|
Odoslaný - 22 november 2012 : 14:14:47
|
Obrad posvätenia vody je v misáli Pavla VI. oproti obradu v misáli Pia V. dôstojne zjednodušený. ...
Najprv je výzva k veriacim na modlitbu; v nej sa vyjadruje význam posvätenia vody a pokropenia veriacich vodou; spomienka na krst a potreba vernosti Duchu Svätému, ktorého sme prijali vo sviatosti krstu. Toto je nová vec. Nasleduje chvíľka ticha a potom modlitba posvätenia vody. Formuly posvätenia sú tri: dve v období mimo Veľkonočného obdobia (celebrant si vyberie jednu) a jedna na Veľkonočné obdobie. Potom je podľa miestnych zvykov posvätenie soli, ktorú v tichosti zmieša s vodou. Všetky tieto modlitby sú upravené (v starom obrade bol dôraz na exorcizmus vody a soli, teraz je dôraz na krstnej milosti).
cit. mons. Maly, Slavenie svatej omse
|
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 december 2012 : 10:27:31
|
Nasledujuce texty pochádzajú z knihy Pozehnania (na overenie ponukam originalne skeny), kniha ma NIHIL OBSTAT Mons. Vendelinus Pleva, Censor a IMPRIMATUR Mons. Robertus Bezák, Archiepiscopus Tyrnaviensis a z misala (text pozehnania pocas omse).
Text povodneho obradu cerpam z Naboznych vylevov, rok 1945.
Mons. Maly hovori o obradoch svatenia pocas omse, v knihe Pozehnania su potom este dalsie tri varianty (2x mimo omse a na troch kralov). |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 december 2012 : 11:46:01
|
Najprv teda obrad trojkralovy, knaz sa veriacim prihovara takto, alebo podobne ..... Aj my sme sa zišli, aby sme sa poklonili novonarodenému Kráľovi, a preto, podľa zvyku v našich krajoch, dnes požehnáme vodu, soľ, kriedu a tymian, ktoré použijeme pri požehnaní našich príbytkov.
Nasleduje Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša 2,1 - 2. 9b - 11
Potom MODLITBA POŽEHNANIA K.: Velebíme ťa, Bože, všemohúci Otec, že si dneš- ného dňa svetlom hviezdy zjavil svojho Syna všetkým národom. Ľ.: Velebíme ťa, Bože. K.: Velebíme ťa, Bože, že si nám Ježiša pri jeho krste v Jordáne zjavil ako svojho milovaného Syna. Ľ.: Velebíme ťa, Bože. K.: Velebíme ťa, Bože, že tvoj Syn na svadbe v Káne premenil vodu na víno, a tak zjavil svoju moc. Ľ.: Velebíme ťa, Bože.
Potom POŽEHNANIE VODY K. Modlime sa. Všemohúci Bože, ty si stvoril vodu ako prvok života. Tvoj Syn sa pre naše hriechy dal pokrstiť vo vlnách Jordána, a tak posvätil vodu. Aj nás si urobil svojimi deťmi vo vode krstu. Požehnaj túto vodu silou Ducha Svätého, aby nás posilnila, obnovila v nás milosť svätého krstu a chránila nás pred každým zlom tela i duše. Daj, nech sa stane všetkým, ktorí si ňou kropia príbytok, znakom tvojej moci a blízkosti. Skrze Krista nášho Pána. Ľ.: Amen.
Potom POŽEHNANIE SOLI K.: Všemohúci Bože, prosíme ťa: požehnaj túto soľ. Svojmu prorokovi Elizejovi si ju kázal nasypať do prameňa, aby vode vrátila blahodarnú silu. Aj my sypeme soľ do vody a prosíme ťa, aby nás pokropenie touto vodou oslobodilo od nepriateľských útokov a pomohlo nám žiť pod stálou ochranou Ducha Svätého. Skrze Krista, nášho Pána. Ľ.: Amen.
Nasledne potom sol vsype v tichosti do vody.
Tym sa konci pozehnanie vody a pokracuje sa pozehnanim tymianu a kriedy. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 december 2012 : 11:54:10
|
Nasleduje obrad svatenia vody mimo omse, pocas omse sa sleduje text podla Rimskeho misala, ktory este nemam, hned ako ho ziskam, dam ho sem. ---- Knaz sa prihovori veriacim takto, alebo podobne
Požehnaním vody si pripomíname Krista, živú vodu, a sviatosť krstu, v ktorom sme sa znovu- zrodili z vody a z Ducha Svätého. Vždy, keď sme kropení touto vodou alebo keď ju používame so znakom kríža pri vstupe do chrámu alebo keď sme v našich domoch, vzdávajme Bohu vďaky za jeho nevýslovný dar a vzývajme jeho pomoc, aby sme životom potvrdzovali sviatosť, ktorú sme s vierou prijali.
