|
Odoslaný - 22 marec 2011 : 23:03:32
|
Inspiracia k teme dana vdaka prispevkom radar, z inej temy.
Z jej prispevkov vyberam:
citácia: Sv. Terezia z Avily v prisnom karmelitanskom klastore cez rekreaciu tancovala so sestrami, urcite nie z vaznou tvarou. Na jednej sestre bolo vidiet, ze ju to pohorsilo a povedala sv. Terezii. ze ona sa ide modlit. A sv. Terezia odpovedala, ze dobre nech ide, oni tu zatial budu s panom Jezisom. A sv. Terezia z Lissieux, ucitelka cirkvi, pocas rekreacie za velkeho smiechu napodobnovala sestry. Pôvodne zaslal radar - 15 marec 2011 : 11:04:02
citácia: Ja som ohladne smiechu citovala sv. Tereziu z Avily a sv. Tereziu z Lisieux, obidve su ucitelky cirkvi a aj u nich okrem radostneho smiechu cez rekreacie, najdete state, kde ukazuju, ze teraz sa nemame smiat, teraz je cas smutit, napr. pri rozjimani o Panovom utrpenii, alebo pocas nejakeho liturgickeho obdobia,napr. postu, ale aj tam nemame chodit zamraceni, ako hovori Kristus. Pôvodne zaslal radar - 21 marec 2011 : 18:55:03
Nieco si ukazme:
http://www.knazi.sk/svati/ucc.php
Meno Roky života Vyhlásenie 1. Sv. Atanáz 296 – 373 1568 – Pius V. 2. Sv. Efrém Sýrsky 306 – 373 5.10.1920 – Benedikt XV. 3. Sv. Hilár z Poitiers 315 – 367 13.5.1851 – Pius IX. 4. Sv. Cyril Jeruzalemský 315 – 386 28.7.1882 – Lev XIII. 5. Sv. Gregor Nazianzský 325 – 389 1568 – Pius V. 6. Sv. Bazil Veľký 329 – 379 1568 – Pius V. 7. Sv. Ambróz 339 – 397 20.9.1295 – Bonifác VIII. 8. Sv. Ján Zlatoústy 347 – 407 1568 – Pius V. 9. Sv. Hieronym 347 – 419 20.9.1295 – Bonifác XIII. 10. Sv. Augustín 354 – 430 20.9.1295 – Bonifác XIII. 11. Sv. Cyril Alexandrijský 376 – 444 28.7.1882 – Lev XIII. 12. Sv. Peter Chryzológ 400 – 450 10.2.1729 – Benedikt XIII. 13. Sv. Lev Veľký 400 – 461 15.10.1754 – Benedikt XIV. 14. Sv. Gregor Veľký 540 – 604 20.9.1295 – Bonifác XIII. 15. Sv. Izidor Sevillský 560 – 636 25.4.1722 – Inocent XIII. 16. Sv. Ján Damascénsky 645 – 749 19.8.1890 – Lev XIII. 17. Sv. Béda Ctihodný 672 – 735 13.11.1899 – Lev XIII. 18. Sv. Peter Damiani 1007 – 1072 27.9.1828 – Lev XII. 19. Sv. Anzelm 1033 – 1109 3.2.1720 – Klement XI. 20. Sv. Bernard z Clairvaux 1090 – 1153 20.8.1830 – Pius VIII. 21. Sv. Anton Paduánsky 1195 – 1231 16.1.1946 – Pius XII. 22. Sv. Albert Veľký 1206 – 1280 16.12.1931 – Pius XI. 23. Sv. Bonaventúra 1221 – 1274 14.3.1588 – Sixtus V. 24. Sv. Tomáš Akvinský 1226 – 1274 11.4.1567 – Pius V. 25. Sv. Katarína Sienská 1347 – 1380 4.10.1970 – Pavol VI. 26. Sv. Terézia Avilská 1515 – 1582 27.9.1970 – Pavol VI. 27. Sv. Peter Kanízius 1521 – 1597 21.5.1925 – Pius XI. 28. Sv. Ján z Kríža 1542 – 1591 24.8.1926 – Pius XI. 29. Sv. Róbert Bellarmín 1542 – 1621 17.9.1931 – Pius XI. 30. Sv. Vavrinec z Brindisi 1559 – 1619 19.3.1959 – Ján XXIII. 31. Sv. František Saleský 1567 – 1622 16.11.1871 – Pius IX. 32. Sv. Alfonz Liguori 1696 – 1787 7.7.1871 – Pius IX. 33. Sv. Terézia z Lisieux 1873 – 1897 19.10.1997 – Ján Pavol II.
