Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Tradiční a ich pohľady
 Ostatné témy
 Tradicionizmus... ale ktorý?
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Pentekostálne slovenské katolíčky - virálne video Téma Next Topic: KC versus
Strana: z 10

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  21:28:15  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
Drahý profesor Romero,

rada by som Vám položila niekoľko otázok o kríze v Cirkvi a o tom, aká by mala byť reakcia laika na túto krízu. Väčšiu časť života som sa hlásila k sedevakantizmu, ale posledného jeden a pol roka som si začala uvedomovať nutnosť jurisdikcie potrebnej pre riadenie a vyučovanie ako nevyhnutného a podstatného prvku Cirkvi, ktorú taktýmto spôsobom ustanovil náš Pán.
Tragédia dnešnej situácie je v tom, že na jednej strane vedie bežného laika, ktorý nemá vzdelanie v jazykoch, filozofii a teológii, aby prijal mienku toho, kto zrovna prináša pôsobivejší argument, čo je celkom protestantský postoj. Táto pozícia je častokrát nebezpečná, nie len kvôli istým, kultu podobným črtám, ktoré sa začínajú ukazovať, ale aj preto, že teológia, ktorá sa dnes vyučuje sa mnohokrát, od toho čo bolo vyučované kedysi, odlišuje. Dokonca aj SSPX, ktoré neprestajne tvrdí že nie je sedevakantistické v skutočnosti len pramálo rešpektuje to, čo hovorí dnešné Magistérium alebo Pápež a to určite nie je spôsob, akým sa správali laici v minulosti.

Druhá strana mince ale je, že my laici sme v predkoncilných časoch verili, že každý dokument, ktorý prišiel z Ríma je prinajmenšom bezpečný a neškodný, hoci možno nie je neomylný. Súhlasili sme, lebo nás učili súhlasiť a nebolo v tom žiadne nebezpečenstvo. Žiadna náuka, nech už sa týkala hocičoho, sa nejavila ako nová či kontradiktórna. Takže sme neboli postavení pred povinnosť lúštiť štruktúru každej vety v dokumente a rozlišovať medzi čiastkovými nuansami, aby sme zistili čo vlastne dokument v skutočnosti hovorí. Toto musíme robiť s väčšinou dokumentov po roku 1963. To nás stavia do pozície pápežovho pápeža, inak povedané nechá nás to spoliehať sa na "súkromný úsudok". Takže z oboch strán tu máme ťažko riešiteľnú otázku, aký má byť správny postoj laika.

Maria


Drahá Maria,

môj názor na správny postoj "obyčajného laika" je takýto. Laik sa nemusí stať svojím "privátnym teológom" a rozhodovať teologické spory sám za seba. Skôr by sa mal pevne pridŕžať všetkého, čo sa vždy učilo: quod semper, quod ubique, quod ab omnibus (vždy, všade a všetkými). To je samozrejme jednoduchšie pre tých, ktorí boli dobre vychovaní pred koncilom, ale je to dosiahnuteľné aj pre tých, ktorí ako ja, dostali zmätenú "katolícku" výchovu po vypuknutí krízy, ak čítaju veľa dobrej katolíckej literatúry a toľko, koľko len vládzu, sa ponoria do katolíckej kultúry. Keď si je človek istý, čo sa vždy učilo (možno to nájsť v tradičných katechizmoch ako napr. Tridentský, Baltimorský ai.), na tom základe potom môže rozvážiť všetko. Ak sa objaví nepokryto nové či neortodoxné učenie, človek sa nemôže čudovať, že protirečí predchádzajúcemu učeniu. Pravda nemôže protirečiť pravde a keď vieme, že predchádzajúce učenie bolo pravdivé, jediný možný zmysel a interpretácia nového učenia (jediný záväzný zmysel), musí byť totožný s predchádzajúcim učením. Neortodoxná interpretácia nie je ani správna, ani záväzná.

Napríklad Lumen gentium zdá sa učí, že i tí čo sú mimo Cirkev môžu byť spasení. Naozaj to učí? Nuž, z minulosti máme dogmu hovoriacu, že mimo Cirkev niet spásy. Preto je nemožné, aby sme boli povinní veriť, že mimo Cirkev spása je, keď sme na večné veky povinní veriť opak. Potom jediným možným pravdivým zmyslom Lumen gentium je niečo iné. Alebo to, že nakoniec sa niektorí z pokrstených, ktorí bez vlastnej viny vyznávajú nekatolícku vieru a túžia veriť Božej pravde, nech už je akákoľvek a teda sú katolíkmi hoci nie explicitne, nakoniec vďaka milosti Božej vykonajú dokonalú ľútosť a dôjdu spásy. Alebo Lumen gentium učí, že nekatolíci sa pred svojou smrťou môžu stať katolíkmi a tak získať večnú spásu, takže je naozaj pravda, že môžu byť spasení. Teda nech je zmysel dokumentu akýkoľvek, jediná možnosť ako môže hovoriť pravdu je, ak je v súlade s predošlým učením. Každá neortodoxná interpretácia Lumen Gentium je preto nepravdivá a nezáväzná.

