|
Odoslaný - 22 august 2011 : 17:17:18
|
citácia: a snáď majú dobrú vôľu správnou cestou duchovne viesť svoje ovečky - tak to cítim ja Ano, s tym suhlasim, fararky mozu byt aj velmi uzitocne napr. chorych, navstevovat, vaznov navstevovat, organizovat pomoc pre chudobnych,oni nemozu za to, ze sa narodili u protestantov. 2VK hovori o takychto pripadoch toto.:"Druhý vatikánsky koncil (1962-1965) jasne rozlišuje medzi tými, ktorí sa oddeľujú od Cirkvi (aktuálni schizmatici), a tými, ktorí sa narodili v odlúčenej spoločnosti (porov. Unitatis redintegratio 3). Aktuálni schizmatici sa vážne prehrešujú proti jednote Kristovej Cirkvi. Veľký cirkevný učiteľ svätý Augustín (+430) ich prísne varuje: „Ktokoľvek sa odtrhne od Katolíckej cirkvi, nech by sa akokoľvek domnieval, že zbožnejšie žije, už pre to jediné previnenie, že sa odštiepil od cirkevnej jednoty, nebude mať večný život“ (Epistula 152). V ich prípade je takmer nemožné domnievať sa, že chcú úprimne budovať ekumenizmus, keďže sa vedome oddelili od Cirkvi, v ktorej sa zrodili. Iná situácia je v prípade tých, ktorí sa narodili v oddelených spoločenstvách a sú pokrstení a poučení vo viere v Krista. Týchto nemožno obviniť z hriechu oddelenia (zo schizmy) a Katolícka cirkev ich objíma s bratskou úctou a uznáva ich za bratov v Kristovi (porov. KKC 818)." A apologeta hovori. "Kto vlastnou vinou nepatrí do Cirkvi rímsko-katolíckej, nemôže byť spasený. Kto bez vlastnej viny nepatrí do Cirkvi katolíckej, nemusí byť ešte zatratený. Musí však byť presvedčený o pravdivosti svojho náboženstva, musí podľa neho žiť a na konci svojho života musí mať aj dokonalú ľútosť nad svojimi hriechami. Písmo sväté totiž píše: "Boh nehľadí na osoby, ale v každom národe ten, kto sa ho bojí a činí spravodlivosť, je mu príjemný" (Sk. Ap. 10. 34-35). Rozhodovať o tom, či voľakto vlastnou vinou alebo bez vlastnej viny nepatrí do Cirkvi katolíckej, náleží Bohu a nie nám. Preto buďme vždy snášanliví voči inovercom! My nie sme oprávnení a povolaní rozhodovať o ich večnom spasení alebo zatratení. Inoverec, ktorý pochybuje o pravdivosti svojho náboženstva, musí hľadať pravé náboženstvo: a keď ho našiel, musí ho aj prijať." ________________________________________
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2011 : 21:29:41
|
ale je dost naivne si mysliet, ze inoverci hoci narodeni u protestantov nemaju rozum, aby nim mohli dojst na to, ze ziju v blude aj ked pripustam, ze to maju stazene najst Pravdu, kedze su utvrdzovani samotnou KC, ze su na spravnej ceste(vid predchadzajuci prispevok) suhlasim, ze ked su narodeni u protestantov, nemozno ich obvinit zo schizmy, z bludu vsak ano, a ak v nom aj potom zotrvavaju, sami sa oduzuju, lebo odporuju Duchu Svatemu
tiez, co to znamena byt znasanlivy k inovercom?...je to pomylena znasanlivost, ked ich nechavam v blude...preco je hned neznasanlivost spajana s tym, ze poviem cloveku, ze zije v blude?...vsak mu to hovorim pre jeho spasu...a tym, ze vidim, ze nie je niekto katolik a poviem mu, ze je v blude este ho nesudim, ze je zatrateny...co to ma co spolocne so sudenim, povedat mu Pravdu?
dalej este doplnam k uzitocnosti dobrych skutkov:
266. Aký postoj môže človek zaujať k prikázaniam? K prikázaniam môže človek zaujať dvojaký postoj: 1. alebo ich zachová, 2. alebo ich prestúpi.
a) Kto prikázanie vedome a dobrovoľné prestúpi, pácha hriech. Hriech je mravný z1ý skutok. Človek, ktorý pácha hriechy, je pred Bohom nespravodlivý. b) Skutky, ktoré sú v súlade s prikázaniami (ktoré sa zhodujú s prikázaniami), menujeme mravne dobrými skutkami. c) Kto cvičením dosiahol pohotovosť konať mravne dobré skutky a chrániť sa mravne zlých skutkov, toho menujeme mravným alebo čnostným človekom. Takýto človek je pred Bohom spravodlivý. Len čnostný človek sa môže stať dokonalým. Ani spravodlivosť, ani dokonalosť nemôžeme dosiahnuť bez. milostí božej.