Podla tohto zdroja, 33 ludi dostalo v dejinach titul "Magister Ecclesiae" ucitel cirkvi, z toho 3 zeny, pricom prvykrat doslo k tomu az v roku 1970.
Pozorny citatel toto istotne odhali.
Jaka legitimna (nejedna) otazka moze nasledovat?
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 marec 2011 : 23:49:14
|
Otázka je tak zrejmá, že ju netreba ani vysloviť (hoci ak smiem byť úprimný, tak osobne nerozumiem, prečo by ňou nemohla byť aj žena, ale tak pokiaľ vyše 600 rokov sa tak nestalo, je znepokojujúce to tak radikálne meniť). Ja ale najmä nechápem, prečo je ňou Sv. Terézia z Lisieux, ktorá nič nenapísala (okrem životopisu a básní).
Mimochodom, je možné si v zozname všimnúť, že do roku 1970 bolo za učiteľov Cirkvi vyhlásených 30 mužov, odvtedy sú to už čisto len ženy (a aj to je na tom podozrivé). |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2011 : 00:20:51
|
No sak dobre idete na to - a co dobre, normalne, sak len slepy by to nevidel.
Jan 23 uz bol tlaceny do vyhlasenia zeny za ucitelku, a este si to netrufol, nota bene! Netrufol si, lebo dobre vedel, ze je to taka modernita, na aku este nie je vhodna doba. Po jeho aggiornamente a hurikane, ktory nasledoval v reformacii, spomedzi novot, ake zaviedol Montini, nejake tie dve zeny ako ucitelky cirkvi, to uz zaniklo ako veci nepatrne.
Co znamena titul Ucitel Cirkvi?
Mozno tu je zakopana odpoved, a porozumiete. Napoveda: uz maly katechizmus ma, kto v Cirkvi dostal istu trojaku moc, spomedzi ktorych jednou je moc ucit. Staci tuto nauku rozvinut... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2011 : 10:39:14
|
vcera som len prebehla temy, mala som nejake povinnosti. V noci nemohla spat a tak sa mi stale v myslienkach premielalo dookola "ucitelka Cirkvi"... priznam sa, ze nikdy som sa nad tym velmi nepozastavovala (skoda, teda raz ano, prave pri sv. Terezii z Lisieux lebo som kedysi citala jej zivotopis a tak dovody boli take, ako spomenul Reconquistator, ale to bola /vtedy/ jedina "vyhrada. Teraz som si ale vybavila "iba" zaklady z katechizmu (o Cirkvi, o jej troch ulohach a stale "vychadza", ze tieto ulohy od zaciatku plnili apostoli, ani Pannu Mariu jej Syn nepozval k tejto ulohe (zeny chodili s Jezisom a apostolmi aby im posluhovali zo svojho majetku, ..).No a to najdolezitejsie - kto uci neomylne!!! -papez - ex cathedra - biskupsky zbor
Mne by z toho vychadzalo, ze tento titul by mal prisluchat iba svatym knazom... Nepoznam vsetkych 33 mien, teda ci u nich toto plati. Ak za Ucitela Cirkvi moze byt vyhlaseny aj "laik", ake su teda ine podmienky.
Tak mi napadlo, ak to takto pojde, ci by sme sa nedockali aj zien v knazskej sluzbe. P. Srholec v jednom svojom clanku uz kritizuje, ze zeny cirkev vyuziva (este stale) len na bezplatne upratovanie kostolov (citujem volne).. ela |
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2011 : 10:56:49
|
Myslím, že aj podľa tohto by sa dalo uvažovať:
citácia: Církev katolická se skládá z církve učící a církve slyšící. K učící církvi náleží její nejvyšší hlava, papež, potom biskupové a od nich poslaní kněží; ke slyšící církvi náležejí katoličtí křesťané. Napísal František Spirago v diele KATOLICKÝ LIDOVÝ KATECHISMUS |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2011 : 11:14:37
|
Sv. Terezia z Avily- je ucitelkou Cirkvi preto, lebo napisala diela o modlitbe, s takymi informaciami a radami, ktore dovtedy neboli v cirkvi prezentovane,alebo len scasti. Odporucam si precitat jej Vnutorny hrad alebo Cesta k dokonalosti, ci Zivot,i dalsie, kde popisuje jednotlive etapy modlitby a tiez dost podrobne popisuje diablove pasce, ktore nas v urcitych ako to ona pise "komnatach " cakaju. Sv . Terezia z Avily svojimi dielami velmi pomohla dusiam, ci uz v klastore alebo vo svete,povolanych ist touto cestou, ktorych spovednici nechapali, casto dary, ktore Kristus dava pri ceste modlitby povazovali za diablovo dielo a nevedeli rozoznat a poradit,co treba robit, ked niekto zacal dosahovat kontemplativne stupne modlitby. Sv. Terezia z Lissieux, hoci zomrela ako 24 rocna, je ucitelkou cirkvi, pretoze vo svojich dielach opisuje tzv malu cestu, ktora je,ako ona hovori pre slabe duse, ktore by inak nedosiahli pre svoju vahavost a nechut bojovat a ine priciny, svatost.Aj ona samu seba povazuje za takuto slabu dusu, ktora sa nemoze porovnavat s velkymi svatcami, hovori, ze je akurat schopna zdvihnut svoju nozicku na prvy schod schodista k dokonalosti, ale to je tak asi vsetko. Pri opise tejto tzv malej cesty spomina, jej uskalia a pravidla ktorych sa ma clovek drzat , aby prisiel az na vrchol.Rozobera jednotlive citaty z Biblie, a ukazuje ako jej cesta vychadza z evanjelia a hlbsie ho osvetluje, aby ludia chapali. Odporucam si jej vysvetlenia precitat v jej zivotopise .Mnoho dusi vdaka nej dostalo silu bojovat a prevadza tuto" malu cestu" v praxi.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2011 : 11:24:55
|
citácia: Církev katolická se skládá z církve učící a církve slyšící. K učící církvi náleží její nejvyšší hlava, papež, potom biskupové a od nich poslaní kněží; ke slyšící církvi náležejí katoličtí křesťané.
