Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Tradiční a ich pohľady
 Ostatné témy
 Ekumenizmus je nepriateľom Nepoškvrnenej.
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Papa dubius papa nullus Téma Next Topic: Dobri krestania pomozte mi
Strana: z 2

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 08 marec 2008 :  19:12:07  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
Ekumenizmus je nepriateľom Nepoškvrnenej.

Tento citát som objavila na jednej internetovej stránke. A predstavte si - citát pochádza od sv. Maximiliána Kolbeho.

Zaujímavé - čo vy na to?

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora 

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 08 marec 2008 :  19:58:04  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
zmurka, je otazkou čo sa pod ekumenizmom chape.

ak sa tym chape zlavenie z katolicizmu na ukor zjednotenia cirkvi, tak ano je proti Nepoškvrnenej.
myslim si že aj sv. otec, neviem či JPII alebo BXVI sa vyjadril v tom zmysle že ekumenizmus je len navrat oddelených cirkvi(to znamena od upustenia ich bludnych nauk a prijatie katolicizmu) naspat do KC. v tomto smere ekumenizmus nie je proti Nepoškvrnenej(lebo protestanti dosť upušťaju od sviatosti a ucty k Panne Marii - čo je snaha diabla človeka odtrhnuť od sviatosti a od úcty k Panne Márii).

Inač, aj koncily v minulosti sa nazývali ekumenické(nemyslim len tridentský a neskoršie, ale vlastne od tých koncilov čo su spominane aj v biblii) a len tie boli uznané ako platné.


na doplnenie citujem z knihy Dejiny Cirkvi( Juraj Dolinsky SJ, BA, 1997):
... vyložil Pápež Pius XI. v encyklike Mortalium animos z roku 1928 pravú jednotu Cirkvi. "Cesta jednoty je jediná: návrat k Matke Cirkvi, Cirkvi katolickej." Ani jeden katolík sa nemôže postaviť na rovinu, ktorá spája na tej istej rovine pravdu a omyl.


otazka pre ostatných: môžem brať výrok sv. Kolbeho za výrok prijateľný a neomylný, teda výrok na ktorý sa môžem odvolať?

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  11:21:08  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
citácia:
Inač, aj koncily v minulosti sa nazývali ekumenické(nemyslim len tridentský a neskoršie, ale vlastne od tých koncilov čo su spominane aj v biblii) a len tie boli uznané ako platné.
A toto máš Alesko odkiaľ?
Nemýliš si pojmy "všeobecný" a "ekumenický"?

Aj keď termín "ekumenický" má vo vysvetlení svojho obsahu aj slovo "všeobecný", neznamená to automaticky, že by aj opak bol pravdou (všeobecný nerovná sa ekumenický - termín všeobecný má totiž širší rozsah).
V súčasnosti sa ekumenizmus viac-menej chápe a vysvetľuje tak, že (myslím si) nemožno dávať tento prívlastok Tridentskému koncilu - a ani ostatným predchádzajúcim koncilom.

Alebo - že by to bolo "vsjo ravno" - a postupne sa dožijeme náhrady - napríklad aj v časti Vyznania viery - ... verím... v svätú cirkev ekumenickú...???

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  11:27:35  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Všeobecné koncily sa v literatúre skutočne označujú slovom "ekumenický".

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  11:55:05  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
žmurka, pozor, "ekumenický" v spojitosti s koncilom neznamena to isté čo sa berie dnes pri "ekumnizme cirkvi" . Takže skôr vo význame všeobecný(nie všeobecný s významom katolícky), alebo celocirkevný(neviem v akom význame použil autor knihy o konciloch v KC tento výraz). Samozrejme slovo ekumenický neberiem ako náhradu slova katolicky, lebo inač by sme sa mohli modliť: verím ... v svätú cirkev univerzálnu....

pre mna ekumenizmus znamena to, čo som citoval pápeža Pia XI. - navrat do katolickej cirkvi.