267. Ktoré skutky sú mravne dobré? Mravne dobré skutky sú tie ľudská činy, ktoré nie sú v rozpore s prikázaniami a sú vykonané s dobrým úmys- lom.
a) Základné dobré skutky sú: modlitba, pôst a almužna. Písmo sväté o nich hovorí: „Modliť sa, postiť sa a almužnu dávať je lepšie, ako nakopiť si zlaté poklady" [Tob 12, 8]. Pod modlitbou rozumieme všetky skutky zbožnosti, pod pôstom zase všetky sebazaprenia a pod almužnou všetky skutky milosrdenstva. (0 skutkoch milosrdenstva pozri poznámky pod otázkou č. 167.) b] Sú aj také skutky, ktoré nie sú ani prikázané, ani zakázané; nie sú ani v súlade, ani v rozpore s prikázaniami. Napríklad: hrať sa, spievať, tancovať, športovať, vyhrávať na hudobnom nástroji. . . Takéto skutky menujeme „indiferentnými“ alebo „ľahostajnými" skutkami, keďže nie sú samy v sebe ani mravne dobré, ani mravne zlé. Indiferentné skutky sa však stávajú mravne dobrými alebo mravne zlými, podľa ú- myslu, s akým ich konáme. Tak napríklad, ak športujem s tým úmyslom, aby som sa osviežil na tele i na duchu a tak mohol veselou mysľou slúžiť Bohu i ľuďom, prestáva byť šport in- diferentným skutkom, lebo dobrý úmysel spravil z indiferent- ného skutku skutok mravne dobrý. Ak však napr. idem tan- covať s takým úmyslom, aby som niekoho zvádzal k hriechu, tanec vtedy prestáva byť indiferentným skutkom, lebo zlý úmysel urobil z indiferentného skutku mravne zlý skutok. Dokonca aj mravne dobrý skutok (napríklad podporiť chu- dobného) stáva sa mravne zlým skutkom, ako ho vykonávam so zlým úmyslom (napríklad s takým, že toho chudobného chcem svojou podporou odhovoriť od účastí na povinnej svä- tej omši).
268. Ktoré skutky sú záslužné? Záslužné sú tie skutky, ktoré 1. nie sú v rozpore s prikázaniami, 2. sú vykonané s dobrým úmyslom, 3. sú vykonané v stave posväcujúcej milosti.
a) „Záslužnými" menujeme tieto skutky preto, lebo si nimi za- sluhujem viac milosti božej na zemi a viac blaženosti v nebi. Takýmito skutkami „bohatneme pred Bohom" (Lk 12, 21). Bez záslužných skutkov nemôže byť spasený človek, ktorý dosia- hol užívania rozumu. Ježiš Kristus bol povedal: „Každý strom, čo nerodí dobré ovocie, sa vytne a hodí na oheň" (Mt 7, 19). Záslužné skutky môžeme konať len dotiaľ, dokiaľ žijeme na zemi. Po smrti [v očistci a v nebi) nemajú už naše dobré skutky záslužnú cenu. „Preto robme dobre, kým máme čas“ (Gal 6, 10). „Lebo príde moc (smrť), keď nikto nebude môcť pracovať (na zveľadení svojej blaženosti).“ b) Aj indiferentné skutky sa stávajú záslužnými, ak ich konáme s dobrým úmyslom, vykonané v stave posväcujúcej milosti. c) Mravne dobré skutky, vykonané v stave smrteľného hriechu, nie sú záslužné. Zato však nie sú neužitočné. Uspôsobujú člo- veka pre prijatie milosti polepšenia, pre prijatie milostí ka- júcnosti aspoň v posledných chvíľach života alebo mu za- bezpečujú božiu odmenu aspoň na tomto svete.
|
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2011 : 22:15:14
|
citácia: ale je dost naivne si mysliet, ze inoverci hoci narodeni u protestantov nemaju rozum, aby nim mohli dojst na to, ze ziju v blude Janka,Janka, neposudzujme ludi, nestupajme im do svedomia a budme milosrdni k bliznemu.
urobila by si lepsie, ked by si sa riadila ucenim katolickej cirkvi, ktore hovori toto: Znovu opakujem slova apologetu: Rozhodovať o tom, či voľakto vlastnou vinou alebo bez vlastnej viny nepatrí do Cirkvi katolíckej, náleží Bohu a nie nám.
stavias sa do role Pana Boha.
citácia: aj ked pripustam, ze to maju stazene najst Pravdu, kedze su utvrdzovani samotnou KC, ze su na spravnej ceste(vid predchadzajuci prispevok) chúda janka, nespravodlivo sudis Katolicku cirkev. Cituj slova z predchadzajuceho prispevku, ktorymi KC stazuje inovercom najst pravdu a utvrdzuje ich, ze su na spravnej ceste.
