|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 15:10:56
|
citácia: Suhlasite s tymto? Pôvodne zaslal Rarach - 13 marec 2011 : 14:24:56
Veľmi dobre vyjadrený pomer medzi Písmom svätým a Posvätnou tradíciou. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 46 ~
Člen od: 11 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 marec 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 15:42:16
|
Rarach, mohlo by byť užitočné zohnať si celý tento článok/knihu. Skade si to prosím odskenoval? Tento zjavný fakt a jeho dôležitosť (tj. Biblia aj tradícia) som si jasne uvedomil až teraz.
|
veriaci |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 982 ~
Člen od: 26 január 2010 ~
Posledná návšteva: 15 máj 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 15:53:19
|
Pramene neni problem poposkytovat, hento je z malej vierouky pre laikov, nenahli sa zatial. Vyberam, co patri k teme, ktoru som zalozil a ktora u niektorych vyvolava zduvanie. Mam pravo a asi i povinnost, predlozit, preco tvrdim co tvrdim, takze sa podkladam ukazkami z katolickych textov, ktore su potrebne na vyjasnenie. Kazdy si moze sam po svojej osi, pooverovat cez svoje spolahlive pramene, ze co predkladam, to proste v KC tak je. Rarach ziadne bludy netvrdi, hadam to postupne vyplynie.
Co poviete na tento dalsi textik:
Soukup Sbirka kontroversi
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 16:09:22
|
... prišiel však J. Gutenberg so svojim tlačiarenským vynálezom a život sa opäť urýchlil a zjednodušil...
|
veriaci |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 982 ~
Člen od: 26 január 2010 ~
Posledná návšteva: 15 máj 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 23:41:44
|
citácia: luteransky katechizmus existuje. A doložiš to jednoducho. Ale to nemyslíš vážne, to mýslíš vážne touto otazkou? Nato prídeš hned a nemusíš mať ziadne charizmatické dary rozlišovania. Pôvodne zaslal tornero - 12 marec 2011 : 16:02:59 No, to je dobrý postreh, luteránsky katechizmus existuje. Iróniou pri tejto debate je, že ak ma pamäť neklame, tak protestanti mali katechizmus skôr ako katolíci :-) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 marec 2011 : 23:51:26
|
citácia: Mám doma aj Katechizmus. Lenže ho už nečítam, lebo to poznám. Ale môžem začať odznovu. Po obrátení som u nás chodil aj k protestantom a jehovistom, tak v boji používam ich vlastné karate "Sola Scriptura" - avšak katolícku školu. Ako badám, musím sa ešte veľa učiť... Pôvodne zaslal Dušan - 12 marec 2011 : 16:52:46 Ja katechizmus už doma nemám a zatiaľ neplánujem si ho zaobstarať. Teologická plytkosť katechizmov ma strašne unavuje. Ale iné som chcel. Myslím, že je pravda, čo ste napísali. Ak máme byť v diskusii s nekatolíkmi úspešní, tak musíme hovoriť ich jazykom. A v Písme je všetko, čo potrebujeme, aby sme v polemike mohli byť úspešní. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 03:16:24
|
Pre Janku:MIlá Janka ,ty si stretla jehovistov na ulici hej tam ti dajú paru otázok a dovidenia Popripade ked suhlasiš dostaneš brožúrku,ale predpokladám že si ich nemala tú čest mat v obyvačke na gavči Bývam v malom mestečku a tam sa to nimi hemží jedna radost a tu máš veru čo robit,,aby si v hanbe neostala"hovoríti niečo lectio divina?"Je to meditatívny spôsob duchovného čítania,ktorý praktizovali cirkevní otcovia starých čias. Slovanské národy prejavujú velkú úctu a vdačnost sv.Cyrilovi a Metodovi,ktorí preložili sv.Písmo do reči našich predkov. Druhý vatikanský koncil mohutne prispel dokumentom a vieroučnou konštituciou o Božom zjavení(Dei verbum) v ktorej vedie veriacich k pestovaniu osobného vztahu k sv. Písmu. Mnohímladí ludia sa ešte za čias totality stretavali na tzv.,,stretkách" Tieto stretnutia boli orientované väčšinou na modlitby a na nadväzujúcepredsavzatie,lenže vždy sa použivalo sv.Písmo Dá sa povedat,že už títo krestania niečo skúsili z čítania sv.Písma formou lectio divina(Boloto krásne a povzbudzujúce lebo na také stretká som chodila aj ja)a čerpám z tých stretnutí doteraz Takže ked múžem poradit učte sa katechizmus a čitajte sv. písmo Nemusíš ho čítat ako román. Citaj ho po troške aj s vysvetlivkami,ale nezabudni predtým krátku modlitbu k Duch svätému.Ked chceš vediet viac najdi si na nete ,,Lectio divina"vela ti to povie Prajem ti krásny duchovný zážitok |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 15:41:21
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 16:53:00
|
Ked poviem, ze bibliu treba zahodit ako daleko len vladzeme, povedia, ze nemam uctu k Pismu.
Ak ale k Pismu sa dostane kazdy, ohana sa s nim kazdy , staci ze ma dieru v riti, a nakoniec aj zly vyklad je vlastne lepsi, ako ziadna biblia, to ja nazyvam, ze hypermega neucta k Pismu.
Za neposlusnost sa pyka a pykat este len bude. Za kazdu bibliu, ktoru clovek chytil do ruk skor, nez mal na to pravo, bude pykat krvou. Ziletku detom do ruk nedate, ale bibliu odporucite. Mundum senescit atque stultorum plenum est.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 17:25:32
|
Soukup Sbornik kontroversi
takto ucili pospolity lud nasi dominikani tesne pred druhou svetovou vojnou. Takto vyzera katolicka nauka o spravnom postoji ku biblii, kde je jej miesto v hierarchii dolezitosti. My sa musime riadit tzv. pravidlom viery, a Pismo nie je pravidlom viery. Biblia ma len miesto jedneho z pramenov, ale z toho neplynie, ze ten pramen je nevyhnutne nutny k poznaniu veriacich. Nie je.