Ono, ekumenizmus je len sen, pretože katolicka cirkev zľavniť nemôže a protestanti zase nechcu. Po teologickej stranke ani neverim že k niečomu takému dôjde, a po stránke praktickej - mnohé cirkvi žijú iba vdaka nenávisti voči KC. takže ani neverím v ekumenizmus. Iba ak návrat protestantov do katolickej cirkvi, resp. podriadenie sa pravoslavnej pod Rím.

A po dalšie, ma napadol príklad z katolickej cirkvi - a tým su rehole, že nemožno vytvoriť jednu univerzalnu rehoľu, hoci všetky zachovavaju tri evanjeliove rady, ale každa ma svoj spôsob života(regula), spiritualitu, pôsobenie a podobne. a podobne vnímam aj protestantske cirkvi. vo vzťahu ku katolickej. Proste nemožno tieto cirkvi zlúčiť do jednej lebo su až moc rozdielne - spiritualitou, spôsobom života a podobne.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  14:10:32  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
citácia:
Všeobecné koncily sa v literatúre skutočne označujú slovom "ekumenický".
Pôvodne zaslal stefan - 09 marec 2008 : 11:27:35


Čo všeličo sa dnes popíše v literatúre, v novinách a časopisoch, podsúva v rôznych médiách...
To mi však nijako nevyvracia názor na obsah a rozsah - a teda aj rozdielny význam a chápanie pojmov "ekumenický" a "všeobecný".
A teda nevyvrátilo ani môj názor napísaný vyššie.

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  14:56:54  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
zmurka
citácia:
Čo všeličo sa dnes popíše v literatúre, v novinách a časopisoch, podsúva v rôznych médiách...

Zmurka, ja hovorím o katolíckej odbornej literatúre. Cirkev sa skladá z množstva malých partikulárnych katolíckych cirkví západného, ale aj východného obradu. Ak nejaký koncil nemá mať miestny charakter, ale má byť záväzný pre celú cirkev, má byť všeobecný, tak sa musí nazývať ekumenickým.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  16:43:01  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
žmurka, prosim, nevid vo všetkom nepriateľa a modernizmus.....lebo začinam mať pocit z teba že si horšia ako amerika z tomašom trentom a sasulnikom dokopy.
koniec koncov tvoj nazor aj tak spravny byť nemusí.

a navyše, ked ty pod pojmom "ekumenicky" chápeš čosi iné ako štefan, tak sa nečudujem že budeš vidieť čerta tam, kde je anjel.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  16:54:04  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
citácia:
žmurka, prosim, nevid vo všetkom nepriateľa a modernizmus.....lebo začinam mať pocit z teba že si horšia ako amerika z tomašom trentom a sasulnikom dokopy.
koniec koncov tvoj nazor aj tak spravny byť nemusí.
a navyše, ked ty pod pojmom "ekumenicky" chápeš čosi iné ako štefan, tak sa nečudujem že budeš vidieť čerta tam, kde je anjel.
Pôvodne zaslal alesko - 09 marec 2008 : 16:43:01


Alesko prosím ťa - zase ty nepreháňaj...

citácia:
Zmurka, ja hovorím o katolíckej odbornej literatúre. Cirkev sa skladá z množstva malých partikulárnych katolíckych cirkví západného, ale aj východného obradu. Ak nejaký koncil nemá mať miestny charakter, ale má byť záväzný pre celú cirkev, má byť všeobecný, tak sa musí nazývať ekumenickým.
Pôvodne zaslal stefan - 09 marec 2008 : 14:56:54


Iba zopakujem - všeobecný nerovná sa ekumenický. Ergo - nemusia sa tak nazývať koncily - aspoň nie tie pred II. VK.

