Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Duchovná časť
 Cirkev a jej denominácie
 Ortodoxna cirkev
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Zajímavé odkazy Téma Next Topic: Zneužívanie detí
Strana: z 16

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  14:25:01  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
pravoslavie vdaka greckej tradicii proste ma mnohe blizsie k pramenu co sa tyka apostolskej tradicia vzhlaodm na to ze vsetky ranokrestanske pisomnosti su v grectine koine tak je to aj jazik apostolov ..

Pôvodne zaslal volsung - 17 november 2009 :  14:04:38



Naozaj nerozumiem, prečo grécku tradíciu pripisuješ výlučne pravoslávnym kresťanom. Všetko, čo bolo sformulované v prvom tisícročí po grécky, je súčasťou katolíckej vierouky. Myslíš si, že katolíci nepoužívajú gréčtinu? Odkedy sa pravoslávni odklonili od katolíckej virouky, nesformulovali žiadnu dogmu, takže ťažko hovoriť o nejakej vieroučnej tradícii, ktorá by bola výlučne pravoslávna. Druhé tisícročie sa u pravoslávnych nieslo už len v znamení odkláňania sa od toho, čo bolo vždy súčasťou kresťanskej náuky vrátane primátu pápeža.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  14:54:12  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
prave to mi je simpaticke ta absencia neskorsich zasahov...:) ako mne osobne pride zmenenie niecoho po vyse tisicrocnej tradicii dost zarazajuce...

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  15:14:22  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
prave to mi je simpaticke ta absencia neskorsich zasahov...:) ako mne osobne pride zmenenie niecoho po vyse tisicrocnej tradicii dost zarazajuce...

Pôvodne zaslal volsung - 17 november 2009 :  14:54:12



Môžeš mi povedať, čo katolícka Cirkev zmenila? Aby bolo jasné, bavíme sa o vierouke a mravouke.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  15:25:25  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
napriklad na velky piatok bola taka modlidba kde sa o zidoch vyjadrovalo odost inak nez v sucasnosti... v starom misale bola a modlila sa veelmi dlho a potom odrazu v rytme tendencii zmyzla..tot len taky jeden detailik ale neni jediny :)

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  15:37:27  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
napriklad na velky piatok bola taka modlidba kde sa o zidoch vyjadrovalo odost inak nez v sucasnosti... v starom misale bola a modlila sa veelmi dlho a potom odrazu v rytme tendencii zmyzla..tot len taky jeden detailik ale neni jediny :)

Pôvodne zaslal volsung - 17 november 2009 : 15:25:25



Jednak sa z tvojho príspevku nedá posúdiť, či je to dobré, alebo zlé, že sa Cirkev dnes nevyjadruje o Židoch tak ako v minulosti a jednak nikdy nebolo obsahom ani pravoslávnej ani katolíckej viery odsudzovanie Židovského národa ako celku.
Upozorňoval som, že sa bavíme o vierouke a mravouke. Modlitby sú skôr disciplinárnou záležitosťou a majú čo najvernejšie odrážať a vyjadrovať vierouku a mravouku. Ak tak nerobia a pôsobia zavádzajúco, je nevyhnutné, aby boli natoľko skorigované, aby čo najvernejšie vyjadrovali pravú vierouku a mravouku. Takže nerozumiem celkom, čo si chcel tým povedať.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  15:43:26  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
proste ale ved konkretne tato problematika ohladom pristupu k zidom kedysi bola uplne inak formulovana a aj papez robyl rozne obrady ktore zdoraznovali dany postoj k zidom napriklad obrad pri ktorom obracal tanach.. ktory mu podaval rabin...hm apod vsetky tieto veci jednym razom zmyzli ci tie modlitby a aj ostatne veci ktore sa dotykaju tejto problematiky pride mi to take hm ako povewdat ciastocne vtipne :D poviem ti to v takom podobenstve neviem ci si citala sever proti juhu knizne..v knihe je napriklad vykresleny kkk ako organizacia ktora bezprostredne pomahala bielim obyvatelom byvalej konfederaci...vo filme je toto uplne zmene a klan je negatyvny aj napriek doocibijucej zmene o 180 stupnov...mnuz a tato zmena v postoji je zarazajuca rovnako ako aj tak katolicka voci judaizmu...a zidom...alebo nie?? ja osm historicky nadsenec taketo nahle zmeny v postoji a politike ma vedia vzdy zaujat...

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  16:19:18  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
Prepáč, ja sa ospravedlňujem, ale netuším o čom hovoríš. Nerozumiem, či Cirkev podľa teba mala zlý postoj k Židom v minulosti, alebo ho má teraz a hlavne netuším, k akej zmene v oficiálnej vierouke v katolíckej Cirkvi podľa teba došlo.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  17:00:15  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
tusis spravne ze jeden ztych postojou mi je blizsia druhy menej ale necham si to zatial pre seba nic sendy dakujem v kazdom pripade za informacie a prezentovanie postojou...

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zrno

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  18:28:33  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: zrno  Pridať zrno do zoznamu priateľov
Podľa mojich informácií môže katolík navštívil pravoslávnu sv. omšu a pristúpil k svätému prímaniu, pokiaľ nemá možnosť zúčastniť sa katolíckej sv. omši.
Čo je podľa mňa určitý posun medzi katolíckou a pravoslávnou cirkvou.

Sláva Bohu a Nepoškvrnenej.

"Lebo im odpustím vinu a na ich hriech si viac nespomeniem." (Jer 31,34) Boh odpúšťa a zabúda! A to my musíme tiež!!!

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1221  ~  Člen od: 26 september 2008  ~  Posledná návšteva: 09 január 2013 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 17 november 2009 :  20:06:19  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
tusis spravne ze jeden ztych postojou mi je blizsia druhy menej ale necham si to zatial pre seba nic sendy dakujem v kazdom pripade za informacie a prezentovanie postojou...

