Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Katolícka apologetika
 Apologetické pohľady
 KKC - drahy experiment, ktory nevysiel
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Sviatost krstu. Téma Next Topic: Ako som pocítila Božie milosrdenstvo...
Strana: z 7

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 18 marec 2011 :  22:24:08  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora 

Vlkodlak

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  06:41:18  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Vlkodlak  Pridať Vlkodlak do zoznamu priateľov
Povedal kto ?

 Počet príspevkov: 1964  ~  Člen od: 05 marec 2005  ~  Posledná návšteva: 21 marec 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  08:47:04  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Povedal to cas, ktory vzdy preveri kvalitu

povedalo to ovocie, ktore vzdy odhali, aky strom kto zasadil a cim pohnojil

a povedalo to dianie, vyvolane priamo alebo nepriamo, ktore podnietil vznik KKC.

Ostatni nech hraju nadalej hru troch opiciek: slepy, hluchy, nemy.








KKC s velkou slavou a pompou uvidelo svetlo sveta pred necelymi 20 rokmi (a to im trvalo 20 rokov!, vyrobit ho), odvtedy sa tvari ako stezejny dokument, bez ktoreho niektori nemozu hadam ani WC absolvovat s uspechom.

Tieto rozne neprimeranosti - vajatanie vzniku na jednej strane a nesmierna upatost nan na strane druhej - o mnohom svedcia.

Vsak ak im tak dlho trvalo uplacat tento odkaz Koncilu (dlhsie ako CIC? a to je safra na povazenie!), znamena to, ze si vyrobcovia davali nacas a samotni kuchari nevnimali ako nejaku extra prioritu. Ked si dnes vsimame kkcpozitivnych, nevdojak sa neubranime otazke, ako mohli vobec v casoch bez KKC zit?
KKC vpadol do vyprahlej pody ako tuzobna vlaha.

V tomto zmysle KKC pravdu tvrdi, je cielovym produktom tuzob a ocakavani celeho veriaceho sveta.
My uz len dodajme - iste, krestanskemu svetu sa totiz uz davno odnechcelo zit podla zachovanych prehojnych zdrojov, spomedzi ktorych len katechizmov je vyse 500 roznych druhov(!), kazdy alibisticky ocakaval novy vietor, hlavne nech sme cim dalej od zatuchliny starych predpisov a noriem, ktore nic zadarmo neposkytuju.
KKC splnil aj tieto ocakavania, vyvetranie prislo podobne jak svojho casu aggiornamento Roncalliho.
NKKC nic nekaze, v nicom nikoho nezavazuje, je vhodny pre kazdeho ale i pre nikoho, dava len tolko odpovedi, kolko kto chce v jeho textoch vidiet, poskytuje iba taku semiotiku, aku komu jeho chtice chcu pocut.
Je doslovne univerzalnou priruckou.
Pasuje jaksahovori kazdemu, je syntetickym materialom a to doslova, da sa natiahnut na vsetky mozne velkosti a furt padne jak uliaty.

Lenze vsetko synteticke casom prinasa dosledky.
Niekomu sa vyhodi vyrazka, a musi hladat ine na nosenie.
Dalsiemu dojde, ze na presne nadavkovanych tabletkach sa neda zit nafurt, a namiest nekalorickeho vsechutoveho mixu, siahne po poriadnej kalorickej chutnej lokalnej overenej pape.
Obaja casom dosli na to, ze navrat spat je nutny, ale aby sa nepovedalo, nadalej sa bude navonok treba tvarit ako sucast mainstreamu.
Vsak estezeco, priznat natvrdo, ze doma len co osameju, kazdy zhadzuje zo seba tento umely hav, navlecie sa do starych dobrych neglize a pali do komorky vziat si misu z priehradky "babickina spajzicka".
Divadlo o nahom kralovi - tato anderseniada - je neodmyslitelnou sucastou dnesnych cias, pretoze pozornemu oku zorientovaneho katolika neujdu indicie, ake davova ovecka nezbada, ani keby si o ne narazila nufacik.

Nuz mi dovolte z mora skazeneho, smradlaveho ovocia KKC, vybrat zopar hniliciek a ukazat ich.
Dovolte mi dnes, po casom overenom status quo, siahnut do toku kazdodennosti a zvyznamnit, co inak by mozno uslo pozornosti.
Nech je mi nachvilu dovolene popracovat s faktami, a hoci ony budu len z uzkeho priestoru nasej slovenskej reality, maju potencial naviest poctiveho hladaca aj do vacsich a vyznamnejsich diani, vo vodach oficialneho svetoveho vatikanskeho menezmentu, dodnes eufemisticky nazyvaneho ako "pastoracna starostlivost".
Vdaka nej vlastne existuje aj to, co teraz mozeme si ukazat.




