Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Kresťania a svet
 Kresťanská kultúra
 Sťahovanie z internetu
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Predchádzajúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Tanec Téma Next Topic: Ekologické Kultúra Christian
Strana: z 3

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 17 júl 2015 :  20:09:57  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
Skuste prosim najst tu moralku, aby sme si to mohli pozriet cele.

Dost mi to nesedi so zakladnym principom, ze zlo nie je nikdy mozne pouzit ani na dosiahnutia dobra.

V takych pripadoch ako spominate musite aspon predpokladat suhlas dotycneho a konkretne u chleba Vam nic nebrani si ho vypytat a nemusite ho kradnut. Ak pri brani chleba predpokladat sehlas majitela, naco ho kradnut a nevypytat si.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12043  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 19 jún 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

saxsax

Stav: offline

 Odoslaný - 18 júl 2015 :  18:25:54  Zobraziť profil  Pridať saxsax do zoznamu priateľov
http://refresher.sk/27144-Stahovaniu-nelegalneho-obsahu-odzvonilo-Novy-autorsky-zakon-zakazuje-stahovanie-bez-suhlasu-tvorcu-aj-pre-osobnu-potrebu

od janura 2016 ...

ostatne kecy su zbytocne, alebo len tu na fore

stahujes.... kradnes ... hresis ... podla noveho zakona od I.2016


„ Nech nachadza ktokolvek vo viere svoje svetlo a svoju utechu, nech je blazeny, avsak mnohi nepotrebuju toto svetlo a tuto utechu, lebo ich maju vo svojom rozume a ludskej bytosti – a tychto nech nechaju tiez zit a byt stastnymi „

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 2129  ~  Člen od: 10 september 2009  ~  Posledná návšteva: 25 august 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

PeterM

Stav: offline

 Odoslaný - 18 júl 2015 :  19:19:16  Zobraziť profil  Pridať PeterM do zoznamu priateľov
citácia:
http://refresher.sk/27144-Stahovaniu-nelegalneho-obsahu-odzvonilo-Novy-autorsky-zakon-zakazuje-stahovanie-bez-suhlasu-tvorcu-aj-pre-osobnu-potrebu

od janura 2016 ...

ostatne kecy su zbytocne, alebo len tu na fore

stahujes.... kradnes ... hresis ... podla noveho zakona od I.2016



Pôvodne zaslal saxsax - 18 júl 2015 :  18:25:54



Takze od januara vydal ktosi zakon a preto uz hresim, predtym ktosi este zakon nevydal, tak som este nehresil:?}

Moj nazor je (a mam ho uz od detstva-nepodarilo sa to samozrejme vzdy striktne dodrzat:( :
Katolik v prvom rade nema co pozerat, pocuvat, nakupovat bulvar, brak, skodlive a nemoralne veci...
Ma teda podla svojho vedomia a svedomia preferovat produkty, ktore su v sulade s vyssim principom a moralkou. Kazdy namietne:preco ja, ked ini to nerobia? Ja sam nic nezmenim.. Omyl. Kazdy jeden je sucast celku, ak zacne jeden, pridaju sa dalsi a rovnovaha sa posunie casom inam. Nebudes pocuvat zlu hudbu, pozerat nemoralne , manipulativne filmy, bulvarnu tv, web, kupovat urcite obchodne znacky,produkty ,vyuzivat obchodne retazce, naopak budes vyuzivat krestanske banky (u nas nie su) atd ...
Pozeras bulvar-podporujes people meters spolocnostam, ktore priamo cielene a neustale utocia na Boha, cirkev (teda aj naTeba), siria brakovu kulturu, zle hodnoty,gambling...
Pointa- Nejde o to primarne ci stahujes a neplatis. Hriech je predovsetkym, ak stahujes hriesne veci,resp. podporujes (nevedome?) priamo zlo (subjekty, ktore ho cielene siria).
Ak zaplatis za taketo stiahnutie , hresis dva krat -ze si nemoralnu vec stiahol a pouzil a este si aj nemoralnemu tvorcovi zaplatil (aby natacal dalsie, este rafinovanejsie).V tom pripade zaplatit je ovela vacsi hriech ako stiahnut bez zaplatenia.
Ak vyberas a stiahnes cielene trebas hodnotny moralny film, tak potom rad zaplatis a tak podporis hodnotovo zameraneho tvorcu-pomahas a podporujes sirit dobro. Ak niekto nema ani na zakladne potraviny,ale chce duchovne rast, tak si ho stiahne bez zaplatenia-tvorca by to pochopil(bude rad, ze siri duchovno aj chudobnym). A dotycny, ked bude mat v buducnosti lepsie podmienky urcite potom aj rad za hodnotne veci na stiahnutie zaplati.
Pointa 2- Hranicu toho, co je hriech a co uz nie je, nikdy neurcuje svetsky zakon...Kedze majorita ludstva si to ale mysli, nas svet vyzera tak, ako vyzera.