citácia: iez, co to znamena byt znasanlivy k inovercom?...je to pomylena znasanlivost, ked ich nechavam v blude...preco je hned neznasanlivost spajana s tym, ze poviem cloveku, ze zije v blude? janka,cituj slova, ktorymi apologeta tvrdi, ze mas inovercov nechavat v blude? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2011 : 22:41:06
|
citácia: citácia: ale je dost naivne si mysliet, ze inoverci hoci narodeni u protestantov nemaju rozum, aby nim mohli dojst na to, ze ziju v blude Janka,Janka, neposudzujme ludi, nestupajme im do svedomia a budme milosrdni k bliznemu. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:15:14 ake posudzovanie?...mam byt milosrdna k bliznemu tak, ze ho mam mat za hlupaka, a radsej mu nehovorit, ze je blude, len aby sa nemusel zamysliet? vsak ked je svojpravny, tak rozum musi mat milosrdenstvo prejavujeme takto: 1. Napomínať hriešnikov. 2. Poúčať nevedomých. 3. Dobre radiť pochybujúcim. 4. Tešiť zarmútených. 5. Trpezlivo znášať krivdu. 6. Odpúšťať ubližujúcim. 7. Modliť sa za živých a mŕtvych.
citácia: urobila by si lepsie, ked by si sa riadila ucenim katolickej cirkvi, ktore hovori toto: Znovu opakujem slova apologetu: Rozhodovať o tom, či voľakto vlastnou vinou alebo bez vlastnej viny nepatrí do Cirkvi katolíckej, náleží Bohu a nie nám. stavias sa do role Pana Boha. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:15:14 vsak ja ani netvrdim, ze vidim do hlavy, ci niekto vlastnou vinou veri ci nie, preto je dobre kazdemu bludarovi povedat, ze je v blude...ci je toto stavanie sa do role Pana Boha?
citácia: citácia: aj ked pripustam, ze to maju stazene najst Pravdu, kedze su utvrdzovani samotnou KC, ze su na spravnej ceste(vid predchadzajuci prispevok) chúda janka, nespravodlivo sudis Katolicku cirkev. Cituj slova, ktorymi KC stazuje inovercom najst pravdu. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:15:14 Iná situácia je v prípade tých, ktorí sa narodili v oddelených spoločenstvách a sú pokrstení a poučení vo viere v Krista. Týchto nemožno obviniť z hriechu oddelenia (zo schizmy) a Katolícka cirkev ich objíma s bratskou úctou a uznáva ich za bratov v Kristovi (porov. KKC 818)
bludari nemozu byt bratia v Kristovi, lebo krstom sa stavame Bozimi detmi...bludari nekrstia tym istym krstom, ako KC...keby ano, neboli by bludari, ale katolici
citácia: citácia: iez, co to znamena byt znasanlivy k inovercom?...je to pomylena znasanlivost, ked ich nechavam v blude...preco je hned neznasanlivost spajana s tym, ze poviem cloveku, ze zije v blude? janka,cituj slova, ktorymi apologeta tvrdi, ze mas inovercov nechavat v blude? Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:15:14 naozaj nepise to tam spojila som si to s citatom, ktory si uviedla z KCC...najprv, ze su to nasi bratia a vzapati citat toho apologeta, ze mame byt znasanlivi k inovercom...takze som to tak pochopila |
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2011 : 22:53:11
|
janka citácia: bludari nemozu byt bratia v Kristovi, lebo krstom sa stavame Bozimi detmi...bludari nekrstia tym istym krstom, ako KC...keby ano, neboli by bludari, ale katolici
Janka, katolicka cirkev uznava krst evanjelikov.
Evanjelická cirkev a. v. na Slovensku (ECAV), zastúpená svojim predsedníctvom a zborom biskupov a Katolícka cirkev obidvoch obradov, zastúpená Konferenciou biskupov Slovenska, v súlade so svojím učením a cirkevno-právnymi predpismi sa dohodli o vzájomnom uznaní krstu a to na základe týchto skutočností:
1. Spoločne vyznávame tú istú vieru v trojjediného Boha: Otca, Syna a Ducha Svätého, ako ju vyjadruje apoštolské a Nicejsko-carihradské vyznanie viery.
2. Spoločne vyznávame vieru v sviatosť svätého krstu na základe novozákonného učenia. Krst ustanovil Ježiš Kristus, náš Spasiteľ a poveril Cirkev, aby ho udeľovala (porov. Mt 28, 19). Krst z vody a z Ducha Svätého (porov. Jn 3, 5) včleňuje do Kristovho tela (porov. 1 Kor 12, 13), ktorým je Cirkev. Krstom máme účasť na živote, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista (porov. Rim 6, 4). Pokrstený patrí Kristovi a je s Ním nerozlučne spojený (porov. Rim 6, 5). Krst očisťuje pokrsteného od hriechov (porov. 1 Kor 6, 11) a robí ho novým stvorením (porov. 2 Kor 5, 17), obnoveným v Duchu Svätom (porov. Tít 3, 5). Milosťou krstu, ktorú pokrstený prijíma vierou v Ježiša Krista, Boh, ktorý je spravodlivý, robí človeka spravodlivým (porov. Rim 3, 26).