Zak Katolicka verouka pro lid
Ako nauka z Pismom suvisi a nakolko v Pisme je a nakolko nie, prinalezi Magisteriu, cirkvi uciacej. Odtial plynie, ze pre katolika je dolezite, aby poznal Kristovu nauku, a nie Pismo! To znamena, aby poznal katechizmus, ktory tuto nauku Pisma a Tradicie Magisteriom preverenu, obsahuje. Katechizmus hned na zaciatku hovori o sebe, cim je: knihou, ktora obsahuzje pravdy dolezite pre zivot veduci ku spase, a ze tieto pravdy ma od Boha, ktory ich zveril Cirkvi, cez Pismo a Tradiciu, do neomylnej uschovy k neomylnemu predkladaniu veriacich.
Preto je katechizmus dolezitejsi, ako biblia.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 18:01:24
|
zožeň si katechizmusIDEME K NEBESKEMU OTCOVI A VEDIE NAS JEZIS KRISTUS A NAJDI SI 3 TéMU nEBESKý oTEC K NáM PREHOVORIL jE TAM OTáZKA č.6 oDKIAL VIEME žE JE bOH? 1.rOZUM NáM HOVORí,žE JE bOH,LEBO SVET MUSEL NIEKTO STVORIT 2.bOH K NáM PREHOVORIL VO sVäTOM PíSME Na konci otázok je mravné naučenie- opisujem do slova a písmena Sväté písmo - odkaz nebeského Otca - je pre nás velmi dôležité. Boh sa prihovára k nám tak ,ako sa rodičia prihovarajú k svojim detom. Slová Pána Boha si môžeme prečitat vo Svätom Písme,čiže v Biblii.Casto a radi si prečitajme také časti a výroky z Písma,ktoré lahšie rozumiet V nedelu, ale aj vo všedné dni na svätej omši spoločne počúvame Sväté Písmo,ked sa čítajú Citania a Evanjelium. Zapamätaj si ešte:-Sväté Písmo sa nazýva Biblia. -Ak máte doma bibliu,častejšie si z nej čitaj. -V kostole vždy pozorne počúvaj čítanie zo Svätého Písma. Vyvolení ludia nemohli všetko napísat,čo Pán Boh k nim prehovoril. Niektoré veci dávali dalej ústne ,,Toto hovorí katechizmus" Nedokážem pochopit prečo je niekto tak proti čítaniu Sv.Písma ked v dnešnej dobe sa tak velmi odporúča a pri farských úradoch sú zriadené biblické krúžky , kde sa rozoberá Sv. Písmo pod vedením knaza a presadzuje to aj sv. otec Prepač,ale nerozumiem ti |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 18:47:03
|
citácia: Ja katechizmus už doma nemám a zatiaľ neplánujem si ho zaobstarať. Teologická plytkosť katechizmov ma strašne unavuje. Pôvodne zaslal stefan - 13 marec 2011 : 23:51:26 No ale mozno by ste tuto unavu mali predsa len prekonat a mozno by ste sa dozvedeli ako to je napriklad s tym smrtelnym a vsednym hriechom. To len tak na margo vaseho pohrdania katechizmom. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 18:53:04
|
citácia: Ak ale k Pismu sa dostane kazdy, ohana sa s nim kazdy , staci ze ma dieru v riti, a nakoniec aj zly vyklad je vlastne lepsi, ako ziadna biblia, to ja nazyvam, ze hypermega neucta k Pismu.
Mato taketo vulgarnosti od katolika som tu este nezazila, je neuveritelne, ze to tu nechavas bez povsimnutia. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 19:10:08
|
citácia: citácia: Ak ale k Pismu sa dostane kazdy, ohana sa s nim kazdy , staci ze ma dieru v riti, a nakoniec aj zly vyklad je vlastne lepsi, ako ziadna biblia, to ja nazyvam, ze hypermega neucta k Pismu.
Mato taketo vulgarnosti od katolika som tu este nezazila, je neuveritelne, ze to tu nechavas bez povsimnutia. Pôvodne zaslal radar - 14 marec 2011 : 18:53:04
Radar, to nie je vulgarizmus ale ludove konstatovanie.
P.Rarach nabuduce pouzite slovo rectum. Ozaj, dakujem Vam za krasne vysvetlenie preco je katechizmus dolezitejsi ako Biblia. Velmi mi to pomohlo. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1472 ~
Člen od: 22 december 2009 ~
Posledná návšteva: 14 júl 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 20:14:26
|
citácia: Pre Janku:MIlá Janka ,ty si stretla jehovistov na ulici hej tam ti dajú paru otázok a dovidenia Popripade ked suhlasiš dostaneš brožúrku,ale predpokladám že si ich nemala tú čest mat v obyvačke na gavči Bývam v malom mestečku a tam sa to nimi hemží jedna radost a tu máš veru čo robit,,aby si v hanbe neostala"hovoríti niečo lectio divina?"Je to meditatívny spôsob duchovného čítania,ktorý praktizovali cirkevní otcovia starých čias. Slovanské národy prejavujú velkú úctu a vdačnost sv.Cyrilovi a Metodovi,ktorí preložili sv.Písmo do reči našich predkov. Druhý vatikanský koncil mohutne prispel dokumentom a vieroučnou konštituciou o Božom zjavení(Dei verbum) v ktorej vedie veriacich k pestovaniu osobného vztahu k sv. Písmu. Mnohímladí ludia sa ešte za čias totality stretavali na tzv.,,stretkách" Tieto stretnutia boli orientované väčšinou na modlitby a na nadväzujúcepredsavzatie,lenže vždy sa použivalo sv.Písmo Dá sa povedat,že už títo krestania niečo skúsili z čítania sv.Písma formou lectio divina(Boloto krásne a povzbudzujúce lebo na také stretká som chodila aj ja)a čerpám z tých stretnutí doteraz Takže ked múžem poradit učte sa katechizmus a čitajte sv. písmo Nemusíš ho čítat ako román. Citaj ho po troške aj s vysvetlivkami,ale nezabudni predtým krátku modlitbu k Duch svätému.Ked chceš vediet viac najdi si na nete ,,Lectio divina"vela ti to povie Prajem ti krásny duchovný zážitok Pôvodne zaslal handulka - 14 marec 2011 : 03:16:24 ano, vtedy som ich stretla na ulici...ale zvonili aj u nas doma, ale asi sme mali stastie, lebo im stacilo povedat, ze sme katolici a odisli...aj ked...raz sa mamine stalo, ze ich pozvala aj dnu, lebo to bola novota, ze prisiel niekto domov hlasat Bozie Slovo...tak ich nechala chvilu pokecat a potom im zacala rozpravat ona, sice miesala piate cez deviate, ale usta sa jej nezatvorili a tak sa Svedkovia Jehovovi pobrali kade lahsie a potom ked ich este uvidela v dedine tak ich zdravila a oni len od nej bocili dalej:)...tak to len taka prihoda dakujem za povzbudenie Handulka s tym citanim Sv. Pisma a Katechizmu!