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 148  ~  Člen od: 26 jún 2015  ~  Posledná návšteva: 08 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

PeterM

Stav: offline

 Odoslaný - 18 júl 2015 :  20:12:46  Zobraziť profil  Pridať PeterM do zoznamu priateľov
citácia:
Za ťažký hriech proti 7. prikázaniu sa považuje krádež statku, ktorého hodnota presahuje sumu priemernej dennej mzdy v hospodárstve s tým, že danú vec nepotrebujem nutne k prežitiu a nemám inú možnosť si ju zadovážiť. Príklad. Chlieb by stál 2€ a priemerná mzda je 1€ ale ja napriek tomu, že pracujem, nemám čím nasýtiť svoje deti, tak môžem zobrať chlieb bohatšiemu susedovi bez toho, aby to bol hriech.
Priemerná mzda za rok 2014 na SK bola viac ako 40€ na deň (858€/mesiac). Toto číslo je však veľmi zavádzajúce, ale to je už iná téma.


Pôvodne zaslal Mx - 16 júl 2015 :  16:29:52



Neriesme hranicu hriechu a umeru k priemernej mzde v hospodarstve, je to dost zmatocne. V krestanskej moralke zrejme potrebovali vyriesit cim jednoduchsie pomyselnu hranicu o vyske skody, jej moznych druhotnych, casto zavaznejsich dopadov na poskodeneho (nasledna depresia, uzkost, zufalstvo a z toho vyplyvajuce mozne konanie). Dolezite je, ze skodu mame po lutosti aj tak nahradit.

citácia:
Chlieb by stál 2€ a priemerná mzda je 1€ ale ja napriek tomu, že pracujem, nemám čím nasýtiť svoje deti, tak môžem zobrať chlieb bohatšiemu susedovi bez toho, aby to bol hriech.


Takto formulovane to vyzera doslova ako navod na pomstu z vlastneho neuspechu na uspesnejsom...

Nepodcenujme nasledky hriechu. Pre mna je motorom hriechu u ludi zavist.Padli anjeli padli primarne kvoli zavisti. Druhym v poradi je klamstvo. Padli anjeli zacali klamat. Eva zlyhala a nasledne spolu s Adamom klamali,nasledky boli obrovske-az Kristus musel zmyt krvou ich klamstvo.Klamstvo manzelov Ananiasa a Zafiry-trestom od Ducha SV bola ich smrt.K tymto hriechom sa potom pridruzuju postupne dalsie..
Clovek ak klame vedome niekoho, koho sa dana vec tyka -nieco mu zatajuje, alebo mu skodi klamstvom (napr. zamerne poskodzuje jeho povest),zapiera svoju vinu a podobne tak sa dopusta tazkeho hriechu. Nasledky mozu byt neskor rozne, ale napr. aj smrt, samovrazda a pod.
Ak clovek dostane nevhodnu otazku od cloveka a otazka sa priamo toho cloveka netyka, potom mozeme neodpovedat, alebo odpovedat nepravdou.My jemu nijako neublizime, naopak, pravdivu odpoved v diskretnej veci by mohol vyuzit v nas neprospech (napr prekrucanie a ohovaranie-teda sme iba obozretni). Vtedy to nie je klamstvom.Niekedy priam musime klamat-napr vo vojne ochranit zivot spravodliveho cloveka pred tyraniou. Naopak-pravdou by sme odsudili nevinneho.
Preco tak obsirne a preco off topic namiesto kradeze rozoberam klamstvo?
Chcem len poukazat, ze niekedy mensi hriech (tak sa nam javi v danej chvili) moze mat nedozerne nasledky. Az na cele generacie.
Teda zasadne bezne nekradnut nic.V otazke zivota a smrti aj ano (treba posudit kazdu situaciu inac), ale ak sa da, vykompenzovat okradnutemu neskor resp. ak sa okradnutemu uz neda, tak poskytnut nahradu inym ludom v nudzi.
Pointa-Kazdy hriech moze priniest ovela viac nasledkov, ako si v danej chvili vieme predstavit.Netreba podcenit ziadny hriech.Rozlisit co je hriech nam okrem vedomosti spolahlivo pomoze vzdy nase svedomie. Kazdy, kto si ho rozvija,dostane od svojho svedomia spravnu odpoved.

P.S Je to iba moj subjektivny nazor. Inac som rad, ze selektujes a vyberas hodnotne veci:). Prepac,ze tykam, kedze som skor neformalny clovek a mam rad uvolnenost a jednoduchost.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 148  ~  Člen od: 26 jún 2015  ~  Posledná návšteva: 08 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 20 júl 2015 :  17:56:39  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
Ad: Štátny zákon a poslušnosť.
Takže ak mi štát zakazoval veriť v Boha a navštevovať bohoslužbu, tak neuposlúchnutím štátneho zákona by som hrešil? Nemyslím si.
Možno by som porušoval zákon štátu ale nemal by som ani náhodou hriech. Také jednoduché to nebude.

Ad: Hriech sťahovať súčasný obsah.
Ja sa na to pozerám trochu inak, som totiž rodič.