Pôvodne zaslal volsung - 17 november 2009 : 17:00:15



Ja len dodám, že v oficiálnej vierouke a mravouke o vzťahu Cirkvi k Židom sa nikdy nič nezmenilo a to ani u pravoslávnych ani u katolíkov. Ak mali v histórii alebo i v súčasnosti niektorí či už pravoslávni alebo katolícki kresťania, alebo dokonca niektorí pápeži nesprávny vzťah k Židom, nijako to nesvedčí o zmene náuky Cirkvi, ale o tom, že títo kresťania, vrátane pápežov, sa do dôsledkov nedržali vierouky a mravouky Cirkvi, lebo napokon žiadny kresťan, vrátane pápeža, nie je bezhriešny. Pápež je neomylný, keď vyhlasuje dogmy. Nemenná je vierouka a mravouka, ktorú pápež dogmami stráži pred porušením. Vo všetkom ostatnom vrátane svojho správania je omylný.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 18 november 2009 :  22:36:52  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Sendy
citácia:
V prípade, že sa pravoslávny alebo protestantský kresťan dostane do dialógu s katolíkom, ktorý vie, prečo je katolíkom, má len dve možnosti: buď pod tlakom argumentov prijme katolícku vieru, alebo tvrdošijne a nerozumne zotrvá na svojej pozícii ktorá je v rozpore s faktami.

No, to sa ľahko píše, ale realita je trochu iná. Skúsme sa na to pozrieť očami človeka, ktorý sa o kresťanstvo zaujíma, ale nie je denominačne ovplyvnený. Pre neho je katolícka teológia a učenie len jednou z mnohých, z ktorých všetky si nárokujú odvolávanie sa na apoštolskú postupnosť a/alebo na biblickú presnosť. Ak by v tejto veci rozhodovali fakty, tak by nebolo problematické argumentačne priviesť všetkých kresťanov do katolíckej cirkvi. Tu však ide o vieru, preto aj to, čo katolícka cirkev ponúka je možné prijať len vierou.

Pápež má nad cirkvou len takú moc, akú mal Peter nad apoštolmi a cirkvami raného kresťanstva. Všetko ostatné je len pridružené a aj keď môžeme povedať, že pravdivé, musíme hneď pripustiť, že nie nezmeniteľné. Myslím, že je to tak, ako ste písali, pápež má od Boha istú moc, ale nie vždy v dejinách ju rovnako používal. Preto aj ak dnes by požiadavka orthodoxných cirkví znela k pápežovi na zachovanie statusu spred tisíc tristo rokov, tak nevidím dôvody, prečo by západná strana na to nemohla pristúpiť. V záujme jednoty, obnovy dialógu a vzájomného obohacovania sa. V minulosti boli pápežmi aj Gréci, nebolo by to skvelé, keby sme dospeli k takej jednote, žeby sa pápeži volili aj spomedzi biskupov, ktorí neslávia v západnej liturgii?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 05 august 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 19 november 2009 :  11:30:12  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:

No, to sa ľahko píše, ale realita je trochu iná. Skúsme sa na to pozrieť očami človeka, ktorý sa o kresťanstvo zaujíma, ale nie je denominačne ovplyvnený. Pre neho je katolícka teológia a učenie len jednou z mnohých, z ktorých všetky si nárokujú odvolávanie sa na apoštolskú postupnosť a/alebo na biblickú presnosť.

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 :  22:36:52




Niečo také je možné len na základe toho, že sa takýto človek ešte nedostal k potrebným informáciám. Takýto človek má však dve možnosti. Buď bude hľadať pravdu, kým ho fakty k nej nedovedú a je v postoji, že nech by bola pravda akákoľvek, tak ju prijme (v takom prípade je nasmerovaný do katolíckej Cirkvi a skôr či neskôr sa katolíckom stane), alebo si povie, že ho to nezaujíma, prípadne sa uspokojí s nedostatočnými faktami a utvorí si z nich pohodlný hoci falošný záver (ak v tomto postoji zotrvá do konca, vzdal sa možnosti zachrániť sa).


citácia:
Ak by v tejto veci rozhodovali fakty, tak by nebolo problematické argumentačne priviesť všetkých kresťanov do katolíckej cirkvi.

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 : 22:36:52



Problém je v tom, že nerátate s hriešnosťou, pýchou a strachom ľudí. Človek musí mať ochotu aj odvahu prijať pravdu, nech to stojí čokoľvek. Je mnoho ľudí, ktorí si zatvárajú oči pred pravdou, len aby nemuseli prijať jej dôsledky do praktického života.

citácia:
Tu však ide o vieru, preto aj to, čo katolícka cirkev ponúka je možné prijať len vierou.

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 : 22:36:52



To, že ide o vieru, je síce pravda, ale ak hovoríte o obsahu viery ako o niečom neistom, tak sa fatálne mýlite. Takýto pohľad na vieru vedie k bezbrehému relativizmu, ako by sa nedalo nijako spoľahlivo dokázať, čo je vlastne pravda, treba len tomu uveriť. Ďalším logickým krokom takéhoto uvažovania je, že keďže rôzni ľudia vierou prijímajú rôzne veci, je legitímne, aby mal každý svoju pravdu. Takéto chápanie viery a následne takouto vierou zdôvodňovanie či už existencie Boha alebo pravosti katolíckej Cirkvi sa nazýva fideizmus, ktorý sa dá opísať spôsobom „Verím, lebo verím,“ a to je heréza.
Viera je v skutočnosti spoznanie pravdy na základe svedectva vierohodnej autority. V prípade pravosti katolíckej Cirkvi máme k dispozícii neomylnú autoritu, ktorou je Boh a ten o tom vo svete svedčí dostatočne zrozumiteľným spôsobom. Iste Boha nebudeme obviňovať z toho, že to poriadne nedomyslel.

citácia:
Pápež má nad cirkvou len takú moc, akú mal Peter nad apoštolmi a cirkvami raného kresťanstva. Všetko ostatné je len pridružené a aj keď môžeme povedať, že pravdivé, musíme hneď pripustiť, že nie nezmeniteľné. Myslím, že je to tak, ako ste písali, pápež má od Boha istú moc, ale nie vždy v dejinách ju rovnako používal. Preto aj ak dnes by požiadavka orthodoxných cirkví znela k pápežovi na zachovanie statusu spred tisíc tristo rokov, tak nevidím dôvody, prečo by západná strana na to nemohla pristúpiť.