|
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 21:29:57
|
Každý človek, ktorý sa rozhoduje alebo sa už rozhodol, že niečo vykoná, potrebuje počuť slová povzbudenia od ľudí v jeho blízkom okolí, aby sa ešte väčšmi nadchol pre uskutočnenie svojho zámeru. Nič tak človeka nepoteší, než slová povzbudenia. Takými majú byť pre nás kresťanov slová Svätého Písma, ktoré nám daroval sám Boh a v ktorých môžeme nájsť veľa povzbudenia aj útechy. O užitočnosti čítania a počúvania slov Svätého Písma hovoril Ján Zlatoústy, Gregor Teológ, Vasilij Veľký, Efrém Sýrsky či Gregor Nysský. Svätý Ján Zlatoústy je tým najlepším príkladom svätca, ktorý slová Svätého Písma nielen čítal alebo počúval, ale podľa týchto slov aj skutočne žil a svojimi výkladovými homíliami k tomu istému veľmi povzbudzoval aj jemu zverený národ. Hovorí: Prvé, čo je o Svätom Písme potrebné vedieť, je to, že Sväté Písmo nie je výtvorom len ľudského rozumu, no je to Božie slovo a je napísané vnuknutím, pod inšpiráciou Svätého Ducha. Svedčí o tom Písmo samé, pretože "nevzniklo z ľudskej vôle, ale svätí mužovia Boží hovorili nadchnutí Svätým Duchom" (2Pt 1, 21). Preto sa knihy Svätého Písma nazývajú inšpirovanými a božskými. Preto sú knihy Svätého Písma bezvýhradne spoľahlivé a pravdivé, správne a spásonosné. Príbytok, v ktorom sa nachádza Sväté Písmo, je vyzbrojený tou najlepšou zbraňou voči všetkým nepriateľom. Veď ani dobre vycvičený vojak sa neopováži vtrhnúť do domu, o ktorom vie, že sa v ňom nachádzajú zbrane a munícia, rozmyslí si, či má riskovať alebo nie. To isté je aj s démonom - poľahky vojde do príbytku, kde niet Božích slov, no tam, kde sa Sväté Písmo nachádza a čítava sa z neho, tam je ostražitý a opatrný, nechce utŕžiť ďalšiu porážku. A človek, ktorý príde naspäť do takéhoto príbytku, už len pri pohľade na Sväté Písmo môže prostredníctvom Bohom mu daného rozumu a svedomia zistiť, či celý deň prežil v súlade so slovami Písma alebo nie a takto sa v ňom môže zrodiť prvé úsilie o pokánie. Svätý Ján Zlatoústy o tom povzbudivo hovorí: Ako suchá zem, nikým neobhospodarovaná, prináša len tŕnie a bodľač, no zem obhospodarovaná rukami svojich obrábateľov kvitne, krášli sa a prináša mnoho užitočných plodov, tak aj duša, orosená Božími slovami, kvitne, krášli sa a prináša mnohé plody Ducha; avšak duša ponechaná v suchote, v nevšímaní si jej potrieb a zriedkavo orosená, pustne, zarastá trávou a vydáva mnoho tŕnia hriechov. A kde je tŕnie, tam sa nachádza aj všetka moc diabla. Počúvanie Svätého Písma alebo jeho čítanie je prameňom všetkého blaha, človek sa stáva cnostným a krásnym nielen telom, no najmä dušou, krásnym ho nerobia šaty a drahocenné zlaté ozdoby, ale jeho mravnosť, pokornosť a neustála bázeň pred Bohom. Tak, stať sa ľúbezným Bohu je možné rozvíjaním tejto krásy, každodenným čítaním Svätého Písma, modlitbami, milosrdenstvom a jednotou mysle. Neustálym čítaním alebo počúvaním slov Svätého Písma môžeme liečiť všetky duchovné rany. Tie, ktoré sme už dostali, ale aj odvracať tie, ktoré na nás striehnu. Čítaním alebo počúvaním Svätého Písma robíme diablove úklady slabšími a jeho strely nepresnými. Našimi najlepšími zbraňami sú teda prorocké (Starý Zákon) a apoštolské knihy (Nový Zákon), t. j. celé Sväté Písmo. Nimi budujeme našu dušu, napravujeme ju a obnovujeme. Čítanie alebo počúvanie Svätého Písma je veľká ochrana pred hriechom, neznalosť Písma je veľká strmina a hlboká priepasť, veľká strata na ceste k spáse. Táto neznalosť porodila herézy, priviedla k zvrátenému a necnostnému životu, prevrátila všetko naopak a doviedla človeka k neprirodzenému stavu. A naopak, je nemožné, aby ten, kto neustále číta Sväté Písmo, zostal bez plodov. A aj ten, kto ho len počúva, sa taktiež stáva lepším a má z počúvania Písma úžitok. A ak je toto počúvanie dlhodobé a neprerušované, dokáže nám priniesť veľké blaho. V čase útrap, utrpení, ťažkostí a chorôb, ale aj v čase radosti, bezpečia a bezstarostnosti, je veľmi užitočné čítať Sväté Písmo. Ak človek padne a bude ho hrýzť jeho svedomie, bude sa cítiť akoby horel v ohni, nik mu nedá takú útechu, ako keď vojdúc do chrámu, vypočuje si o svätých a spravodlivých ľuďoch, ktorí dokázali vstať a získať predchádzajúcu slávu, ak nie omnoho viac. To mu prinesie veľkú útechu a povzbudenie k náprave. A aj kvôli tomu máme opísané pády spravodlivých, aby aj cnostní aj hriešnici dostali mnoho užitočného. Hriešnik nepadne do zúfalstva a beznádeje vidiac, že iný padol a mohol a dokázal znovu vstať. Spravodlivý zas bude ešte horlivejšie a s omnoho väčšou nádejou bdieť a s bázňou pred pádom starať sa o