Ad: Hranice hriechu
Je potrebné vedieť, kde sú hranice hriechu. Ako inak môže človek napríklad vychovávať. Ak nebude rozdiel medzi následkami ľahkého a ťažkého hriechu, tak prestanem celkom isto riešiť aj závažnosť. Zatiaľ je ten rozdiel závratný.
Možno sa jedného dňa náuka Cirkvi v tejto veci zmení (a všetko bude ťažký hriech). ;)

Ad: Tikanie
No problem.


RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 10 september 2015 :  17:49:13  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
Dúfam, že nikoho moc neurazím, keď tu poviem, že ja sa vo veciach majetkových plne prikláňam k stanovisku Cirkvi:


Pápež Pavol VI. - encyklika POPULORUM PROGRESSIO:

"súkromné vlastníctvo nie je pre nikoho ustanovené ako bezvýhradné a neobmedzené právo. Nik nie je oprávnený vyhradiť si pre svoj výlučný úžitok to, čo presahuje jeho potreby“


Alebo tiež cirkevný dokument - GAUDIUM ET SPES, odst. 69:

"človek, používajúci tieto dobrá, má považovať veci, ktoré oprávnene vlastní, nielen za svoje, ale aj za spoločné v tom zmysle, aby mohli byť na osoh nielen jemu, ale aj iným. 147 Napokon všetci majú právo vlastniť čiastku dobier, ktorá by stačila im a ich rodinám. To považovali za spravodlivé už cirkevní otcovia a učitelia, keď učili, že ľudia sú povinní pomáhať chudobným, a to nielen zo svojho prebytku. 148 Kto však je v krajnej núdzi, má právo zadovážiť si, čo je nevyhnutné, z bohatstva iných."


Neviem ako vám, ale mne tu z tej poslednej vety vyplýva, že chudobný človek má v podstate právo aj kradnúť a ja s tým súhlasím.

Boh a Cirkev od ľudí chcú aby žili v láske, aby sa medzi sebou i podelili s tým majetkom čo majú, obzvlášť s chudobnými.




Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 18 september 2015 :  23:59:26  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
Ďakujem Riman, je to zároveň aj odpoveď Maťovi, ktorý to odo mňa chcel. Presne tak som to myslel.

Len s tým rozdielom, že chudobný v núdzi nekradne. V podstate si berie, čo je jeho a o čo sa ho snažil ten bohatý okradnúť (tým, že hromadí to, čo nepotrebuje). Chudobný by kradol, ak by si chcel brať niečo, čo nie je nevyhnuté. Mňa na tom fascinuje práve to, že "nikto nemá právo si vyhradiť pre svoj výlučný úžitok to, čo presahuje jeho potreby". Ale zase opakujem, motívom nesmie byť závisť, ale potreba uživiť sa (prípadne rodinu).

PS: Potreba a túžba nie je to isté, no dnes sa to zamieňa.

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

baránok

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2015 :  06:55:57  Zobraziť profil  Pridať baránok do zoznamu priateľov
Asi by ste namiesto Kapitálu mali vziať do ruky Bibliu.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 521  ~  Člen od: 26 apríl 2011  ~  Posledná návšteva: 16 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Leslie10

Stav: offline

 Odoslaný - 31 december 2015 :  21:57:55  Zobraziť profil  Pridať Leslie10 do zoznamu priateľov
Takže porozprával som sa s viacerými kňazmi a odpoveď bola vždy taká, že z toho netreba robiť ťažkú hlavu. Ak je to hriech, tak určite nie ťažký (samozrejme v určitých rozmedziach). Váš názor?

Ps. Tým nechcem povedať, že teraz hurá, poďme všetci pirátiť, to nie, lebo kresťan by sa mal odrieknuť aj od tých najmenších hriechov.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 73  ~  Člen od: 09 február 2013  ~  Posledná návšteva: 28 jún 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 14 január 2017 :  14:34:47  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
Leslie10, iste je to ako hovoria kňazi, netreba si z toho robiť ťažkú hlavu. Sv. Písmo:

- Keď prídeš do vinice svojho blížneho, môžeš sa najesť hrozna, koľko sa ti zachce....
- Keď prídeš na pole svojho blížneho, môžeš si natrhať klasov....

(Dt 23, 24 25)


Zdá sa, že môžeme to robiť pre svoju potrebu a túžbu (hrozno asi nie je nevyhnutá vec k prežitiu, no ľudia si ho mohli z cudzej vinice zjesť koľko len chceli - takže podľa svojej túžby).

Ako ľudia máme žiť v bratskej láske a deliť sa. A v našom prípade z toho "hrozna a klasov" dokonca ani neubudne, akurát že majiteľ na nás nezarobí. Ale majiteľ si tiež zaslúži nejakú odmenu a rovnako aj pre nás platí, že sa máme podeliť (aj s ním o to, čo máme, on väčšinou chce peniaze), preto ak nemáme pocit, že je to pre nás pridrahé, namiesto kopírovania je správne si to kúpiť z lásky k nemu.




Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 14 január 2017 :  14:42:25  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
Mx, takým moralizovaním sa stávate farizejom, ani si to neuvedomíte, aj mne sa to dialo. Píšete:

"Potreba a túžba nie je to isté, no dnes sa to zamieňa."

Asi si to zamenil i sám Ježiš. Ako vieme, Ježiš a jeho učeníci si tiež brali z cudzieho, keď šli okolo cudzích polí, brali si z nich a jedli. Pričom ale vieme, že Ježiš mohol ľahko spraviť zázrak a takto im dať všetko čo potrebujú, ale on ich nechal nech si len berú z cudzieho. Čo znamená: V prípade Ježiša a jeho učeníkov to nebola nevyhnutnosť brať z polí svojich blížnych. – Takže u Ježiša to tiež nebola potreba, ale len túžba, aby si brali.




Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 16 január 2017 :  10:47:18  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
citácia:
Mx, takým moralizovaním sa stávate farizejom, ani si to neuvedomíte, aj mne sa to dialo.
Moralizovaním sa ešte človek nestáva automaticky farizejom. Treba si to doštudovať. Farizejizmus bola náboženská sekta. V prenesenom význame sa to používa na označenie človeka, ktorý má také dve základné charakteristiky:
= vodu káže a víno pije, je pokrytec
= myslí si, že Boh mu je povinný dať nebo za jeho dobré skutky, že má na nebo automatický nárok zato, čo koná pre Boha

Na mňa sa to druhé nevzťahuje vôbec a proti tomu prvému u seba intenzívne bojujem.

Ak ma niekto chce volať farizejom zato, že poviem pravdu, tak je to jeho vec a v podstate aj jeho hriech. Ja mu odpúšťam.

citácia:
Píšete:
"Potreba a túžba nie je to isté, no dnes sa to zamieňa."
A na tom samozrejme stále trvám.
citácia:
Asi si to zamenil i sám Ježiš.
To ani náhodou. Ježišovi a možno pre niekoho to bude prekvapením, ale aj apoštolom to bolo už vtedy úplne jasné.
citácia:
Ako vieme, Ježiš a jeho učeníci si tiež brali z cudzieho, keď šli okolo cudzích polí, brali si z nich a jedli.
Je rozdiel zobrať si to, čo potrebujem a čo mi aj zákon dovoľuje a zobrať si viac než potrebujem, prípadne si zobrať to, čo nepotrebujem ale chcem. Je rozdiel uspokojiť potrebu a uspokojovať túžbu.
citácia:
Pričom ale vieme, že Ježiš mohol ľahko spraviť zázrak a takto im dať všetko čo potrebujú, ale on ich nechal nech si len berú z cudzieho.
Ježiš mohol všeličo, ale spravil to, čo bolo treba, aby nás naučil, aký je rozdiel medzi uspokojovaním potrieb a túžob. A urobil to veľmi múdro.
citácia:
Čo znamená: V prípade Ježiša a jeho učeníkov to nebola nevyhnutnosť brať z polí svojich blížnych. – Takže u Ježiša to tiež nebola potreba, ale len túžba, aby si brali.
Ja teda neviem, čítal si si poriadne, čo sa tam dialo? Židovský zákon dovoľoval, aby si pocestní zobrali z poľa alebo z vinice toľko, aby sa zasýtili. Ježiš rešpektoval zákon. Inú vec mu farizeji vyčítali a síce, že jeho učeníci trhali klasy v sobotu (a farizeji to chceli pokladať za žatvu a to sa v sobotu robiť nesmelo). Z toho je vidno, že Ježiš jasne rozlišuje Boží zákon a ľudské nariadenia. Boží zákon sa dodržiava a ľudské sa majú dodržiavať vtedy, ak neodporujú tomu Božiemu, lebo sú tu pre človeka a nie človek pre ne.

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 16 január 2017 :  20:19:51  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
Mx, asi ste mi zle porozumel, viem čo boli farizeji. A s tými farizejom som Vám to nedával ako urážku, ale upozornenie kam svojou prehnanou prísnosťou smerujete.

Farizeji sa dostali do bludu práve i takto podobne svojim prehnane úzkostlivým dodržiavaním Božieho zákona – Bol sviatočný deň a podľa Božieho zákona sa nesmie v taký deň pracovať, má sa svätiť a odpočívať. Učeníci trhali klasy – to je nejaká práce - takže to farizeji pochopiteľne vo svojej úzkostlivosti považovali za porušovanie Božieho zákona.

A či si môžeme vziať len to a toľko čo nevyhnutne potrebujeme, alebo aj to/toľko čo túžime, k tomu tiež biblický text, čo som už pridal aj vyššie pre Leslie10:

- Keď prídeš do vinice svojho blížneho, môžeš sa najesť hrozna, koľko sa ti zachce.... (Dt 23, 24)

Takže nie toľko, koľko nevyhnutne potrebujem, ale toľko, koľko sa mi zachce!
Naši kňazi to pre Leslie10 povedali správne, že si s tým nemá robiť ťažkú hlavu, len vy sa stále trochu prepadáte do tej úzkostlivej - prehnanej prísnosti.