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 : 22:36:52



Nie celkom rozumiem, čo máte na mysli, keď hovoríte o pridruženej a meniteľnej veci. Pápež má od Krista moc byť neomylným učiteľom vo veciach viery a morálky a má plnú jurisdikčnú moc nad všetkými kresťanmi. Túto moc mal vždy, nič z toho nie je pridružené ani meniteľné. Ak by pápež sa rozhodol v súčasnosti nepoužívať túto plnú moc, aby sa zapáčil ortodoxným cirkvám, jednak by bol nezodpovedný, pretože túto moc dostal na to, aby slúžil Cirkvi a chránil ju pred bludmi, takže je nesprávne ignorovať dary, ktoré dostal, ak je potrebné ich použiť a druhou vecou by bola otázka, že čo je to za jednota kresťanov, keď ortodoxní povedia: „Budeme jednotní z katolíkmi, ak sa pápež bude správať podľa našich predstáv.“ Prijímali by ortodoxní takýmto postojom fakt, že pápež má plnú jurisdikčnú moc nad Cirkvou a sú neomylní vo veciach viery a morálky, keď by boli pripravení vzoprieť sa, ako náhle by pápež túto moc použil? A ak by ortodoxní neprijímali náuku o skutočnom primáte pápeža, mohli by sme potom hovoriť o jednote kresťanov? Veď taká „jednota“ je už prakticky je teraz.

citácia:
V záujme jednoty, obnovy dialógu a vzájomného obohacovania sa.

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 : 22:36:52



O jednote a dialógu som už písal. V čom chcete, aby ortodoxní obohacovali katolíkov, keď katolíci majú plnosť pravdy a všetko, čo je v ortodoxnej vierouke dobré, je obsahom aj katolíckej vierouky?

citácia:
V minulosti boli pápežmi aj Gréci, nebolo by to skvelé, keby sme dospeli k takej jednote, žeby sa pápeži volili aj spomedzi biskupov, ktorí neslávia v západnej liturgii?

Pôvodne zaslal stefan - 18 november 2009 : 22:36:52



Ale veď predsa v tom nie je žiaden problém. Veď v plnom spoločenstve s katolíckou Cirkvou sú aj mnohí grécki katolíci. Ortodoxnú cirkev tvorí mnoho cirkví, a tieto cirkvi používajú vlastné východné obrady, ktorých je vyše dvadsať. Mnohí kresťania z každého z týchto obradov však žijú v plnom spoločenstve s katolíckou Cirkvou, takže neexistuje dôvod prečo sa na základe takýchto falošných princípov „zjednocovať“ s ortodoxnými. Ak vám chýba na pápežskom stolci kresťan východného obradu, pravoverných katolíkov východného obradu je dosť.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 19 november 2009 :  22:36:41  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Sendy
citácia:
Niečo také je možné len na základe toho, že sa takýto človek ešte nedostal k potrebným informáciám. Takýto človek má však dve možnosti. Buď bude hľadať pravdu, kým ho fakty k nej nedovedú a je v postoji, že nech by bola pravda akákoľvek, tak ju prijme (v takom prípade je nasmerovaný do katolíckej Cirkvi a skôr či neskôr sa katolíckom stane), alebo si povie, že ho to nezaujíma, prípadne sa uspokojí s nedostatočnými faktami a utvorí si z nich pohodlný hoci falošný záver (ak v tomto postoji zotrvá do konca, vzdal sa možnosti zachrániť sa).

Zabúdate na celý rad skvelých /erudovaných/ protestantských teológov, či exegétov ktorých neraz citujú aj katolícke špičky a ktorí podľa mňa majú dostatok informácií a faktov. Asi by sme si všetci priali, aby každý bol ako John H. Newman alebo Max Thuriam a pod., ale realita v tomto prípade hovorí skôr o výnimkách.

citácia:
To, že ide o vieru, je síce pravda, ale ak hovoríte o obsahu viery ako o niečom neistom, tak sa fatálne mýlite. Takýto pohľad na vieru vedie k bezbrehému relativizmu, ako by sa nedalo nijako spoľahlivo dokázať, čo je vlastne pravda, treba len tomu uveriť. Ďalším logickým krokom takéhoto uvažovania je, že keďže rôzni ľudia vierou prijímajú rôzne veci, je legitímne, aby mal každý svoju pravdu. Takéto chápanie viery a následne takouto vierou zdôvodňovanie či už existencie Boha alebo pravosti katolíckej Cirkvi sa nazýva fideizmus, ktorý sa dá opísať spôsobom „Verím, lebo verím,“ a to je heréza.

Treba nájsť ten správny pomer. Viera je viera, je to dôvera v niečie tvrdenia. Experimentálne sa dokázať nedá, ak by sa dala, už by nebola viac vierou, ale vedou. Avšak ak hovoríme o viere a rozume, tak tu by nemala nastať disproporcia v dôraze. Teda môžeme veriť niečomu čo sa zdá nepochopiteľné /nerozumné/, ale už nemôžeme veriť niečomu čo odporuje poznaniu.

citácia:
Ak by pápež sa rozhodol v súčasnosti nepoužívať túto plnú moc, aby sa zapáčil ortodoxným cirkvám, jednak by bol nezodpovedný, pretože túto moc dostal na to, aby slúžil Cirkvi a chránil ju pred bludmi, takže je nesprávne ignorovať dary, ktoré dostal, ak je potrebné ich použiť a druhou vecou by bola otázka, že čo je to za jednota kresťanov, keď ortodoxní povedia: „Budeme jednotní z katolíkmi, ak sa pápež bude správať podľa našich predstáv.“

Ak by som bol pravoslávny, tak by som sa tu opýtal, že či sa pápeži staroveku a raného stredoveku správali nezodpovedne a ignorovali dary, keď spôsob ich vtedajšieho vládnutia nebol taký dôrazný a dôsledný ako v dnešných časoch? Sám ste písali, že pápeži nie vždy rovnako užívali svojho postavenia. Preto tu vzniká priestor na otázku, či by v záujme jednoty nebolo prijateľné obmedziť jurisdikčnú moc pápeža nad východnými cirkvami?

citácia:
Prijímali by ortodoxní takýmto postojom fakt, že pápež má plnú jurisdikčnú moc nad Cirkvou a sú neomylní vo veciach viery a morálky, keď by boli pripravení vzoprieť sa, ako náhle by pápež túto moc použil? A ak by ortodoxní neprijímali náuku o skutočnom primáte pápeža, mohli by sme potom hovoriť o jednote kresťanov?

