|
Odoslaný - 20 december 2007 : 15:28:30
|
citácia: Chváľte ho bubnom a tancom, chváľte ho lýrou a flautou. Z 150,4 ... jasne ako samani v pralese Ze Cirkev nieco o sakralnej a liturgickej hudbe povedala , samozrejme charizmatikov nezaujima Pôvodne zaslal amerika1 - 19 december 2007 : 22:47:11 Asi som nechapavy, ale znamena tato reakcia, ze zalmista bol saman z pralesa, ktory ignoruje Cirkev? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 16:54:00
|
Hovorime o liturgickej hudbe Tak co sem pleties zalmy Ty vnasas chaos ! Liturgicka a sakralna hudba je jedna vec a urcity sposob hudby profannej s nabozenskym pozadim vec ina Hovorime o hudbe liturgickej ak si si nevsimol neviem , co take nepochopitelne na rozdieloch v pojmoch chvalit a spritomnovat obetu Ty v tom ako nevidis rozdiel ? |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 16:59:48
|
citácia: zdravim Ta amerika. nechcem polemizovat,lebo suhlasim s Tebou, liturgia je spritomnenie Kristovej obety a tato skutocnost si zasluzi patricnu uctu aj vo vonkajsich prejavoch. Len sa mi tak pri citani Tvojho argumentu: " A ja si nemozem spomenut , ze by Pismo nikde hovorilo , ze by niekto pod krizom Nasho Pana Jezisa Krista tancoval , mlatil do bubnov alebo poskakoval ako poblazneni charizmatici".. vybavil citat z Markovho evanjelia, kde v spore o pôste s Janovymi ucenikmi, ktori vycitali ze sa Jezisovi ucenici nepostia, Jezis im povedal:"Vari sa mozu svadobni hostia postit, kym je zenich s nimi? Dokial maju medzi sebou zenicha, nemozu sa postit...." (Mk2,19) Mozno z Tvojho pohladu na konkretny problem, trocha "za vlasy" pritiahnuty vers, ale okrem toho, ze v liturgii je spritomnena Kristova kalvarska obeta, je s nami Jezis fyzicky pritomny v Eucharistii, co je dovod k radosti a tuto mozno prejavit aj navonok. Samozrejme nemusi byt prejavovana zrovna formou mlatenia do bubnov a "revu", dokonca tancom. To treba ponechat africkym kmenom. Su aj ine "moderne" piesne, radostne, rytmicke.. (myslim tie mimo JKS), tak preco nie?! Charizmatici - kapitola sama o sebe, k tomu sa tu uz popisalo dost. Ela P.S. moj nazor nemusi byt spravny, prijmem protiargument, ktory ma presvedci o opaku, ale prosim bez ironie a zhadzovania. Pôvodne zaslal Ela - 20 december 2007 : 11:05:31
Pre Elu a ostatnych
http://www.sdh.cz/sdh_htm/archiv/mo_pro.htm#nahoru
Pre Katarinu a ostatnych
Čo sa týka používania iných hudobných nástrojov, nikde nie je presne definované, ktoré nástroje sa môžu a ktoré nemôžu používať
19. Je zakázáno užívat v kostele klavíru, jakož i nástrojů hřmotných nebo rozmarných, jako bubnu, bubínku, činelů, zvonků a podobně.
20. Je přísně zakázáno tak zvaným hudebním kapelám hráti v kostele; jen v některém zvláštním případě, dá-li k tomu ordinář souhlas, bude dovoleno připustit omezený, rozumný a prostoru přiměřený výbor dechových nástrojů, je-li ovšem skladba i doprovod psán ve slohu vážném, vhodném a vesměs podobném doprovodu varhan.
sv. Pius X |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 19:50:40
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 20:20:27
|
mila Katarina, z mojho prispevku niekde zaznelo, ze organ nepatri do kostola? Ja som sa len vyjadrila, ze okrem peknych piesni z JKS mozme Boha chvalit a oslavovat aj inym hudobnym zanrom, ak je podany na urovni, profesionalne, mam rada aj gregorianske choraly. Jedine bubny, tie zrovna nemusim. Inak ta Eucharistiska piesen, co sa mne osobne tak paci je skomponovana pre klavir. Amerika vdaka, precitam si pozorne. Ela |
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 22:05:16
|
Ela, ak som sa Ťa dotkla, nechcela som... nereagovala som len na Tvoj príspevok, ale aj na niektoré predtým, podľa ktorých je to poniektorým jedno, či dokonca by preferovali viac „mládežky“. Chcela som len zdôrazniť, že k liturgii patrí hlavne organ ako hudobný nástroj a nebudú ho vytláčať iné hudobné nástroje.. No priznávam, je to trošku od témy – otázka znela – aký máme postoj k JKS.........