Z tohoto dôvodu nekritizujem SSPX, hoci sa k nim nepridávam, za to čo spomínate, teda že " deklaruje že nie je sedevakantistické, ale len pramálo rešpektuje to, čo hovorí dnešné Magistérium alebo Pápež", pretože ortodoxia toho, čo Magistérium alebo Pápež dnes hovoria, je väčšinou nejasná. Ak Pápež a Magistérium učia niečo ortodoxné, sotva je to niečo viac ako sa učilo pred koncilom, a preto to ani nie je nič nové. Ak učia niečo neortodoxné, potom to nie je záväzné. Preto tradiční katolíci všeobecne, či už typu SSPX alebo indultní, sa pevne pridŕžajú toho čo je isté a to je to najlepšie, čo v kríze tohoto typu môžeme urobiť. (To neznamená, že odporúčam odpor či neposlušnosť.)

Obyčajný laik sa však podľa môjho názoru ani nemá pokúšať o rozsúdenie sporu o pravdu medzi rôznymi skupinami, ako je napríklad sedevakantisti versus SSPX. Dôvodom je, že Boh vždy človeku zabezpečí všetko nevyhnutné, čo potrebuje ku spáse. Rozhodnutie sporu medzi týmito skupinami si žiada vysokú teologickú odbornosť a aj mnohi teologickí experti sa ohľadom tohtoto sporu mýlia, čoho dôkazom sú na oboch stranách stojaci a vzájomne si protirečiaci teologickí špecialisti. Boh od človeka nežiada, aby rozhodol niečo, čo presahuje jeho schopnosti. Toto rozhodnutie bude prinajlepšom pravdivé ale slepé a založené na neracionálnych motívoch, ako je presvedčivosť dobrého rečníka či spisovateľa, preferencie založené na sociálnych vzťahoch v rámci nejakej skupiny, či preferencie na základe krásy a vznešenosti liturgie, ktorú nejaká skupina slúži, či preferencie na základe podobnosti povahových čŕt medzi človekom a príslušníkmi tej či onej skupiny.

Ak naša spása záleži striktne na tom, aby sme opustili falošnú mainstreamovú "cirkev" a pridali sa ku zvyšku pravej Cirkvi, tak by Boh určite veriacim urobil doktrinálne absolútne jasným a nepochybným, že prevládajúca "cirkev" je v blude. Ukázal by zreteľne a bez akejkoľvek pochybnosti, že hlavný prúd "cirkvi" už nie je Cirkvou. A hoci o kríze a problémoch v Cirkvi niet pochýb, nie je zatiaľ zrejmé, že už nie je pravou Cirkvou Kristovou. Ak by Benedikt XVI. verejne vyučoval a záväzným pre veriacich urobil niečo otvorene heretické, potom by sa to s istotou ukázalo. Hocičo menšie je len pochybnosť.

Takže všetko, o čo sa má laik v kríze starať je, aby sa pevne pridŕžal viery, ktorú Cirkev vyznávala počas všetkých storočí, všetko čo sa vždy verilo a spôsob akým sa to vždy verilo, modlil sa za obnovu poriadku v Cirkvi a žil svätým životom.

In Domino,
F. Romero.

Prevzaté z iteadthomam.blogspot.com
Preložil Jozef Duháček.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora 

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  21:35:30  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
Chcel som založiť podobné fórum, ale na jednej známej stránke som našiel myslím si, že čiastočné riešenie mojich obtiaží. Človek na jednej strane pochopí, že je zle, ale keď má nakoniec teda vybrať alternatívu, tak zistí, že byť proti tým hrôzam čo sa dejú v Cirkvi je málo. Lebo to že je zle, sa zhodnú všetci. Ale na druhej strane tam ich zhoda končí. V nejednom ohľade to potom vypadá, ako v čase reformácie, keď sa zrazu objavila hromada reformátorov, a zistili, že nielen Katolícka Cirkev je nepriateľ, ale aj ten ďalší reformátor. A to je stav aj dnes v "tradičnom" tábore... no uvidím ako sa vyvinie diskusia (ak sa vyvinie) a aké riešenia sa budú ponúkať...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  21:41:03  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
Narýchlo sa vyjadrím len k tomuto:

citácia:
Ak naša spása záleži striktne na tom, aby sme opustili falošnú mainstreamovú "cirkev" a pridali sa ku zvyšku pravej Cirkvi, tak by Boh určite veriacim urobil doktrinálne absolútne jasným a nepochybným, že prevládajúca "cirkev" je v blude. Ukázal by zreteľne a bez akejkoľvek pochybnosti, že hlavný prúd "cirkvi" už nie je Cirkvou. A hoci o kríze a problémoch v Cirkvi niet pochýb, nie je zatiaľ zrejmé, že už nie je pravou Cirkvou Kristovou. Ak by Benedikt XVI. verejne vyučoval a záväzným pre veriacich urobil niečo otvorene heretické, potom by sa to s istotou ukázalo. Hocičo menšie je len pochybnosť.

Určite Boh veriacim neurobil doktrinálne absolútne jasným a nepochybným, že prevládajúca "cirkev" je v blude? Ak áno, vôbec tých veriacich nemusia byť milióny, však?

Určite Boh neukázal zreteľne a bez akejkoľvek pochybnosti, že hlavný prúd "cirkvi" už nie je Cirkvou? Isteže tým, ktorí majú lásku k pravde.

"A hoci o kríze a problémoch v Cirkvi niet pochýb, nie je zatiaľ zrejmé, že už nie je pravou Cirkvou Kristovou" - nie je to zatiaľ zrejmé p. Romerovi.

"Ak by Benedikt XVI. verejne vyučoval a záväzným pre veriacich urobil niečo otvorene heretické, potom by sa to s istotou ukázalo." - Čo pre p. Romera znamená "s istotou"? A prečo si myslí, že Benedikt môže byť heretikom len pre prípadnú herézu obsiahnutú v magisteriálnom výroku?

Nič nové, len staré a dávno vyvrátené námietky tých, ktorí sa boja otvoriť oči a zmeniť život...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  21:46:37  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
Ešte odporúčam zamyslieť sa nad týmto výpotkom autora:

"Ak Pápež a Magistérium učia ... niečo neortodoxné, potom to nie je záväzné."

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  21:50:39  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
A prečo si myslí, že Benedikt môže byť heretikom len pre prípadnú herézu obsiahnutú v magisteriálnom výroku?

Pôvodne zaslal Robel - 19 september 2012 :  21:41:03

[/quote]

ja som si narýchlo vybral toto, dúfam že súkromne môže byť heretikom čo mu hrdlo ráči (dúfam, že slobodná vôľa mu ešte ostala), takže ako inak môže byť heretik?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 19 september 2012 :  22:12:49  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
citácia:
Ešte odporúčam zamyslieť sa nad týmto výpotkom autora:

"Ak Pápež a Magistérium učia ... niečo neortodoxné, potom to nie je záväzné."

Pôvodne zaslal Robel - 19 september 2012 :  21:46:37



tento výpotok ste aplikovali na v inom fóre zmienené dovolenie Klementa pre Arménov... zistilo sa že nie je záväzná (podľa vás)... takže autor evidentne nehovorí o ex cathedra, (ja by som si napr. všimol keby ex cathedra vyhlásil že v Trojici sú vlastne štyri osoby, alebo iné podobné veci)

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  08:20:15  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
Nechcem aby sa téma zmenila na hádku o niektorých veciach, čo sa riešili predtým. (i keď ilustračne by sa niektoré predošlé otázky mohli aspoň stručne odpovedať). Téma vyjadruje iba bezradnosť. Z hrôzou zisťujem že Boh odo mňa žiada, aby som bol teológ ako Akvinský, Dogmatik ako Ligouri či Bellarmin či Suarez či Scheeben, liturgik ako Guerengar, a latinčinár minimálne ako Vergilius... aby som sa s istotou v tom chaose zorientoval... inak sa rozhodnem tak, že "Toto rozhodnutie bude prinajlepšom pravdivé ale slepé a založené na neracionálnych motívoch, ako je presvedčivosť dobrého rečníka či spisovateľa, preferencie založené na sociálnych vzťahoch v rámci nejakej skupiny, či preferencie na základe krásy a vznešenosti liturgie, ktorú nejaká skupina slúži, či preferencie na základe podobnosti povahových čŕt medzi človekom a príslušníkmi tej či onej skupiny"