svoje spasenie vidiac, že aj svätci padli, vstali a dostali veniec života. Jeden sa bude zbavovať zúfalstva a druhý utvrdzovať v cnostiach. Prvý sa skoro navráti do stavu, z ktorého spadol a druhý bude v cnostiach stáť ešte pevnejšie. Útecha od človeka nie je dlhodobá a trvalá. No útecha od Boha, cez príklad postáv Svätého Písma, ktoré zhrešili, učinili pokánie a spasili sa, je jasným svedectvom Jeho milosti k nám, aby sme nestrácali nádej na spásu. A tak Sväté Písmo podáva všetkým smútiacim liek. Učí nás trpezlivosti, pokore aj nádeji. V Písme možno nájsť liek na každú chorobu ľudskej prirodzenosti, Písmom možno utíšiť každý žiaľ aj smútok a neumárať sa týmito okolnosťami. Písmo treba počúvať aj čítať neustále, v chráme aj doma. Mnoho úžitku nám Sväté Písmo prináša - z jeho čítania sa napráva jazyk, potom sa aj duša okrídľuje a stáva sa vznešenou, je osvetlená Slnkom spravodlivosti; človek sa v čase čítania oslobodzuje od nečistoty nemravných myšlienok a obohacuje sa veľkým pokojom a tichom. Čo je telesná potrava pre telo, to je čítanie alebo počúvanie slov Svätého Písma pre dušu. Ono je duchovná potrava, ktorá posilňuje um a robí dušu silnou, tvrdou a múdrou. Táto potrava duši neumožní pomýšľať na nerozumné vášne, naopak, odľahčuje jej let a vzlet až na samotné nebo. Veľké a nevysloviteľné bohatstvo dáva čítanie Písma, hovorí svätý Ján Zlatoústy. No v Písme netreba nič vynechať, pretože všetko v ňom má svoj význam i cieľ, aj napr. jednoduché vymenovanie mien biblických postáv. Všetko v Písme môže mať pre nás úžitok a obsahovať veľké bohatstvo myšlienok. Keďže proroci hovorili inšpirovaní Svätým Duchom, obsahuje Sväté Písmo aj skryté bohatstvá. V Písme nie je ani jedno slovo, ani jedna čiara, v ktorej by sa nenachádzalo veľké bohatstvo. Preto treba k Písmu pristupovať inak, než k iným, pristupovať s vedením blahodaťou z výsosti a snažiť sa dostať posvätenie Svätého Ducha. K pochopeniu obsahu Svätého Písma nie je potrebná ľudská múdrosť, ale zjavenie Ducha, aby sme my, spoznajúc pravý zmysel napísaného, mohli z Písma dostať veľký úžitok. Písmo preto netreba čítať povrchne, ale obozretne a pozorne. Aj Christos predsa vyzýval: "Skúmajte Písma" a nie iba čítajte (Jn 5, 39). Čítanie Svätého Písma je veľké blaho. Ono robí dušu múdrejšou, ono prenáša rozum do nebies, ono privádza človeka k vďačnosti Bohu, ono nedopúšťa zamilovať si niečo porušiteľné, ono núti náš um neustále prebývať na nebesiach, ono nás povzbudzuje konať všetko v nádeji na odmenu Vládcu a upriamovať sa s veľkou horlivosťou k zápasu o cnosti. Zo Svätého Písma tiež môžme uvidieť, ako rýchlo nám je nápomocná Božia prozreteľnosť, aká veľká je odvaha spravodlivých, dobrotivosť Vládcu a aké množstvo je odmien. Písmom sa môžme podnietiť k horlivosti, k napodobovaniu rozumnosti udatných mužov a žien a neoslabovaniu zápasu o cnosti. Svätý Ján Zlatoústy sa v mnohých svojich homíliách dotýka otázky významu Svätého Písma ako prameňa správneho poznania Boha, ako nevyčerpateľného zdroja ponaučení a rád k Bohu milému životu, ako jedinej spásonosnej písomnosti ľudstva, písomnosti, ktorú spoločne s človekom (ľuďmi - autormi) napísal samotný Boh a ktorej jediným cieľom je navrátiť človeku skutočnú slobodu, pokoj, radosť a spravodlivosť. Sväté Písmo je očami svätého Jána Zlatoústeho najdôveryhodnejšia písomnosť, akú ľudstvo má. Dnešný svet nepraje tým, ktorí chcú svoj život prežiť podľa slov Svätého Písma, no dnešná doba, až na mnohé technické "vymoženosti", sa z pohľadu ľudskej existencie veľmi nelíši od dôb dávno či blízko minulých. V každom veku sa ľudia stretávali s radosťou, smútkom, svätosťou, hriechom, nádejou či zúfalstvom. A slová Svätého Písma zostanú aktuálne vždy, nikdy nebudú iné, ani nebudú nič iné ponúkať, iba to, čo je pre človeka prirodzené a vedúce k spáse. Sväté Písmo má svoju presnú históriu, svoj počiatok a koniec, svoj presne vymedzený obsah, ku ktorému nemožno nič pridať ani odobrať (pozri Mt 5, 17-19). Aj v dobe sv. Jána Zlatoústeho boli ľudia, úplne podobní dnešným, ktorí mu dávali otázky napr. ako: Prečo vlastne máme Sväté Písmo? Prečo bolo Sväté Písmo dané človeku? Prečo nebolo dané hneď na počiatku, ale až po toľkých storočiach? Veď nebolo dané ani Adamovi, ani Noemovi alebo Abrahámovi, no až Mojžišovi. Ak by bolo také potrebné a užitočné pre človeka, prečo nám nebolo dané hneď od počiatku? A ak ho nebolo treba dovtedy, prečo bolo dané práve vtedy, veď už ho možno nebolo treba a možno ani potom? Týmto ľuďom svätý Ján odpovedá: Ó, aké pusté mudrovanie! Nijak neberie do úvahy, že, ak je niečo prospešné neskôr, tak