KKC v uvode obsahuje dva dokumenty, ktore prezentuju o tomto diele vselico zaujimave.
Ze KKC ma byt akoze dielom radosti, ktore prysti z dobreho minuleho, a ma viest k este lepsiemu buducemu, pricom obsah sa podava "novym" sposobom, primeraneho dnesnym casom.







Pravdou je, ze z katechizmu Pia V. sa prebera fakt iba sablona, obsah ani nahodou. Kto neveri, nech skusi v poznamkovom aparate KKC najst odkazy na tridentsky katechak.
Hlavne vsak, co chceme zdoraznit, pravdou je ono "novym" sposobom.

Uvodzovky davaju tusit, ze novoty budu zaobalene do havu tradicnosti, aby sa nevyplasila zaba v hrnci s vodou hned na zaciatku.
Okrem toho, ide o idealnu formu ako neico povedat a nepovedat nic, do noveho sposobu hlasania v uvodzovkach napasuje kto co chce.
Hlavne nech sa to deje s rozziarenou tvarou a nadsenim (clovek v dobrej nalade straca pud sebazachovy a prestava byt opatrnym a ostrazitym),
vsak kto kedy videl katechezu viest bez usmevu od ucha k uchu?







KKC zdoraznuje aspekt novosti a horlivosti.
Priznava tym, ze obdobie pred KKC bolo nehorlive.
Davame za pravdu, vyprahlost bola, inak by KKC nebol tak vitanou pomockou.
Ze motivy vitania neboli vzdy uslachtile, to uz autor nespomina, hoci existencia sama je odpovedou (nihil fit sine causa!).

Tuna podciarknime posledne zvyraznenie, katechizmus predpoklada a pocita s tym, ze adresati ho budu vediet pouzivat - rozumej, naozaj pouzivat, t.j. brat do ruk a sytit sa jeho obsahom, podavaneho "novym" sposobom.
Experiment manglovania prave zacina.
Pretoze nikto, kto KKC neprijme ako posun k lepsiemu, nemoze byt chapany ako ten, kto pochopil a "spravne ocenil" tento novy katecheticky artefakt.
Je nad slnko jasne, ze nahlas nikto neprizna, ze KKC v ofiko strukturach neprizna, ze sa to panom kucharom nepovedlo.
Anderseniada nahateho cisara je zakodovana v cieloch KKC hned v jeho pociatocnych dokumentoch.

Nuz ale prax obabrat dlhodobo nelze.
Autori KKC to istili, popri vsetkej tej slave, s akou KKC uvadzali do sveta, aj im - a im v prvom rade, sak ten katechak tvorili - bolo jasne, ze namotanost na KKC bude dlhodobo neudrzatelna.
Kazdy z nas, co s KKC mame dlhsiu skusenost, moze potvrdit, ze rozum zacne casom pytat viac, a nielen rozum.






KKC ledva uvidel svetlo sveta, jaka nahodicka, ze ho nasledovalo vydanie tzv. Kompendia ?
Oficialny dovod - zostrucnenie KKC nikdy nemoze byt na skodu.
"Novy" sposob hlasania, spravne pouzivanie KKC a jeho ocenenie - silne slova z KKC - treba derivovat!
Lebo Kompendium ako vycuc, nie je nic ine, ako obycajny derivat KKC.
Povedane jednoduchsie: vypitvany KKC.
Stale je to KKC, vsetko v Kompendiu je v sulade s KKC, dokonca aj silu ma taku ako KKC, tvrdi B16:






Hlavne je, ze zase treba zdoraznit novy elan.
Bodaj by nie, ved ten z KKC im vyprchal.
Stihol.
V katechetickych dejinach neexistuje paralela ani analogia k tomuto.
Pravdou skor je, ze ziadny skutocny elan tu nikdy nebol, jedine co tu bolo, bolo jasanie, ze "novy" sposob zbavi ludi sposobov starych, kladucich v katechetike naroky.
Kompendiu ine nezostava, len sa odvolat povine na adoraciu KKC a potom na strucnost, jasnost a uplnost, ...a odabsolvovat povinne retoricke cvicenie o vychove k novej evanjelizacii.

Neviem ako vy, ale je dost ludi, ktorym uz ide na nervy stale pocuvat len to kvetnate recnenie, nova evanjelizacia, novy elan, novy apel k novemu duchu.
Neda sa im cudovat.



Povovinnu chvalu Kompendiu najdeme aj u nasich autorov, napriklad
pan Janac, podla titulov doktor teologie a pedagogickych vied:






ktore napisal vo svojom katechizme Dedicstvo otcov








Kedze hned na uvod autor nikoho nenechal na pochybach, co citatel najde v tomto jeho diele,
(vychadza z Kompendia, ktore vychadza z KKC)
mozeme s nemalym usmevom tragikomickeho andersenovho divaka polozit otazku:

a naco je dobre, predkladat derivat derivatu KKC ???


Vsetko ma svoj dovod, iste aj to, preco si doktor teologie a pedagogiky nevystacil s uz existujucim najuzasnejsim KKC a jeho primerane vykuchanym Kompendiom!