Všetko predovšetkým patrí Bohu. Ako ľudia máme žiť v bratskej láske a deliť sa. A v našom prípade - kopírovaním z toho "hrozna" dokonca ani neubudne, akurát že majiteľ na nás nezarobí. Majiteľ si ale tiež zaslúži nejakú odmenu a rovnako tiež aj pre nás platí, že sa máme podeliť (aj s ním o to, čo máme, on väčšinou chce peniaze), preto ak nemáme pocit, že je to pre nás pridrahé, môžeme si to dovoliť, potom namiesto kopírovania je správne si to kúpiť.


Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 19 január 2017 :  12:10:29  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
citácia:
Mx, asi ste mi zle porozumel, viem čo boli farizeji. A s tými farizejom som Vám to nedával ako urážku, ale upozornenie kam svojou prehnanou prísnosťou smerujete.
Myslím, že som to pochopil správne. Dôkaz bude nižšie. Moja prísnosť nie je prehnaná. Ja mám osobne skôr opačný problém. Ale ak tu niekedy prezentujem niečo, čo vyznie prísne, lenže je to učenie katolíckej Cirkvi, potom je možné, že to vyzerá ako moje stanovisko (a je ním, lebo prijímam učenie katolíckej Cirkevi bez výhrad!), no je v skutočnosti je to stanoviskom a učením Cirkvi. Nemali by sme mať pocit, že Božia spravodlivosť sa nás netýka. Bohu veľmi smrdia naše hriechy a každý jeden hriech zraňuje Krista.

citácia:
Farizeji sa dostali do bludu práve i takto podobne svojim prehnane úzkostlivým dodržiavaním Božieho zákona – Bol sviatočný deň a podľa Božieho zákona sa nesmie v taký deň pracovať, má sa svätiť a odpočívať. Učeníci trhali klasy – to je nejaká práce - takže to farizeji pochopiteľne vo svojej úzkostlivosti považovali za porušovanie Božieho zákona.
To práve nie je pravda. "Stravuje ma horlivosť za Tvoj dom..." a iné citáty by nám mohli ukázať, že horlivosť za Boží zákon je veľmi dobrá vec a Bohu milá. Čo mu milé nie je a nebolo, bolo to, že farizeji postupom času pridávali k Božím zákonom svoje akože vysvetľujúce nariadenia, v ktorých ale išli ďaleko za to, čo Boh pôvodne prikázal. A to by možno ešte nevadilo, ale tými svojim ľudskými nariadeniami ľudí nútili, aby porušovali iné Božie prikázanie. A Božie musí byť vždy nad ľudským. Toto je podstatný prvok farizejizmu. Zachovávanie Božích príkazov je dobré a správne. Úzkostlivé zachovávanie hovorí o tom, že v človeku je strach z Boha. A doslovné vysvetľovanie a zachovávanie (bez hľadania duchovného zmyslu, len litera) je fundamentalizmus.
Ja zatiaľ netrpím ani jedným z týchto extrémov. Ale rozumiem, že sekularizovanému katolíkovi, či kresťanovi, sa môže zachovávanie katolíckych morálnych noriem javiť ako niečo choré a proti prirodzenosti (tej ranenej hriechom samozrejme). A zachovávanie katolíckych morálnych noriem bez lásky k Bohu a ľuďom je aj pre mňa týranie seba samého.

citácia:
- Keď prídeš do vinice svojho blížneho, môžeš sa najesť hrozna, koľko sa ti zachce.... (Dt 23, 24)

Takže nie toľko, koľko nevyhnutne potrebujem, ale toľko, koľko sa mi zachce!
Lenže je rozdiel, či sa najem koľko sa mi zachce, alebo si zoberiem, koľko sa mi zachce. Zobrať si, koľko sa mi zachce by už mohlo byť hriechom. Pozeráte a nevidíte?

citácia:
Všetko predovšetkým patrí Bohu. Ako ľudia máme žiť v bratskej láske a deliť sa. A v našom prípade - kopírovaním z toho "hrozna" dokonca ani neubudne, akurát že majiteľ na nás nezarobí. Majiteľ si ale tiež zaslúži nejakú odmenu a rovnako tiež aj pre nás platí, že sa máme podeliť (aj s ním o to, čo máme, on väčšinou chce peniaze), preto ak nemáme pocit, že je to pre nás pridrahé, môžeme si to dovoliť, potom namiesto kopírovania je správne si to kúpiť.

Jednou z mála oblastí, v ktorej ja aplikujem kopírovanie je náboženská literatúra, ktorú je problém zakúpiť. Nie preto, že by som nemal peniaze, ale hlavne preto, lebo ju nie je normálne dostať. Modernú hudbu v podstate ani nepočúvam, filmy, ktoré sa mi páčia, chodia a v TV (a aj na STV a preto to beriem, že som si za ne už zaplatil), počítačové hry sa nehrávam a ak by som nejakú chcel, tak si ju kúpim (stiahol by som si ju, len ak sa už nedá kúpiť).
Programy používam len tie, na ktoré mám licenciu alebo a hlavne také, ktoré ju nepotrebujú, prípadne si naprogramujem sám, čo mi treba.
Neviem, čo ešte by som potreboval z internetu sťahovať, alebo kopírovať.