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  16:58:02  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
ale hej nazývaju sa tak či si to pripustiš alebo nie, a z toho dôvodu aký povedal Štefan. takže každý koncil počnuc prvým, spomínaným v bilii až po 2. Vat. ak chcel byť uznaný ako celocirkevný, musel byť ekumenický
aj ked v spojitosti s koncilom ma slovo "ekumenicky" iný nádych aký mu zase striktne prisudzuješ.
a to používanie ekumenicky, aspoň mam taký dojem, sa používalo aj pred 2. Vat. koncilom takže by to nemal byť výmysel modernizmu.


Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  18:53:09  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
alesko
citácia:
takže každý koncil počnuc prvým, spomínaným v bilii až po 2. Vat. ak chcel byť uznaný ako celocirkevný, musel byť ekumenický

Pozor, prvý ekumenický koncil, ktorý mal charakter neomylnosti sa konal v Nicei v roku 325. Jeruzalemský koncil opísaný v Biblii takým nebol. Aj keď neviem presne prečo sa Jeruzalemský nepovažuje za prvý.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  19:21:44  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
Na zmenu môjho názoru o rozdieloch medzi pojmami "ekumenický" a "všeobecný" nezazneli adekvátne argumenty.

Avšak téma je aj tak o inom - o ekumenizme... ako o výroku svätca.

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  20:05:38  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
zmurka
citácia:
Iba zopakujem - všeobecný nerovná sa ekumenický. Ergo - nemusia sa tak nazývať koncily - aspoň nie tie pred II. VK.

Nič to nemení na tom, že tie koncily, ktoré boli vieroučné sa nazývajú ekumenickými. Myslím si, že slovo "ekumenický" sa dnes tak veľmi spája s "ekumenizmom", že sa jeho pôvodný význam trochu vytratil.
Ak hovoríte o tom, že koncily pred druhým V.K. by sa nemali nazývať ekumenické, tak máte zlú predstavu o tomto slove. Už skôr by sa dalo povedať, že koncily po 4. carihradskom by sa možno nemali nazývať ekumenické, lebo po tomto koncile sa už byzantskí kresťania ďalších koncilov nezúčastňovali.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  20:07:12  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
ty chceš dôkazy a pritom stačí zobrať slovnik grecky a pohladať význam.....
použil som anglicko-grecky slovnik:
tu kukni

čo sa týka výroku som sa vyjadril.....

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 marec 2008 :  20:08:21  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Neviem presne ako to sv. Maximilián myslel, ale domnievam sa, že narážal na nepravý ekumenizmus, kedy by mohla nastať situácia, že v prehnanej snahe o jednotu by katolícka cirkev odsunula niektoré svoje vyznania do úzadia.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 11 apríl 2008 :  11:16:32  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Neviem presne ako to sv. Maximilián myslel, ale domnievam sa, že narážal na nepravý ekumenizmus, kedy by mohla nastať situácia, že v prehnanej snahe o jednotu by katolícka cirkev odsunula niektoré svoje vyznania do úzadia.

Pôvodne zaslal stefan - 09 marec 2008 :  20:08:21


Je z Vášho pohľadu možná istá hierarchizácia právd katolíckeho učenia /viď dekrét 2 vat.k. - Unitatis redintegratio/ ?

Pius IX. v roku 1928 napísal, že je „absolútne neprípustné v oblasti právd viery robiť rozdiel medzi tzv. „základnými“ a „nezákladnými“ pravdami viery.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 11 apríl 2008 :  12:20:22  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Aniko
citácia:
Je z Vášho pohľadu možná istá hierarchizácia právd katolíckeho učenia /viď dekrét 2 vat.k. - Unitatis redintegratio/ ?