3. Krstný obrad vykonávame podľa týchto zásad: - K platnosti krstu sa vyžaduje úmysel, ktorý sa zhoduje s Kristovým zámerom. - Podstatnými znakmi krstu, ktorý Cirkev udeľuje podľa príkazu Kristovho sú: ponorenie kandidáta do vody, alebo liatie vody na jeho hlavu, pričom sa hovorí: v rímskokatolíckom obrade: (Povie meno), ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. v gréckokatolíckom obrade: Krstí sa služobník(čka) Boží(ia) (povie meno) v mene Otca i Syna i Svätého Ducha. Amen. v evanjelickom obrade: Z rozkazu Pána Ježiša Krista krstím ťa, N, v meno trojjediného Boha: Otca, Syna a Ducha Svätého. Ďalšie jednotlivosti krstného obradu si naše cirkvi upravujú samostatne.
4. Krst detí pokladáme za teologicky opodstatnený. Krst dospelých, schopných samostatne o sebe rozhodovať, vyžaduje osobné priznanie sa ku Kristovi a začiatočnú vieru, ktorá sa má rozvíjať. V obidvoch prípadoch sprevádzajú naše cirkvi pokrsteného pri raste viery modlitbou, katechézou a pastoračnou starostlivosťou.
5. Spoločne veríme, že raz udelený krst neodvolateľne spája pokrsteného s Kristom na celý život. Preto nekrstíme tých, ktorí už raz boli platne pokrstení.
6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné.
V Bratislave, 4. jún 2001
za Evanjelickú cirkev: Július Filo, generálny biskup ECAV Ivan Osuský, biskup západného dištriktu ECAV Igor Mišina, biskup Východného dištriktu ECAV Ján Holčík, generálny dozorca ECAV
za Katolícku cirkev: Mons. František Tondra, predseda KBS Mons. Alojz Tkáč, košický arcibiskup Mons. Ján Hirka, gréckokatolícky prešovský eparchiálny biskup Mons. Andrej Imrich, predseda Rady pre ekumenizmus KBS
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 08:15:53
|
citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 Tesme sa, bludari nam uznali krst a dokonca nas uznali za bratov a sestry v Kristu. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 09:08:27
|
citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11
Nepatria k telu Cirkvi ale k duši Cirkvi. |
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 17:35:12
|
citácia: citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 Tesme sa, bludari nam uznali krst a dokonca nas uznali za bratov a sestry v Kristu. Pôvodne zaslal Mato - 23 august 2011 : 08:15:53
Maťo, ja som to inak pochopila - luteráni krstia takisto v mene Otca i Syna i Ducha sv. , aj my tak krstíme - takže oni proste uznali náš krst a my ich - to je všetko. (napr. čo sa týka snúbencov - ak jeden je luterán a druhý je kresťan katolík - tak v zásade sa luterán znova nekrstí v našej cirkvi - lebo už raz pokrstený v mene Trojjediného Boha je, alebo napr. kresťanský manžel nepodpisuje, že preberá zodpovednosť za kresťanskú výchovu detí - pretože to sa robí len ak je jeden z manželov ateista, ak si dobre pamatám..) Ja by som ich asi nenazvala bludármi.. len hľadajúcimi. Veria v Trojjediného Boha, vieru majú takú, aká im bola vštepovaná od ich rodín a akú milosť dostali.. neviem.. luteráni celkovo sa mi zdajú takí smutní ľudia.. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 20:43:16
|
citácia: 1. Spoločne vyznávame tú istú vieru v trojjediného Boha: Otca, Syna a Ducha Svätého, ako ju vyjadruje apoštolské a Nicejsko-carihradské vyznanie viery. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 9. Čo máme činiť v prvom rade, ak chceme byť spasení? Ak chceme byť spasení, máme v prvom rade veriť všetko, čo Boh zjavil.
• 11. Kto nás učí, čo Boh zjavil? Tomu, čo Boh zjavil, nás učí Cirkev Kristova. Ježiš Kristus ustanovil svoju Cirkev za zvestovateľku a vysvetľovateľku zjavenia božieho.
citácia: 2. Spoločne vyznávame vieru v sviatosť svätého krstu na základe novozákonného učenia. Krst ustanovil Ježiš Kristus, náš Spasiteľ a poveril Cirkev, aby ho udeľovala (porov. Mt 28, 19). Krst z vody a z Ducha Svätého (porov. Jn 3, 5) včleňuje do Kristovho tela (porov. 1 Kor 12, 13), ktorým je Cirkev. Krstom máme účasť na živote, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista (porov. Rim 6, 4). Pokrstený patrí Kristovi a je s Ním nerozlučne spojený (porov. Rim 6, 5). Krst očisťuje pokrsteného od hriechov (porov. 1 Kor 6, 11) a robí ho novým stvorením (porov. 2 Kor 5, 17), obnoveným v Duchu Svätom (porov. Tít 3, 5). Milosťou krstu, ktorú pokrstený prijíma vierou v Ježiša Krista, Boh, ktorý je spravodlivý, robí človeka spravodlivým (porov. Rim 3, 26). Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11
• 1b. Ktoré je naše náboženstvo? Naše náboženstvo je kresťansko-katolícke.