to netreba dať na počiatku. A ak je niečo dané na počiatku, tak to nemusí byť potrebné potom. Aj mlieko je veľmi prospešné, no nie vždy ho podávajú, ale najmä v detstve. Aj pevná potrava je dobrá, no nikto nám ju nedá hneď od začiatku, ale až vtedy, keď z detstva vyrastieme, keď nastane vhodný čas. Takže Písmo je nepotrebné? - môžeš sa opýtať. Nie! Písmo je vždy potrebné, užitočné a nevyhnutné. Prečo nám teda nebolo dané od počiatku? Preto, lebo Boh chcel učiť človeka nie prostredníctvom Písiem, ale cez svoje skutky, t. j. cez svoje stvorenstvo. O tom píše aj apoštol Pavol, usvedčujúc pohanov: "Veď to, čo je v ňom neviditeľné - jeho večnú moc a Božstvo -, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky" (Rim 1, 20). Pred Zákonom, pokračuje svätý Ján, sa Boží muži zdokonaľovali nie cez Písma, pretože nemali písaný Zákon, no mali čisté zmysly posväcovaním sa vo Svätom Duchu a tak rozumeli Božej vôli a hovorili s Ním akoby tvárou v tvár. Taký bol Noe, Abrahám, Izák, Jakub, Jób i Mojžiš. No keďže ľudia vierou a čistotou poklesli a stali sa nehodnými učiť sa priamo od Svätého Ducha, ľudomilný Hospodin Boh dal ľuďom Písma, nech cez ne spoznávajú Jeho vôľu. V skutočnosti, hovorí svätý Ján Zlatoústy, by sme nepotrebovali Sväté Písmo, ale prirodzené by bolo viesť život tak čistý, aby našim dušiam miesto svätých kníh osožila blahodať Ducha a aby ako ono (Sväté Písmo) popísané černidlami, boli aj naše srdcia popísané Svätým Duchom. No keďže sme odvrhli takúto milosť, využívame takpovediac druhú cestu. A že bola prvá cesta lepšia, to ukázal Boh aj slovom aj skutkom. S Noemom, Abrahámom a jeho potomkami, ako aj s Jóbom a Mojžišom, Boh rozprával nie prostredníctvom písmen, ale bezprostredne, pretože ich um nachádzal čistý. Keď však celý židovský národ upadol do najhlbšej priepasti bezbožnosti, vtedy sa objavili písmena, dosky Zákona a poučenia prostredníctvom nich. Takto to bolo so svätými nielen v Starom Zákone, ale aj v Novom. Aj apoštolom Boh nedal nič napísané, ale prisľúbil namiesto Písmen poslať blahodať Ducha: "Ten naučí vás všetko a pripomenie vám všetko, čo som vám povedal" (Jn 14, 26). A že takýto vzťah (bezprostredný) so svätými bol omnoho lepší, o tom hovorí aj prorok Jeremiáš: "Hľa, prichádzajú dni, hovorí Hospodin, keď uzavriem s domom Izraela a s domom Judu novú zmluvu! Nie ako zmluvu, ktorú som uzavrel s ich otcami, keď som ich chytil za ruku, aby som ich vyviedol z Egypta. Tú moju zmluvu oni zrušili, hoci som im bol Hospodinom - hovorí Hospodin. Ale toto bude zmluva, ktorú po týchto dňoch uzavriem s domom Izraela - hovorí Hospodin. Svoj zákon dám do ich vnútra a napíšem ho do ich srdca. A budem im Bohom a oni budú mojím ľudom" (Jer 31, 31-33; por. Jn 6, 45). Potvrdzuje to aj apoštol Pavol, ktorý hovorí: "Veď je zjavné, že ste Christov list, ktorý sme my vyhotovili, napísaný nie atramentom, ale Duchom živého Boha, nie na kamenných tabuliach, ale na živých tabuliach srdca" (2Kor 3, 3). No keďže sa postupom času jedni vzdialili od správneho učenia, druhí od čistoty života a mravnosti, opäť sa objavila potreba písomného poučenia. Aké by to bolo, ak by sme aj tú druhú cestu zavrhli? Isto, obchádzaním a nepoužívaním slov Svätého Písma, priviedli by sme na seba ešte väčšie dopustenie. Aby sa tak nestalo, vniknime pozornejšie do jeho slov. Mnohí dnešní ľudia, a medzi nimi aj pravoslávni kresťania, podávajú na vysvetlenie faktu, že vôbec nečítajú Sväté Písmo iba výhovorky o nedostatku času, o nechápaní slov Svätého Písma, o zbytočnosti čítania a im podobné. Žiaden čas, hovorí svätý Ján Zlatoústy, nemôže byť prekážkou k čítaniu Svätého Písma - Božieho slova, veď čas bol daný človeku, aby ho rozumne usporiadal - na modlitbu, prácu, odpočinok. Slová o nechápaní slov Svätého Písma, pokračuje svätiteľ, sú mnohokrát iba výhovorkou a prikrytím lenivosti. Ako chceš pochopiť obsah Svätého Písma, ak ho nechceš ani len otvoriť a čítať z neho? Tak zober Písmo, prečítaj si z neho, pochopené si zapamätaj a nepochopené si prečítaj niekoľkokrát. Ak aj vtedy nebudeš schopný pochopiť prečítané, choď k múdrejšiemu, choď k učiteľovi, preber s ním nepochopené, hlavne preukáž veľké úsilie a horlivosť. A Hospodin Boh, vidiac, že sa snažíš a vynakladáš toľko námahy, aby si pochopil, neprehliadne tvoju neustálu snahu - ak ti to neobjasní človek, vtedy ti to On sám bezpochyby odkryje. Svätý Simeon Nový Teológ o tom hovorí: Oddávajte sa všetci čítaniu Svätého Písma a svätootcovských výkladov, pretože ich slová sú Božími slovami a nie ľudskými. Vkladajte ich do srdca a dobre chráňte, pretože Božie slová sú slová