefne komentare pod obrazkami:

"It's just heartbreaking. Not even Protestants would vandalize a church like this. Such decor and "art" cannot arise from a Catholic aesthetic sensibility."

"Isn't it ironic that some Anglicans are becoming Catholic, and at the same time some Catholics have become Protestant."


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1472  ~  Člen od: 22 december 2009  ~  Posledná návšteva: 14 júl 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  15:50:31  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
Podobný hnus ako oltárne plátno majú aj v Ostrave:
http://www.farnost-ostravazabreh.cz/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=35:novy-kostel&Itemid=74

A áno, na sv. omšu nie je nevyhnutný kostol - skôr som to myslel tak, že treba ísť do kostola, kde slúži katolícky kňaz. Ale ani to asi nebude stačiť, čo?

Inak som chcel dodať ešte obrázky z jedného českého kostola, kde sa udialo niečo podobné, ako je vyfotené v prvom príspevku, len to neviem nájsť. Taktiež sa urobila renovácia kostola, oltár sa dal niekam dostredu kostola, stoličky pekne naokolo...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  17:00:43  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
A našli sme aj ďalšieho adepta ma víťaza:
http://farnostletohrad.rajce.idnes.cz/Kostel_v_Letohrade-Orlici_po_rekonstrukci_interieru/
http://farnostletohrad.rajce.idnes.cz/Kostel_v_Letohrade-Orlici_po_rekonstrukci_interieru_-_II./#

A aby si niektorí nemysleli, že som to s tými spolčami a večerami prehnal, tu máte krásny príklad, ako sa dá taký kostol využiť - vernisáž, papkanie, pitie, autogramiáda... veď Janka to napísala dobre - kultúrny dom. Však načo by sme chodili do galérií a reštaurácií:
http://farnostletohrad.rajce.idnes.cz/Vernisaz_vystavy_Jindricha_Streita_na_Orlici/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 28 november 2011 :  19:43:52  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
A kde teda zmizli? Prečo nie sú tam, kde majú byť? A prečo sa na nich nečiní to, čo by sa činiť malo?

Pôvodne zaslal Reconquistador - 28 november 2011 :  13:00:28



nikam nezmizli ani ich nikto nevyhodil.. aj staré oltáre majú svoju živostnosť ako všetky veci- ak sa dajú renovovať, tak sa renovujú, ukladajú sa v špeciálnych skladoch a dávajú sa napr. do chrámov, z kt. boli oltáre ukradnuté (alebo sochy - samozrejme podľa zasvätenia).

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  08:58:05  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
Podobný hnus ako oltárne plátno majú aj v Ostrave:
http://www.farnost-ostravazabreh.cz/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=35:novy-kostel&Itemid=74


Inak som chcel dodať ešte obrázky z jedného českého kostola, kde sa udialo niečo podobné, ako je vyfotené v prvom príspevku, len to neviem nájsť. Taktiež sa urobila renovácia kostola, oltár sa dal niekam dostredu kostola, stoličky pekne naokolo...

Pôvodne zaslal maaajo - 28 november 2011 :  15:50:31



Je to dost zbytocna iniciativa, prikladov vandalizmu, devastacie a desakralizacie kostolov od hierarchie je neskutocne vela - vsetko s pozehnanim zodpovednych, z ktorych kto je ako volany na zodpovednost? Vsak robia len to, co im nova viera oblecena do novej teologie skrze novu liturgiu kaze, su na jednej lodi. A cloviecik dole moze iba dve veci: cudovat sa (kym este ma aspon zbytky zmyslu pre vnimanie, o ktore ho casom ajtak poslusnost nicitelom pripravi), alebo vliezt do ulity nezaujmu (spravidla s alibistickym odvolanim sa, ze to nie je jeho vec a "ti hore" hadam vedia, co robia).






citácia:
A áno, na sv. omšu nie je nevyhnutný kostol - skôr som to myslel tak, že treba ísť do kostola, kde slúži katolícky kňaz. Ale ani to asi nebude stačiť, čo?


Veru nestaci.
A Vy to velmi dobre viete.

P.S. minule som sa zabaval na tom, k akym absurdnostiam vedie nedoslednost niektorych ludi bijucich sa vo svoje katolicke prsia - riesili otazku, ci je lepsi NOM v krasnom tradicnom kostole, alebo trident v prenajatej konferencnej miestnosti...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 04 september 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Reconquistador

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  09:37:27  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Reconquistador  Pridať Reconquistador do zoznamu priateľov
citácia:
trident v prenajatej konferencnej miestnosti...
Pôvodne zaslal Rarach - 29 november 2011 :  08:58:05


...prenajatej od slobodomurárov... - alebo myslíte inú diskusiu?

GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1877  ~  Člen od: 16 apríl 2010  ~  Posledná návšteva: 27 november 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  09:51:57  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
No hej, patri tam aj toto.