• 1c. Akého náboženstva si ty? Ja som kresťan-katolík.
• 2. Kto je kresťan-katolík? Kresťan-katolík je ten, 1 kto je pokrstený, 2. kto vyznáva kresťansko-katolicku vieru.
• 312. Čo je krst? Krst je prvá a najpotrebnejšia sviatosť, v ktorej sa člo- vek znovuzrodí z vody a z Ducha Svätého a stáva sa die- ťaťom božím.
Účinky krstu: 1. očisťuje človeka od hriechov; 2. zbavuje ho trestov za hriechy; 3. posväcuje ho a dáva mu nadprirodzený život; 4. včleňuje ho do Ježiša Krista a jeho Cirkvi; 5. robí ho adoptovaným dieťaťom božím; 6. dáva mu nárok na pomáhajúcu milosť, potrebnú pre kresťanský život.
a) Pri krste sa človek „znova narodí": dostáva nadprirodzený život z „vody a z Ducha Svätého" (Jn 3, 16). Preto menujeme krst sviatosťou „znovuzrodenia" (Tit 3, 5). b) Tí, čo po krste vystúpia z Cirkvi, môžu byť do spoločenstva Cirkvi putujúcej späť prijatí len s povolením miestneho bis- kupa.
16. Či je viera v zjavenie božie nevyhnutne potrebná k spa- seniu? Viera v zjavenie božie je nevyhnutne potrebná k spase- niu, lebo Ježiš Kristus povedal: „Kto neuverí, bude zatra- teny" (Mk 16,16).
a) Zatrateným byť znamená prísť do pekla.
b) Viera v zjavenie božie má byť:
1 v š e o b e c n á, to znamená, že musíme veriť všetko, čo Boh zjavil a čo nám Cirkev Kristova predkladá k vereniu; 2. p e v n á, to znamená, že nesmieme pochybovať o prav- divosti božieho zjavenia; 3. ž i v á, to znamená, že musíme podľa viery žiť; 4. s t á l a, to znamená, že si vieru musíme zachovať až do smrtí. c) Kto odmieta veriť, čo len jedinú zjavenú pravdu alebo kto zjavenú pravdu vysvetľuje inak, ako ju vysvetľuje Cirkev Kristova a kto v tomto svojom omyle tvrdošijne zotrváva, prestáva byť živým údom Cirkvi Kristovej.
citácia: 3. Krstný obrad vykonávame podľa týchto zásad: - K platnosti krstu sa vyžaduje úmysel, ktorý sa zhoduje s Kristovým zámerom. - Podstatnými znakmi krstu, ktorý Cirkev udeľuje podľa príkazu Kristovho sú: ponorenie kandidáta do vody, alebo liatie vody na jeho hlavu, pričom sa hovorí: v rímskokatolíckom obrade: (Povie meno), ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. v gréckokatolíckom obrade: Krstí sa služobník(čka) Boží(ia) (povie meno) v mene Otca i Syna i Svätého Ducha. Amen. v evanjelickom obrade: Z rozkazu Pána Ježiša Krista krstím ťa, N, v meno trojjediného Boha: Otca, Syna a Ducha Svätého. Ďalšie jednotlivosti krstného obradu si naše cirkvi upravujú samostatne. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11
• 315. Kedy ustanovil Kristus Pán sviatosť krstu? Kristus Pán ustanovil sviatosť krstu, keď povedal apošto- lom: ,,Iďte a učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého" (Mt 28, 19).
• 316. Ako treba krstiť? Krstiť treba takto: na hlavu krstencovu treba liať vodu a pritom povedať tieto slová: „(Meno) ja ťa krstím v mene Otca i Syna í Ducha Svätého."
a) K platnosti krstu sa vyžaduje, aby krstiaci mal ú m y s e l konať to, čo koná Kristova Cirkev, keď krstí. b) Krstiť sa má ,krstnou vodou', ale v prípade súrnej potreby sa pri krste môže použiť hocaká prírodná voda.
• 317. Kto má krstiť? Krstiť má vysvätený duchovný, ale v súrnej potrebe môže krstiť každý človek.
Sám seba nemôže nikto pokrstiť.
• 318. Čo sme sľúbili pri krste? Pri krste sme sľúbili: 1. že budeme pevne veriť všetko, čo Kristus Pán učil; 2. že budeme odporovať pokušeniam diabla.
Sľub urobili miesto nás rodičia a krstní rodičia. My si ho má- me z času na čas obnoviť. Krstný sľub si verejne obnovujeme pred prvým svätým prijímaním a každoročne na Bielu sobotu [Veľkú) po požehnaní ,krstnej vody'.