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

giggi

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  09:09:22  Zobraziť profil  Pridať giggi do zoznamu priateľov
Ja si práveže myslím, že Boh po nás nechce, (teda od väčšiny) aby sme boli ako Akvinský, Ligouri či Bellarmin či Suarez či Scheeben. Boh chce, aby sme žili v pravde. To som čítala aj v liste Timotejovi, alebo aj Tomáš Kempenský píše, že prečo sa zaoberáme vecami ktoré sú nejasné, keď za ich neznalosť nebudeme ani obvinení. Keby náš pápež bol aj taký ako tu píšete, je to náš nadriadený a my sme povinní ho poslúchať. V minulosti žili horší pápeži a cirkev žila. Tak čoho sa báť?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 325  ~  Člen od: 04 júl 2012  ~  Posledná návšteva: 24 november 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  09:14:01  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
Téma vyjadruje iba bezradnosť. Z hrôzou zisťujem že Boh odo mňa žiada, aby som bol teológ ako Akvinský, Dogmatik ako Ligouri či Bellarmin či Suarez či Scheeben, liturgik ako Guerengar, a latinčinár minimálne ako Vergilius... aby som sa s istotou v tom chaose zorientoval... inak sa rozhodnem tak, že "Toto rozhodnutie bude prinajlepšom pravdivé ale slepé a založené na neracionálnych motívoch, ako je presvedčivosť dobrého rečníka či spisovateľa, preferencie založené na sociálnych vzťahoch v rámci nejakej skupiny, či preferencie na základe krásy a vznešenosti liturgie, ktorú nejaká skupina slúži, či preferencie na základe podobnosti povahových čŕt medzi človekom a príslušníkmi tej či onej skupiny"

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  08:20:15


Teraz ste mi napisali z duse ... Presne tymto sa trapim posledne obdobie mojho zivota.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12026  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 21 marec 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  15:59:39  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
A prečo si myslí, že Benedikt môže byť heretikom len pre prípadnú herézu obsiahnutú v magisteriálnom výroku?

Pôvodne zaslal Robel - 19 september 2012 :  21:41:03



ja som si narýchlo vybral toto, dúfam že súkromne môže byť heretikom čo mu hrdlo ráči (dúfam, že slobodná vôľa mu ešte ostala), takže ako inak môže byť heretik?

Pôvodne zaslal mino - 19 september 2012 :  21:50:39


Pretože (Romero) napísal:

"Ak by Benedikt XVI. verejne vyučoval a záväzným pre veriacich urobil niečo otvorene heretické, potom by sa to s istotou ukázalo."

Hovorí o "záväznom pre veriacich", t.j. o výroku Magistéria. Pritom fakt je, že pápež sa môže dopustiť verejnej herézy (tak ako každý katolík) aj mimo Magistéria, napr. na kázni, čo by sa tiež mohlo "s istotou ukázať". Oba takéto druhy formálnej herézy platného pápeža z úradu diskvalifikujú.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  16:01:54  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
Ešte odporúčam zamyslieť sa nad týmto výpotkom autora:

"Ak Pápež a Magistérium učia ... niečo neortodoxné, potom to nie je záväzné."

Pôvodne zaslal Robel - 19 september 2012 :  21:46:37



tento výpotok ste aplikovali na v inom fóre zmienené dovolenie Klementa pre Arménov... zistilo sa že nie je záväzná (podľa vás)... takže autor evidentne nehovorí o ex cathedra, (ja by som si napr. všimol keby ex cathedra vyhlásil že v Trojici sú vlastne štyri osoby, alebo iné podobné veci)

Pôvodne zaslal mino - 19 september 2012 :  22:12:49


Skúste pripomenúť, o čo v prípade tých Arménov išlo, alebo dajte odkaz na danú tému, kde sa to preberalo.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  16:45:33  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
citácia:
A prečo si myslí, že Benedikt môže byť heretikom len pre prípadnú herézu obsiahnutú v magisteriálnom výroku?

Pôvodne zaslal Robel - 19 september 2012 :  21:41:03



ja som si narýchlo vybral toto, dúfam že súkromne môže byť heretikom čo mu hrdlo ráči (dúfam, že slobodná vôľa mu ešte ostala), takže ako inak môže byť heretik?

Pôvodne zaslal mino - 19 september 2012 :  21:50:39


Pretože (Romero) napísal:

"Ak by Benedikt XVI. verejne vyučoval a záväzným pre veriacich urobil niečo otvorene heretické, potom by sa to s istotou ukázalo."

Hovorí o "záväznom pre veriacich", t.j. o výroku Magistéria. Pritom fakt je, že pápež sa môže dopustiť verejnej herézy (tak ako každý katolík) aj mimo Magistéria, napr. na kázni, čo by sa tiež mohlo "s istotou ukázať". Oba takéto druhy formálnej herézy platného pápeža z úradu diskvalifikujú.