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 19 január 2017 :  17:59:54  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
To o tých farizejoch je len váš názor. Farizeji boli práveže tiež presvedčení, že len zachovávajú to, čo Boh prikázal/zakázal.

A ku správnemu chápaniu toho, čo nám Boh/Cirkev káže, je správne prihliadať aj na to, ako nám to vykladá Jej klérus, brať do úvahy, že náš mozog je zradný, všeličo môžete pochopiť inak, než bolo myslené. Leslie10 sa s klerikmi poradil, a ja tiež keď vidím aký postoj má Boh, myslím, že mu to povedali len správne, že si s tým nemusí robiť ťažkú hlavu. Boh bol vždy v tomto dosť zhovievavý a che to aj od nás. Aby sme žili v láske a delili sa o to, čo máme.

A isteže je rozdiel či sa najem koľko sa mi zachce, alebo si zoberiem, koľko sa mi zachce, ale to len ak hovoríme o reálnom braní reálneho hrozna. Pretože ak by sme si zobrali koľko sa nám zachce, to by sme mu mohli vziať i celú vinicu, nič by majiteľovi nezostalo. V tomto prípade si ale len pár hrozien skopírujeme, majiteľovi nič neubudne, iba na nás nezarobí. Takže je tento prípad vlastne pre majiteľa ešte lepší, než keby sme mu to hrozno naozaj jedli.

Už som to písal, že majiteľ si pravdaže tiež zaslúži svoju odmenu. Preto ak si to môžete dovoliť kúpiť, tak je správne to kúpiť. Vy tak robíte, máte peniaze, takže výborne. Mladí ľudia väčšinou tie peniaze nemajú, takže viac kopírujú.

Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 20 január 2017 :  13:56:41  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
Riman, ak ti to nebude vadiť, pokojne mi tykaj.

citácia:
To o tých farizejoch je len váš názor. Farizeji boli práveže tiež presvedčení, že len zachovávajú to, čo Boh prikázal/zakázal.
Samozrejme, že to oni brali ako Božie príkazy, ale realita bola iná, uprednostňovali príkazy svoje a svoje výklady pred Božími prikázaniami. Ale OK, toto nie je podstatné. Nemám problém zniesť, že som pre teba farizej, nepoznáš, ma pokojne si to mysli.

citácia:
A ku správnemu chápaniu toho, čo nám Boh/Cirkev káže, je správne prihliadať aj na to, ako nám to vykladá Jej klérus, brať do úvahy, že náš mozog je zradný, všeličo môžete pochopiť inak, než bolo myslené. Leslie10 sa s klerikmi poradil, a ja tiež keď vidím aký postoj má Boh, myslím, že mu to povedali len správne, že si s tým nemusí robiť ťažkú hlavu. Boh bol vždy v tomto dosť zhovievavý a che to aj od nás. Aby sme žili v láske a delili sa o to, čo máme.
S niektorými vecami sa súhlasiť nedá. Ale to je na samostatnú tému. Len spomeniem, že som sa stretol s prípadom, kedy kňaz "poradil" niečo, čo je vyslovene proti desatoru, takže pri kňazoch je potrebné sa pýtať aj na to, kde sa to dá prípadne naštudovať a hlavne v takýchto sporných prípadoch. Čiže nepýtať sa na názor kňaza, ale na učenie Cirkvi v takejto veci.

citácia:
A isteže je rozdiel či sa najem koľko sa mi zachce, alebo si zoberiem, koľko sa mi zachce, ale to len ak hovoríme o reálnom braní reálneho hrozna. Pretože ak by sme si zobrali koľko sa nám zachce, to by sme mu mohli vziať i celú vinicu, nič by majiteľovi nezostalo.
Presne, presne. Lenže ...
citácia:
V tomto prípade si ale len pár hrozien skopírujeme, majiteľovi nič neubudne, iba na nás nezarobí. Takže je tento prípad vlastne pre majiteľa ešte lepší, než keby sme mu to hrozno naozaj jedli.
Problém je v tom, že majiteľ nič nezarobí. Tu vidím protirečenie. Jeden sa namáha vo vinici a keď sa najem, uspokojujem svoju základnú potrebu. Kopírovanie čohokoľvek elektronického ale nie je uspokojovaním základnej potreby. Ale teraz ten problém. Ak niekto napríklad vyvíja nejaký program a ja si ho "skopírujem" v podstate ten človek nedostane zaplatené za svoju prácu. Otázka znie, či nejde o "nevyplatenie spravodlivej mzdy".
Pri filmoch a hudbe to asi nechcem riešiť, nahrávacie štúdiá sú málokedy chudobné, že by neprežili bez toho, aby si ľudia kupovali ich produkty.