Ceske FSSPX sa teda vyznamenalo, to bola tiez parada. Samozrejme gogolovska (smiech cez slzy). Ovocie smerovania cesty ukazovanej lefebvrovymi ideovymi nasledovnikmi vhana ludi do absurdnych postojov i absurdnych rieseni.


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 04 september 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  10:30:41  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
No viem, že je k tomu potrebný platne svätený kňaz, so správnou formou, matériou a intenciou. Len som to nechcel takto vypisovať.

Tie fotky som dal preto, lebo akonáhle som uvidel fotky "zrenovovaného" nemeckého kostola, tak som si spomenul aj na tie ostatné. A lepšie som si uvedomil, že je to štrukturálny problém, nielen nejaká náhoda.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  10:51:27  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Presne tak, je to strukturalny problem.

Ziadna nahoda.

No a kto ma prostriedky a moznost, nieco strukturalne prebudovat, dlhodobo udrzovat v strukturalnej zmene a moct si dovolit aj luxus hry na cas, ktory by kazdeho ineho menej mocneho davno pochoval v izolacii a zabudnuti?





 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 04 september 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  13:40:30  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
Podobný hnus ako oltárne plátno majú aj v Ostrave:
http://www.farnost-ostravazabreh.cz/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=35:novy-kostel&Itemid=74


Pôvodne zaslal maaajo - 28 november 2011 :  15:50:31




toľko kritiky... majo -ved toto je krááááásny kostol. v konečnom dôsledku môžme byť radi, že sa kostoly vôbec stavajú (nepoznám takého architekta, čo by sa špecializoval na výstavbu kostolov na "starý spôsob")-- za pár desiatok rokov aj tento kostolik bude považovaný za "starý" - všetko má svoju alfu a omegu.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  14:45:58  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
Morti, dúfam, že to s tým "krááááásnym kostolom" bola len ironická poznámka (veľmi silno v to dúfam) Čo je na tom kostole krásne? Však to nemá vôbec charakter katolíckeho kostola. A akým spôsobom nás má povzniesť k duchovným veciam ten "obraz"?

A teda dúfam, že aj tá ďalšia veta je žart. Odkedy má kvantita prednosť pred kvalitou? A ešte k tomu slohu - nech sa pozriem na staré rímske baziliky alebo na východné chrámy, alebo na kostoly v románskom, gotickom, renesančnom, barokovom, klasicistickom a dokonca aj väčšina kostolov postavených v modernom štýle v prvej polovici 20. stor. - napriek rozdielnym slohom sú si strašne podobné. Ale keď k nim postavím toto... však to s nimi nemá nič spoločné. To je ich praktický opak.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  18:42:39  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
Morti, dúfam, že to s tým "krááááásnym kostolom" bola len ironická poznámka (veľmi silno v to dúfam) Čo je na tom kostole krásne? Však to nemá vôbec charakter katolíckeho kostola. A akým spôsobom nás má povzniesť k duchovným veciam ten "obraz"?

A teda dúfam, že aj tá ďalšia veta je žart. Odkedy má kvantita prednosť pred kvalitou? A ešte k tomu slohu - nech sa pozriem na staré rímske baziliky alebo na východné chrámy, alebo na kostoly v románskom, gotickom, renesančnom, barokovom, klasicistickom a dokonca aj väčšina kostolov postavených v modernom štýle v prvej polovici 20. stor. - napriek rozdielnym slohom sú si strašne podobné. Ale keď k nim postavím toto... však to s nimi nemá nič spoločné. To je ich praktický opak.

Pôvodne zaslal maaajo - 29 november 2011 :  14:45:58



ja neviem majo čo sa vám na ňom nepáči, je proste fakt krásny, určite to bola stavba náročná na výstavu, namakali sa na ňom doslova jak na kostole.. nemyslela som to ironicky, fakt je krásny.. dali to najlepšie čo mali..
Ono aj ja som mala kedysi vyhradený "typ" kostolov - teda chodila som iba do krásnych starých, tam to len tak dýchalo históriou.. potom som si kostol vybrala podla knaza.. nie je to staré (lebo to opravili po revolúcii, napr. oltár komunisti dali zničiť, tak tam starý oltár nie je..), ani to neni také majestátne, ako kostolík, na kt. ste dali link, aaale je to asi to najlepšie, čo som si tu mohla vybrať..
Fakt podľa mna nie je podstatné, ako kostol vyzerá z interiéru alebo exteriéru, ale to, že v ňom žije živý Kristus.. (náš dekan hovoril, že keď ho v 50. rokoch uväznili ako rehoľníka, bolo mu jedno, či je v chráme renesančnom, gotickom, barokovom - z chleba čo im dávali si ešte kňazi odložili, vykvasili víno a slávili omše sväté aj vo väzeniach - fakt nie je podstatné miesto ). Každopádne, ja vám váš názor neberiem, chápem, že staré kostoly predsa len majú niečo do seba..

