|
Odoslaný - 20 november 2012 : 12:26:55
|
Ticho okolo tridentskej sv. omše na Slovensku
07.07.2009 16:00
Ticho okolo tridentskej sv. omše na Slovensku Benedikt XVI. vydal 7. júla 2007 Motu proprio Summorum Pontificum, ktorým promulgoval tridentskú liturgiu s účinnosťou od 14. septembra 2007 ako mimoriadnu formu rímskeho rítu. Zdá sa, že na Slovensku panuje ohľadom tejto záležitosti, ak neberieme do úvahy Slovensky kruh Leva XIII. z Trnavy, akési „vzácne ticho“. A práve toto „ticho“ mi pripadá ako niečo nepríjemné. Vysvetlím prečo.
Osoby, ktoré by toto ticho mali prerušiť, žijú pravdepodobne v presvedčení, že „nás sa táto záležitosť netýka“. Aj ja osobne si myslím, že sčasti majú pravdu. Lenže problém tridentskej liturgie je asi vážnejšou záležitosťou. Totiž rímsky rítus od 14. septembra 2007 už nemá jednu, ale dve formy. Nech si o tom niekto myslí, čo chce, je to jednoducho tak preto, že to rozhodol pápež. Ak sme latinskí kňazi čiže kňazi rímskeho rítu, jednoducho je našou kňazskou povinnosťou ovládať nielen jednu, ale aj druhú formu tohto rítu. Predstavte si situáciu diecézneho vidieka. Do farnosti príde návšteva a požiada o odslúženie sv. omše v tridentskom ríte. Miestny pán farár sa rozčúli prinajmenšom z dvoch dôvodov: lebo vôbec ani len nevie (nikto ho neinformoval), že tridentskú sv. omšu možno slúžiť, lebo je to jedna z dvoch foriem rímskeho rítu. A po druhé, čo sa to opovažujú ho takýmto niečím otravovať, keď to nie je dovolené (lebo on žije stále v presvedčení, že tridentská omša je zakázaná). Myslím si, že tu spomínaným „tichom“ došlo k určitému nedorozumeniu. Latinský kňaz má jednoducho vedieť, čo patrí k jeho úlohám, vrátane slávenia sv. omše vo svojom ríte (teda v riadnom i tridentskom). Možno mimoriadnu formu použije len zriedkakedy, možno nikdy, ale z princípu by mal byť na takúto možnosť pripravený. Len si predstavte, že by gréckokatolícky kňaz vedel sláviť len liturgiu sv. Jána Zlatoustého a nevedel by slávil liturgiu sv. Bazila. Čo je to za kňaza, ktorý nevie, čo je jeho povinnosťou vedieť? Asi v podobnej situácii sa nachádza v súčasnosti latinský kňaz, ktorý ovláda iba jednu z dvoch foriem rímskeho rítu, ktorý je vlastným rítom jeho kňazskej služby. Preto by sa s tým spomínaným „tichom“ žiadalo skončiť. Bohoslovci by sa mali učiť obidve formy rímskeho rítu, aby ich ovládali teoreticky i prakticky. Biskupské úrady by mali informovať kňazov o pápežskom Motu proprio, lebo je to predsa aj ich úloha, aby „hlas“ pápeža neostal nepovšimnutý, ale aby dosiahol svojho adresáta. A pohnúť sa treba aj nám kňazom, aby nás možnosť slávenia tridentskej liturgie nezastihla nepripravených. Bola by to totiž veľká hanba. Byť kňazom a nevedieť slúžiť sv. omšu, hoci mimoriadnou formou, ale predsa sv. omšu, to by bola naozaj hanba.
Zdroj : www.novehorizonty.sk
Autor : profesor Ján Duda, katolícky kňaz
“Inštrukcia” o predkoncilovej liturgii z roku 1962 (nové!) Blog
V piatok minulý týždeň Svätá Stolica uverejnila Inštrukciu o predkoncilovom mimoriadnom rímskom ríte (text Inštrukcie v slovenčine). Inštrukciu vydala Pápežská komisia Ecclesia Dei, ktorej predsedom je kardinál Levada a sekretárom Mons. Pozzo a jej zámerom je uviesť do života latinskej Cirkvi zámery Motu Proprio Summorum Pontificum Benedikta XVI. z roku 2009 (text Summorum Pontificum v slovenskom preklade). Pápež Benedikt XVI. zároveň v roku 2009 vydal Osobitný list, v ktorom zdôvodnil svoje rozhodnutie povoliť prax predkoncilovej liturgie rímskeho rítu z roku 1962 (text pápežského listu v slovenčine). Teraz vychádza ďalšia podrobná úprava vo forme Inštrukcie stanovujúca jasné pravidlá, za akých okolnosti je možné praktizovať túto liturgiu v súčasnej dobe v latinskej Cirkvi. Na niektoré fakty sa žiada poukázať dôraznejšie.