Pan autor to istotne nikdy verejne neprizna, pouzivatelovi mozgovne je to vsak jasne: ked cas priniesol derivaty derivatov KKC, asi to s tou uzasnostou KKC nebude take horuce, ani pravdive.
Ci mate ine podstatne vecne vysvetlenie?
Lebo toto, co uvadza autor, nim nie je ani nahodou (leda ak potvrdenim, ze stare dobre osvedcene stoji za opatovnu pozornost):








"Novy" sposob podania, spravne pouzivanie KKC, a zjednodusenie v Kompendiu - Janakovi nestacili.
Preto vyrobil "zjednodusenie" zjednoducenia, ktore poctom stran sa uz radi k rozsahu Kompendia.
Anderseniada v priamom prenose.
Tiez ovocie KKC.


Pretoze vsade, nielen u nas Janac ( a nielen Janac), sa deje take, ze vznikaju nove a nove katechizmy, ovela jednoduchsie ako KKC, kazdy z nich sa na KKC povinne odvola aby sa nepovedalo, a potom si kazdy hladi svojho


aha:



- pre toto vsetko, KKC vysiel ako experiment neuspesne, velmi draho (kolko lesov padlo za obet papieru) a hlavne na skodu dusi.

Lebo KKC a vsetky tieto jeho derivaty prinasa akurat tak zmatok, a zvacsuje indiferentne zmyslanie (lahostajnost).

Damy a pani, to su katolicke sentencie z kazuistiky v mravouke, ak sa chcete pohorsovat, vas problem, ale skuste to vyvratit.



a.) spat k obycajnym starym osvedcenym katechizmom,
b.) odmietnutie akehokolvek "noveho" sposobu vykladu
c.) ignorovanie KKC, vsak nejde o neomylny dokument

je riesenim, spravnym riesenim, kto chce naozaj byt, zostat ci stat sa uvedomelym zodpovednym katolikom.


V opacnom pade - Boh pomahaj kazdemu, kto naletel.



===================================================






ukazka z derivatu derivatu derivatu KKC.


Katolici, ktori ovladaju katechizmus nepodavany "novym" sposobom, istotne hned odhalia ake nezmysly tam su.

Predpokladam ze zase sa dozijem iba prskania, vzhladom na celok temy, ale vazeni, ja zijem nie na marse a vy taktiez nie.
V KC sa otazok a problematizacii nikto nikdy nebal.
Jedine ze uz je dnes tzv. katolik natolko zmanglovany "novym" sposobom zmyslania, ze jedine co dokaze, je apriorne odmietanie spojena s fideistickou slepotou.
To je ale to posledne, co by mohlo pritazlivost cirkvi zlepsit.
Mozete zaroven v praxi ukazat, ako podla vas, ma vyzerat "pomoc svojim", resp. komunikacia s "tymi druhymi".
Skusenosti hovoria vo vas neprospech.









 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Vlkodlak

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  09:05:14  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Vlkodlak  Pridať Vlkodlak do zoznamu priateľov
citácia:
Povedal to cas, ktory vzdy preveri kvalitu
povedalo to ovocie, ktore vzdy odhali, aky strom kto zasadil a cim pohnojil
a povedalo to dianie, vyvolane priamo alebo nepriamo, ktore podnietil vznik KKC.
Pôvodne zaslal Rarach - 19 marec 2011 :  08:47:04



Ja si dovolím pripomenúť, že niečo o ňom povedal aj vtedajší pápež.

Katechizmus katolíckej Cirkvi, ktorý som schválil 25. júna 1992 a ktorého zverejnenie dnes svojou apoštolskou autoritou nariaďujem, je výkladom viery Cirkvi a katolíckeho učenia, ako ich dosvedčuje alebo vysvetľuje Sväté písmo, apoštolská Tradícia a Učiteľský úrad Cirkvi. Vyhlasujem ho za bezpečnú normu pre učenie viery, a teda za platný a legitímny nástroj v službe cirkevného spoločenstva.

Ja nikoho presviedčať nebudem, veď sami sa označujete ako Homo Sapiens.

Ja len prispievam do mlyna, aby bolo možné vybrať si z výrokov, ktoré niekto povedal ...