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 177 ~
Člen od: 17 december 2007 ~
Posledná návšteva: 07 september 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 06:21:10
|
Církevní hudební tradice představuje nedocenitelný poklad, který vyniká nad ostatní umělecké projevy především tím, že je to bohoslužebný zpěv, vázaný na slova liturgie, a tak tvoří nezbytnou nebo integrující součást slavné liturgie. Bohoslužebnému zpěvu vyslovilo velkou chválu Písmo svaté a také svatí otcové a římští papežové, kteří v poslední době v čele se svatým Piem X. výstižně objasnili, jak má liturgická hudba sloužit bohoslužbě.
Píšťalové varhany ať jsou v latinské církvi ve velké úctě jako tradiční hudební nástroj. Jejich zvuk dovede dodat církevním obřadům podivuhodný lesk a mocně povznést mysl k Bohu a k vyššímu světu. Jiné nástroje lze připustit k bohoslužbě, pokud se hodí k posvátné službě nebo se pro ni dají přizpůsobit, pokud jsou ve shodě s důstojnosti chrámu a pokud skutečně přispívají k duchovnímu povznesení věřících. Souhlas k tomu dá podle svého uvážení příslušná územní autorita ve smyslu článků 22 § 2, 37 a 40.
takze aj koncil sa odvolava na sv . Pia X. a nikde nepovoluje robit z chramu cirkusove sapito
Přece však to, co se podle obecného mínění a obecné praxe hodí jen pro hudbu světskou, ať je naprosto vyloučeno z každého liturgického úkonu i z pobožností (Sr. Posv. kongr. obřadů, instr. o církevní hudbě a o posvátné liturgii (3. září 1958), č. 170: AAS 50, (1958), 652.) Všech hudebních nástrojů, které se připouštějí při bohoslužbě, ať se užívá tak, aby se shodovaly s požadavky posvátného úkonu a vyhovovaly kráse bohoslužby a povzbuzení věřících.
stale nemozem najst , kde vidite to povolenie a kde sa rusi nariadenie sv Pia X . |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 09:44:30
|
citácia: stale nemozem najst , kde vidite to povolenie a kde sa rusi nariadenie sv Pia X . Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 06:21:10 povolenie k čomu??? je mi jasné, že bubny, kadejaké tam-tamy a či čo, klavír a podobné nástroje nemajú v liturgii čo hľadať.............. ale napr. o gitare sa nikde nepíše, a keď sa na nej kultivovane hrá, tak zas prečo nie občas ....
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 177 ~
Člen od: 17 december 2007 ~
Posledná návšteva: 07 september 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 09:57:13
|
Uzasna diskusia, taka typicky legalisticka.
Plati princip "Jiné nástroje lze připustit k bohoslužbě, pokud se hodí k posvátné službě nebo se pro ni dají přizpůsobit, pokud jsou ve shodě s důstojnosti chrámu a pokud skutečně přispívají k duchovnímu povznesení věřících" , alebo sa hrame na to, ze to co nie je zakazane, je povolene?
Alebo dokonca opacny extrem, co nie je vyslovene povolene, je zakazane? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:12:07
|
citácia: citácia: stale nemozem najst , kde vidite to povolenie a kde sa rusi nariadenie sv Pia X . Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 06:21:10 povolenie k čomu??? je mi jasné, že bubny, kadejaké tam-tamy a či čo, klavír a podobné nástroje nemajú v liturgii čo hľadať.............. ale napr. o gitare sa nikde nepíše, a keď sa na nej kultivovane hrá, tak zas prečo nie občas .... Pôvodne zaslal Katarina - 21 december 2007 : 09:44:30
toto plati aj pre gitaru
Přece však to, co se podle obecného mínění a obecné praxe hodí jen pro hudbu světskou, ať je naprosto vyloučeno z každého liturgického úkonu i z pobožností (Sr. Posv. kongr. obřadů, instr. o církevní hudbě a o posvátné liturgii (3. září 1958), č. 170: AAS 50, (1958), 652.)