Otázka znie, čo si pod "hierarchizáciou" právd predstavujete. Ak máte na mysli vážnosť jednotlivých právd, tak myslím, že je takáto hierarchizácia možná. Veľké kristologické dogmy patristickej doby prijaté na prvých konciloch čo do vážnosti sú napríklad dôležitejšie ako mariánske dogmy.1 Neznamená to však, žeby bola nejaká možnosť pre katolíckeho kresťana, aby mariánskym dogmám odporoval. Láska ku Kristovi a jeho Cirkvi nám hovorí, aby sme tieto články viery interpretovali dôsledne s ohľadom na tajomstvo Krista a jeho Cirkvi.2

1. Unitatis redintegratio, čl. 11.
2. Lumen gentium, kap. 8.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 11 apríl 2008 :  16:26:54  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
Neexistujú sekundárne body, ak tým pojmom myslíte učenie, ktoré je bezvýznamné a môže byť zrušené. Všetky články viery sú významné – to znamená, že na nich záleží a to zásadne – aj keď niektoré z nich sú bližšie kľúčovým prvkom viery, ako iné. Učenie o vtelení je nepochybne centrálnejší článok ako učenie o odpustkoch, vy si ale nemôžete vyberať. Nemôžete zahodiť odpustky a tvrdiť, že máte plnú kresťanskú vieru. Keď to urobíte, celá budova sa zrúti, pretože všetko je so všetkým spojené.

Teória o základných a vedľajších článkoch viery sa zrodila v protestantských kruhoch a bola založená na viere, že všetci kresťania sa zhodujú v základoch a rozchádzajú sa iba na nedôležitých veciach. Problém prišiel so zoznamom týchto základov. Ukázalo sa ako nemožné ho zostaviť, hoci v istom zmysle všetky skutočne kresťanské cirkvi – teda nie pseudokresťanské sekty – majú spoločné kľúčové prvky založené na Biblii a vyznaní viery. Takže aj keď môžeme hrubo rozdeliť učenie na dôležitejšie a menej dôležité články, nemôžeme skĺznuť do omylu, že menej dôležitým článkom nemusíme veriť, len preto, že sú menej dôležité. V skutočnosti sú katolíci povinný prijať a veriť všetkým Cirkvou vyhláseným článkom viery.

Karl Keating, Comu skutocne veria katolici

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12043  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 19 jún 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 11 apríl 2008 :  17:35:40  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Tak je!

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 16 apríl 2008 :  14:52:39  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Neexistujú sekundárne body, ak tým pojmom myslíte učenie, ktoré je bezvýznamné a môže byť zrušené. Všetky články viery sú významné – to znamená, že na nich záleží a to zásadne – aj keď niektoré z nich sú bližšie kľúčovým prvkom viery, ako iné. Učenie o vtelení je nepochybne centrálnejší článok ako učenie o odpustkoch, vy si ale nemôžete vyberať. Nemôžete zahodiť odpustky a tvrdiť, že máte plnú kresťanskú vieru. Keď to urobíte, celá budova sa zrúti, pretože všetko je so všetkým spojené.

Teória o základných a vedľajších článkoch viery sa zrodila v protestantských kruhoch a bola založená na viere, že všetci kresťania sa zhodujú v základoch a rozchádzajú sa iba na nedôležitých veciach. Problém prišiel so zoznamom týchto základov. Ukázalo sa ako nemožné ho zostaviť, hoci v istom zmysle všetky skutočne kresťanské cirkvi – teda nie pseudokresťanské sekty – majú spoločné kľúčové prvky založené na Biblii a vyznaní viery. Takže aj keď môžeme hrubo rozdeliť učenie na dôležitejšie a menej dôležité články, nemôžeme skĺznuť do omylu, že menej dôležitým článkom nemusíme veriť, len preto, že sú menej dôležité. V skutočnosti sú katolíci povinný prijať a veriť všetkým Cirkvou vyhláseným článkom viery.

Karl Keating, Comu skutocne veria katolici

Pôvodne zaslal Mato - 11 apríl 2008 :  16:26:54



Čo teda vytvára to rozdielne hodnotenie? Čo je tým „závažím“ (keď praktická aplikácia musí byť rovnaká) ?