Napísal František Spirago v diele KA TOLICKÝ LID
Este doplnam, ze titul ucitelka cirkvi neznamena, ze dana osoba ma dar neomylnosti, aky maju papezi , ci biskupsky zbor a ze patri v tomto zmysle k cirkvi uciacej. Vidiet to z toho, ze obe svate by si sami svoje cesty k Bohu, ktore opisali vo svojich dielach, nemohli odsuhlasit ako prave od Ducha Svateho. To urobili az papezi, lebo iba oni maju k ,tomu dar o d Boha, a to vtedy ked ich vyhlasili za svate a za ucitelky cirkvi.
nech si tu pritomni niektori pouzivatelia daju velky pozor, aby neupadli do tazkeho hriechu schizmy, to sa vzdy dialo, ked knazi a laici zacali kritizovat neomylne papezske rozhodnutia.Pre vysvetlenie, schizma je odmietnutie podriadiť sa rímskemu pápežovi alebo odmietnutie spoločenstva s členmi Cirkvi, ktorí sú mu podriadení.“
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 marec 2011 : 07:36:46
|
citácia: Teraz som si ale vybavila "iba" zaklady z katechizmu (o Cirkvi, o jej troch ulohach a stale "vychadza", ze tieto ulohy od zaciatku plnili apostoli, ani Pannu Mariu jej Syn nepozval k tejto ulohe (zeny chodili s Jezisom a apostolmi aby im posluhovali zo svojho majetku, ..).No a to najdolezitejsie - kto uci neomylne!!! -papez - ex cathedra - biskupsky zbor Pôvodne zaslal Ela - 23 marec 2011 : 10:39:14 Pri uciteloch cirkvi sa jedna o to, kto v cirkvi participuje na ucitelskom urade?
citácia: Mne by z toho vychadzalo, ze tento titul by mal prisluchat iba svatym knazom... Nepoznam vsetkych 33 mien, teda ci u nich toto plati. Ak za Ucitela Cirkvi moze byt vyhlaseny aj "laik", ake su teda ine podmienky.
eminens Doctrina, insignis vitae sanctitas, Ecclesiae declaratio
(vynikajuce ucenie, svatost, cirkevne prehlasenie) - tri podmienky, ktore musia splnat Ucitelia Cirkvi.
Pokial si tieto podmienky "spravne" redefinujete, stava sa zbytocnou akakolvek rekonstrukcia, co ma 29 muzov zo zoznamu spolocne, ze su pocteni tymto titulom.
Skusme dat uvahu. Kto z muzov zo zoznamu bol laik, panafera? Aj ked vsetkych nepoznate, niektorych isto ano. A skuste pouvazovat, ci medzi teologov par excellance, ktorych poznate, by mohol vniknut nejaky laik - ako by sa mu to mohlo v minulosti podarit? Ine je, ak niekto raz zmeni sposob nazerania na vyznam tych troch podmienok. Potom uz neprekvapi, ze zeny vsunute medzi ucitelov, hoci "pestovali" "teologiu" uplne ineho druhu, dali do jedneho sufliku s tamtymi.
Veci takto ponate, zacinaju davat nielen zmysel, ale aj vyznam?
citácia: Tak mi napadlo, ak to takto pojde, ci by sme sa nedockali aj zien v knazskej sluzbe. P. Srholec v jednom svojom clanku uz kritizuje, ze zeny cirkev vyuziva (este stale) len na bezplatne upratovanie kostolov (citujem volne)..