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 29 november 2011 :  19:34:31  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
Ja len tak na margo, centrom katolickeho kostola bol vzdy Kristus aj fyzicky pritomny v Eucharistii a tato mala svoje miesto na hlavnom oltari, ktory podla toho, koho v sebe uchovaval aj vyzeral.

Napr. v tej Ostrave sa mi umiestnenie bohostanku nepodarilo najst...

Takze v duchu modernej minimalistickej architektury je mozno krasny a vlastne zodpoveda aj duchu modernej liturgie - vsetko pre ludi, Kristus nie je az taky dolezity...

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

juja

Stav: offline

 Odoslaný - 30 november 2011 :  09:08:52  Zobraziť profil  Pridať juja do zoznamu priateľov
a čo je pre mňa už úplne neprijateľné, keď aj zoberiem moderný štýl v novom kostole, ale tieto architektonické výtvory majú aj iný dôsledok (podobne ako prechodné núdzové vysluhovanie omší v rôznych priestoroch) - že sa ľudia správajú ešte horšie ako v tom kultúrnom dome, alebo v divadle, či galérii, alebo podobnej ustanovizni - pred omšou sa vedú v laviciach slušné a hlasné dišputy, počas omše nekončiace, v chráme sa už nik nespráva ticho a nesnaží sa neotáčať zadok voči Bohostánku. Detičky behajú, vreštia a naháňajú sa pred, počas a aj po omši aj okolo obetného stola - neviem potom načo je pastoračný dom, alebo takáto miestnosť, ktoré sa tiež už pri kostoloch budujú, čo by aj malo mať svoj zmysel - je dobré ak sa veriaci stretajú v kostole, ale za akým účelom??? Často krát je toto stretnutie samoúčelné a o velebenie Boha vôbec nejde - preto ani mne sa už mnohé nepáči, čo sa v kostoloch deje, akoby sa zabúdalo, že tento je v prvom rade dom Boží, určený síce pre ľudí, ale aby presne na danom mieste sa cítili k Nemu bližšie a mali šancu sa v tichosti uzobrať a rozjímať (meditovať) o Bohu a modliť sa k Bohu. Naozaj sa z týchto priestorov stáva niečo ako kultúrny dom a ľudia sa k nemu aj tak správajú a tým akosi aj ku samotnému Bohu - stáva sa iba kultúrnou vložkou nedeľného dopoludnia, alebo popoludnia... to je niečo, čo sa mi v skutku nepáči a opäť prízvukujem nie som ani modernista, ani tradicionalista, či iný ...ista.

A keď sa pozerám, ako sa daný kostol zrekonštruoval, je naozaj na mieste otázka, kam sa podeli staré, možno historicky vzácne výzdoby kostola!!! Nie som odborník, možno to bolo baroko, alebo aký štýl.

Judith

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3217  ~  Člen od: 30 október 2005  ~  Posledná návšteva: 30 máj 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

janka

Stav: offline

 Odoslaný - 30 november 2011 :  20:45:01  Zobraziť profil  Pridať janka do zoznamu priateľov
ale zas na druhej strane, po rekonstrukcii tam uz nie su klakatka, aby sa ludom lepsie klacalo...co asi svedci o tom, ze krestania dneska maju v oblube sebazapieranie, nepohodlie ovela viac, ako krestania kedysi...alebo pre obrovske nepohodlie radsej ostanu sediet aj ti, ktori by sa inak sklonili...

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 5687  ~  Člen od: 27 január 2004  ~  Posledná návšteva: 07 január 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

PFS

Stav: offline

 Odoslaný - 30 november 2011 :  22:17:22  Zobraziť profil  Pridať PFS do zoznamu priateľov
Myslim,ze kontrast medzi povodnou podobou kostola a dnesnou "reformou" za 1,7 mil. EUR je zjavny vsetkym,i ked si mnohi zda sa predtym zakryvaju oci...
Ak si za tieto obrazy dosadite,ze viera Cirkvi je vyjadrena v liturgii a porovnate formu liturgie jedneho i druheho obrazku,tak musi byt jasne,ze tam su rozpory.

Ak sa prenesieme do slovenskych pomerov,tak som trochu aj vdacny "pamiatkarom",ze mozno pribrzdili viacerych spravcov kostolov,aby sa taketo veci nekonali aj u nas v sirsom meradle.
Ked citam texty o stavebnych upravach v kostoloch po Koncile,je tam neustale zmienka o "duchu" Koncilu.Lebo inak by tie zmeny nedokazali presadit.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 96  ~  Člen od: 25 august 2007  ~  Posledná návšteva: 12 apríl 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 3 Previous Topic: Kardinál-arcibiskup Dominik Duka Téma Next Topic: Upaľovanie čarodejníc a pod.  
 Verzia pre tlač
Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06