života a ten, kto ich v sebe nosí a chráni, má večný život. Či nechceme večný život? Ak chceme, tak čítajme slová Svätého Písma. Veď človek sa nachádza v neustálom duchovnom zápase s nepriateľom a vždy dostáva údery, preto neustále potrebuje liek. Aj tvoja žena ťa dráždi, syn zlostí, sluha privodí hnev, nepriateľ strojí úklady, priateľ závidí, sused ohovára, spolupracovník podkladá nohu, sudca hrozí, biednosť ťa trápi, členovia rodiny ťa privádzajú k plaču, šťastie ťa uspokojuje a nešťastie ženie k zúfalstvu, zo všetkých strán ťa obklopujú veci a dôvody k hnevu, k starostiam, k zúfalstvu a žiaľu, jedno k túžbe po sláve, druhé k pýche, jednoducho odvšadiaľ mnoho striel. Preto naozaj potrebujeme všetky zbrane Svätého Písma. A tými zbraňami sú pre nás poučenia, ktorých je vo Svätom Písme veľmi veľa, stačí načrieť do nevyčerpateľného prameňa. Z každého príbehu Svätého Písma, hovorí svätý Ján Zlatoústy, je možné načerpať mnoho ponaučení. Je chybou, keď sa príbeh vysvetlí povrchne, keď sa z neho nepovyberajú všetky drahocenné ponaučenia, keď sa pozabudne na hoc iba len jedno. Aj vinohradník, zbierajúc plody svojej práce, neodíde dovtedy, pokým nepozbiera všetky plody. No vinohrad, už raz pozbieraný, zostáva bez plodov a iba s lístím, no so Svätým Písmom, tým duchovným vinohradom, to tak zďaleka nie je. Aj keby sme pozbierali všetky viditeľné plody, aj tak v ňom zostane ešte mnoho užitočného. O príbehoch Svätého Písma už hovorili mnohí predo mnou a budú hovoriť aj po mne, no aj tak sa nevyčerpá všetko jeho bohatstvo. Takú vlastnosť má toto bohatstvo - čím hlbšie budeš prenikať do jeho hĺbky, tým viac budú vyvierať božské myšlienky. Písmo je ako nevysychajúci prameň. A pritom každé vysvetlenie Svätého Písma prináša poslucháčom útechu a povzbudenie. A to, že Sväté Písmo dáva pozorným útechu a povzbudenie spočíva v tom, že sa za každým jeho slovom od počiatku skrýva Božia láska k človeku a z nej prameniace chcenie spasiť každého človeka. Čo viac, akú inú útechu či povzbudenie, človek potrebuje k tomu, aby opätoval túto Jeho lásku a spasil sa? Všetko, čo Boh robí, je kvôli spáse človeka; iná pohnútka nejestvuje. Svätý Ján Zlatoústy vo svojom diele vyzdvihuje ešte jeden aspekt, ktorý by mal každý čitateľ alebo poslucháč slov Svätého Písma mať. Ide o vieru. Hovorí, že čítanie Svätého Písma bez viery neprináša čitateľovi žiaden úžitok. Pretože ani Židia, ktorí vlastnia knihy Svätého Písma Starého Zákona, nie sú kvôli tomu svätí, naopak usvedčuje ich to z nevery Bohu. Pre nich by bolo lepšie, keby ich nemali a nečítali. Viera je tou silou, ktorá nám pomáha k pochopeniu Božieho úmyslu s nami, pomáha k poznaniu pravého významu Božích slov, pomáha k osvojeniu si Božích požiadaviek, pomáha tieto požiadavky zhmotniť do každodenných skutkov a pomáha prekonávať všetky úskalia tohto sveta na ceste k spáse. A takáto pravá a živá viera, podopretá každodenným čítaním či počúvaním slov Svätého Písma, nás pripraví dôstojnými Božieho Kráľovstva. Preto sa netreba vyhýbať slovám Svätého Písma, sú prameňom, nevyčerpateľným prameňom lásky, viery, nádeje, sily, povzbudení a ponaučení, lebo Písma sú poklady skryté vo svete a klenot ukrytý v Písmach je Isus Christos - Spasiteľ sveta. |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 22:13:13
|
Handulka, vsetky protestantske cirkvi sa odvolavaju na Bibliu, pritom kazda ma inu vierouku. Tak ako je to mozne ? Mozne je to jedine tak , ze si ju vysvetluju podla hesla : " Co sa babe chcelo , to sa babe snilo."
Takze je velmi logicke , aby sme sa naucili najprv dokladne katechizmus a az potom siahli po Biblii. Urobit naopak je nebezpecne. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1472 ~
Člen od: 22 december 2009 ~
Posledná návšteva: 14 júl 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 22:46:36
|
Lucia ja netvrdím že sa nemá najprv naučit katechizmus ,ale základy viery sme sa učili ešte pri priprave na prvé sv. prijimanie a birmovku Je samozrejme že katechizmus treba z času na čas oprašit lebo človek je aj zabudlivý tvor .Ide tu o to či je potrebné čítat SV. písmo alebo nie |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 22:54:54
|
citácia: Lucia ja netvrdím že sa nemá najprv naučit katechizmus ,ale základy viery sme sa učili ešte pri priprave na prvé sv. prijimanie a birmovku Je samozrejme že katechizmus treba z času na čas oprašit lebo človek je aj zabudlivý tvor .Ide tu o to či je potrebné čítat SV. písmo alebo nie Pôvodne zaslal handulka - 14 marec 2011 : 22:46:36
Handulka, nie z casu na cas oprasit, ale naucit sa naspamat a zit podla neho.