Vsetko ide tak, ako ist ma.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 marec 2011 : 07:52:27
|
citácia: Este doplnam, ze titul ucitelka cirkvi neznamena, ze dana osoba ma dar neomylnosti, aky maju papezi , ci biskupsky zbor a ze patri v tomto zmysle k cirkvi uciacej. Vidiet to z toho, ze obe svate by si sami svoje cesty k Bohu, ktore opisali vo svojich dielach, nemohli odsuhlasit ako prave od Ducha Svateho. To urobili az papezi, lebo iba oni maju k ,tomu dar o d Boha, a to vtedy ked ich vyhlasili za svate a za ucitelky cirkvi.Pôvodne zaslal radar - 23 marec 2011 : 11:24:55
To mate odkial, ze urcovanie za ucitelov cirkvi, je pod neomylnostou???
Podla katolickej encyklopedie, ktora je online :
In practice the procedure consists in extending to the universal church the use of the Office and Mass of a saint in which the title of doctor is applied to him. The decree is issued by the Congregation of Sacred Rites and approved by the pope , after a careful examination , if necessary , of the saint's writings. It is not in any way an ex cathedra decision, nor does it even amount to a declaration that no error is to be found in the teaching of the Doctor . It is, indeed, well known that the very greatest of them are not wholly immune from error
citácia: nech si tu pritomni niektori pouzivatelia daju velky pozor, aby neupadli do tazkeho hriechu schizmy, to sa vzdy dialo, ked knazi a laici zacali kritizovat neomylne papezske rozhodnutia.Pre vysvetlenie, schizma je odmietnutie podriadiť sa rímskemu pápežovi alebo odmietnutie spoločenstva s členmi Cirkvi, ktorí sú mu podriadení.“
Kto tu kritizuje, ake neomylne rozhodnutia? Nevykrikujte spouza bucka, ale budte adresna, a podam si ho aj ja. Inak zacielite sama na seba.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 marec 2011 : 10:24:06
|
citácia: Kto z muzov zo zoznamu bol laik, panafera? Pôvodne zaslal Rarach - 24 marec 2011 : 07:36:46
Kňazské svätenie ako jediný z nich nemal Sv. Efrém Sýrsky, ktorý bol len diakonom. |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 marec 2011 : 18:31:29
|
Vsetci boli nielen ze klerici (ani jeden nebol laik, ako je to u nonovsunutych zien),
cize prinalezali uz do duchovneho stavu a tykali sa ich vsetky dosledky, plynuce z odclenenia od laikov
ale islo aj o prijate svatenie, kedze diakonat patri ku svateniu, ktore uschopnuje k platnosti pri liturgickych ukonoch
pricom ani neslo len o nejake nizsie svatenie, ale o diakonat (jahenstvi), ktory je svatenim vyssim
3x Pejska Cirkevni pravo
Svatenim sa udeluje moc nielen k platnemu sluzeniu liturgie (v ramci urceni, danych podstatou stupna svatenia), ale aj k akemusi milostami zo svatenia posilnenemu vhladu do obsahov viery. Odtial plynie jedno z rozlisujucich znamienok medzi vynimocne dobrou "posvatnou teologiou", a tym ostatnym. Znamka eminens doctrina, ktora sa vyzaduje pri Ucitelovi Cirkvi, ma svoje korene prave v tomto napojeni na kanaly mudrosti a poznania, ktore sa dostava Cirkvi uciacej (klerici) a nie cirkvi pocuvajucej (klerici s tonzurou, laici). Odtial osoba z radov laikov, s titulom Ucitela cirkvi, nie je v tom istom vyznamovom sufliku, ako tradicne chapanie Ucitela cirkvi.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 marec 2011 : 19:48:45
|
citácia: Sv. Terezia z Avily- je ucitelkou Cirkvi preto, lebo napisala diela o modlitbe, s takymi informaciami a radami, ktore dovtedy neboli v cirkvi prezentovane,alebo len scasti. Odporucam si precitat jej Vnutorny hrad alebo Cesta k dokonalosti, ci Zivot,i dalsie, kde popisuje jednotlive etapy modlitby a tiez dost podrobne popisuje diablove pasce, ktore nas v urcitych ako to ona pise "komnatach " cakaju. Sv . Terezia z Avily svojimi dielami velmi pomohla dusiam, ci uz v klastore alebo vo svete,povolanych ist touto cestou, ktorych spovednici nechapali, casto dary, ktore Kristus