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:14:39
|
citácia: a co toto to plati aj pre gitaru Přece však to, co se podle obecného mínění a obecné praxe hodí jen pro hudbu světskou, ať je naprosto vyloučeno z každého liturgického úkonu i z pobožností (Sr. Posv. kongr. obřadů, instr. o církevní hudbě a o posvátné liturgii (3. září 1958), č. 170: AAS 50, (1958), 652.) Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:12:07 Co je to "obecne mineni" a "obecna praxe"? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:15:07
|
citácia: Uzasna diskusia, taka typicky legalisticka. Plati princip " Jiné nástroje lze připustit k bohoslužbě, pokud se hodí k posvátné službě nebo se pro ni dají přizpůsobit, pokud jsou ve shodě s důstojnosti chrámu a pokud skutečně přispívají k duchovnímu povznesení věřících" , alebo sa hrame na to, ze to co nie je zakazane, je povolene? Alebo dokonca opacny extrem, co nie je vyslovene povolene, je zakazane? Pôvodne zaslal Mato - 21 december 2007 : 09:57:13
hovorime o poriadku Bohosluzby , alebo nie Ak ano tak tam plati , co Cirkev nepovolila je zakazane Alebo upieras Cirkvi urcovat poriadok v Bozej Cirkvi ? Toto je pricina , ze dnes vam cirkevni hierarchovia povoluju vsetko , co si vy ziadate
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:17:29
|
citácia: citácia: a co toto to plati aj pre gitaru Přece však to, co se podle obecného mínění a obecné praxe hodí jen pro hudbu světskou, ať je naprosto vyloučeno z každého liturgického úkonu i z pobožností (Sr. Posv. kongr. obřadů, instr. o církevní hudbě a o posvátné liturgii (3. září 1958), č. 170: AAS 50, (1958), 652.) Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:12:07 Co je to "obecne mineni" a "obecna praxe"? Pôvodne zaslal Mato - 21 december 2007 : 16:14:39
obecna prax je , ze gitara patri k taboraku na cunder a nie k slaveniu svatych tajomstiev |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:29:48
|
Poviem vam sukromny nazor Papez Benedikt XVI . zrejme urobi poriadok s cirkusom pri svetych omsiach aj s tymi superstarovskymi exibiciami |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:44:28
|
oprava k Eucharistickej piesni "vitaj Jezis...", je skomponovana pre organ, nie pre klavir, preklepla som sa. Eal |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:48:45
|
citácia: obecna prax je , ze gitara patri k taboraku na cunder a nie k slaveniu svatych tajomstiev Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:17:29 Koho obecna prax? Tvoja? Skutocne si nevidel gitaru v inom kontexte ako pri taboraku, alebo sa len tvaris? Akusticka gitara je pomerne stary nastroj a existuje pre nu aj mnozstvo klasickych skladieb. Avsak iba malo "taborakovych" hracov klasicku hru na gitaru zvlada... |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:49:41
|
citácia: Poviem vam sukromny nazor Papez Benedikt XVI
Kedy ti to povedal? Niezeby som bol zastancom gitar v liturgii, ale.... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 263 ~
Člen od: 20 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 20 december 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 16:54:00
|
Svätá omša je obeta, dar, tajomstvo, nezávisle od kňaza, ktorý ju slúži. Je veľmi dôležité, aby kňaz ustúpil do úzadia. Protagonistom svätej omše je Kristus. Nechápem preto liturgie, ktoré sa zmenia na divadelné vystúpenia s tancom, spevom a potleskom“. Podľa sekretára kongregácie ide o zneužitie liturgie a Vatikánsky úrad na to viackrát upozornil. „Bohužiaľ tieto dokumenty často skončili v archíve, alebo ešte horšie, v odpadkovom koši“ http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20071107009
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 20:16:05
|