 Počet príspevkov: 1964  ~  Člen od: 05 marec 2005  ~  Posledná návšteva: 21 marec 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

timylee

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  11:00:35  Zobraziť profil  Pridať timylee do zoznamu priateľov
rarach, neprehanas to nahodou? nie su povolanejsi ludia ktory vedia o tom viac ako ty?

pycha a marnivost, pametaj, vidno to trochu aj v prispevku o tom fararovi, vidno to aj inde, vzdy ked urobis nieco taketo tak sa radsej spytaj sam seba co by spravil Jezis, a skus podla toho konat, stava sa ze trafis klincek po hlavicke ako s tou liberalizaciou cirkvi co sa tyka protestantov a co sa tyka poznamok v pisme svatom, no neprehanaj to, neprekracuj mieru,

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 656  ~  Člen od: 21 január 2010  ~  Posledná návšteva: 09 október 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Azuritko

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  11:15:00  Zobraziť profil  Pridať Azuritko do zoznamu priateľov
Jedno musím uznať. Zložitosť respektíve nejasnosť tohto katechizmu z neho robí dielo "ťažšie". Proste určite je lepšie najprv prejsť nejaký jednoduchý katechizmus, a až potom skúsiť tento. Ale či ho úplne odmietnuť a ešte ak ho pápež schvaľuje... Až taký trúfalý nie som.

Rímskokatolík

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 4003  ~  Člen od: 15 máj 2007  ~  Posledná návšteva: 27 apríl 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  11:24:35  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Vsetko je vecou umyslu.

KKC mozete kludne zahodit a poznam i katolikov, co ho radsej spalili, pokial tymto aktom sledujete vyssi ciel, vacsie dobro.

Pokial niekto odmieta katechizmus, lebo v akte odmietania je odpor voci Cirkvi, viere, pravde atd., to je problem.


Cely cas hovorim o tom prvom.
Zial nikto to nepostrehol.
Mozog zatemneny emociami a nizkou mierou zorientovanosti, s tym sa vsak stretavam dnes a denne, i na tomto fore.
Pomoc "svojim" - no, reku, drzim vam palce, ale s tymto materialom....


Temou KKC , jeho ovocim a morom prakticky overenych verdiktov, sa zaoberam dlhodobo, v ramci sirsieho odborneho zaujmu o katechizmovu tvorbu v KC.
Frazy ake tu niektori davaju, na mna neplatia.
Najma nie ak ich davaju jedinci, co neovladaju ani len maly katechak.

Pravda v KC je, ale v KKC je zatemnena.
To je teza, ktora je dokazatelna, ale dozije sa tato tema pokracovania?
Nemyslim.
Pritom zatial sme si iba ukazali, ako sama katecheticka prax KKC obchadza a ignoruje.
Musi.
Podla zasady bonum ex integra causa, malum ex cuoque defectu - KKC proste prepadol a to je FACTum.
Moze katolik katolikom hovorit veci otvorene?
Zasluzi si vsak co?
Idete.





P.S. Este takto to poviem, aby sa zvyraznila podstata tejto temy:



- keby pan Janac prisiel so svojim Dedicstvom otcov pred niekolkymi rokmi, dost mozna, ze by si vypocul nieco ako : "co ti sije? naco to robis? sak tu mas KKC a Kompendium! Nebud mudrejsi brate! "


- dnes pan janac este napise aj dalsie katechizmy, nielen on, a nielen na Slovensku,
nikto nic nepovie.
Kazdemu je zrejme jasne, ze doba sama si vyziadala navrat ku otazkam a odpovediam, a k prekopaniu KKC i Kompendia.
To jest proste zulovy fakt, ktory nie je mozne popriet.
Podobne ako fakt, ze KKC sa uz zapisal do analov a postupne smeruje do dejin, iba ako ad hoc katechizmus. Na rozdiel od tzv. solitera Tridentskeho katechismu.
Na to, ze KKC bol tak dlho pripravovany, a mal tak kratke solo, je podla mna uplne na mieste hovorit o nevydarenom a nakladnom experimente.




 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Dušan

Stav: offline

 Odoslaný - 19 marec 2011 :  15:42:51  Zobraziť profil  Pridať Dušan do zoznamu priateľov
Rarach, k tomu poslednému predloženému, ukážke z torza katechizmu, si tu mohol pre porovnanie úrovne predstaviť aj odporúčanú klasiku.

veriaci

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 982  ~  Člen od: 26 január 2010  ~  Posledná návšteva: 15 máj 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  02:06:35  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Pre porovnanie urovne - odporucanu klasiku nech si kazdy porovna sam,

kto ju ma,

aby si tak mohol svoj nazor zasluzit aspon nejakou minimalnou namahou.




Naznacit vsak mozeme.






a.) ak podla KKC je otazka na viditelnu a duchovnu cirkev, odpoved je o bozskom a ludskom prvku.

To je nieco uplne ine, ako znie odpoved na otazku o viditelnej a neviditelnej Cirkvi v klasickom katechizme.

Prve nepopiera druhe, a naozaj sa jedna o dve odlisne veci, ale ze preco musi KKC siloumocou evokovat podobnost s uplne niecim inym v normalnom katechizme?





b.) otazka c. 105 je prava perla, ktora dokazuje zbytocnost, vatu, nejasnost i viacznacnost KKC vyjadrovania.