Pozerajme sa na to reálne, vždy sa nájde niekto, kto sa vzoprie /Lefebvr, Oravec, Kung.../, nemusí to byť len kresťan východu. Aj vo vnútri pravoslávnych cirkví /hlavne v Rusku/ začali vznikať nezdravé heretické smery, ktoré sa k tradičnému kresťanstvu už veľmi nepribližujú.

citácia:
O jednote a dialógu som už písal. V čom chcete, aby ortodoxní obohacovali katolíkov, keď katolíci majú plnosť pravdy a všetko, čo je v ortodoxnej vierouke dobré, je obsahom aj katolíckej vierouky?

To, že katolíci majú plnosť pravdy ešte neznamená, že katolíci poznajú pravdu v plnosti. Ešte stále je tu pravda, ktorú katolíci skôr len cítia, podstatne ju však neuchopili. Obohacovať nás môže rozdielnosť teológií a teologického nazerania v zmysle praktickom a liturgická rozdielnosť v zmysle kontemplatívnom.

citácia:
Ale veď predsa v tom nie je žiaden problém. Veď v plnom spoločenstve s katolíckou Cirkvou sú aj mnohí grécki katolíci.

No jo, ale koľko bolo takých pápežov?

citácia:
Ortodoxnú cirkev tvorí mnoho cirkví, a tieto cirkvi používajú vlastné východné obrady, ktorých je vyše dvadsať. Mnohí kresťania z každého z týchto obradov však žijú v plnom spoločenstve s katolíckou Cirkvou, takže neexistuje dôvod prečo sa na základe takýchto falošných princípov „zjednocovať“ s ortodoxnými. Ak vám chýba na pápežskom stolci kresťan východného obradu, pravoverných katolíkov východného obradu je dosť.

Takýmto spôsobom sa zvyknem upokojovať aj ja, však máme kopu východných katolíckych cirkví, ktorých niektoré prejavy sa viac podobajú tým moslimským ako západným, atď..., teda pluralita je zabezpečená a rímska cirkev je len jednou z mnohých.... Pravdou však je, že pravoverných katolíkov východného obradu je dosť málo, jednoznačne v porovnaní s katolíkmi západného obradu, ale aj v porovnaní s pravoslávnymi kresťanmi a aj v porovnaní s protestantmi.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 05 august 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

majzena

Stav: offline

 Odoslaný - 19 november 2009 :  22:59:08  Zobraziť profil  Pridať majzena do zoznamu priateľov
Samotná schizma nemala ešte taký praktický dopad, ako skôr vývoj udalostí, ktorý nasledoval v ďalších storočiach. Schizma bola v praxi spečatená, keď západní kresťania prepadli Konštantínopol pri štvrtej križiackej výprave (1204), kde vojaci zo znakom kríža zabíjali východných kresťanov a zneucťovali a poškvrňovali najhorším možným spôsobom pravoslávne svätyne (pápež to však nenakázal).

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 18  ~  Člen od: 19 november 2009  ~  Posledná návšteva: 25 január 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 20 november 2009 :  08:33:30  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
Zabúdate na celý rad skvelých /erudovaných/ protestantských teológov, či exegétov ktorých neraz citujú aj katolícke špičky a ktorí podľa mňa majú dostatok informácií a faktov


Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Zjavne buď tých informácií nemajú dostatok, alebo je tam nejaký hriešny problém, ktorý im bráni stať sa katolíkmi. Veď čo sa týka samotných protestantov, tak ich základná zásada Sola Scriptura je tak zjavne vnútorne rozporná, že ak je niekto skutočne erudovaný a intelektuálne aj charakterovo poctivý, je absolútne vylúčené, aby zostal na protestantskej pozícii.


citácia:
Viera je viera, je to dôvera v niečie tvrdenia. Experimentálne sa dokázať nedá, ak by sa dala, už by nebola viac vierou, ale vedou. Avšak ak hovoríme o viere a rozume, tak tu by nemala nastať disproporcia v dôraze. Teda môžeme veriť niečomu čo sa zdá nepochopiteľné /nerozumné/, ale už nemôžeme veriť niečomu čo odporuje poznaniu.


Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Prvý problém je to, že experiment, ako ho definuje súčasná veda postavená na naturalistickom svetonázore (čo je tiež viera a pritom sa nijako neopiera o rozumové zdôvodnenie a už vôbec nie o experiment), považujete za jediný spôsob istého poznania. To je však od základu nezmysel. Rozdiel medzi vierou a vedou je čisto umelý a je neodôvodneným názorom síce mnohých ľudí, rovnako však mnohí pokladajú za legitímnu vedu aj filozofiu alebo teológiu. O viere hovoríte, akoby si človek mohol v podstate slobodne legitímne vybrať, čomu bude veriť, lebo čo sa týka obsahu viery, nič nie je úplne isté. Dovolím si vás však upozorniť, že takáto predstava je jednak proti učeniu katolíckej Cirkvi, ktorá nástojí na tom, že človek musí prijať pravú vieru a neopustiť ju, ak chce byť spasený a rovnako ani Písmo nepripúšťa legitímnu možnosť napríklad neveriť v Boha či nepoznať ho, keď hovorí o tom, že pohania nemajú výhovorky a tých, čo nepoznali Boha čaká trest. A ak hovoríte, že viera je dôvera v niečie tvrdenie, to je absolútny fakt (i keď viera v Boha v tomto zmysle nie je potom vierou, pretože k existencii Boha sa človek dopracuje aj bez toho, aby mu to niekto dosvedčil). Ale o viere v katolícku Cirkev svedčí Boh, o ktorého dôveryhodnosti predpokladám nemienite pochybovať, a k tomu, že o tom svedčí Boh, sa dá dôjsť svetlom prirodzeného rozumu.

citácia:
Ak by som bol pravoslávny, tak by som sa tu opýtal, že či sa pápeži staroveku a raného stredoveku správali nezodpovedne a ignorovali dary, keď spôsob ich vtedajšieho vládnutia nebol taký dôrazný a dôsledný ako v dnešných časoch?