Pôvodne zaslal Robel - 20 september 2012 :  15:59:39



toto je veľmi pekné, a viete mi povedať kto tvrdí "Oba takéto druhy formálnej herézy platného pápeža z úradu diskvalifikujú"... lebo je to zaujímavý teologický názor... dokonca by som asi vedel aj tipnúť ktorí teológovia si to myslia... a ja im ich názor neberiem... ale dúfam, že nie som heretik, keď si to nebudem myslieť s nimi...

Ja dám ruku do ohňa iba za to, že pápež nemôže vyhlásiť blud ex cathedra , za nič iné ruku do ohňa nedám. Ak B16 povie že vyhlasuje, definuje, stanovuje atď, že v Bohu sú štyri osoby, viem že to nie je pápež(takže nie pápež sa dopustil herézy, ale to nie je pápež)... ale ak to povie pri pravidelnej audiencii na námestí sv. Petra, tak si len pomyslím, že aké heretické názory môže dnes pápež mať.
(inak tu mi môžete medzi rečou prezradiť či bol Ján XXIII pápež... myslím Roncalliho nie Cosu )

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  19:40:28  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
(inak tu mi môžete medzi rečou prezradiť či bol Ján XXIII pápež... myslím Roncalliho nie Cosu )

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Ak vám prezradím, uveríte mi?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  19:42:21  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
Ja dám ruku do ohňa iba za to, že pápež nemôže vyhlásiť blud ex cathedra , za nič iné ruku do ohňa nedám. Ak B16 povie že vyhlasuje, definuje, stanovuje atď, že v Bohu sú štyri osoby, viem že to nie je pápež(takže nie pápež sa dopustil herézy, ale to nie je pápež)...

Správne.

citácia:
ale ak to povie pri pravidelnej audiencii na námestí sv. Petra, tak si len pomyslím, že aké heretické názory môže dnes pápež mať.

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Viete, čo hovorí detský katechizmus o tom, kto je katolík?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  19:57:21  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
(inak tu mi môžete medzi rečou prezradiť či bol Ján XXIII pápež... myslím Roncalliho nie Cosu )

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Ak vám prezradím, uveríte mi?

Pôvodne zaslal Robel - 20 september 2012 :  19:40:28



nejaká záhadná odpoveď... tu nejde o verenie, ale o váš názor...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  20:03:42  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
Ja dám ruku do ohňa iba za to, že pápež nemôže vyhlásiť blud ex cathedra , za nič iné ruku do ohňa nedám. Ak B16 povie že vyhlasuje, definuje, stanovuje atď, že v Bohu sú štyri osoby, viem že to nie je pápež(takže nie pápež sa dopustil herézy, ale to nie je pápež)...

Správne.

citácia:
ale ak to povie pri pravidelnej audiencii na námestí sv. Petra, tak si len pomyslím, že aké heretické názory môže dnes pápež mať.

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Viete, čo hovorí detský katechizmus o tom, kto je katolík?

Pôvodne zaslal Robel - 20 september 2012 :  19:42:21



dobrá otázka, čakal som čo hovorí o tom kto je heretik, ale môžeme aj opačne. Materiálne by sa pri tom hypotetickom výroku(samozrejme vybral som očividnú herézu) stal heretikom, lenže nato, aby to bolo formálne musel by byť tvrdošijným heretikom... ale aby to pochopil, musí ho niekto vyzvať aby sa zriekol herézy... kto? Robel? mino? kto?... kto má tú právomoc? to slovíčko tvrdošijne je inak hodne zapeklité..

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  20:31:10  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
citácia:
Ja dám ruku do ohňa iba za to, že pápež nemôže vyhlásiť blud ex cathedra , za nič iné ruku do ohňa nedám. Ak B16 povie že vyhlasuje, definuje, stanovuje atď, že v Bohu sú štyri osoby, viem že to nie je pápež(takže nie pápež sa dopustil herézy, ale to nie je pápež)...

Správne.

citácia:
ale ak to povie pri pravidelnej audiencii na námestí sv. Petra, tak si len pomyslím, že aké heretické názory môže dnes pápež mať.

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Viete, čo hovorí detský katechizmus o tom, kto je katolík?

Pôvodne zaslal Robel - 20 september 2012 :  19:42:21



dobrá otázka, čakal som čo hovorí o tom kto je heretik, ale môžeme aj opačne. Materiálne by sa pri tom hypotetickom výroku(samozrejme vybral som očividnú herézu) stal heretikom, lenže nato, aby to bolo formálne musel by byť tvrdošijným heretikom... ale aby to pochopil, musí ho niekto vyzvať aby sa zriekol herézy... kto? Robel? mino? kto?... kto má tú právomoc? to slovíčko tvrdošijne je inak hodne zapeklité..