Tuto otazku sa velmi rad pytam katolikov vsade okolo mna.
Statisticky: zo sto opytanych sto odpovedat nevedelo, a z tychto sto devatdesiat ani nerozumelo, o com ta otazka ma byt.
Tato otazka a najma jej odpoved, sa da iba nabiflit, ale porozumiet jej z katechizmu nemozno.
Kto neveri, nech si sam vyskusa anketu.

Cirkev ako osma sviatost, co je koncept pre teologov, ktori sa niekedy musia hrat s pojmami uplne odtrhnute od potrieb reality, istotne uchvati kazdeho citatela, navyknuteho (ak vobec) u sviatosti na cislovku "sedem".
Cirkev ako sviatost, samo osebe je naprosto zbytocny pojem, ktorym sa zatazuje pamat a riedi ustaleny vyznam cirkvi i ustaleny vyznam sviatosti.
Vsak tam aj chyba akekolvek vysvetlenie, podobne ako ku pojmom znaku a nastroja Boha a spolocenstva. Tam sa da vpratat tolko vyznamov, ze si na svoje pride kazdy, aj heretik.

Jasnost a prehladnost - ciel, ktory splneny nie je, hoci v uvode katechizmu si to autor tak moc zelal.
Tato tazka c. 105 je neprekonatelnym definitivnym zabijakom jasnosti, zrozumitelnosti a strucnosti.






c.) "Poslanim cirkvi je ludom sprostredkovat spasu a priviest ich do neba"


Klasicka katechizmova nauka pozna iba jeden ciel: po smrti byt spaseny, resp. ist do neba.
Je to jedna a ta ista vec, len vyjadrena bud jednym alebo druhym sposobom.

Podla tohoto noveho chapania sa vsak akoby jedna o dva ciele: sprostredkovanie spasy a privedenie do neba.

Takto ako to je napisane, je to nezmysel.
Mozno bude namietka, ze ciel je stale ten jeden, len je to povedane tak inac - na to sa da odpovedat: naozaj je to povedane inac, neohrabane a nelogicky - ale zaroven velmi logicky pre nekatolikov, kedze v tejto podobe je tam skryta nadherna viacvyznamovost: akoby prinesenie spasy sa tykalo ludi este pocas ich zivota a potom po smrti sa ich malo tykat to nebo.
A vskutku, kolkokrat dnes katolici pouzivaju protestantsky slovnik, ze v Kristovej smrti sme vsetci spaseni.
Vobec nerozlisuju medzi spasou a vykupenim.
Podla katolickej nauky Kristus vykupil kazdeho, spasa sa vsak tyka iba niektorych, podla toho, ci po smrti pojdu do neba.
Tradicny katechizmus mal preto iba jeden ciel u Cirkvi: aby dostala ludi po smrti do neba = aby viedla ludi k posmrtnej spase.
Tento novy katechak, podla derivovaneho vzoru KKC, dovoluje v hentakej odpovedi vidiet tu svoju spravnu odpoved katolikom, ale aj protestantskymi heretikmi ovplyvnenym "katolikom".




Staci?







 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Lucia

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  02:47:01  Zobraziť profil  Pridať Lucia do zoznamu priateľov
P. Rarach, dakujem , ze mate s nami tolko trpezlivosti.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1472  ~  Člen od: 22 december 2009  ~  Posledná návšteva: 14 júl 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  10:24:21  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
Podľa mňa sa jeho nejednoznačnosť a "obkecávanie" dá krásne ukázať aj na výklade sviatostí. V starých katechizmoch, čo som videl, tak to je všetko jasne definované a vysvetlené, v KKC je to všetko strašne rozťahané, prípadne tam jasné definície úplne chýbajú. Mám pocit, že keď som tam hľadal jednoznačnú definíciu sviatosti, tak som ju ani nenašiel.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

slovenka

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  12:18:59  Zobraziť profil  Pridať slovenka do zoznamu priateľov
Rarach, s tým katechizmom ste už trápny. Neustále to tu omielate, ako keby to bola najpodstatnejšia vec. Vo vašich výrokoch cítiť aroganciu, pýchu, rozumkárenie. Panna Mária hovorí, že pravdu poznajú "maličkí", nie vzdelaní mudrlanti.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 346  ~  Člen od: 07 máj 2010  ~  Posledná návšteva: 25 máj 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Dušan

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  12:41:27  Zobraziť profil  Pridať Dušan do zoznamu priateľov
Nadôvažok, v Biblii máme slová aké v katechizme nechyruješ. Veru, skrze Evanjelium poznáme Ježiša Krista.

veriaci

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 982  ~  Člen od: 26 január 2010  ~  Posledná návšteva: 15 máj 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Lucia

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  12:55:28  Zobraziť profil  Pridať Lucia do zoznamu priateľov
citácia:
Rarach, s tým katechizmom ste už trápny. Neustále to tu omielate, ako keby to bola najpodstatnejšia vec...
Pôvodne zaslal slovenka - 26 marec 2011 :  12:18:59



Opakovanie je matkou múdrosti....