citácia:
Už som to písal, že majiteľ si pravdaže tiež zaslúži svoju odmenu.
No keď si zaslúži odmenu a ja mu ju nedám, tak hreším proti spravodlivosti. A keď je to vec veľkej hodnoty (napríklad vývoj danej veci stál veľa času energie a zdrojov), môže ísť o krádež a ťažký hriech?
citácia:
Preto ak si to môžete dovoliť kúpiť, tak je správne to kúpiť.
Vidím to trochu inak...
citácia:
Vy tak robíte, máte peniaze, takže výborne.
Ono možno nie je podstatné až tak veľmi, či mám alebo nemám peniaze, lebo ...
citácia:
Mladí ľudia väčšinou tie peniaze nemajú, takže viac kopírujú.
Pôvodne zaslal Riman - 19 január 2017 :  17:59:54
Lebo najzákladnejšia otázka v tomto znie, či to potrebujem k mojej spáse. Ak áno, peniaze sa nájdu, ak nie, peniaze netreba a dokonca netreba ani to, čo by som si akože mal stiahnuť a mať dobrý pocit, že som autorovi vlastne pomohol.

Ale aby som napísal svoj názor podrobnejšie. Ak to potrebujem a nemám možnosť si to kúpiť, nemám problém si to stiahnuť. Keď sa okolnosti zmenia a ja si to budem môcť kúpiť (dostupnosť, budem mať peniaze), tak si to proste kúpim.

Bol som mladý, snáď ešte stále som. A podľa mňa správny postoj je, že ak niečo často používam, alebo počúvam nejakú kapelu a veľmi sa mi páči, mal by som si ich vec kúpiť. V opačnom prípade konám nespravodlivo. Kupovať si niečie CDčko len preto, že si z neho chcem vypočuť jednu pieseň a aj tá je napríklad na youtube mi príde zbytočné. Ale ak sa mi to bude páčiť, je fér, im za to zaplatiť. Aj muzikantovi na svadbe sa platí zato, že nám zahrá, alebo nie?

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Riman

Stav: offline

 Odoslaný - 20 január 2017 :  16:46:35  Zobraziť profil  Pridať Riman do zoznamu priateľov
Mx, radšej by som zostal pri vykaní. Medzi mládež už dávno nepatrím.

Farizeji to vnímali ako prestupovania Božieho zákazu, pre to, že ten zákon správne nepochopili, áno vykladali si ho po svojom – veľmi úzkostlivo, veľmi prehnane. To vidím aj u vás.

Nepochopil, že tu máme žiť v láske, to je podstata Božieho zákona.

Hrozno nie je základná potreba človeka. Môže si ho zjesť len tak pre vlastnú radosť, koľko chce. Aj keď tá vinica nie je jeho.

Pokiaľ nepochopíte podstatu, že tu máme žiť v láske, nič nepochopíte.

Láska stojí vyššie než spravodlivosť. Z lásky máme povinnosť sa deliť o to, čo máme, aj keď je to pre nás nespravodlivé.

Nič by sme nevytvorili (žiaden program, hru, film), keby nám Boh nedal život a neobdaroval nás i schopnosťami k takej tvorbe. A preto všetko, čo sme vytvorili, patrí predovšetkým Bohu. A on chce aby sme žili v láske a boli k sebe štedrí.

Dávate si otázku – či to potrebujem k mojej spáse. Hrozno tiež nepotrebujete k svojej spáse.

Boh chce aby sme všetci boli aj na tomto svete šťastní. Je to náš otec, my sme jeho deti, smer bratia. A keď sa brat nechce podeliť s bratom o svoju hračku, myslíte, že sa to otcovi páči? Ani náhodou.

Ja tieto veci viem vnímať, preto viem, že naši kňazi majú v tom pravdu. Musíte len mať hlbšiu lásku k ľuďom, obzvlášť chudobným. Ak budete mať len tú lásku, čo mali farizeji, že len prísne vnímali literu zákona, budete mať vždy i rovnaký problém ako oni.

Som Katolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 122  ~  Člen od: 29 november 2011  ~  Posledná návšteva: 07 máj 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 23 január 2017 :  11:14:53  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
citácia:
Mx, radšej by som zostal pri vykaní. Medzi mládež už dávno nepatrím.
Vekom síce ani ja, ale mladým sa cítim stále. Naozaj to vykanie? V katolíckej Cirkvi sme si všetci bratia a sestry, ako sám uvádzaš. Zažil som rodiny, kde sa vykali i onikalo, ale len rodičom, medzi súrodencami nikdy. Pre mňa nie je tykanie niečo, čo mi dáva priestor toho druhého urážať.

citácia:
Farizeji to vnímali ako prestupovania Božieho zákazu, pre to, že ten zákon správne nepochopili, áno vykladali si ho po svojom – veľmi úzkostlivo, veľmi prehnane. To vidím aj u vás.
Myslím, že to nie je také strašné, na sv. pátra Pia nemám ani zďaleka.

citácia:
Nepochopil, že tu máme žiť v láske, to je podstata Božieho zákona.