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  20:03:42


Formálna heréza je tvrdošijné a zjavné popieranie alebo spochybňovanie nejakej zjavenej pravdy, alebo vyznávanie odsúdenej tézy.

Správne teda hovoríte, že tam musí byť tvrdošijnosť. Nie je však pravda, že na to je vždy treba výzva, ktorej účelom je upozorniť na omyl, a to v tom prípade nie, kedy je jasné, že daný človek musel vedieť, čo hovorí. Takže vo vašom hypotetickom príklade by bolo zjavné, že Benedikt pozná náuku KC o Trojici.

Právo upozorniť na blud kohokoľvek má každý katolík.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  20:34:54  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
Ja dám ruku do ohňa iba za to, že pápež nemôže vyhlásiť blud ex cathedra , za nič iné ruku do ohňa nedám. Ak B16 povie že vyhlasuje, definuje, stanovuje atď, že v Bohu sú štyri osoby, viem že to nie je pápež(takže nie pápež sa dopustil herézy, ale to nie je pápež)

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


Keďže teda Pavol VI. vyhlásil ex cathedra právo človeka na náboženskú slobodu, nepovažujete ho za platného pápeža minimálne od toho momentu?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  20:48:13  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
toto je veľmi pekné, a viete mi povedať kto tvrdí "Oba takéto druhy formálnej herézy platného pápeža z úradu diskvalifikujú"... lebo je to zaujímavý teologický názor... dokonca by som asi vedel aj tipnúť ktorí teológovia si to myslia... a ja im ich názor neberiem... ale dúfam, že nie som heretik, keď si to nebudem myslieť s nimi...

Pôvodne zaslal mino - 20 september 2012 :  16:45:33


KC učí, že ak je pápež zjavný heretik, automaticky stráca úrad, lebo prestáva byť katolíkom.


J. Pejška: Církevní právo, s. 221

Takisto hovorí sv. R. Bellarmin, sv. Alfons Ligurský, sv. F. Saleský, Billot, F.X. Wernz, P. Vidal, J. Wilhelm...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 20 september 2012 :  22:32:11  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
Tak po poriadku: Verejnou herézou stráca... nevidím zdroj, kde by sa hovorilo že sa jedná o Bohom zjavenú pravdu, ktorá sa definuje stanovuje, vyhlasuje... poprípade anathema sit za opačný názor, ale tie zvučné mená ma zaujali, a určite s ich názorom v tejto diskutovanej téme súhlasím, ale to že je diskutovaná svedčí o tom, že nie je v kategórii Bohom zjavených právd.

Pavol VI... no, takisto potrebujem jeho vyjadrenie, že náboženská sloboda je Bohom zjavená dogma, ktorá sa vyhlasuje, stanovuje, definuje...

A áno, môžem pápeža napomenúť pre herézu, a on môže legitimne moje napomenutie pustiť jedným uchom dnu a druhým von...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mino

Stav: offline

 Odoslaný - 22 september 2012 :  07:16:01  Zobraziť profil  Pridať mino do zoznamu priateľov
Snažím sa naozaj pochopiť jadro dnešnej krízy, sú veci ktoré pokladám za také čo tu už boli- niekedy aj horšie. Niekto sa tu vysmieva z toho ako sú niektorí vyberajú čo budú poslúchať a čo nebudú... veľmi trúfalé. V čase západnej schizmy boli traja pápeži. To pre každého kto napr. sa narodil a aj zomrel počas nej. On bol tiež nútený si vyberať. Z dvoch určite. Obaja mali na svojej strane svätcov. Takže koho mal poslúchať? Čo si mal vyberať? Aj ja dnes neviem. Poslúchať mystického pápeža, domnelého, nijakého... neviem. Ale tu vidno aj jadro dnešnej krízy. Lebo situácia je iná. Tvorcovia Alta vendita najprv rozložili spoločenský poriadok a potom si trúfli rozkladať Cirkev. Vedeli presne prečo ten postup. Asi si všimli, že počas Veľkej schizmy to Cirkev nebola schopná vyriešiť len vnútri seba, to bol bludný kruh. Preto Martina V pomohli zvoliť aj "zástupcovia národov"... preto dnes ten chaos, zas to Cirkev rieši len vnútri seba... obávam sa že to konca mať nebude...a preto tie hádky a vylučovanie a oddeľovanie... rozbitie symbiózy Cirkev- štat znamenal pre nich risk, či Cirkev osamotená si to predsa len nejako nevyrieši, ale zdá sa, že tento risk sa im vydaril...žiadny "Žigmund" na obzore nie je, a tak to vypadá presne ako počas schizmy... tábory "domnelého", mystického, "sedevacantného" pápeža sa hryzú navzájom, hlboko presvedčené o svojej pravde... asi začinam veriť, že toto vyrieši len zásah zhora...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4422  ~  Člen od: 27 november 2011  ~  Posledná návšteva: 22 február 2015 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 24 september 2012 :  21:31:12  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
Pavol VI... no, takisto potrebujem jeho vyjadrenie, že náboženská sloboda je Bohom zjavená dogma, ktorá sa vyhlasuje, stanovuje, definuje...