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1472  ~  Člen od: 22 december 2009  ~  Posledná návšteva: 14 júl 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

jerome

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  13:40:17  Zobraziť profil  Pridať jerome do zoznamu priateľov
citácia:


Pôvodne zaslal Rarach - 18 marec 2011 :  22:24:08



Dobrý katechizmus.Kto však hľadá viac,iste nájde.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 46  ~  Člen od: 11 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 marec 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  13:57:24  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
Nadôvažok, v Biblii máme slová aké v katechizme nechyruješ. Veru, skrze Evanjelium poznáme Ježiša Krista.


Pôvodne zaslal Dušan - 26 marec 2011 :  12:41:27


len ci poznate naozaj, alebo len svoju predstavu o nom. To je totiz podstatny rozdiel.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12043  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 19 jún 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 26 marec 2011 :  14:03:08  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
Rarach, s tým katechizmom ste už trápny. Neustále to tu omielate, ako keby to bola najpodstatnejšia vec. Vo vašich výrokoch cítiť aroganciu, pýchu, rozumkárenie. Panna Mária hovorí, že pravdu poznajú "maličkí", nie vzdelaní mudrlanti.

Pôvodne zaslal slovenka - 26 marec 2011 :  12:18:59


Trapne je to, ze to pan rarach musi katolikom omielat dokola a napriek tomu je to u mnohych hadzanie hrachu na stenu.

Pozrite si temu http://www.kredo.sk/bforum/topic.asp?TOPIC_ID=2966 , je z nej zrejme ze povinnost vzdelavat sa ma kazdy, samozrejme podla svojich moznosti. Tedaaspon ten detsky katechizmus musi ovladat kazdy katolik. Vy mate vysokoskolske vzdelanie, trufnete si absolovavt test z detskeho katechizmu?

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12043  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 19 jún 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 27 marec 2011 :  16:32:55  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:


Pôvodne zaslal Rarach - 18 marec 2011 :  22:24:08



Dobrý katechizmus.Kto však hľadá viac,iste nájde.

Pôvodne zaslal jerome - 26 marec 2011 :  13:40:17



Neviem, ako to myslite s tym dobrom KKC, ani s tym hladanim.


O dobre KKC a hladani, mam v archive trefne materialy.





ad hladanie: najdete, kde v kope je strceny KKC?










ad dobro KKC: az tak dobrym palivom KKC nie je, horel dlho a zle, ale ako vidno, urcite je lepsim (palivom), ako ine knihy z tejze dielne:





 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 27 marec 2011 :  17:38:08  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
Rarach, s tým katechizmom ste už trápny. Neustále to tu omielate, ako keby to bola najpodstatnejšia vec. Vo vašich výrokoch cítiť aroganciu, pýchu, rozumkárenie. Panna Mária hovorí, že pravdu poznajú "maličkí", nie vzdelaní mudrlanti.

Pôvodne zaslal slovenka - 26 marec 2011 :  12:18:59





Katarin Kristus a boj o duse









citácia:
citácia:
Nadôvažok, v Biblii máme slová aké v katechizme nechyruješ. Veru, skrze Evanjelium poznáme Ježiša Krista.


Pôvodne zaslal Dušan - 26 marec 2011 :  12:41:27


len ci poznate naozaj, alebo len svoju predstavu o nom. To je totiz podstatny rozdiel.

Pôvodne zaslal Mato - 26 marec 2011 :  13:57:24




Ma len taku predstavu, aku mu daju, resp. aku mu dovolia vytvorit.
Za toto on nemoze.
Index zruseny, chlapec nasava bez ladu a skladu, podla toho, co prave maju v poloprazdnom krame - a ze v ponuke sa objavuje vselijaka zmeska, je FAKT.

Spat k zakladom, bez ich zalozenia a upevnenia, nema cenu ist dalej.
Zakladom je katechak, a v ramci neho maly katechak.
Tragediou je, ze vseobecne rozsirenym masirovanim o KKC sa sposobuje, ze tieto zaklady v zivote nikto z KKC nezbuduje.
(Sak preto uz vsade derivuju aj derivaty KKC, dosli na to asponze z praxe, majstri)




Katarin Kristus a boj o duse








Dusan, co myslite, preco katechizmy nevypadaju takto??:










ale takto:










3x Davidek Velky Katechismus






citácia:
citácia:
Rarach, s tým katechizmom ste už trápny. Neustále to tu omielate, ako keby to bola najpodstatnejšia vec...
Pôvodne zaslal slovenka - 26 marec 2011 :  12:18:59



Opakovanie je matkou múdrosti....