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Prvá vec je, že v staroveku Cirkev nemusela čeliť toľkým a takým herézam, ako stredoveku a zvlášť na úsvite novoveku. Preto nebolo potrebné zasahovať do takej miery, ako neskôr a možno aj dnes alebo v budúcnosti. Rovnako v staroveku stačil menší pápežov zásah, aby sa dalo všetko do poriadku, neskôr, keď sa Cirkev rozrástla, rozšírila sa do ďalších kultúr a musela čeliť novým a väčším problémom, tieto zásahy sa stali nevyhnutnými. Rovnako si dovolím poznamenať, že pravoslávni v rozpore s históriou značne zľahčujú zásahy pápežov v celej Cirkvi v staroveku a svojimi neposlušnými reakciami, ktoré boli zvlášť v Byzancii oddávna prítomné, chcú dokazovať, že pápež nemal takú autoritu v staroveku, ako má dnes.


citácia:
Preto tu vzniká priestor na otázku, či by v záujme jednoty nebolo prijateľné obmedziť jurisdikčnú moc pápeža nad východnými cirkvami?

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Bola by to jednota vybudovaná nie na pravej viere, ktorej obsahom je aj plný pápežov primát, ale na podmienke pravoslávnych, že zostanú katolíkmi, ak ich pápež nebude vyrušovať. To však nie je skutočná jednota kresťanov a ako náhle by sa ukázala nevyhnutnosť v záujme pravej viery zasiahnuť neomylným vyhlásením zo strany pápeža, ukázalo by sa, že takáto jednota bola len divadlom.

citácia:
Pozerajme sa na to reálne, vždy sa nájde niekto, kto sa vzoprie /Lefebvr, Oravec, Kung.../, nemusí to byť len kresťan východu.

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Problém je v tom, že ak by bola jednota postavená na ústupku z primátu, potom by k tejto vzbure nedošlo až vtedy, keby pápež svoj primát opäť použil. Tá vzbura by bola v pravoslávnych prítomná celý čas, pretože od začiatku by jednota bola podmienená nepoužívaním pápežského primátu, a tak by to bol v podstate stále len postoj vzbury, ktorý nemá príležitosť sa prejaviť, kým nenastanú na to patričné podmienky. Opakujem, že skutočná jednota kresťanov musí stáť na jednote viery a morálky a nie na nejakých politických kompromisoch. Inak je to len divadlo.


citácia:
Ešte stále je tu pravda, ktorú katolíci skôr len cítia, podstatne ju však neuchopili. Obohacovať nás môže rozdielnosť teológií a teologického nazerania v zmysle praktickom a liturgická rozdielnosť v zmysle kontemplatívnom.

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



V podstate by sa dalo povedať, že „iné teológie“ nás môžu obohacovať len v tom zmysle, že upriamia našu pozornosť na niečo, čo bolo stále obsahom našej viery.


citácia:
citácia:
Ale veď predsa v tom nie je žiaden problém. Veď v plnom spoločenstve s katolíckou Cirkvou sú aj mnohí grécki katolíci.

No jo, ale koľko bolo takých pápežov?

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Nechápem, prečo by voľba pápeža mala byť súťažou, či je viac pápežov západných alebo východných. Okrem toho pápež je biskup mesta Ríma, takže je prirodzené, že to zrejme bude vo väčšine prípadov biskup latinského obradu, keďže Rímska cirkev je latinského obradu a „východný pápež“ bude skôr výnimkou.

citácia:
Pravdou však je, že pravoverných katolíkov východného obradu je dosť málo, jednoznačne v porovnaní s katolíkmi západného obradu, ale aj v porovnaní s pravoslávnymi kresťanmi a aj v porovnaní s protestantmi.

Pôvodne zaslal stefan - 19 november 2009 : 22:36:41



Neviem, prečo vás tak veľmi trápia tie počty. Skôr by ste sa mali zamerať na kvalitu vyznania a zvlášť na pravdivosť vyznania. Čo z toho, že pravoslávnych a protestantov je veľa, keď blúdia vo viere? Myslíte si, že keď umelo zjednotíte tieto masy s katolíkmi, že to bude nejaká výhra? Pozrite na obrovskú Rímskokatolícku cirkev. Rímskokatolíkov je ak sa nemýlim okolo miliardy na svete. Slovensko sa pokladá sa tradične katolícke, takže katolíkov je tu oproti iným krajinám dosť veľa. Napriek tomu zo všetkých týchto katolíkov chodí do chrámu okolo dvadsať percent a z tých dvadsiatich percent len asi päť percent pristupuje pravidelne k sviatostiam a má akú-takú predstavu o tom, o čo v kresťanstve vlastne ide. A to ešte dúfam, že nie som prehnaný optimista. Mnohí katolíci majú úplne protikatolícke postoje a otvorene sa vyjadrujú proti Cirkvi. Čo z toho, že je katolíkov tak veľa, keď sú to prakticky ľudia bez skutočnej viery? Viac by nás malo zaujímať to, aby kresťania mali pravú vieru a nie to, aby Cirkev tvorili masy heretikov, ktorí sa navonok tvária, že si dokonale rozumejú.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

rad.ek

Stav: offline

 Odoslaný - 20 november 2009 :  13:58:45  Zobraziť profil  Pridať rad.ek do zoznamu priateľov
citácia:

Prvý problém je to, že experiment, ako ho definuje súčasná veda postavená na naturalistickom svetonázore (čo je tiež viera a pritom sa nijako neopiera o rozumové zdôvodnenie a už vôbec nie o experiment), považujete za jediný spôsob istého poznania. To je však od základu nezmysel. Rozdiel medzi vierou a vedou je čisto umelý a je neodôvodneným názorom síce mnohých ľudí, rovnako však mnohí pokladajú za legitímnu vedu aj filozofiu alebo teológiu.
Pôvodne zaslal Sendy - 20 november 2009 : 08:33:30



Myslím, že problém současné vědy není využití experimentu, ale metodologie, pokud je postavená na rozporné noetice. Potom se těžko rozliší, které výsledky vědy jsou jisté, a které ne. V důsledku potom někdo za pravdu může považovat něco, co není pravdivé ač je to považované za vědecké, jiní zase naopak relativizují všechno, co věda jako vědecké předkládá.
Otázkou je, v jakém smyslu Štefan vědu myslí.
Je možné myslet jako vědecké například to, co je nevývratně dokázané (i když v současné době je za vědecké považováno něco jiného).

citácia:

O viere hovoríte, akoby si človek mohol v podstate slobodne legitímne vybrať, čomu bude veriť, lebo čo sa týka obsahu viery, nič nie je úplne isté. Dovolím si vás však upozorniť, že takáto predstava je jednak proti učeniu katolíckej Cirkvi, ktorá nástojí na tom, že človek musí prijať pravú vieru a neopustiť ju, ak chce byť spasený a rovnako ani Písmo nepripúšťa legitímnu možnosť napríklad neveriť v Boha či nepoznať ho, keď hovorí o tom, že pohania nemajú výhovorky a tých, čo nepoznali Boha čaká trest. A ak hovoríte, že viera je dôvera v niečie tvrdenie, to je absolútny fakt (i keď viera v Boha v tomto zmysle nie je potom vierou, pretože k existencii Boha sa človek dopracuje aj bez toho, aby mu to niekto dosvedčil).
Pôvodne zaslal Sendy - 20 november 2009 : 08:33:30



Je zřejmě možné dokázat existenci i něco z Božích „vlastností“ světlem přirozeného rozumu.
Ale Bůh nám toho zjevil jistě víc než můžeme kdy jen světlem přirozeného rozumu o Bohu vydedukovat.
A přijmout toto navíc, co bylo zjeveno, bude zřejmě vždy aktem víry, Božího daru. Hlavně když uvážíme skutečnost hříchem porušené lidské přirozenosti.
Myslím, že je skutečností, že i kdyby člověk rozumem pochopil, že existence Boží je v souladu s rozumem, a jeho neexistence rozporná, potom k přijetí křesťanství potřebuje ještě Boží dar víry.

citácia:

Ale o viere v katolícku Cirkev svedčí Boh, o ktorého dôveryhodnosti predpokladám nemienite a k tomu, že o tom svedčí Boh, sa dá dôjsť svetlom prirodzeného rozumu.
Pôvodne zaslal Sendy - 20 november 2009 : 08:33:30



Myslím, že je pravda, že k důvěryhodnosti zjevení předávaného katolickou církví, se dá přijít světlem přirozeného rozumu (ve smyslu vnitřní nerozpornosti a souladu s nutnými vlastnostmi prvotní příčiny).
Jak se dá přijít světlem přirozeného rozumu k tomu, že o víře v katolickou církev svědčí Bůh by bylo myslím dobré rozvinout diskusi. Zajímalo by mě, co je tím přesně myšleno.

rad.ek

 Počet príspevkov: 2120  ~  Člen od: 02 január 2006  ~  Posledná návšteva: 15 júl 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 20 november 2009 :  16:02:05  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:

A přijmout toto navíc, co bylo zjeveno, bude zřejmě vždy aktem víry, Božího daru. Hlavně když uvážíme skutečnost hříchem porušené lidské přirozenosti.
Myslím, že je skutečností, že i kdyby člověk rozumem pochopil, že existence Boží je v souladu s rozumem, a jeho neexistence rozporná, potom k přijetí křesťanství potřebuje ještě Boží dar víry.

Pôvodne zaslal rad.ek - 20 november 2009 : 13:58:45



S tým, že prijatie Bohom zjavených právd, je aktom viery, možno jedine súhlasiť. Dôležité je však upozorniť na dve veci. V prvom rade sa hovorí o viere ako o Božom dare, čo je síce pravda, no tento fakt býva zneužívaný na tvrdenie, že človek, ktorý neverí v Zjavenie, v podstate za to ani nemôže, pretože od Boha nedostal dar viery. To je však nezmysel, pretože Boh nikomu neodmieta dať dar viery, lebo chce, aby všetci poznali pravdu a boli spasení. Druhá vec, na ktorú treba upozorniť, je fakt, že prijatie niečoho iba vierou neznamená prijať za pravdu niečo, o čom nemôžeme s istotou vedieť, či je to pravda. Ak je dôveryhodný, ba priam neomylný svedok, o faktoch prijatých vierou nemôže byť pochýb.

citácia:

Jak se dá přijít světlem přirozeného rozumu k tomu, že o víře v katolickou církev svědčí Bůh by bylo myslím dobré rozvinout diskusi. Zajímalo by mě, co je tím přesně myšleno.


Pôvodne zaslal rad.ek - 20 november 2009 : 13:58:45



Uvedomujem si, že túto tému by bolo dobré rozvinúť, no nie je to zrovna krátke rozvinutie a keď si predstavím obrovské množstvo rozumnejších, ale hlavne nerozumných námietok, ktoré by sa vyrojili a na ktoré by bolo treba reagovať, nie som si istý, či by to na tomto fóre bolo fyzicky zvládnuteľné.
Aspoň vo všeobecnosti sa však dá poukázať na to, že ak človek odpadne od katolíckej viery, dostáva sa do hriechu, v ktorom keď zotrvá, bude zatratený. Z toho vyplýva, že existuje niečo ako plná zodpovednosť za to, akej náuke človek verí. Ak by obsah katolíckej viery bolo niečo v podstate neisté, alebo len viac alebo menej pravdepodobné, nikto by nemohol byť skutočne vinný, ak by odmietol katolícku vieru a vybral si, že bude veriť, čo je tiež do určitej miery pravdepodobné.

Možno aspoň ako všeobecný náznak môže poslúžiť zopár citátov z vieroučných dokumentov Cirkvi:
Fideista Bautain musel v roku 1840 podpísať niekoľko viet, ktoré mu predložil pápež Gregor XVI., z ktorých jedna znela takto: „Nemáme vôbec právo očakávať od neveriaceho, aby prijal vzkriesenie nášho božského Vykupiteľa skôr, než mu predložíme isté dôkazy; a tieto dôkazy sa dajú odvodiť z Tradície rozumovými dedukciami.“

Pápež Pius XII. v encyklike Humani Generis tvrdí: „Boh poskytol mnohé a udivujúce znamenia, pomocou ktorých sa dá aj prirodzeným svetlom rozumu naisto dokázať božský pôvod kresťanského náboženstva.“

A ešte dve dogmy Prvého vatikánskeho koncilu:
„Kto tvrdí, že ľudský rozum je natoľko nezávislý, že mu vieru Boh nemôže rozkázať, nech je exkomunikovaný.“
„Kto tvrdí, že (...) zázraky nikdy nemožno celkom iste spoznať a že nikdy sa nemôže nimi platne dokázať božský pôvod kresťanského náboženstva, nech je exkomunikovaný.“

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

rad.ek

Stav: offline

 Odoslaný - 20 november 2009 :  16:13:26  Zobraziť profil  Pridať rad.ek do zoznamu priateľov
citácia:

Uvedomujem si, že túto tému by bolo dobré rozvinúť, no nie je to zrovna krátke rozvinutie a keď si predstavím obrovské množstvo rozumnejších, ale hlavne nerozumných námietok, ktoré by sa vyrojili a na ktoré by bolo treba reagovať, nie som si istý, či by to na tomto fóre bolo fyzicky zvládnuteľné.
Pôvodne zaslal Sendy - 20 november 2009 :  16:02:05



Rozumím tomuto argumentu.
Bylo by jistě možné upřesnit, jak to všechno bylo myšleno, a proto různé věci namítat. Ale třeba to nějak přirozeněji vyplyne samo.
Nechci se pouštět do pří, když vlastně tuším jak to může být myšleno a nejsem žádný teolog ani filosof.
Díky za odpověď.

rad.ek

 Počet príspevkov: 2120  ~  Člen od: 02 január 2006  ~  Posledná návšteva: 15 júl 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  00:13:37  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Sendy
citácia:
Zjavne buď tých informácií nemajú dostatok, alebo je tam nejaký hriešny problém, ktorý im bráni stať sa katolíkmi. Veď čo sa týka samotných protestantov, tak ich základná zásada Sola Scriptura je tak zjavne vnútorne rozporná, že ak je niekto skutočne erudovaný a intelektuálne aj charakterovo poctivý, je absolútne vylúčené, aby zostal na protestantskej pozícii.

Skúsme sa na pozrieť na vznik a vývoj kresťanstva komplexne a nezaujate. Od počiatku existovali rôzne smery v kresťanstve, my hovoríme, že od počiatku existovali bludy alebo herézy, sú zaznačené už aj v Novom zákone. Pre nás ako aj pre raných kresťanov to boli bludy, ale pre bludárov to neboli bludy, práve naopak. Ak tu dnes máme kresťanov fundamentalistov, ktorí holdujú dualizmu, tak oni sa môžu opierať o ranokresťanské gnostické spisy a hovoriť rovnako ako my, že ich tradícia siaha až k apoštolom.
Ak sa na to dívame očami historika ateistu, tak nám nezostáva iné, ako len povedať, že kresťanstvo bolo diverzifikované od počiatku a je až do dneška a nie je to stav nenormálny, ale normálny. A ak sa na to dívame očami kresťana odborníka protestanta, tak môžeme povedať, že vidí, že v kresťanstve nikdy nebola dosiahnutá uniformita ani v otázkach viery, ani v otázkach morálky - stačí sa pozrieť do pavlových listov. A preto katolicizmus môže byť pre neho len jednou z ciest, ktorá vôbec nemusí byť smerodajná.

citácia:
O viere hovoríte, akoby si človek mohol v podstate slobodne legitímne vybrať, čomu bude veriť, lebo čo sa týka obsahu viery, nič nie je úplne isté. Dovolím si vás však upozorniť, že takáto predstava je jednak proti učeniu katolíckej Cirkvi, ktorá nástojí na tom, že človek musí prijať pravú vieru a neopustiť ju, ak chce byť spasený a rovnako ani Písmo nepripúšťa legitímnu možnosť napríklad neveriť v Boha či nepoznať ho, keď hovorí o tom, že pohania nemajú výhovorky a tých, čo nepoznali Boha čaká trest.

O viere chcem hovoriť ako o niečom, čo predpokladá pochybnosť. Z Vašich vyjadrení mám možno neodôvodnený pocit, že vieru chápete pozitivisticky.

citácia:
Bola by to jednota vybudovaná nie na pravej viere, ktorej obsahom je aj plný pápežov primát, ale na podmienke pravoslávnych, že zostanú katolíkmi, ak ich pápež nebude vyrušovať. To však nie je skutočná jednota kresťanov a ako náhle by sa ukázala nevyhnutnosť v záujme pravej viery zasiahnuť neomylným vyhlásením zo strany pápeža, ukázalo by sa, že takáto jednota bola len divadlom.

Mohlo by sa to aj takto zvrtnúť, skôr si však myslím, že by to bolo jednota, ktorá by dávala slobodu. Vráťme sa opäť do staroveku, pápeži mali autoritu v otázkach viery, ale v otázkach jurisdikčných bola ponechaná absolútna sloboda patriarchátom.

citácia:
V podstate by sa dalo povedať, že „iné teológie“ nás môžu obohacovať len v tom zmysle, že upriamia našu pozornosť na niečo, čo bolo stále obsahom našej viery.

No, ak myslíte na to, že nám nemôžu ponúknuť niečo, čo obsahom našej viery nie je a nebolo, tak súhlasím. Chcem len povedať, že to môže byť niečo, čo sa nachádza na okraji katolíckej teológie, alebo čo sa časom zanedbalo až tak, že z liturgického života takmer vypadlo a pod.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 05 august 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Beulina

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  02:02:14  Zobraziť profil  Pridať Beulina do zoznamu priateľov
Na chvilu vam skocim do debaty pani

Nasla som na inom fore nazory ortodoxnych ako reakciu na clanok, kde katolici nazvali ortodoxnych 'historickym katolicizmom':

"Co keby sme zacali rimo katolikov nazyvat historickymi protestantmi?Ved protestantizmus je legitimnym dietatom rimskeho katolicizmu, vytahujuc latinske absurdity az do ich logickych limitov. Alebo niekto by mohol povedat ze su dvomi obmedzujucimi pripadmi jedinej mylnej predstavy, ktorou je racionalizmus''


 Krajina: United Kingdom  ~  Počet príspevkov: 192  ~  Člen od: 09 december 2003  ~  Posledná návšteva: 28 december 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  14:49:31  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
Od počiatku existovali rôzne smery v kresťanstve, my hovoríme, že od počiatku existovali bludy alebo herézy, sú zaznačené už aj v Novom zákone. Pre nás ako aj pre raných kresťanov to boli bludy, ale pre bludárov to neboli bludy, práve naopak.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



Pre jedného môže byť pravdou to, že dvakrát dva je štyri, pre iného, že dvakrát dva je päť. Nás však nemôže zaujímať to, čo je pre koho pravda, ale to, čo je naozaj objektívne pravdivé.


citácia:
Ak tu dnes máme kresťanov fundamentalistov, ktorí holdujú dualizmu, tak oni sa môžu opierať o ranokresťanské gnostické spisy a hovoriť rovnako ako my, že ich tradícia siaha až k apoštolom.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