Skupina veriacich
Doposiaľ nebolo jasné podľa Summorum Pontificum, čo znamená „skupina veriacich“, ktorá žiada o predkoncilovu liturgiu. Ale ani nová Inštrukcia túto nejasnosť úplne nerieši, ale vnáša do problému viac svetla. Má to byť „skupina stabilne jestvujúca“ (stabiliter existens). Ale jej „stabilita“ nemusí byť viazaná iba na jedinú farnosť, ba dokonca ani nie na jedinú diecézu, ale môžu to byť aj veriaci viacerých farností alebo viacerých diecéz. A je úlohou farára alebo ordinára, aby ich požiadavkám vyšiel blahosklonne v ústrety dokonca aj na pútnych miestach alebo v zložitom čase obradov veľkonočného trojdnia.
Zdá sa, že málokto sa bude pokúšať týmto požiadavkám brániť, ak Inštrukcia dáva možnosť „skupine žiadajúcich veriacich“ podať námietku proti odmietajúcemu Ordinárovi na Pápežskú komisiu Ecclesia Dei.
Vhodný kňaz
Ďalším problémom výkladu Motu Proprio Summorum Pontificum bol sacerdos idoneus (vhodný kňaz), ktorý by bol spôsobilým sláviť túto liturgiu. Inštrukcia aj tento problém rieši tak, že za vhodného kňaza považuje každého kňaza spôsobilého čítať latinsky text a porozumieť tomu, čo číta. To znamená, že po šiestich rokoch latinčiny na vysokej škole (teologickej fakulte) by mal byť na to spôsobilým každý kňaz. Iste, nie každý kňaz môže mať kladný vzťah k tejto liturgii a Inštrukcia to rešpektuje a nechce k tomuto spôsobu slávenia nasilu nútiť ani kňazov. Predsa však na nich apeluje (hoci nepriamo), aby mali na zreteli dobro duší čiže aj tých, ktorí k predkoncilovej liturgii z roku 1962 kladný vzťah majú. Ak by však v diecéze predsa bol s takýmito kňazmi problém, Pápežská rada Ecclesia Dei sa ponúka Ordinárom, že im kňazov vyškolí. To znamená, že Ordinár ani v tejto veci nemá príliš priestoru vyhnúť sa naplneniu pápežského Motu Propria z roku 2009. Azda jediným dôvodom prečo treba nevyhovieť žiadajúcim „stabilným skupinám veriacich“ o takúto liturgiu je fakt, ak títo spochybňujú alebo priamo neveria, že sv. omša, ktorá vzišla z reformy Pavla VI. je platná. Ale v každom inom prípade, pri rešpektovaní stabilného programu bohoslužieb, sa im má vyjsť maximálne v ústrety.
Nevyriešené problémy
Zdá sa, že na Slovensku by sa mohli ukázať aj iné ťažkosti, ktoré by bolo potrebné odstrániť, aby sa dalo naplniť požiadavkám Motu Proprio Summorum Pontificum a najnovšej Inštrukcii. Asi v mnohých kostoloch už bude chýbať liturgické oblečenie na slávenie liturgie podľa liturgických kníh z roku 1962 (napríklad porov. biskupské oblečenie pri sv. omši tu). Potom by sa naozaj žiadalo dať vyškoliť vhodných kňazov pre slávenie tejto liturgie, ako aj zabezpečiť liturgické knihy z roku 1962. Je tu aj otázka, či by sa táto liturgia nemala začať prednášať v rámci liturgiky aj na teologických fakultách. Aj v týchto veciach sa podľa Inštrukcie podujala pomôcť Ordinárom Pápežská komisia Ecclesia Dei.
Autor: Ján Duda @ 18:43 16/05/2011
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 13 ~
Člen od: 14 november 2012 ~
Posledná návšteva: 11 december 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 13:32:50
|
Kde sa da najst cely text tej novej instrukcie? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 13:36:08
|
Kto tzv. tridentsku liturgiu zakazal? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 14:00:53
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 14:37:18
|
Vdaka. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 14:39:47
|
Nepatrí Duda k tým, čo presadzujú teóriu "raz katolík, navždy katolík"?