Potom nasleduje Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Jána 7, 37 - 39
Potom modlitba posvatenia K. Modlime sa. Velebíme ťa, Pane, všemohúci Bože, že si nás v Kristovej živej vode našej spásy milostivo požehnal a vnútorne obnovil. Požehnaj túto vodu a daj, nech nás pokropenie touto vodou alebo jej nábožné používanie ochraňuje, aby sme obnovení mladosťou ducha silou Ducha Svätého kráčali stále v novosti života. Skrze Krista, nášho Pána, Ľ.: Amen
Druha moznost je takato
K.: Pane, svätý Otče, zhliadni na nás, vykúpených tvojím Synom a v krste znovuzrodených z vody a z Ducha Svätého; prosíme ťa, požehnaj túto vodu a daj, aby sme sa pokropení touto vodou obnovovali na tele i na duši a čisto a verne ti slúžili. Skrze Krista, nášho Pána. Ľ.: Amen.
Nasleduje spolocna modlitba veriacich, ktora sa zakonci kropenim veriacich touto vodou a ak je to vhodne tymto pozehnanim
Nech nám táto voda pripomenie náš krst i Ježiša Krista, ktorý nás vykúpil svojím krížom a zmŕtvychvstaním. Skrze Krista, nášho Pána. Ľ.: Amen.
Tymto sa obrad konci, sol sa nezehna. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 december 2012 : 12:03:28
|
Obrad pocas sv. omse, nahradza ukon kajucnosti.
Po pozdrave vyzve veriacich na modlitbu tymto, alebo podobnym sposobom:
Drahí bratia a sestry, prosme Boha, aby posvätil túto vodu, ktorou budeme pokropení na pamiatku nášho krstu. Prosme o milosť, aby sme zostali verní Duchu Svätému, ktorého sme prijali vo sviatosti krstu.
Potom kňaz pokračuje
Všemohúci a večný Bože, ty si chcel, aby nám voda bola zdrojomživota a očisty, kúpeľom duše a prameňom večného života. Chceme k tebe prichádzaťs čistým srdcom a v tebe nájsť svoju spásu. Posväť teda + túto vodu, aby nás dnes posilnila, obnovila v nás milosť svätého krstu a chránila nás pred každým zlom duše i tela. Skrze Krista, nášho Pána. O:Amen
ALEBO
Pane, všemohúci Bože, ty si bohatý prameň všetkého života, telesného i duchovného. Prosíme ťa, posväť + túto vodu, ktorú chceme s dôverou používať, aby sme si vyprosili odpustenie hriechov a dosiahli tvoju milosť na ochranu proti všetkým chorobám a proti úkladom nepriateľa. Zmiluj sa nad nami a dávaj nám stále hojnosť živej vody, pre večný život, aby sme k tebe pristupovali s čistým srdcom a vyhýbali sa nebezpečenstvám tela i duše. Skrze krista, nášho Pána.
ALEBO (vo velkonocnom obdobi)
Pane, všemohúci Bože, milostivo vyslyš naše prosby a láskavo posväť + túto vodu, aby ná pripomínala, ako obdivuhodne si nás stvoril a ešte obdivuhodnejšie vykúpil. Ty si stvoril vodu, aby zúrodňovala polia a aby nás osviežovala a očisťovala. Ty si ju postavil do služieb svojho milosrdenstva. Vodou červeného mora si vyslobodil svoj ľud z egyptského otroctva. Vodou zo skaly uhasil si na púšti smäd svojho ľudu. V predpovediach prorokov voda bola obrazom novej zmluvy, ktoru si chcel uzavrieť s ľudstvom. Napokon ju Kristus v Jordáne posvätil, aby vo sviatosti znovuzrodenia obnovovala porušenú ľudskú prirodzenosť. Nech nám teda táto voda pripomína náš krst, aby sme sa radovalis našimi bratmi a sestrami, čo na Veľkú noc prijali sviatosť krstu. Skrze Krista, nášho Pána. O:Amen.
Kde miestne okolnosti, alebo ľudová obyčaj vyžadujú aby sa do vody primiešala soľ, túto požehná takto
Prosíme ťa, všemohúci Bože, posväť + túto soľ. Svojmu prorokovi Elizejovi si ju kázal nasypať do prameňa, aby vode vrátil blahodarnú silu. Aj my sypeme soľ do vody a prosíme ťa, daj, aby pokropenie touto vodou oslobodilo nás od nepriateľských útokov a pomohlo nám žiť pod stálou ochranou Ducha Svätého. Skrze Krista, nášho Pána. O:Amen
Opäť sa soľ sype v tichosti.