319. Čo je povinnosťou rodičov a krstných rodičov? Povinnosťou rodičov a krstných rodičov je starať sa, aby pokrstené dieťa bolo vychovávané tak, ako to oni v jeho mene sľúbili pri krste.
a) Krstný rodič má byť k a t o 1 í k, dostatočne vyspelý a z cirkevno-právnej stránky bez prekážky na túto úlohu, ktorý už p r i j a 1 t r i z á k 1 a d n é s v i a t o s t i (krst, birmovanie, Eucharistiu). b) Krstný rodič vstupuje s krstenom do duchovného príbuzen- stva.
citácia: 4. Krst detí pokladáme za teologicky opodstatnený. Krst dospelých, schopných samostatne o sebe rozhodovať, vyžaduje osobné priznanie sa ku Kristovi a začiatočnú vieru, ktorá sa má rozvíjať. V obidvoch prípadoch sprevádzajú naše cirkvi pokrsteného pri raste viery modlitbou, katechézou a pastoračnou starostlivosťou. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 • 312. Čo je krst? Krst je prvá a najpotrebnejšia sviatosť, v ktorej sa člo- vek znovuzrodí z vody a z Ducha Svätého a stáva sa die- ťaťom božím.
174. Kto sa prehrešuje proti viere? Proti viere sa prehrešuje: 1 kto zjaveným pravdám nechce veriť; 2. kto o zjavených pravdách dobrovoľne pochybuje; 3. kto vieru zapiera; 4. kto je vo viere ľahostajný.
citácia: 5. Spoločne veríme, že raz udelený krst neodvolateľne spája pokrsteného s Kristom na celý život. Preto nekrstíme tých, ktorí už raz boli platne pokrstení. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11
9. Čo máme činiť v prvom rade, ak chceme byť spasení? Ak chceme byť spasení, máme v prvom rade veriť všetko, čo Boh zjavil.
citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 118. Čo je Cirkev putujúca? Cirkev putujúca je spoločnosť na zemi žijúcich ľudí, ktorí sú: 1. pokrstení, 2. veria učeniu Ježiša Krista (ak dosiahli užívanie rozumu), 3. uznávajú za svoju viditeľnú duchovnú hlavu pápeža (ak dosiahli užívanie rozumu). • 119. Koľko cirkví založil Ježiš Kristus? Ježiš Kristus založil len jednu Cirkev.
a) Pravé náboženstvo môže byť len jedno. Boh je len jeden. Jed- naké sú pravdy, ktoré Boh zjavil. Jednaká musí byť aj naša viera v zjavené pravdy. Jedna je cesta, ktorá nás vedie k spaseniu: to je tá, ktorú nám ukázal a otvoril Ježiš Kristus. Jeden je ľud boží, ktorý putuje k nebeskej vlasti a ktorý chce mať Ježiš Kristus začlenený do jednej Cirkvi. b) Na svete je veľa náboženských spoločností, ktoré sa od seba líšia vo viere a hľadajú odlišné cesty k spáse. Ježiš Kristus nezaložil všetky tieto náboženské spoločností: založil len je- dinú Cirkev a chce, aby do nej patrili všetci ľudia, ktorí mu uverili. Chce, aby bol „jeden ovčinec a jeden pastier" (Jn 10, 16). Treba zistiť, ktorá z týchto náboženských spoločností je Cirkev, založená Ježišom Kristom.
120. Po čom možno poznať Cirkev, založenú Ježišom Kristom? Cirkev, založenú Ježišom Kristom možno poznať: 1. po tom, že je jednotná, 2. po tom, že je svätá, 3. po tom, že je všeobecná (katolícka), 4. po tom, že je apoštolská.
121. Má Cirkev rímskokatolícka všetky štyri uvedené známky? Cirkev rímskokatolícka má všetky štyri uvedené známky.
• 126. Na čo založil Ježiš Kristus Cirkev? Ježiš Kristus založil Cirkev na to, aby viedla ľudí k spaseniu. Viesť lúdi k spaseniu je hlavnou úlohou a hlavným poslaním Cirkvi. Popri tejto úlohe sa Cirkev stará aj o tuzemské blaho ľudstva. 127. Čím vedie Cirkev lúdi k spaseniu? Cirkev vedie ľudí k spaseniu: 1. tým, že im neomylne hlása učenie Ježiša Krista; 2. tým, že im dáva nadprirodzený život; 3. tým, že ich spravuje svojimi zákonmi.