Unitatis redintegratio:
11. .... Okrem toho katolícki teológovia, verní učeniu Cirkvi, pri výskume Božích tajomstiev v ekumenickom dialógu pokračujú s láskou k pravde, s kresťanskou láskou a poníženosťou. Pri porovnávaní učení nech nezabúdajú, že jestvuje určitý poriadok čiže hierarchia (odstupňovanie) právd katolíckeho učenia, vzhľadom na ich rozličný vzťah k základom kresťanskej viery.




4. .... Zachovávajúc v potrebných veciach jednotu, nech majú v Cirkvi všetci - podľa daru, ktorého sa každému dostalo - patričnú slobodu čo do rozličných foriem duchovného života a disciplíny, ako aj rozmanitosti liturgických obradov, ba čo i do teologického spracovania zjavenej pravdy.

V akej teologickej pravde môžu mať nekatolíci slobodu?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 16 apríl 2008 :  17:36:20  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
citácia:
Čo teda vytvára to rozdielne hodnotenie? Čo je tým „závažím“ (keď praktická aplikácia musí byť rovnaká) ?

Hodnotu závažnosti by som ja vnímal ako proces prijímania. Príklad. Nemožno veriť, že Mária je Matka Božia skôr, ako by sme uverili, že Ježiš je Boh. Tí ktorí neveria, že Ježiš je Boh prirodzene nenazývajú Máriu Matkou Božou, zvláštne však je, že aj medzi tými, ktorí vyznávajú Krista ako Boha sa nájdu takí, ktorí nechcú veriť, že Mária je Matkou Božou.

citácia:
V akej teologickej pravde môžu mať nekatolíci slobodu?

Ja si myslím, že tento text nehovorí, že existuje nejaká sloboda v teologickej pravde, ale v teologickom spracovaní pravdy (jednej - zjavenej). Otázkou zostáva, že čo je to "teologické spracovanie"?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 16 apríl 2008 :  19:05:06  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
citácia:


4. .... Zachovávajúc v potrebných veciach jednotu, nech majú v Cirkvi všetci - podľa daru, ktorého sa každému dostalo - patričnú slobodu čo do rozličných foriem duchovného života a disciplíny, ako aj rozmanitosti liturgických obradov, ba čo i do teologického spracovania zjavenej pravdy.

V akej teologickej pravde môžu mať nekatolíci slobodu?

Pôvodne zaslal Aniko - 16 apríl 2008 : 14:52:39



ja by som sa v prvom rade zastavil na začiatku veci. Je tam spominane, že treba zachovavať jednotu. a tu nekatolici nezachovvaju. a navyše je tam napísané "patrične" čiže nie taká aká sa mi páči.... ale iba v určitom rozmedzi, resp. tak aby z toho vyjadrenia bevzniklad polopravda či nepravda. a tam sa tiež akosi nekatolici nevedia popratať.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 18 apríl 2008 :  14:26:59  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Hodnotu závažnosti by som ja vnímal ako proces prijímania.

Hm.., nevidí sa mi to. Sú síce pravdy, ktoré na seba nadväzujú, ale kopa právd stojí celkom samostatne – viď mnoho Kristových kázní a záverov vyplývajúcich z podobenstiev.

citácia:
Ja si myslím, že tento text nehovorí, že existuje nejaká sloboda v teologickej pravde, ale v teologickom spracovaní pravdy (jednej - zjavenej). Otázkou zostáva, že čo je to "teologické spracovanie"?
Pôvodne zaslal stefan - 16 apríl 2008 :  17:36:20


Takže rôznymi teologickými spracovaniami /procesmi/ sa dôjde k jednej pravde.. Pochybujem, zvyčajne jedna malá odchýlka v spracovaní spôsobí blud. Skúste nejaký príklad..