„Tento vatikánsky snem vyhlasuje, že ľudská osoba má právo na náboženskú slobodu. ... Toto právo človeka na náboženskú slobodu má byť uznané v právnom poriadku spoločnosti tak, aby sa stalo občianskym právom. ...
Všetko, čo je v celku i v jednotlivostiach ustanovené v tejto deklarácii, odobrili otcovia posvätného koncilu. A my to apoštolskou mocou, ktorú sme dostali od Krista, spolu s ctihodnými otcami v Duchu Svätom schvaľujeme, nariaďujeme a ustanovujeme. A prikazujeme, aby sa toto koncilové ustanovenie uverejnilo na Božiu slávu. Pavol, biskup Katolíckej cirkvi." (Pavol VI., Dignitatis Humanae)

citácia:
tábory "domnelého", mystického, "sedevacantného" pápeža sa hryzú navzájom, hlboko presvedčené o svojej pravde...

Takisto tu máte tábory katolícke, pravoslávne, protestantské, ktoré sú hlboko presvedčené o svojej pravde, a predsa to nie je dôkaz, že jeden z nich tú pravdu nemá.

citácia:
Téma vyjadruje iba bezradnosť. Z hrôzou zisťujem že Boh odo mňa žiada, aby som bol teológ ako Akvinský, Dogmatik ako Ligouri či Bellarmin či Suarez či Scheeben, liturgik ako Guerengar, a latinčinár minimálne ako Vergilius... aby som sa s istotou v tom chaose zorientoval... inak sa rozhodnem tak, že "Toto rozhodnutie bude prinajlepšom pravdivé ale slepé a založené na neracionálnych motívoch, ako je presvedčivosť dobrého rečníka či spisovateľa, preferencie založené na sociálnych vzťahoch v rámci nejakej skupiny, či preferencie na základe krásy a vznešenosti liturgie, ktorú nejaká skupina slúži, či preferencie na základe podobnosti povahových čŕt medzi človekom a príslušníkmi tej či onej skupiny"


Nemusíte byť teológ ako Akvinský, stačí poznať katechizmus ako základ a ďalej sa vzdelávať vo viere, čo je povinnosť každého dospelého katolíka, a samozrejme používať zdravý sedliacky rozum. Máte možnosť prečítať si Quo primum a porovnať ho s Novus ordo missae, Quanta cura a Syllabus s Dignitate humanae alebo Lateránsky koncil s Úvodom do kresťanstva. Máte možnosť prečítať si bulu Cum ex apostolatus a dozvedieť sa, čo s biskupmi a pápežom, ktorí upadli do bludu, alebo bulu In Eminenti a nestonať nad nemožnosťou získania dôkazov o členstve pokoncilných pápežov v lóžach. Zmätok je veľký, ale kto hľadá, nájde, a kto si pýta, dostane. Na toho, kto miluje pravdu, neuvalí Boh silu bludu.

Neviem síce, aké to je pravdivé a zároveň slepé a neracionálne rozhodnutie, ale viem, že tak, ako ste prišli na to, že katolícke náboženstvo je to jediné pravé, tak isto môžete dospieť k poznaniu, ktorá je to Cirkev, ktorá toto náboženstvo vyznáva neporušené. Ak je váš katolicizmus založený na prísne rozumových základoch, ak sa nebojíte spoznania pravdy a aplikovania ho na svoj život, potom sa nemáte čoho báť.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 25 september 2012 :  20:34:48  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
Snažím sa naozaj pochopiť jadro dnešnej krízy, sú veci ktoré pokladám za také čo tu už boli- niekedy aj horšie. Niekto sa tu vysmieva z toho ako sú niektorí vyberajú čo budú poslúchať a čo nebudú... veľmi trúfalé. V čase západnej schizmy boli traja pápeži. To pre každého kto napr. sa narodil a aj zomrel počas nej. On bol tiež nútený si vyberať. Z dvoch určite. Obaja mali na svojej strane svätcov. Takže koho mal poslúchať? Čo si mal vyberať? Aj ja dnes neviem.