To síce hovoriť môžu, nie je to však nič platné, ak to nemajú ako dokázať. Argumenty sú na strane katolíkov.

citácia:
Ak sa na to dívame očami historika ateistu, tak nám nezostáva iné, ako len povedať, že kresťanstvo bolo diverzifikované od počiatku a je až do dneška a nie je to stav nenormálny, ale normálny.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



Problém ateistu (odhliadnuc do toho, že ateizmus je postoj vnútorne rozporný) je v tom, že už zo zásady nemôže rátať s Bohom ako pôvodcom kresťanstva, preto ignorujúc túto zásadu mu nevyhnutne musí vyjsť falošné hodnotenie kresťanstva.


citácia:
A ak sa na to dívame očami kresťana odborníka protestanta, tak môžeme povedať, že vidí, že v kresťanstve nikdy nebola dosiahnutá uniformita ani v otázkach viery, ani v otázkach morálky - stačí sa pozrieť do pavlových listov. A preto katolicizmus môže byť pre neho len jednou z ciest, ktorá vôbec nemusí byť smerodajná.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



To, že vždy boli v Cirkvi heretici nijako nedokazuje, že tu nebol aj jeden prúd, ktorý je verný Kristovi. Tých ciest je naozaj viac, no jedna musí byť taká, ktorej vernosť Kristovej náuke sa musí dať dokázať.

citácia:
O viere chcem hovoriť ako o niečom, čo predpokladá pochybnosť. Z Vašich vyjadrení mám možno neodôvodnený pocit, že vieru chápete pozitivisticky.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



Nerozumiem, prečo chcete hovoriť o takej viere, keď to nie je kresťanská viera. Kresťanská viera nepripúšťa pochybnosť. Učenie Cirkvi to myslím dosť jasne potvrdzuje a potvrdzuje to aj absolútna vierohodnosť Autora kresťanskej vierouky.

citácia:
Mohlo by sa to aj takto zvrtnúť, skôr si však myslím, že by to bolo jednota, ktorá by dávala slobodu. Vráťme sa opäť do staroveku, pápeži mali autoritu v otázkach viery, ale v otázkach jurisdikčných bola ponechaná absolútna sloboda patriarchátom.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



To by sa nijako nezvrtlo, lebo princíp vzbury by tam bol zakomponovaný už pri samotnom uzatvorení „jednoty“. Bolo by to „zvrtnuté“ hneď od začiatku. Taká jednota by dávala slobodu od zlej praxe a viery alebo ku zlej praxi a falošnej viere? To je podstatný rozdiel. Absolútna sloboda v jurisdikčných otázkach nebola nikdy ponechaná výlučne patriarchátom. Ak by k takému niečomu došlo, nebol by pápež nezodpovedný, keby strpel v susednom patriarcháte škodlivú prax? Kristus mu nariadil, aby pásol jeho baránky a on by to v záujme akejsi vonkajšej jednoty mal ignorovať? Načo by to bolo dobré? Jednota pod podmienkou nie je jednota.

citácia:
Chcem len povedať, že to môže byť niečo, čo sa nachádza na okraji katolíckej teológie, alebo čo sa časom zanedbalo až tak, že z liturgického života takmer vypadlo a pod.

Pôvodne zaslal stefan - 21 november 2009 : 00:13:37



Na to, aby nás inoverci upozornili na nejaké zanedbané oblasti našej vierouky sa však nemusíme tváriť, že sme jednotní a lepšie by bolo podporovať vlastné katolícke teologické bádania ako sa prehrabávať herézami, či tam predsa len neobjavíme niečo užitočné.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Sendy

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  14:52:40  Zobraziť profil  Pridať Sendy do zoznamu priateľov
citácia:
nazory ortodoxnych ako reakciu na clanok, kde katolici nazvali ortodoxnych 'historickym katolicizmom':

"Co keby sme zacali rimo katolikov nazyvat historickymi protestantmi?Ved protestantizmus je legitimnym dietatom rimskeho katolicizmu, vytahujuc latinske absurdity az do ich logickych limitov. Alebo niekto by mohol povedat ze su dvomi obmedzujucimi pripadmi jedinej mylnej predstavy, ktorou je racionalizmus''



Pôvodne zaslal Beulina - 21 november 2009 :  02:02:14



Tým len takto uvažujúci ortodoxní potvrdzujú, že nebojujú proti katolíckej vierouke, ale proti ich vlasnej interpretácii katolíckej vierouky, čo im nijako neslúži ku cti.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 749  ~  Člen od: 23 október 2009  ~  Posledná návšteva: 01 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  15:08:45  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
sendy viete sa divat na tuto problematiku len cez uzku optiku vasej vierovky a svetonazoru mimo nej nevidite ani na krok vsetci okrem vas podla vas su mimo a nemaju sancu mat pravdu rovnako to ale vidi aj ta vasa druha strana.. rovnako poklada svoje nazory a argumenty za pravdive pre man cloveka co stoji bokom to pride vtipne.. mnuz ale sak je dobre ked si clovek za niecim stoji a v nieco veri...

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zrno

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  15:30:11  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: zrno  Pridať zrno do zoznamu priateľov
citácia:
sendy viete sa divat na tuto problematiku len cez uzku optiku vasej vierovky a svetonazoru mimo nej nevidite ani na krok

Katolícka viera nie je omedzené pozeranie na problémy ale hľadanie pravdy pomocou Ducha Svätého.

Sláva Bohu a Nepoškvrnenej.

"Lebo im odpustím vinu a na ich hriech si viac nespomeniem." (Jer 31,34) Boh odpúšťa a zabúda! A to my musíme tiež!!!

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1221  ~  Člen od: 26 september 2008  ~  Posledná návšteva: 09 január 2013 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

volsung

Stav: offline

 Odoslaný - 21 november 2009 :  15:37:05  Zobraziť profil  Pridať volsung do zoznamu priateľov
pravda sa da hladat rozne to co prezentuju niektory ludia je nieco ine...svedci o tom sposob argumentacie a hodnotenie skutocnosti.. ale sak nebudem tu zbytocne rypat,,

http://www.bagras.sk/

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1510  ~  Člen od: 21 október 2008  ~  Posledná návšteva: 18 august 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 16 Previous Topic: Zajímavé odkazy Téma Next Topic: Zneužívanie detí  
 Verzia pre tlač
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06