Nasla som tuto definiciu : Katechizmus je skutočnou laickou Bibliou. V nom sa podáva celý obsah kresťanského učenia, to, čo je potrebné každému kresťanovi, aby vedel o spáse.
Pri com katechizmus pomaha: - prenášaní právd viery do konkrétneho života - prehlbovaní viery - hľadaní odpovedí v ťažkostiach - hľadaní pravdy
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1472 ~
Člen od: 22 december 2009 ~
Posledná návšteva: 14 júl 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 23:48:06
|
veru tak, katechizmus treba sypať z rukáva. A potom je kresťan dobre pripravený aj na čitanie Písma.
Premýšlal som nadtým, je dobré že čítame Bibliu. Totiž nie každý katolík by to zvládol v dnešnej dobe nečítať Písmo a celiť protestantistickému posmeškovaniu, že nemôžeme čítať Bibliu. Oni by to určite stočili nato, že niečo skrývame, nechceme aby katolícky lud spoznal pravdu a podobne hluposti .... vela katolikov by to podla mna nezvládlo, preto si myslím že to je správne takto ako to je .... Skúste si predstaviť že realne máme zakázané čítať Pismo. Ono stať by sa mohlo že zo zvedavosti.. viete ako to je ked máme niečo zakázané ... nakoniec by kazdy katolík mal prečítané Písmo ... hmmm |
Aufer a nobis, quaésumus ,Domine, iniquitátes nostras; ut ad sancta sanctórum puris mereámur méntibus introíre. Amen |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 408 ~
Člen od: 13 október 2009 ~
Posledná návšteva: 15 október 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 23:58:54
|
citácia: citácia: Ja katechizmus už doma nemám a zatiaľ neplánujem si ho zaobstarať. Teologická plytkosť katechizmov ma strašne unavuje. Pôvodne zaslal stefan - 13 marec 2011 : 23:51:26 No ale mozno by ste tuto unavu mali predsa len prekonat a mozno by ste sa dozvedeli ako to je napriklad s tym smrtelnym a vsednym hriechom. To len tak na margo vaseho pohrdania katechizmom. Pôvodne zaslal Mato - 14 marec 2011 : 18:47:03 Na debatu o smrteľnom a všednom hriechu sa už nepamätám. V podstate mi však stačí, keď viem, aký je to hriech proti Duchu svätému. Nechcem budiť dojem, že katechizmom pohŕdam. Ako aj tu vidno, niektorí sú z katechizmu, či katechizmov úplne v rozrušení a ja proti tejto ich vášni nič nemám /hlavne aby vedeli ktorý katechizmus je ten správny a aby si vedeli dostatočne zdôvodniť, prečo je práve ten-ktorý správny - teda kto má mandant na to, aby povedal, že ten katechizmus áno a tamten nie/. Len som chcel načrtnúť, že postoj kedy sa katechizmus uprednostňuje pred Písmom nie je použiteľný pre každého. Mňa suchopárny koncept otázok /čo je toto? ako je tamto?.../ a odpovedí /toto je ono, tamto je takto.../ proste neoslovil. Omnoho zaujímavejšia forma dopracovania sa katechizmovej odpovedi je pre mňa teologická /vysvetľujúca/ úvaha, ktorá má /teo/logickú (a aj exegetickú) štruktúru zasadenú v historickom koncepte. Iným slovom, žiadne autoritatívne konštatovanie na mňa neplatí. Ak mi niekto povie, že "toto je takto", tak kým mi nevysvetlí, že prečo je to takto, alebo prečo by to takto malo byť, tak ma veľmi nenadchol. Silu katolíckej cirkvi a katolíckych odpovedí vnímam práve v tom, že zatiaľ pri každej takto koncipovanej otázke som sa dopracoval k logickej a uchopiteľnej /pochopiteľnej/ odpovedi. A čo je hlavné - odpovedi, ktorá neprotirečí iným odpovediam na iné otázky. A s tým majú protestanti trochu problém. A čím väčší fundamentalisti - tým väčší problém. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 marec 2011 : 00:02:32
|
tornero, Vasa ostatna uvaha je natolko rozbita, ze az. Stoji na vode, pozliepana z fragmentov, ktorych nie ste hodny.
Zakaz biblie je isteze malo pravdepodobny jav. Pre mna je podstatne, ze nie je nepripustny, pokial ide o vierouku, a ze vyjadruje istu reminiscenciu po uz dejinne realizovanom nepristupe k Pismu, co vobec nemalo vplyv na zhorsenie viery ani nabozenskej horlivosti interdiktovaneho uzemia. Historia magistra vitae, poznate? No a historia nas uci nielen to, ze pristup k Pismu nema vplyv na nabozensky upadok, ale prave naopak, cim viac sa k Pismu dalo dostat, tym viac rastli sektarske tendencie. Dnes niet denominacie, ktora by sa neupinala na Pismo. Jak to, ked je take uzasne, mat k Pismu pristup? Zopakujem vyssieuvedene: ked ma k biblii pristup kazdy, ked sa nou ohana pomaly kazdy s dierou v rekte, tak mozeme vziat jed na dosledok - duchovna potrava? NIE. OTRAVA! Napriek biblii, resp. vdaka biblii - ved inak by nik tak nedopadol, ze bud sa oddeli od KC, alebo sa utvrdzuje v odpade od KC, alebo napriek zotrvavaniu v KC a citaniu biblie je z nabozenstva tupy jak podrazka! K comu potom takymto biblia? Az ked budu disponovani, potom mozu dojst naplnenia slova Cirkvi o "tolle et lege!", ber a citaj! Detom ziletku tiez nedate. Biblie vsak tiez nepatria do ruk kazdemu.