Tu obrad končí, nalseduje pokropenie veriacich. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 december 2012 : 12:09:12
|
A takto vyzeral obrad pred zmenou, samozrejme preklad, original je v latincine
A. ZAZEHNAVANIE SOLI. Zažehnávam ťa, ty stvorenie soli; skrze Boha + živého, skrze Boha + pravého, skrze Boha + svätého, skrze Boha. ktorý rozkázal prorokovi Elizeovi, aby ťa hodil do vody, žeby bola napravená neužitočnosť vody;
staň sa vodou požehnanou k spáse veriacich, aby si sa stala zdravím duše i tela všetkým, ktorí ťa budú požívať; zo všetkých miest. kamkoľvek budeš pokropená, nech utečie a nech sa vzdiali všetka zlá obrazotvornosť a neprávosť, všetka ľstivosť diabolského klamu, každý nečistý duch, z rozkazu a moci toho, ktorý príde ohňom súdi! živých i mŕtvych a svet.
Modlime sa : Všemohúci večný Bože, ponížene prosíme nesmiernu dobrotivost Tvoju, ráč svojou milosťou požehnať + a posvätiť + túto soľ, ktorú si dal ľud skému pokoleniu na úžitok; aby bola k spaseniu duše i tela všetkým, ktorí ju prijmú; a čokoľvek bude ňou pokropené alebo dotknuté, nech je očistené od každej nečistoty a oslobodené od všetkých útokov duchovnej neprávosti. Skrze Pána nášho ... . Amen.
B. ZAZEHNAVANIE VODY. Zažehnávam ťa, ty stvorenie vody, v mene Boha + Otca všemohúceho, v mene Ježiša + Krista, Syna jeho, Pána nášho a v sile Ducha + Svätého;
aby si sa stala vodou zažehnanou k zahnaniu každej nepriateľskej moci, aby skrze teba bol vytrhnutý a zahnaný sám nepriateľ so svojimi odpadlými anjelmi v mene tohože Pána nášho, Ježiša Krista, ktorý ohňom príde súdiť živých i mŕtvych a svet.Amen.
Modlime sa: Bože, ktorý si pre spasenie pokolenia ľudského nesmierne posvätné tajomstvo vložil do podstaty vody, milostive sa nakloň k našim prosbám a vlej moc svojho požehnania + do tohto mnohými očisťovacími prosbami pripraveného prostriedku (vody), aby toto stvorenie Tvoje, ktoré slúži k tajomstvám Tvojim, prinášalo silu Božej milosti k vyhnaniu diablov a k vyliečeniu chorôb;
domy a miesta veriacich, kdekoľvek bude táto voda pokropená, nech sú očistené od všetkej ne-čistoty a oslobodené od všetkého škodlivého, nech tam neprebýva škodlivý duch ani ničiaci vietor; nech sa odtiaľ vzdialia všetky podvody tajného nepriateľa a všetko, čo škodí bezpečnosti a pokoju bývajúcich, nech sa vzdiali na pokropenie touto vodou; aby zdravie vyprosené vzývaním svätého mena Tvojho bolo chránené od všetkých utokov. Skrze Pána nášho ... Amen.
C. SMIESANIE SOLI S VODOU. (Kňáz sype sol do vody v podobe kríža a hovorí:) Smiešanie soli a vody nech sa stane v mene Otca + i Syna + i Ducha + Svätého. Amen
Pán s vami. R I s duchom tvojím.
Modlime sa: Bože, pôvodca nezdolateľnej sily, kráľ nepremožiteľného mocnárstva a vždy slávny víťaz, ktorý potlačuješ sily protiviace sa Tvojmu panstvu, ktorý premáhaš zlosť zúriaceho nepriateľa, ktorý nepriateľskú ničomnosť mocne vyvraciaš, Teba, Pane, s bázňou · a zbožne žiadame i prosíme, shliadni na túto soľ a vodu,
láskave ju osvieť a milosťou svojej svätosti posväť, aby kdekoľvek bude ňou pokropené, na vzývanie svätého mena Tvojho odohnané bolo každé nepriateľstvo nečistého ducha, aby bol ďaleko zahnaný strach úlisného hada a aby bola nám udelená milosť Ducha Svätého, keď budeme prosiť o Tvoje milosrdenstvo. Skrze Pána nášho A m e n .
|
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 december 2012 : 13:16:28
|
Takze som doplnil aj obrad svatenia pocas omse a chcel by som s vami prediskutovat niekolko veci.