dava pri ceste modlitby povazovali za diablovo dielo a nevedeli rozoznat a poradit,co treba robit, ked niekto zacal dosahovat kontemplativne stupne modlitby. Sv. Terezia z Lissieux, hoci zomrela ako 24 rocna, je ucitelkou cirkvi, pretoze vo svojich dielach opisuje tzv malu cestu, ktora je,ako ona hovori pre slabe duse, ktore by inak nedosiahli pre svoju vahavost a nechut bojovat a ine priciny, svatost.Aj ona samu seba povazuje za takuto slabu dusu, ktora sa nemoze porovnavat s velkymi svatcami, hovori, ze je akurat schopna zdvihnut svoju nozicku na prvy schod schodista k dokonalosti, ale to je tak asi vsetko. Pri opise tejto tzv malej cesty spomina, jej uskalia a pravidla ktorych sa ma clovek drzat , aby prisiel az na vrchol.Rozobera jednotlive citaty z Biblie, a ukazuje ako jej cesta vychadza z evanjelia a hlbsie ho osvetluje, aby ludia chapali. Odporucam si jej vysvetlenia precitat v jej zivotopise .Mnoho dusi vdaka nej dostalo silu bojovat a prevadza tuto" malu cestu" v praxi. Pôvodne zaslal radar - 23 marec 2011 : 11:14:37
Mila radar,
to je sice velmi pekne, ze ste opisali, cim su obe Terezie zname. Ste si ista, ze ste tuna dobre v teme o uciteloch cirkvi, a nie povedzme o vyznavacoch (confessores) ci Pannach (virgines)? Lebo v KC su aj tieto tituly, a tieto sufliky - v kazdom sufliku je niekto, kto patri tam a nie inam. Iste opoviete, ze temu ste si nepomylili a Vase argumenty budete povazovat za prislusne k tomu, preco Terezie patria medzi ucitelov Cirkvi. V tom pripade mam na Vas prvu otazku:
preco medzi ucitelov Cirkvi potom nepatria taky sv. Ignac, sv. Irenej alebo sv. Cyprian ?, ak ich sa tyka prinajmensom to iste, co ste napisali Vy o hentych svaticiach?
Dalej.
Spomedzi mnohych i velkych mystikov, Cirkev dava na piedestal najcastejsie dvoch - jedna sa o sv. Tereziu a sv. Jana z Kriza.
Je o tom dost dokladov, z tych stavnatejsich je napriklad tento:
Moja druha otazka:
Obaja boli svati, obaja predkladali schvalene ucenie, obaja viedli duse bezpecnymi cestami, obaja dosiahli vysokych stupnov...ale iba jeden dostal titul Ucitela. Preco asi, podla Vas, Cirkev svojho casu uznala za Ucitela iba Jana, a nie aj Tereziu? Ved odvtedy sa Terezia nestala ani svatejsou, ani jej ucenie eminentnejsim... Jedine vysvetlenie: kriteria, akym Terezia nevyhovela svojho casu sucasne s Janom, boli casom zmenene.
Takto sa da postupovat i pri dalsej Terezke, aj pri Katarine.
Spomente si na redefiniciu kriterii, ked sa medzi blahoslavenych dostanu aj ti, ktori za predoslych kriterii nemali sancu prejst. Ale to uz je ina tema.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 február 2012 : 07:15:17
|
Celkom dobrý chyták táto otázka. Dá sa naozaj vidieť správne len keď sa prizrieme kto má učiteľský úrad. Marí sa mi, že sa chystá aj vyhlásenie Edith Steinovej. Dala by sa vlastne otázka povedať aj takto? Môže byť žena kňazom a tým patriť do Učiteľského úradu Cirkvi? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 apríl 2013 : 13:04:03
|
Ucitelom Cirkvi moze byt len vysvateny knaz/biskup a nie laik (ani reholnik, ak nie je knazom)?
Ano.
I.
Tym sa nevravi, ze by laici vdaka urcitym milostiam a poslaniam od Boha (napriklad vizionari, mnohi boli obycajni ludkovia z periferiii) nemohli byt tiez pouziti ako nastroj urcitych zamerov Bozej Prozretelnosti, vravi sa tym toto:
Svatenim sa udeluje moc nielen k platnemu sluzeniu liturgie (v ramci urceni, danych podstatou stupna svatenia), ale aj k akemusi milostami zo svatenia posilnenemu vhladu do obsahov viery.
Odtial plynie jedno z rozlisujucich znamienok medzi vynimocne dobrou "posvatnou teologiou", a tym ostatnym. Znamka eminens doctrina, ktora sa vyzaduje pri Ucitelovi Cirkvi, ma svoje korene prave v tomto napojeni na kanaly mudrosti a poznania, ktore sa dostava Cirkvi uciacej (klerici) a nie cirkvi pocuvajucej (klerici s tonzurou, laici).