Píšete, že pravda je zjavená. Prečo treba niečo ZJAVENÉ ešte vôbec teologicky spracovávať?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 18 apríl 2008 :  14:30:35  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
ja by som sa v prvom rade zastavil na začiatku veci. Je tam spominane, že treba zachovavať jednotu. a tu nekatolici nezachovvaju. a navyše je tam napísané "patrične" čiže nie taká aká sa mi páči.... ale iba v určitom rozmedzi, resp. tak aby z toho vyjadrenia bevzniklad polopravda či nepravda. a tam sa tiež akosi nekatolici nevedia popratať.
Pôvodne zaslal alesko - 16 apríl 2008 :  19:05:06


Jednotu v potrebných veciach.. Je potrebné veriť v nanebovzatie Máriino? Je potrebné na popolcovú stredu nejesť mäso /ako budeš v jednote s človekom, ktorý vtedy sediac oproti Tebe bude mať černohorský rezeň?/? Čo je teda potrebné? A čo je nepotrebné (?)– je to napríklad Váš spôsob obradu, keď je možné mať inú liturgiu?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 18 apríl 2008 :  14:57:07  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
ja by som sa v prvom rade zastavil na začiatku veci. Je tam spominane, že treba zachovavať jednotu. a tu nekatolici nezachovvaju. a navyše je tam napísané "patrične" čiže nie taká aká sa mi páči.... ale iba v určitom rozmedzi, resp. tak aby z toho vyjadrenia bevzniklad polopravda či nepravda. a tam sa tiež akosi nekatolici nevedia popratať.
Pôvodne zaslal alesko - 16 apríl 2008 : 19:05:06


Jednotu v potrebných veciach.. Je potrebné veriť v nanebovzatie Máriino? Je potrebné na popolcovú stredu nejesť mäso /ako budeš v jednote s človekom, ktorý vtedy sediac oproti Tebe bude mať černohorský rezeň?/? Čo je teda potrebné? A čo je nepotrebné (?)– je to napríklad Váš spôsob obradu, keď je možné mať inú liturgiu?

Pôvodne zaslal Aniko - 18 apríl 2008 : 14:30:35


Aniko, priznam že neviem presne čo je a čo nie je potrebne veriť. je to na moju hanbu a hanbim sa zato, že to neviem.
Pokiaľ však čítam v Písme správne, je tam písane(v listoch sv. Pavla - aj ked nie presna citacia) - kto je maso nech sa nepohoršuje nad tym kto ho neje a kto neje maso nech sa nepohoršuje nad tym kto ho je. Myslím si, že by to malo byť aj v inych oblastiach.
čo sa týka liturgie a piatkoveho, či ineho zdržiavania sa jedal - rkc ho zaviedla s určitym umyslom, taK isto aj liturgia liturgicke ukony(zas moja hanba lebo stale som sa nedostal k jednej veci) maju svoje opodstatnenie. Ked v tom vidiš iba prazdne gesta, je to smutne, ale nie je to tak ako si myslíš. A ked si to myslíš na zaklade len vonkajšieho, tak môžeš nejesť maso, alebo robiť kludne ine veci, tak je to šumafuk. Lebo pôst tu nie je pre pôst. Ak to tak vnímaš, maš potom nespravnu predstavu o rkc a o veciach v nej.
Navyše, ja beriem cirkevne prikazania ako Božie, pretože Boh dal svoju moc Cirkvi, a tym padom, ak ona usudi, že niekotre veci su spravne dať ako prikazania, tak to rešpektujem, a poslucham Cirkev, lebo skrze nu poslucham Boha. Navyše, tak ako Božie prikazania, nie su tu len na akesi dokazovanie si moci, ale maju nam pomahať. A určite ani jedne ani druhe neberiem ako niečo čo musím, ale pripada mi ako samozrejmosť že dodržiavam tie aj tie. Teda nie musim, ale chcem.
Ak si všimneš dnešný človek by najradšej urobil toto:"ja verim a môžem si robiť čo chcem"...keby však ľudia boli zamilovaní do Ježiša, tak by povedzme tie veci robili, aj napriek tomu, že by neboli dané ako prikazania. Kto chce, ten to pochopi.
A poviem to rovno, hoci možno budem mať za to zle, aj dodržiavanim prikazani môžeš prísť do pekla. Minimalne pýchou, ked si budeš namýšlať aka si super, lebo dodržiavaš prikazania(alebo úzkostlivým strážením sa aby si nezhrešila, prestaneš pozerať na Ježiša). Si zober, že bohatý mládenec, prišiel za Ježišom a hoci mu Ježiš káže dodržiavať prikázania, mládenec vie, že to nie je všetko. Ak sa tvoj duchovny život scvrkne len na plnenie prikazani, tajk za chviľu sa budeš správať ako farizej. A pritom Pán Ježiš tvrdí že chce milosrdenstvo. nehovoriac o žalmoch kde sa spomina, že Boh chce aj veseleho darcu, a nie nejakeho tvrdeho kontrolora, ktorý sa bude neustale strážiť.Takisto je zname, že ľudia, ktorý si sami odopieraju(niečo nasilu) potom nedopraju druhym tiež. Čiže, dalšia vlastnosť človeka, ktoru požaduje Boh je velkodušnosť. a môžem takto pokračovať.