citácia: Poviem vam sukromny nazor Papez Benedikt XVI . zrejme urobi poriadok s cirkusom pri svetych omsiach aj s tymi superstarovskymi exibiciami Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:29:48 „Amerika1“, máš pravdu, čo uvádzaš, bolo by veľmi správne urobiť jasný poriadok v hudbe v liturgii, zvlášť na spomínaných tzv. mládežkách... Uvádzam ešte jednu linku, kde je výstižne opísaná situácia hudby, stojí za to prečítať: http://blog.sdh.cz/?a=1&id=166 . Podobných názorov je veľmi veľa, keď si to vezmeme napr. z hľadiska historického – pôvod týchto hudobných nástrojov, atď.... V praxi by však bolo Tvoje tvrdenie, keby sa zrušili všetky „gitarové mládežky“, zaujímavé. Bola by to možnosť, povedzme doprevádzať mládežnícky zbor iba organom........ Ja osobne jednoznačne uprednostňujem „organovú“ omšu (aj keď sa sem-tam zúčastním nejakej „mládežníckej“). No keď si to zoberiem z druhej strany, páči sa mi, že sa vôbec niekto angažuje.... Myslím, že hlavná „chyba“ je tu niekde inde...... vo výchove k liturgii, i hudbe s ňou spojenou a k tradícií vôbec!!! |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 177 ~
Člen od: 17 december 2007 ~
Posledná návšteva: 07 september 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 21:26:28
|
citácia: Ja osobne jednoznačne uprednostňujem „organovú“ omšu (aj keď sa sem-tam zúčastním nejakej „mládežníckej“). ... Myslím, že hlavná „chyba“ je tu niekde inde...... Pôvodne zaslal Katarina - 21 december 2007 : 20:16:05 Presne, chyba je niekde inde. Chyba je v tom, ze ludia chodia na omsu kvoli hudbe a nie kvoli Kristovi. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 21:28:46
|
citácia: hovorime o poriadku Bohosluzby , alebo nie Ak ano tak tam plati , co Cirkev nepovolila je zakazane Alebo upieras Cirkvi urcovat poriadok v Bozej Cirkvi ? Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:15:07 Cirkev ma pravo urcovat poriadok pri slaveni Bohosluzby. Ak Cikrev nejako rozhodne, ze ten a ten nastroj nie je dost dostojny, ja to samozrejme budem respektovat, ale kedze sa nejedna o neomylne ucenie, ale o disciplinarne, mozem vyjadrit svoju nespokojnost s takymto rozhodnutim a mozem sa zasadzovat za jeho zmenu. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 21:33:27
|
taki ako ti sa za zmenu zasadili aj ju presadili Cirkev riadili aj ju doriadili |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 21:54:04
|
citácia: citácia: hovorime o poriadku Bohosluzby , alebo nie Ak ano tak tam plati , co Cirkev nepovolila je zakazane Alebo upieras Cirkvi urcovat poriadok v Bozej Cirkvi ? Pôvodne zaslal amerika1 - 21 december 2007 : 16:15:07 Cirkev ma pravo urcovat poriadok pri slaveni Bohosluzby. Ak Cikrev nejako rozhodne, ze ten a ten nastroj nie je dost dostojny, ja to samozrejme budem respektovat, ale kedze sa nejedna o neomylne ucenie, ale o disciplinarne, mozem vyjadrit svoju nespokojnost s takymto rozhodnutim a mozem sa zasadzovat za jeho zmenu. Pôvodne zaslal Mato - 21 december 2007 : 21:28:46
A to odkedy moze katolik vyjadrovat nespokojnost s tym , co papez svojou autoritou zakaze ? To su mi novinky Pol fora si tu niekoho sustavne obvinoval z schizmy Na to by si namal zabudat Da sa to v archive zistit |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 22:04:40
|
citácia: citácia: Ja osobne jednoznačne uprednostňujem „organovú“ omšu (aj keď sa sem-tam zúčastním nejakej „mládežníckej“). ... Myslím, že hlavná „chyba“ je tu niekde inde...... Pôvodne zaslal Katarina - 21 december 2007 : 20:16:05 Presne, chyba je niekde inde. Chyba je v tom, ze ludia chodia na omsu kvoli hudbe a nie kvoli Kristovi. Pôvodne zaslal Mato - 21 december 2007 : 21:26:28 .......ako organistka, žiaľ, mám s tým občas problém...... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 177 ~
Člen od: 17 december 2007 ~
Posledná návšteva: 07 september 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 december 2007 : 22:08:33
|
citácia: A to odkedy moze katolik vyjadrovat nespokojnost s tym , co papez svojou autoritou zakaze ? ... Pol fora si tu niekoho sustavne obvinoval z schizmy
Odmietnut prijat papezove nariadenie a vyjadrenie ineho nazoru pri respektovani papezovho nariadenia su dve celkom odlisne veci. Ak to nevies rozlisit, co s tym mam urobit? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|