Pôvodne zaslal mino - 22 september 2012 :  07:16:01


Trúfalé je vyberať si z náuky a nariadení Cirkvi, čo sa mi hodí, čo mi príliš nekomplikuje život.

Počas trojpápežstva nemal pred Bohom problém ten, kto morálne si istý uznával za pápeža nepápeža, ale zároveň mu bol poslušný a nevyberal si z jeho príkazov len to čo mu pasuje, ako dnes lefébvristi.

Neviete, koho dnes poslúchať a čo si vyberať? Náuku Cirkvi a jej nariadenia a to bez kompromisov. Po tom, čo tu bolo uvedené, je nemožné si byť morálne istý, že pokoncilní modernisti sú pastiermi KC, že nová omša je katolíckou bohoslužbou, že pokoncilná cirkev je Cirkvou Quo primum a Auctorem fidei, to jest vo veciach, v ktorých je takáto istota nutnosťou.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 26 september 2012 :  12:13:54  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
citácia:
Trúfalé je vyberať si z náuky a nariadení Cirkvi, čo sa mi hodí, čo mi príliš nekomplikuje život.

Počas trojpápežstva nemal pred Bohom problém ten, kto morálne si istý uznával za pápeža nepápeža, ale zároveň mu bol poslušný a nevyberal si z jeho príkazov len to čo mu pasuje, ako dnes lefébvristi.

A otázka teda znie, či nie je naozaj trúfalé rozhodovať o tom, či platne zvolený pápež je alebo nie je pápežom? A nie je trúfalé si dovoliť dokonca pápeža (jediného, nie jedného z troch) nielen neposlúchať ale ešte aj rozhodovať, či je vlastne ešte pápežom? Áno, potrebujem mať, morálnu istotu o váhe jeho autority, ale podľa mňa mám povinnosť poslúchať v tom, čo súhlasí s Tradíciou a nemusím v tom, čo jej odporuje. V sporných veciach musím viac poslúchnuť ako odmietnuť. O nehodných pastieroch Ježiš hovorí - robte, čo prikazujú ale podľa ich skutkov nekonajte.
Ja si myslím, že toto presne sedí na dnešnú dobu, nič lepšie nepasuje. Ježiš nám dal návod.

Môj osobný postoj je nasledovný. Aj Ježiš bol revolucionár, burič a hlavne modernista v svojej dobe. Vždy a všade sa nájdu ľudia, ktorý sa budú brániť zmenám - a nik kto pije staré nechce nové lebo povie, že staré je lepšie. Lenže nové víno sa nevlieva do starých nádob. Ježiš nechce, aby sme ustrnuli na svojich predstavách.

Chcem tým len povedať, že nie je dobré ani jedno ani druhé. Múdry hospodár vynáša zo svojej truhlice veci nové i staré. Pred IIVK bola Cirkev v jednom nezdravom extréme a teraz prekmitla do druhého. Ani jedno, ani druhé nie je to pravé orechové, ale podľa mňa nie je riešením Cirkev ešte viac trhať a ubližovať jej. Vidím aj pozitívne zmeny po IIVK, samozrejme aj negatívne, ale tak to už v živote chodí. Aj Ježišov život (ktorý podľa mňa Cirkev kopíruje) nebol len na vrchole slávy, ale mal aj kalvárske finále. A preto chcem radšej teraz stáť pod krížom s Pannou Máriou a Jánom, ale sa pridať k farizejom a zákonníkom a posmievať sa mu (a teda aj Cirkvi). Pre mňa je teraz Cirkev v období Veľkého Piatku a znamením mi je aj to, že príliš liberálny Ratzinger, nie je už až tak liberálnym pápežom.


PS: Kamarát právnik mi raz povedal, že sa mu občas stávalo, že pre paragrafy prestal vidieť človeka a videl len zákon.

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 26 september 2012 :  12:46:54  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:

Vidím aj pozitívne zmeny po IIVK

Pôvodne zaslal Mx - 26 september 2012 :  12:13:54


Mozete byt konkretnejsi?

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12026  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 21 marec 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

giggi

Stav: offline

 Odoslaný - 26 september 2012 :  12:47:01  Zobraziť profil  Pridať giggi do zoznamu priateľov
Mx, hovoríte mi z duše. :)

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 325  ~  Člen od: 04 júl 2012  ~  Posledná návšteva: 24 november 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 10 Previous Topic: Pentekostálne slovenské katolíčky - virálne video Téma Next Topic: KC versus  
 Verzia pre tlač
Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06