Takže trochen to zhrniem: Liturgia(a liturgicke ukony v nej), cirkevne prikazania maju svoje opodstatneiie v živote veriaceho človeka. Len treba objaviť zmysel toho, prečo sú tu, a nevnímať ich ako prázdne gestá. Ty nevidíš dovnútra toho-ktorého človeka, a ten, o ktorom tvrdíš, že to robí ako "predvádzanie sa"(nenapadol ma lepší výraz), tak to môže robiť s uplne inym umyslom.
A čo sa týka pôstu - vieš aký je zmysel pôstu? Piatkového? Popolcového?

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 18 apríl 2008 :  16:34:04  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Aniko
citácia:
Hm.., nevidí sa mi to. Sú síce pravdy, ktoré na seba nadväzujú, ale kopa právd stojí celkom samostatne – viď mnoho Kristových kázní a záverov vyplývajúcich z podobenstiev.

Či sa Vám to vidí, alebo sa Vám to nevidí, správne už napísal Mato, neexistuje taká hierarchia právd, ktorá by predpokladala možnosť niektorej z právd neveriť. A to je aj v celkovom súlade s absolútnou Pravdou, ktorou je Boh. Neexistuje možnosť stáť pred Bohom a neveriť niektorej pravde, ktorú v ňom vidíme.

citácia:
Takže rôznymi teologickými spracovaniami /procesmi/ sa dôjde k jednej pravde.. Pochybujem, zvyčajne jedna malá odchýlka v spracovaní spôsobí blud. Skúste nejaký príklad..

Ako som už písal, nerozumiem presne, čo sa myslí tým teologickým spracovaním. Mám tušenie, ale na verejnosť by som to ešte nedával.

citácia:
Píšete, že pravda je zjavená. Prečo treba niečo ZJAVENÉ ešte vôbec teologicky spracovávať?

Pretože môže nastať situácia, že niekto zle porozumie zjaveniu. A začne sa tak prikláňať k bludu. Veríte, že Boh je trojjediný? Viete koľko storočí teologického spracovávania bolo treba, aby sme dnes mohli hovoriť o sv. Trojici?

citácia:
Jednotu v potrebných veciach.. Je potrebné veriť v nanebovzatie Máriino? Je potrebné na popolcovú stredu nejesť mäso /ako budeš v jednote s človekom, ktorý vtedy sediac oproti Tebe bude mať černohorský rezeň?/? Čo je teda potrebné? A čo je nepotrebné (?)– je to napríklad Váš spôsob obradu, keď je možné mať inú liturgiu?

Nemiešal by som pravdy viery s rôznosťou liturgie.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 2 Previous Topic: Papa dubius papa nullus Téma Next Topic: Dobri krestania pomozte mi  
 Verzia pre tlač
Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06