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 14:43:30
|
citácia: citácia: Kto tzv. tridentsku liturgiu zakazal? Pôvodne zaslal Robel - 20 november 2012 : 13:36:08 Nikto. Vsetky hentie tanecky s motupropriami, instrukciami a povoleniami, to si fakt robia z ludi blaznov. Pôvodne zaslal Rarach - 20 november 2012 : 14:00:53 Nemajú si nechať - robiť zo seba bláznov. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 14:53:48
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 15:05:27
|
citácia: Nemajú si nechať - robiť zo seba bláznov. Pôvodne zaslal Robel - 20 november 2012 : 14:43:30
Vsak dostanu zasluzenu odmenu - ani tradicna omsa, ani platna omsa.
.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 04 september 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 15:07:12
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 15:15:32
|
Rarach neveriť v platnosť sviatostí a kňazov musí byť strašne smutné. Byť v takom vážnom blude je ako byť v pekle už na zemi ... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 13 ~
Člen od: 14 november 2012 ~
Posledná návšteva: 11 december 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 november 2012 : 15:20:29
|
citácia: Rarach neveriť v platnosť sviatostí a kňazov musí byť strašne smutné. Byť v takom vážnom blude je ako byť v pekle už na zemi ... Pôvodne zaslal Rasťo - 20 november 2012 : 15:15:32
Suhlasim.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 04 september 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 november 2012 : 09:45:49
|
|
|
Odoslaný - 21 november 2012 : 09:52:57
|
|
|
Odoslaný - 25 november 2012 : 18:29:05
|
Podla slov Benedikta XVI nebola tridentska či tradičná forma liturgie nikdy zakázaná. V Motu Proprio len uvádza na pravú mieru ako sa veci majú : "Článok 1. Rímsky misál, ktorý vydal Pavol VI., je riadnym vyjadrením „zákona modlitby“ Katolíckej cirkvi latinského obradu. Rímsky misál, ktorý vydal svätý Pius V. a blahoslavený Ján XXIII. obnovil jeho vydanie, má sa pokladať za mimoriadne vydanie tohto „zákona modlitby“ Cirkvi a kvôli ctihodnému a dlhodobému užívaniu sa mu má prikladať patričná úcta. Tieto dve vyjadrenia „zákona modlitby“ Cirkvi ani najmenej neprispievajú k rozdeleniu „zákona viery“ Cirkvi; sú to dve uskutočňovania jediného rímskeho obradu. Teda obetu sv. omše možno sláviť podľa typického vydania Rímskeho misálu, ktorý schválil roku 1962 blahoslavený Ján XXIII. Tento misál nebol nikdy odvolaný. Toto slávenie treba pokladať za mimoriadnu formu liturgie Cirkvi. Podmienky, ktoré stanovujú predchádzajúce dokumenty Quattuor abhinc annos a Ecclesia Dei pre užívanie tohto misálu, sa nahrádzajú tak, ako nasleduje:"
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 13 ~
Člen od: 14 november 2012 ~
Posledná návšteva: 11 december 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 november 2012 : 18:50:02
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 00:52:38
|
je tam jasna odpoved vsetkym neposlusnikom voci sv Otcovi dokonca zo strany tradicionalistov som prekvapeny ze to nikto z tohto fora asi necita http://dielnasj.blogspot.sk/search?q=Lefebvre |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 06 august 2013 : 21:26:27
|
misojogi nedá sa nič robiť, tradicionalisti nech si majú "omšu" j23... ja chcem katolícku omšu. A tá nikde nie je. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 06 august 2013 : 23:37:44
|
vies ze existuje specialny dominikansky ritus este z cias stredoveku? co takto zucastnovat sa takeho ? |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 august 2013 : 07:36:11
|
Iste misojogi, a je aj trebárs kartuziánsky atď... a modernisti nimi radi týmito starobylými rítmi operujú, a naivne si myslia, že sú to hádam nové ríty oproti Rímskemu.
Nevidím jednak dôvod sa zúčastňovať takého niečoho, keďže nepatrím k nijakej reholi.
A druhý dôvod je oveľa vážnejší- nevidím nikde dominikánov, kartuziánov...
Ja chcem len katolícku sv. omšu s misálom sv. Pia V (o platnom kňazovi k tomu sa hádam netreba zmieňovať) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|