131. Čo hovorí Ježiš Kristus o tých členoch Cirkvi, ktorí jej odopierajú poslušnosť? 0 tých členoch Cirkvi, ktorí jej odopierajú poslušnosť, ho- vorí Ježiš Kristus: „Keby (niekto) ani Cirkev nepočúvol, nech ti je ako pohan a mýtnik" (Mt 18, 17), t. j. nepovažuj ho za člena Cirkvi, považuj ho za vylúčeného z Cirkví.
citácia: V Bratislave, 4. jún 2001 za Evanjelickú cirkev: Július Filo, generálny biskup ECAV Ivan Osuský, biskup západného dištriktu ECAV Igor Mišina, biskup Východného dištriktu ECAV Ján Holčík, generálny dozorca ECAV za Katolícku cirkev: Mons. František Tondra, predseda KBS Mons. Alojz Tkáč, košický arcibiskup Mons. Ján Hirka, gréckokatolícky prešovský eparchiálny biskup Mons. Andrej Imrich, predseda Rady pre ekumenizmus KBS Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 128. Kto učí v Cirkvi putujúcej náuku Ježiša Krista neomylne? Náuku Ježiša Krista v Cirkvi putujúcej učí neomylne:
1 pápež sám, keď učí ako hlava Cirkvi („ex cathedra"); 2. biskupský zbor na všeobecnom cirkevnom sneme.
a) Do biskupského zboru sa počíta aj rímsky biskup, pápež.
b) Všeobecný cirkevný snem môže riešiť aj otázky, v ktorých nie je neomylný. Otázky, v ktorých mu prislúcha neomylnosť, nemusí riešiť neomylne, ak to nemá v úmysle.
c) Rozhodnutia všeobecného cirkevného snemu nadobúdajú plat- nosť až vtedy, keď ich pápež potvrdí.
d) Cirkev putujúca má teda dva orgány neomylnosti: 1. pápeža a 2. biskupský zbor. Tieto dva orgány majú meno ,u č i a c a C i r k e v'.
|
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 21:16:40
|
citácia: citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 Nepatria k telu Cirkvi ale k duši Cirkvi. Pôvodne zaslal jarmok - 23 august 2011 : 09:08:27 jarmok, k tomu ste ako prisli? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 04 september 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 21:41:40
|
citácia: citácia: citácia: 6. Sme presvedčení, že súhlas v uvedených otázkach je dostatočným základom pre vzájomné uznanie krstu. Z tohto vzájomného uznania krstu vyplýva, že sa vzájomne uznávame ako kresťania, bratia a sestry v Kristovi. Krst nás začleňuje do jedného Kristovho tela, do spoločenstva, ktoré, hoci nie je úplné, je predsa skutočné. Pôvodne zaslal radar - 22 august 2011 : 22:53:11 Nepatria k telu Cirkvi ale k duši Cirkvi. Pôvodne zaslal jarmok - 23 august 2011 : 09:08:27 jarmok, k tomu ste ako prisli? Pôvodne zaslal Rarach - 23 august 2011 : 21:16:40
Krst nezačlenuje nekatolikov do Kristovho tela lebo neveria v učenie KC a neuznavaju papeža. Patria k duši Cirkvi ak žiju bohabojne, podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. |
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 august 2011 : 22:11:47
|
citácia: Patria k duši Cirkvi ak žiju bohabojne, podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. Pôvodne zaslal jarmok - 23 august 2011 : 21:41:40 Takto nejako znie teoria, nevravim ze neovladate. Ale odkial mate, ze protestantski duchovni na hentej spolocnej vyveske, patria k dusi Cirkvi? Vsak podla katolickej nauky, na uvedomelych nekatolikov (a henti su vedome a dobrovolne mimo KC) mame nazerat ako na formalnych heretikov. V reci teologickej sa to nazyva, ze pre tzv. vonkajsie forum (pro foro externo, na rozdiel od tzv. vnutorneho fora, kam patri skutocne poznanie o svedomi, vyhradene iba konkretnej dusi dotycneho a Bohu) su vsetci dospeli luterani (t.j. po konfirmacii ako znamke vedomeho hlasenia sa k ich cirkvi) formalnymi bludarmi:
A.Vrestal, Mravouka pre knazov
V Rituale Romanum je obrad prijimania formalnych heretikov nie pre svandu kralikov, ale presne pre pripad, ze do KC sa vrati napriklad nejaky dospely clen nejakej "krestanskej" denominacie. Pokial by nebolo spravne vnimat ich ako formalnych heretikov, tento obrad by v Rituale ani nebol - stacil by obrad pre prijatie materialnych heretikov, ktory sa v Rituale tiez nachadza.
====
Dosledkom toho napriklad v tejto teme je, ze:
a.) Matov vyrok je plne korektny a postreh o podbiehani bludarom od katolickych biskupov (!) je trpko pravdivy - aku mravouku to vlastne prednasa a vydava tlacou jeden zo signatarov..?
b.) Janka ma pravdu, a nielen v tom, ze nijako nesudi
c.) krst od nekatolikov moze byt platny, avsak neznamena to, ze automaticky sa bude vysluzenie brat za platny krst - a v tomto styria "podpisani katolicki biskupi" maju svoj podiel na nebezpecnom podporovani nepravdy ich opatrnickym, diplomatickym a kazdopadne nejasnym stanoviskom
d.) K comu vlastne potom mame krst "sub conditione" pre formalnych heretikov, ak si oddeklarujeme spolocne uznavanie platnosti? Pre koho potom v skutocnosti zostava podmienecny krst formalnych heretikov? pre tych zvysnych 90% protestantskych siekt, ktore sa neuracili paktovat s kc?