Pôvodne zaslal Lucia - 26 marec 2011 :  12:55:28





... a preto si zopakujme:





Tomasek Navrh Katechismu










 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Dušan

Stav: offline

 Odoslaný - 27 marec 2011 :  20:09:57  Zobraziť profil  Pridať Dušan do zoznamu priateľov
Vám tzv. tradicionalistom by prospelo, keby ste okrem KKC začať spoznávať aj samotnú Bibliu. Nepočuli ste o tom, ako dávni mnísi a pustovníci viackrát za sebou rozjímavo čítali sväté Písmo? Treba sa vrátiť k prameňu.

Okrem toho, kto si dovolil vo svojej pomýlenej horlivosti hentak spáliť tie knihy? Neviete čieho ste ducha.
Otvorte okná Kristovmu Duchu a vyvetrajte tú zatuchlinu.


veriaci

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 982  ~  Člen od: 26 január 2010  ~  Posledná návšteva: 15 máj 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 28 marec 2011 :  13:28:16  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov




Dopln spravnu odpoved.

Namiesto oranzovych obdlznickov, ma byt spravne slovo:

a.) Svate Pismo
b.) Katechizmus




Tolko napoviem, ze ide o chytak, aky tuna este nebol, tak radsej sa zamyslite nad spravnou odpovedou.





 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 28 marec 2011 :  13:38:34  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
V starých katechizmoch, čo som videl, tak to je všetko jasne definované a vysvetlené, v KKC je to všetko strašne rozťahané, prípadne tam jasné definície úplne chýbajú.
Pôvodne zaslal maaajo - 26 marec 2011 :  10:24:21




Nielen roztahane, ale....


Otazka:

ake su nasledky smrtelneho hriechu?



Noze skuste odpoved z KKC.
(plus, schvalne, stopnite si cas, kolko potrva hladanie odpovede)


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 28 marec 2011 :  14:47:36  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
Nemám pri sebe stopky, tak som to nestopoval. A asi by to ani nemalo zmysel, keďže čo som našiel odstavce, venujúce sa ťažkému hriechu a jeho následkom, tak tam nie sú úplné odpovede (tak ako som ich našiel napr. v Podlahovom katechizme).

V KKC som našiel:
1855 Smrteľný hriech – vážnym prestúpením Božieho zákona – ničí v srdci človeka lásku.(1395) Odvracia človeka od Boha, ktorý je jeho posledným cieľom a jeho blaženosťou, a to tým, že človek dáva prednosť nejakému nižšiemu dobru pred Bohom.

1861 Smrteľný hriech je radikálna možnosť ľudskej slobody,(1742) podobne ako láska. Má za následok stratu Božej lásky a zbavuje posväcujúcej milosti čiže stavu milosti. Ak nie je napravený ľútosťou a Božím odpustením, spôsobuje vylúčenie z Božieho kráľovstva a večnú smrť(1033) v pekle, pretože naša sloboda má moc robiť definitívne, nenávratné rozhodnutia. Ale hoci môžeme usúdiť, že nejaký čin je sám osebe ťažkým previnením, musíme úsudok o ľuďoch ponechať Božej spravodlivosti a Božiemu milosrdenstvu.

V Podlahovom katechizme:



Ale napr. ani v Tomáškovom katechizme to podľa mňa nie je tak dobre ako v Podlahovom:




 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 28 marec 2011 :  20:22:33  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
maaajo,

vdaka Vasej angazovanej odpovedi, je pointa odpovede na moju otazku lepsie viditelna.

Dakujem.


Najprv Vam nieco ukazem, v nadvaznosti na Vase dva priklady, ktore hodnotiaco porovnavate,
a kedze Vase aj moje priklady su exaktne, potom bude mozne vyvodit aj exaktny zaver.







Maly katechizmus 1.


Maly katechizmus 2.


Maly katechizmus 3.


Na tychto troch ukazkach vidno, ze rozne vydania toho isteho katechizmu (ta ista otazka c. 286) prezentuju nerovnake znenie odpovedi.
Prezentuju vsak stale tu istu spravnu odpoved, len - ako by povedal logik - druhovo viac ci menej rozlisenu.

Pokial Vy porovnavate Podlahu s Tomaskom, treba vziat do uvahy, ze v istom zmysle porovnavate neporovnatelne:
Podlahov katechizmus je Velky, Tomaskov katechizmus je Stredny - a tym je dane, ze odpovede oboch budu druhovo rozlisenejsie a k tomu precizovanejsie v tom Velkom.

V tejto malej prezentacnej odbocke by som zaroven chcel podciarknut fakt, ze "poznat katechizmus" vobec neznamena: zohnat si nejaky jeden vytlacok a vytesovat sa, ze uz teraz ho len namemorovat a povinnosti je urobene zadost.
Kdeze!
Ovladat katechizmus, znamena, ovladat nabozensku latku v rozmedzi a hlbke, ktore zodpovedaju stavu a veku katechumena/katolika.
Az potom je mozne povedat, ze mame zvladnuty navod, ako spravne zit.