Najprv dve vychodiska:
-----zaciatok citatu--- Pri sväteninách prosí Cirkev Boha 1. aby chránil dušu pred diablom 2. aby ľudí zbavil zemského zla (chorôb, nešťastí) 3. a zväčšil ich zemské majetky (hojnosť úrody na poli, na statku) 4. Zasväcuje Bohu niektoré osoby, ako rehoľníkov, mníšky pri skladaní sľubov, alebo vecí (napr. svätenie kalicha)
Sväteniny prinäšajú milosť a požehnanie len prostrednictvom modlitby, ktorú kňaz odbavuje v mene Cirkvi. Hojnosť požehnania svätenín závisí aj od toho, kto ich prijíma:
či má pevnú vieru, či je v milosti posväcujúcej a či sa aj sám o to isté modlí. Kto nemá a ani nechce mať ani viery, ani posväcujúcej milosti a ani sa nemodlí a predsa by používal sväteniny, posvätené predmety by pri sebe nosil, veľmi málo by mu osožily, ba ak by im pripisoval zázračnú zemskú moc, dopúšťal by sa hriechu povery. (Nábožné výlevy, 1945) -----koniec citatu-----
O svätenej vode je zname, ze ju diabol nemoze zniest a ze na nizsich stupnoch chrani od utokov diabla (samozrejme za predpokladu uvedeného vyššie).
Ak teda sväteniny prinášajú milosť a požehnanie len prostredníctvom modlitby kňaza a (okrem iného) od toho, či sa ich užívateľ modlí za to isté, zdá sa, že text modlitby, ktorý súčasne vyjadruje aj úmysel je dosť podstatný.
Ak ma teda svatena voda sluziť na ochranu úpred diablom, predpokladal by som, ze sa to vyjadri modlitbou pri jej posväcovaní.
U stareho obradu je to pomerne jednoznacne - "... kamkoľvek budeš pokropená, nech utečie a nech sa vzdiali všetka zlá obrazotvornosť a neprávosť, všetka ľstivosť diabolského klamu, každý nečistý duch..." , "...aby si sa stala vodou zažehnanou k zahnaniu každej nepriateľskej moci, aby skrze teba bol vytrhnutý a zahnaný sám nepriateľ so svojimi odpadlými anjelmi..." este niekolko krat, presne znenie vid vyssie.
Avsak u noveho som trosku na pomykove
Ak budem mat vodu svatenu na troch kralov, sucastou svatenia pri vode sa modlia takto "...chránila nás pred každým zlom tela i duše... " a pri soli je tato veticka "...aby nás pokropenie touto vodou oslobodilo od nepriateľských útokov..." . Ci je to rovnake ako v starom obrade neviem, ale aspon to tam je spomenute.
Ak vsak budem mat vodu svatenu mimo omse, tam sa vobec ochrana pred diablom nespomina, hovori sa iba o tom, nech nas "...ochraňuje, aby sme obnovení mladosťou ducha silou Ducha Svätého kráčali stále v novosti života..." , alebo aby sme sa "...obnovovali na tele i na duši a čisto a verne ti slúžili."
Voda posvetena pocas omse zasa niesie takuto modlitbu "...chránila nás pred každým zlom duše i tela" v dalsej variante "...na ochranu proti všetkým chorobám a proti úkladom nepriateľa..." a vo velkonocnej variante "...Nech nám teda táto voda pripomína náš krst, aby sme sa radovali s našimi bratmi a sestrami, čo na Veľkú noc prijali sviatosť krstu."
Podla tohoto napisaneho teda ucinnost svatenej vody proti diablovi zavisi od toho, ci knaz svatil vodu mimo omse, ci pocas omse a este aj od toho ktoru modlitbu si zvolil?
Lebo v niektorych variantach sa ochrana pred zlym spomina (aspon ciastocne) a pri niektorych vobec.
Co s tym, ako to prakticky riesit? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 máj 2013 : 12:19:03
|
Pekná téma, ktorá by potrebovala pokračovanie, kde by sa ukázali všetky zmeny, aj pri ostatných obradoch. Už len diskusia o nižšom svätení je tu tristná. Napr, taký krst, kde Svätá Cirkev pridala aj mnohé sväteniny a z ktorého po koncile sa povyhadzovalo čo sa dalo, by zrejme pokoncilná úderka tu aj tak zvelebila, lebo sväteniny sú len také zbytočnosti, ktoré ani nie je treba. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2013 : 09:59:29
|
Misojogimu zatial ste mali co povedat ku vsetkemu, neverim, ze k tejto teme nie. Asi ste ju len prehliadli. Tak ako ro je s tou svatenou vodou (vid moje otazky vyssie) |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12043 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|