e.) Krsty udelovane laikmi u nekatolikov, s ich vselijakou "teologiou", to rovno mozeme uznat za platne aj krsty katolikov v ich domacnostiach, odbavene strycom ci tetou - z katolickeho teologickeho hladiska nejde o nic mensich laikov, ci o menej posvatne priestory a obrady, ako u osob a lokacii protestantskych duchovnych. Je v tom kus ironie a paradoxu, ked poliatie hlavicky od fararky je okej, ale keby tym istym sposobom postupovala konfesna katolicka, ma smolu.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 04 september 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 august 2011 : 09:14:06
|
Možno trochu odveci, ale ja mám s evanjelikmi zlú skúsenosť, čo sa awspoň ´týka intern. fóra. Neustále útočia na RKC, považujú nás za modlárov, tmárov a čojaviem, čo ešte. Ak im človek niečo vysvetlí, zaútočia. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 346 ~
Člen od: 07 máj 2010 ~
Posledná návšteva: 25 máj 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 august 2011 : 09:44:35
|
To je tiez pravda - obavam sa, ze da sa to povedat generalizujuco. Naposledy som takyto pristup zazil v evanjelickom kostole v strede namestia v Levoci - kto chce a moze, nech sa tam ide povypravat s tamojsou zborovou fararkou, utoci na KC aj ked je tema uplne o inom (debata bola o architekture, ze preco taka, ked okolie sama gotika..) Niet vsak divu - ked protestant chce uprimne a dosledne zit podla svojej vierouky, MUSI prejavovat odpor ku KC. To same vsak plati aj o katolikoch. (Evanjelickej fararke v opovrhovani velmi uspesne kontroval aj katolicky naprotivok, spravca sv. Jakuba, doktor Dlugos - podla mna jeden z najnamyslenejsich ludi v slovenskej kc). In vivo som videl, opat, o com su vsetky tie reci o ekumenizme, UR v praxi pol storocia po vydani...
Len nedosledne aplikovanie vlastnych vierouk do zivota, vytvara priestor pre "vzajomnu ekumenicku pohodovost" ...taketo obdobie v dejinach sme uz mali - obdobie tzv. buditelov a umelcov (Palarik, Stur, Hodza, Hurban, Holly, Fandly,..,..) Dosledne uplatnovanie protestantskej doktriny v zivote, znaci vsak jasne deklarovanie formalnoheretickeho postoja, toto nech si konecne uvedomia aj inak tolerantni (lebo nedosledni) katolici, bez ohladu na to, ci ide o babku zo Suce, alebo samotneho biskupiska.
Evanjelici maju v sucasnosti svoj vcelku velky interny problem, treba ich nechat na pokoji, maju dost starosti sami so sebou.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 04 september 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 august 2011 : 11:53:40
|
... su vsetci dospeli luterani (t.j. po konfirmacii ako znamke vedomeho hlasenia sa k ich cirkvi) formalnymi bludarmi...
Spominam si že toto mi hovoril aj moj duchovny otec.
...kontroval...
Synonymá slova „ kontrovať ” v Synonymickom slovníku slovenčiny kontrovať 1. p.prisviedčať 2. p.protirečiť
prisviedčať -slovne al. gestom prejavovať súhlas s niekým, niečím protirečiť -hovoriť proti niekomu, niečomu, vyjadrovať opačný názor
...co je ohovaranie?
nezaskodilo by to vysvetlit v novej teme. |
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 august 2011 : 15:06:39
|
citácia: Možno trochu odveci, ale ja mám s evanjelikmi zlú skúsenosť, čo sa awspoň ´týka intern. fóra. Neustále útočia na RKC, považujú nás za modlárov, tmárov a čojaviem, čo ešte. Ak im človek niečo vysvetlí, zaútočia. Pôvodne zaslal slovenka - 24 august 2011 : 09:14:06
ja mám s nimi skôr zlé skúsenosti, čo sa týka charakteru luteránov, nechcem napísať, že sú to zlý ľudia, len z nich niekedy neviem výjsť.. viete, človek sa snaží byť milosrdný ku všetkým ľuďom, mať lásku k blížnemu a veľa veľa trpezlivosti, ale ak to nejde, tak to nejde..
btw - úprimne si myslím, že ekumenizmus nikdy nevyjde, je prísliš vela rozdielov - a to zásadných, my neustúpime, luteráni takisto nikdy neustúpia, pravoslávni, to už ani nevravím.. Hoci by ekumenizmus nemal byť o bezhlavých ústupkoch - ale nejaké kompromisy by sa na naplnenie cieľa mali - myslím, že kompromis už nastal, ak sme si navzájom uznali krst - to je všetko - priala by som si , aby sa to už ďalej neposúvalo.. preistotu--
odkaz pre Raracha - buďte taký ohľaduplný prosím a nepíšte o kňazoch v negatívnom zmysle, lebo mi spôsobujete fibrilácie. Dr. Dlugoš nie je namyslený, je to len Vás subjektívny názor.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|