Ako vidno, este aj na urovni detskych katechizmov su rozne nerovnakosti, a preto kolkokrat sa stane, ze kto si o sebe namysla ze ovlada katechak, inym vydanim toho isteho detskeho katechizmu, je zahanbeny z neznalosti.
Staci porovnat prvu a poslednu ukazku, ake su dosledky tazkeho hriechu.




Beriem do ruky odpoved dalsieho maleho katechizmu:


Katechizmus pre malych aj velkych


a do plejady ukazok, ktore ste zacali, dodavam este Spiraga, ktory sa nasledkami zaobera na niekolkych stranach(!), tu len v zostrihanej skratke




2x Spiragov Ludovy katechizmus



myslim, ze teraz uz mame celkom dostatocnu reprezentacnu vzorku na to, aby sme videli, AKO vsetky tieto "stare" katechizmy zodpovedali otazku: ake su nasledky tazkeho hriechu.


Porovnajme s odpovedami z KKC:


1855 Smrteľný hriech –
vážnym prestúpením Božieho zákona – ničí v srdci človeka lásku.(1395)
Odvracia človeka od Boha, ktorý je jeho posledným cieľom a jeho blaženosťou,
a to tým, že človek dáva prednosť nejakému nižšiemu dobru pred Bohom.

1861 Smrteľný hriech je radikálna možnosť ľudskej slobody,(1742) podobne ako láska.
Má za následok stratu Božej lásky a zbavuje posväcujúcej milosti čiže stavu milosti.
Ak nie je napravený ľútosťou a Božím odpustením, spôsobuje vylúčenie z Božieho kráľovstva a večnú smrť(1033) v pekle, pretože naša sloboda má moc robiť definitívne, nenávratné rozhodnutia.




Vezmime odpovede z detskeho katechaku a vidime, ze KKC podava odpovede na urovni tych najslabsich verzii starych malych katechizmov!
S dychom uz nestaci na detsky katechak pod ukazkou cislo tri,
a uz uplne je nanic v porovnani s Tomaskom, Spiragom a Podlahom.

KKC je buchla z niekolkosto stran, maly katechizmus mal tak cca sto stran - ale ku kazdej dolezitej otazke podal jasnejsie a komplexnejsie riesenie, ako KKC.
Co pre pana jana tvori obsah KKC buchly, ak to nie je ani hlbka, ani kvalita, ako sme videli aj na porovnani odpovedi o nasledkoch hriechu?
Je to kecing, vata, per longum et latum, opatrnicke, aby s odpovedami nemali problemy ani ini "krestania" ci - ako KKC lubi mnohoznacne hovorit - "veriaci".


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

maaajo

Stav: offline

 Odoslaný - 29 marec 2011 :  00:12:55  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: maaajo  Pridať maaajo do zoznamu priateľov
To je jasné, že ani v starých katechizmoch nemohli byť všetky odpovede úplne uniformné, ale že v podstate písali to isté len rôzne podrobne.

Otázkou je teraz, aký dôsledok z nového katechizmu/katechizmov vyvodiť. Nemyslím tým len ich ignoráciu/zničenie, ale širšie dôsledky pre vieru. Ja osobne som zatiaľ na žiadne jednoznačné riešenie.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 721  ~  Člen od: 25 marec 2011  ~  Posledná návšteva: 30 január 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 29 marec 2011 :  00:31:36  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Mam za to, ze podstatne je, pochopit a uvedomit si,

ze svojej povinnosti ovladat nauku,

zadostucini kazdy, kto si hladi zaobstarat vedomosti z povodnej katechetickej tvorby.

Nasa katechizmova tradicia poskytuje len katechizmov okolo 20 - 30, rozneho druhu,
dalsia literatura je apologeticko-biblicisticka,
a ak vezmeme katechizmovu tvorbu v cestine, kto rozumie, ma na vyber z diapazonu cca 100 stale este dostupnych roznych edicii ci autorov.
Je z coho vyberat, na niekolko zivotov, a tento rozsah sam osebe je garantom, ze tato tvorba ako celok je pokladnicou neomylneho ucenia, kedze katechizmy su konzervatmi riadneho Magisteria.


Doplnkovym dosledkom vyssieuvedeneho je, ze KKC - kto nema, stastny, a kto ma, nech sa chova akoby nemal.
Niet dovodu KKC nicit ani ignorovat, ak moze vyborne posluzit inym ucelom, napriklad studijnym.
Ale isteze su aj pripady, kedy ku KKC treba pristupovat podla zasad platnych pre nedovolene knihy: kto nie je ukotveny v nauke, KKC ho intoxikuje a potom je problem dostat takeho na detox. Horke priklady sme videli a vidime aj na tomto fore.

Vasa otazka, maaajo, vsak nie je zodpovedana, lebo je nedoformulovana - opravte sa a vysvetlite, o co Vam ide.
Dakujem.


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 7 Previous Topic: Sviatost krstu. Téma Next Topic: Ako som pocítila Božie milosrdenstvo...  
 Verzia pre tlač
Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06