Preto, ak osobe z radov laikov niekto primontoval titul Ucitela cirkvi, tak toto nie je v tom istom vyznamovom sufliku, v akom su vsetci skutocni Ucitelia Cirkvi v stalom starobylom nemennom chapani.
II.
Bez klerickeho svatenia nema laik urcite milosti, ktore vyplyvaju z prijatia skrze akurat tieto svatenia (nizsie, vyssie). Laik nikdy nemoze mat taky vhlad, ako klerik, co treba spravne chapat v tomto vyzname:
hoci svatenie cini kazdeho klerika potencialne moznym ucitelom cirkvi kvoli milostiam zo svatenia prijatym (ex opere operato), pokial s nimi nespolupracuje ucinne (v miere ex opere operantis), potom je na tom aj klerik - hoc je klerik! - horsie, ako s inymi milostami ex opere operantis spolupracujuci laici. Preto moze byt aj taky horlivy laik svatejsi, zbehlejsi, mudrejsi, atd., nez barsktory klerik, aj ked tento laik ma k dispozicii len ine milosti, nez tie zo svatenia u kazdeho klerika. To vsak k titulu Ucitela Cirkvi nestaci, lebo stacit nemoze.
III.
Dovod, preco laik nemoze byt ucitelom Cirkvi, je vo svojej podstate metafyzicky: nik neda co sam nema - a nie je celok mensi ako cast.
To znaci, ze nemoze byt ucitelom Cirkvi niekto, kto nema jednu z podstatnych znamok - klericky stav, ktory ho cini disponovanejsim nad vsetky ostatne neklericke schopnosti akokolvek schopneho laika.
Celu Cirkev preto moze vyucovat len ten, kto ma vsetky podstatne dispozicie na dosah pre celu Cirkev. Medzi taketo dispozicie patri aj nadradenie klerickeho stavu laickemu stavu. Kuriatko nemoze byt ucitelom sliepok, a nik z cirkvi pocuvajucej (laici) nemoze byt ucitelom aj cirkvi uciacej (klerici), kedze ta je v hierarchii vyssie a jedine z nej moze vzist ucitel cirkvi, cize ucitel Cirkvi celej= aj uciacej aj pocuvajucej.
IV.
Aj preto napriklad v oficialnej bohosluzbe nemoze laik citat Pismo - jedna sa o prednes posvatny v doslovnom vyzname slova, na ktory laik nema proste mandat.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 apríl 2013 : 18:52:07
|
citácia: Ucitelom Cirkvi moze byt len vysvateny knaz/biskup a nie laik (ani reholnik, ak nie je knazom)? toto tvrdenie nie je zdaleka take jasne ako vyzera ono treba rozlisovat sviatostne vyucovanie pri sv omsi, kde je to naozaj uloha knaza a nesviatostne vyucovanie ktore sa deje doma v skole na stretkach a podobne
napr sv Terezia z Lisieux sa prejavila skrze svoje knizky ktore napisala (Dejiny duse ak si dobre pamatam)
a titul ucitel cirkvi je len titul a pokial viem tak to nie je nic dogmaticke cirkev ma pravo zvazit za akych podmienok ho komu udeli
pravdu povediac nikdy som ho nevnimal tak, ze by tento titul nejako narusal chapanie sviatostneho knazstva
je to len titul
mimochodom poznate ako maly chlapcek ucil ucitela cirkvi sv Augustina? Augistimn riesil problem najsv.Trojice a prechadzal sa po brehu mora a maly chlapcek prelieval vodu z mora do svojej jamky a povedal mu ako ja neprelejem more do jamky tak Ty nepochopis tajomstvo najsv Trojice cize aj laik moze ucit a to dokonca ucitela cirkvi :-D DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD ale samozrejme ako som napisal sviatostne vyucovanie a samotny Ucitelsky urad patri hierarchii
je zrejme ze asi odlisne chapame pojem a podmienky titulu Ucitel cirkvi ale ak aj v minulosti bol take chapanie ako mate vy, tak si myslim ze cirkev ma pravo to zmenit je to len titul a nic podstatne nic dogmaticke |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 apríl 2013 : 20:05:49
|
citácia: cize aj laik moze ucit a to dokonca ucitela cirkvi Pôvodne zaslal misojogi - 19 apríl 2013 : 18:52:07 Az na to, ze v tomto konkretnom pripade to bol laik anjel... |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 apríl 2013 : 20:52:15
|
citácia: citácia: cize aj laik moze ucit a to dokonca ucitela cirkvi Pôvodne zaslal misojogi - 19 apríl 2013 : 18:52:07 Az na to, ze v tomto konkretnom pripade to bol laik anjel... Pôvodne zaslal Mato - 19 apríl 2013 : 20:05:49
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1472 ~
Člen od: 22 december 2009 ~
Posledná návšteva: 14 júl 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 apríl 2013 : 02:42:32
|
citácia: ze v tomto konkretnom pripade to bol laik anjel... nuz este som nepocul ze by bol nejaky anjel vysvateny za knaza takze musel to byt laik :-D D D D D |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 apríl 2013 : 23:55:38
|
Otázka mohla byť aj tak, prečo sa Učiteľom Cirkvi nestal taký sv. František z Assisi. Ten teda Cirkev poučil riadne. Dôvod jasný. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 apríl 2013 : 11:17:07
|
Informácia pre čestne hľadajúcich aby nepadli do pascí nastavených schizmatikmi :
Sv.František z Assisi bol diakon.Nebol vyhlásený za učiteľa Cirkci Sv.Efrém Sýrsky bol diakon.Bol vyhlásený za učiteľa Cirkvi.