Hrozno nie je základná potreba človeka. Môže si ho zjesť len tak pre vlastnú radosť, koľko chce. Aj keď tá vinica nie je jeho.
Pre nás dnes nie je, ale v tej dobre to často bol jeden z mála spôsobov, ako doplniť tekutiny a minerály. Voda je v tých krajoch vzácnosť doteraz.

citácia:
Pokiaľ nepochopíte podstatu, že tu máme žiť v láske, nič nepochopíte.
To som už pochopil. No podľa mňa láska zahŕňa v sebe aj to, že nebudem milovanému robiť zle a ho urážať a tiež to v sebe nesie snahu spoznať, čo ho teší a naopak, čo zarmucuje. A o tom ja píšem.

citácia:
Láska stojí vyššie než spravodlivosť. Z lásky máme povinnosť sa deliť o to, čo máme, aj keď je to pre nás nespravodlivé.
Problé je, že láska bez spravodlivosti je ilúziou a spravodlivosť bez lásky tyraniou. Tak čo s tým? Najskôr musím splniť to, čo je spravodlivé a až potom môžem "lásku". Lebo spravodlivosť znamená, že "každému dám, čo mu patrí!" Láska dáva viac ako mu patrí, takže najskôr musím byť spravodlivý, aby som mohol milovať.

citácia:
Nič by sme nevytvorili (žiaden program, hru, film), keby nám Boh nedal život a neobdaroval nás i schopnosťami k takej tvorbe. A preto všetko, čo sme vytvorili, patrí predovšetkým Bohu. A on chce aby sme žili v láske a boli k sebe štedrí.
No vytvorili sme aj bomby a zbrane, ktorými sa zabíjame, a dokonca aj potraty a pod. a nie som si istý, že by to tak Boh zamýšľal. Podľa mňa nie všetko, čo vytvoríme je dobré.

citácia:
Dávate si otázku – či to potrebujem k mojej spáse. Hrozno tiež nepotrebujete k svojej spáse.
Teraz nie, ale vodu potrebujem (nato aby som mohol životom tu dosiahnuť spásu, potrebujem vodu, inak možno zomriem predčasne a nevykonám, čo som vykonať mal). Ako som už písal, hrozno (a aj víno) v tej dobe a pravdepodobne aj dnes je v tých krajoch synonymom vody. Podobne ako víno v niektorých krajoch Talianska alebo na Morave .

citácia:
Boh chce aby sme všetci boli aj na tomto svete šťastní.
Toto je veľmi problematický výrok. Boh chce, aby sme boli šťastní, ale jeho predstava o našom šťastí a naša nie je často identická. A o tom šťastí na tomto svete platí to isté. V tomto nemôžem súhlasiť, ak sa bavíme prvoplánovo.

citácia:
Je to náš otec, my sme jeho deti, smer bratia. A keď sa brat nechce podeliť s bratom o svoju hračku, myslíte, že sa to otcovi páči? Ani náhodou.
V tomto súhlasím, ale je rozdiel šťastný a šťastný.

citácia:
Ja tieto veci viem vnímať, preto viem, že naši kňazi majú v tom pravdu. Musíte len mať hlbšiu lásku k ľuďom, obzvlášť chudobným. Ak budete mať len tú lásku, čo mali farizeji, že len prísne vnímali literu zákona, budete mať vždy i rovnaký problém ako oni.
Pôvodne zaslal Riman - 20 január 2017 :  16:46:35
Tak ďakujem za podrobnú analýzu môjho duchovného stavu. Je síce podľa mňa ale aj mojich blízkych ďaleko od pravdy, ale pokus sa cení a ja si Tvoj záujem o moju spásu vážim.
No aby som aj ja prispel k Tvojej spáse, musím Ťa upozorniť, že sa v tomto mýliš, nemám problém ani s chudobnými ani s delením sa, možno skôr naopak, lebo mám aj takých, za ktorých som priamo zodpovedný a o tých sa musím starať v prvom rade. Poznať pravidlá a tie Božie zvlášť, mi príde ako dobrá investícia do spásy ako mojej tak mne zverených. Nikomu nenútim to, čo píšem, snažím sa však písať to, čo čítam v oficiálnych stanoviskách katolíckej Cirkvi.
A áno, niekedy to môže znieť tvrdo a akokoľvek, ale napríklad potrat bude pre mňa vždy vraždou bezbrannej ľudskej bytosti a ťažkým hriechom nech si hovorí kto čo chce a nech ma nazýva akokoľvek aj tak budem hájiť Božie farby. Amen.
(Starostlivosť o ženy, ktoré boli na potrate a uvedomili si svoju chybu, je už druhá vec. Ja nemám problém milovať hriešnika, ale keď je niečo hriechom, treba to jasne pomenovať, to je celé, o čo mi ide. Ako môžeme konať pokánie, keď neviem, čo je zlé?)

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 3 Previous Topic: Tanec Téma Next Topic: Ekologické Kultúra Christian  
 Verzia pre tlač
Predchádzajúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06