stefan - keby ste katechizmus ovladali, neproblematizovali by ste moznost rozpoznat velmi lahko dobry od zleho. Keby ste katechizmus fakt poznali, vedeli by ste, ze v tzv. velkom katechizme je latka predkladana aj ako teologicko-exegeticko-historicka uvaha, po ktorej tuzite. Avsak sucitim s Vami, ste vychovavany v ere pokazenych paskvilov, ktore od R.1970 si nazov katechizmu ani nezasluzia. Podte na test z katechizmu: iste nebudete mat problem so spravnymi odpovedami, a aspon nam v praxi dokazete, ze k poznavaniu nabozenskych pravd sa da ist aj mimo katechizmus, cez tie Vase "teologicke uvahy". Ja Vam doévtedy neverim ani ciarku, ze bez katechizmu mozete porozumiet teologickym temam spravne. Barsjaky bludar Vas namaze na svoju hereticku uvahu a Vy sa mu nehate natriet v domneni, ze aj bez zvladnutia katechaku ste schopny rozlisit, co je katolicke a co nie.
No a co povedat na Vase one, ze nepouzitelnost katechizmu pred Pismom pre kazdeho?
Ze opak je pravdou: katechizmus otvara dvere poznania kazdemu, to Pismo je nepouzitelne pre kazdeho.
Aha:
register Denzingera
Citanie Pisma :
- nie je od ani kazdeho pozadovane (1429, 1567) - nie je ani pre kazdeho vhodne (1430, 1604) - i ked samo o sebe nie je zakazane (1630) - musi vsak byt vykladane v zmysle v akom ho jednomyselne chapali Otcovia a Cirkev (786, 995, 1788, 1944) - posvatna zahadnost Bozieho slova je dostatocnym dovodom na dispenz pre laikov od citania Pisma (1431) - Svate Pisma nesmu byt dostupne vsade a kazdemu v ludovych jazykoch lebo to sposobi viac skody ako uzitku (1603) - Svate Pisma maju citat iba ti, co su schopni intelekutom uchopit pravdy v nich obsiahnute (1604)
Ked sa da Pismo vsanc ignorantom a diletantom, herezy budu kvitnut ako huby po dazdi. A nalejme si cisteho vina. Ti co Pismo dnes citaju su z drvivej vacsiny diletanti a ignoranti. (copyright coriolanus)
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 marec 2011 : 00:59:28
|
citácia: Nedokážem pochopit prečo je niekto tak proti čítaniu Sv.Písma ked v dnešnej dobe sa tak velmi odporúča a pri farských úradoch sú zriadené biblické krúžky , kde sa rozoberá Sv. Písmo pod vedením knaza a presadzuje to aj sv. otec Prepač,ale nerozumiem ti Pôvodne zaslal handulka - 14 marec 2011 : 18:01:24
Mam na Vas jednoduche otazky, prosim o odpovede:
1,) ake biblie sa pouzivaju na tych biblickych kruzkoch? Dajte co viete, aspon co ste osobne zazili, ake su to biblie (kto vydal, resp. v ktorom, roku, ktore vydavatelstvo, proste priblizte par slovami, z akych biblii sa podla Vas cita)
2,) akou odbornostou, zrucnostou, disponuje moderator biblickeho sedenia? A akou odbornostou, ak clovek cita sam?
3.) ake biblie dnes mozno dostat k pouzivaniu? Kde vsade?
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 marec 2011 : 01:25:36
|
citácia: citácia: Lucia ja netvrdím že sa nemá najprv naučit katechizmus ,ale základy viery sme sa učili ešte pri priprave na prvé sv. prijimanie a birmovku Je samozrejme že katechizmus treba z času na čas oprašit lebo človek je aj zabudlivý tvor .Ide tu o to či je potrebné čítat SV. písmo alebo nie Pôvodne zaslal handulka - 14 marec 2011 : 22:46:36 Handulka, nie z casu na cas oprasit, ale naucit sa naspamat a zit podla neho. Nasla som tuto definiciu : Katechizmus je skutočnou laickou Bibliou. V nom sa podáva celý obsah kresťanského učenia, to, čo je potrebné každému kresťanovi, aby vedel o spáse. Pri com katechizmus pomaha: - prenášaní právd viery do konkrétneho života - prehlbovaní viery - hľadaní odpovedí v ťažkostiach - hľadaní pravdy Pôvodne zaslal Lucia - 14 marec 2011 : 22:54:54
veri gut
veri najs
ajlav ju |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 marec 2011 : 08:03:27
|
Nech sa páči tú sú otázky z katechizmu velmi jednoduché moje deti sa to učili pri príprave na prvé sv. prijimanie:1.,Co je sv. písmo?2., Aké sú následky dedičného hriechu? 3,.Kedy človek pácha malý a kedy velký hriech?3., Koho máme vidiet v Pánovi Ježišovi? 4.,Kto je duch sv´tý? 5.,kde sa nachadzajú pravdy nášho náboženstva?.,Kto je Duch Svätý? 6.,prečo zoslal Pán Ježiš Ducha Svätého?.,7.kde sa nachadzajú pravdy nášho náboženstva? 8.Kde nájdeme najdôležitejšie članky učenia apoštolov?., 10Cím nás riadi Pán Boh, aby sme správne žili? Sú otázky z katechizmu Ideme k Nebeskému Otcovi.......Rarach ja na bibliclé stretká nechodím nakolko som telesne obmedzená Tvrdila som iba že existujú biblické krúžky pri farských úradoch ktoré sú vedené knazmi Určite tam použivajú najnovši preklad biblie Ja čítam Sv. Písmmo ,ktoré vydalo vydavatelstvo spolku sv. Vojtecha v Trnave v roku 1992 Prosím váž slová ktoré používaš protisv. písmu Ved to ,čo si kopiroval ty,som videla taký štýl ešte u mojej babky,ktorá sa narodila v roku1900 Ešte sa vratim k pôstnej disciplíne áno toto čo si nám predložil je pôstna disciplína pre členov sv. škapuliara karmelitanského Len si zabudol dodat ,že k tomu sú aj závźne modlitby na každý den + pokoj s tebou |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|