|
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 apríl 2013 : 11:17:58
|
Odpoveď pre slepých: už sa to vyššie rozoberalo.(samozrejme zoznam ľudí, čo naozaj poučili Cirkev je dosť dlhý, oveľa dlhší ako zoznam Učiteľov Cirkvi- je ich len 29) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 apríl 2013 : 12:00:23
|
citácia: Informácia pre čestne hľadajúcich aby nepadli do pascí nastavených schizmatikmi : Sv.František z Assisi bol diakon.Nebol vyhlásený za učiteľa Cirkci Sv.Efrém Sýrsky bol diakon.Bol vyhlásený za učiteľa Cirkvi. Pôvodne zaslal Zachariáš - 26 apríl 2013 : 11:17:07
Je to nasmerovanie na to,prečo by sv.František nemohol byť učiteľom Cirkvi.Jeho diakonské svätenie nie je v žiadnom prípade prekážkou,pretože nebolo prekážkou ani u sv.Efréma.Ak nebol vyhlásený za učiteľa Cirkvi tak pre niečo iné. |
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 28 apríl 2013 : 20:05:20
|
citácia: Jedine vysvetlenie: kriteria, akym Terezia nevyhovela svojho casu sucasne s Janom, boli casom zmenene. ak sa vobec kriteria zmenili, mala ci nemala pravo cirkev ich zmenit? je to snad nejaka dogma?
citácia: Spomente si na redefiniciu kriterii, ked sa medzi blahoslavenych dostanu aj ti, ktori za predoslych kriterii nemali sancu prejst. v com sa zmenili tieto kriteria?
citácia: Odtial plynie jedno z rozlisujucich znamienok medzi vynimocne dobrou "posvatnou teologiou", a tym ostatnym. Znamka eminens doctrina, ktora sa vyzaduje pri Ucitelovi Cirkvi, ma svoje korene prave v tomto napojeni na kanaly mudrosti a poznania, ktore sa dostava Cirkvi uciacej (klerici) a nie cirkvi pocuvajucej (klerici s tonzurou, laici). kde a kedy na akom koncile toto cirkev vyhlasila? alebo je to len nazor niektorych teologov?
citácia: eminens Doctrina, insignis vitae sanctitas, Ecclesiae declaratio (vynikajuce ucenie, svatost, cirkevne prehlasenie) - tri podmienky, ktore musia splnat Ucitelia Cirkvi. kde a kedy toto cirkev zadefinovala? ak nie je vyhlasena dogma tak zjavne to cirkev zasa moze predefinovat a nie je v tom ziaden problem
Navyse logicky krok od eminens Doctrina (vynikajuce ucenie) k podmienky byt clenom hierarchie(yvsvateny) vobec nie je taky jasny ako vyzera na prvy pohlad prist s nejakou novou a dobrou teologickou myslienkou totiz moze prist aj zena (v starovekej cirkvi tomu odpovedal dar proroctva alebo urad prorokyne rovnako aj v SZ - trebars prorkyna Anna) ale ucitelsky urad cize rozlisovanie ma len hierarchia na cele s papezom a zda sa mi ze v tejto argumentacii sa to nedostatocne rozlisuje |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 apríl 2013 : 10:58:54
|
Nemám nič proti ženám, no v tejto veci je mi bližšie vyjadrenie, že učiteľom Cirkvi môže byť iba muž, klerik spĺňajúci aj ostatné požiadavky. Čiže definícia predchádzajúca. Má to svoje opodstatnenie. Dnes sa tak radi vraciame k prvotnej Cirkvi. Tak keď mi niekto nájde pri Kristovej poslednej večeri, alebo v zozname apoštolov spomenutú akúkoľvek ženu, akceptujem novodobé veci bez výhrad.
Ja by som to povedal inak. Titul - Učiteľ Cirkvi - by som ponechal bezo zmeny. Ostatným, ako aj spomínaným ženám by som dal nový titul, aj keď napríklad podobný - cirkevný učiteľ duchovného života, alebo len - učiteľ, teda keď už treba titul.
Ja z toho posunu vnímam dve veci, tak charakteristické pre dnešnú dobu - devalvácia pojmov (a slov) a príprava pôdy pre "zrovnoprávnenie žien" z hľadiska svätenia. Bohužiaľ ani s jedným a ani s druhým nielen nesúhlasím, ale nie som z toho ani nadšený.
PS: Na druhej strane, mne osobne bude stačiť titul "svätý" a to aj neverejný, to ostatné nie je podstatné. |
RKC |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1076 ~
Člen od: 01 február 2006 ~
Posledná návšteva: 19 júl 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 máj 2013 : 08:00:50
|
citácia: Ja by som to povedal inak. Titul - Učiteľ Cirkvi - by som ponechal bezo zmeny. Ostatným, ako aj spomínaným ženám by som dal nový titul, aj keď napríklad podobný - cirkevný učiteľ duchovného života, alebo len - učiteľ, teda keď už treba titul. Dobry napad ale je mozne ze uz v minulosti uvedeny titul nechapali spominanym sposobom (laik versus knaz) zatial este preverujem Rarachovu hypotezu
citácia: Ja z toho posunu vnímam dve veci, tak charakteristické pre dnešnú dobu - devalvácia pojmov (a slov) a príprava pôdy pre "zrovnoprávnenie žien" z hľadiska svätenia. Bohužiaľ ani s jedným a ani s druhým nielen nesúhlasím, ale nie som z toho ani nadšený.
devalvacia slov je obcas aj tu na fore :-D zial
a svatenie zien? tiez nesuhlasim, Ratzinger ma v tomto dobru argumentaciu (knazky poznali vsetky anticke nabozenstva, krestanstvo a zidovstvo sa malo kde inspirovat, ak by to byvali chceli urobit a kedze to nespravili tak zrejme na to mali dovod ) krestanstvo a zidovstvo su jedine nabozenstva (vo vtedajsom antickom svete), kde existuju ako knazi len muzi
prave naopak aby cirkev ukazala ze si cti zenu (hoci do uradu knazstva ju nepusti) tak doslo k tomu ze dostali titul Ucitelka cirkvi a bolo napisane viac toho na temu dostojnost zeny napr encyklika o povolani zeny(velmi pekna od JPII) ano zena moze toho vela v cirkvi (Srholcovo umyvanie dlazky neplatilo ani v stredoveku - vid sv Terezia z Avily Katarina Sienska alebo Brigita Svedska) ale sviatost knazstva proste pre nu nie je urcena rovnako by sa mohli stazovat muzi ze nemozu rodit deti - aka to nespravodlivost prirody ! :-D DDDDD (ironia)
takze podstata namietky: dokaz ze titul ucitel cirkvi vyzaduje knazske svatenie(min diakonske) nie je dost jasny je dost mozne ze aj v minulosti sa uvedeny titul chapal inak este preverim v kazdom pripade cirkev ma pravo (ktore jej nejaki "experti" neustale upieraju) zmenit definiciu titulu nakolko to nie je ziadna dogma |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 máj 2013 : 09:37:46
|
Ano tento argument je uz pomaly mantra - Cirkev ma pravo zmenit vseko, co ju len napadne, ak to nie je dogma.
Dalsi krok mi z toho vychadza, lebo to uz casto vidim v diskusiach je, ze sa da spochybnit aj to, ci dana vec je, alebo nie je dogma, inymi slovami sa vytvaraju "pastoracne" veci z dogiem a tie uz predsa Cirkev ma pravo zmenit.
Takymto sposobom zaobchadzania dokazeme ospravedlnit cokolvek.
Postrehol som uz v mediach naznaky a nadej, ze by F1 mohol zrusit celibat, hovorim si, dufam, ze to urobi - hadam potom aspon niektori pochopia. Potom ma vsak napadlo, ved to tiez nie je dogma, takze to moze urobit a vyvolal by len dalsiu vlnu nadsenia a to mnozstvo zien, co by sa hrnulo do kostola a na pute do Rima v nadeji na duchovneho manzela...
Nasledne by aj tie zeny mohli zacat svatit, ved ani to pravdepoobne nebude dogma - uz Cantalamessa pomerne otvorene naznacuje, ze sv. Pavol bol sexista kondicionovany dobou a jeho vyjadrenia o podriadenosti zeny muzovi netreba brat az tak vazne. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|