Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Tradiční a ich pohľady
 Ostatné témy
 Unam sanctam /k ekumenizmu/
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Dobri krestania pomozte mi Téma Next Topic: Čo s pápežom heretikom
Strana: z 3

iosif

Stav: offline

 Odoslaný - 31 január 2008 :  16:19:56  Zobraziť profil  Pridať iosif do zoznamu priateľov
citácia:
Najprv by to musel vidieť ako hriech..., nemoze lutovať nieco co za hriech nepovažuje.


Presne tak. Hladanie nie je hriechom a ani pytanie sa. Hriechom je prave natlak, dehonestacia inych nazorov a tiez bitie sa do prs a trubenie do sveta "ja mam pravdu a vsetci mozte ist ...". Aby im ta pravda nahodou neusla pomedzi prsty.
Vyjadrim svoj nazor: "toto forum ma este nikdy nepresvedcilo, ze RKC je ta prava cirkev".
Niekto by to povedal inac "skutek utek".

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 263  ~  Člen od: 20 jún 2007  ~  Posledná návšteva: 20 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 31 január 2008 :  16:28:08  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Aniko
citácia:
Nikde v Biblii také tvrdenie nie je.

Luk 10,16

iosif
citácia:
Hladanie nie je hriechom a ani pytanie sa. Hriechom je prave natlak, dehonestacia inych nazorov a tiez bitie sa do prs a trubenie do sveta "ja mam pravdu a vsetci mozte ist ...". Aby im ta pravda nahodou neusla pomedzi prsty.

Hľadanie nie je hriechom, to je pravda. Pravda je tiež to, že Pravda je absolútna. Kto má pravdu, už ju nemusí hľadať. Všetky otázky veriacich akejkoľvek reformovanej cirkvi nakoniec aj tak skončia u katolíkov. Oni totiž podvedome vedia, že katolícka cirkev má pravdu. A preto sa toľko pýtajú.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

radar

Stav: offline

 Odoslaný - 31 január 2008 :  21:21:48  Zobraziť profil  Pridať radar do zoznamu priateľov
citácia:
Aniko
citácia:
Nikde v Biblii také tvrdenie nie je.

Luk 10,16


A este aj MT16,18-19



citácia:
Čo s takýmito:
telesne sa narodili u neveriacich .. ostatné ako pises
telesne sa narodili u RKC a duchovne v nekatolíckych..

citácia:
Hriech schizmy Boh odpusti, ked clovek tento hriech lutuje a vrati sa do jeho cirkvi. Ak ale tento hriech nelutuje, Boh mu predsa nemoze odpustit.

Najprv by to musel vidieť ako hriech..., nemoze lutovať nieco co za hriech nepovažuje.


Aniko, toto sa neodvazujem u nikoho ani u teba posudzovat

Boh je laska.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1564  ~  Člen od: 25 november 2007  ~  Posledná návšteva: 14 február 2013 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

radar

Stav: offline

 Odoslaný - 31 január 2008 :  21:46:30  Zobraziť profil  Pridať radar do zoznamu priateľov
Iosif
citácia:
Presne tak. Hladanie nie je hriechom a ani pytanie sa. Hriechom je prave natlak, dehonestacia inych nazorov a tiez bitie sa do prs a trubenie do sveta "ja mam pravdu a vsetci mozte ist ...". Aby im ta pravda nahodou neusla pomedzi prsty.
Vyjadrim svoj nazor: "toto forum ma este nikdy nepresvedcilo, ze RKC je ta prava cirkev".
Niekto by to povedal inac "skutek utek".


Iosif, vzi sa prosim trochu aj do katolikov. Predstav si napr. matematicku spolocnost, kde plati, ze 5-2 = 3 Potom sa ale objavia ludia, ktori zacnu tvrdit, ze to tak nie je, a ze podla nich 5-2=2.Ked ale matematicka spolocnost trva na svojom, spominani ludia zacnu hovorit, ze sa spolocnost myli, a ze oni to vidia inac, a ze je trapne, ako sa spolocnost vyvysuje, ked stale hovori, ze ma pravdu.

Iosif,este by som v tejto suvislosti dodala,- nespoliehaj sa len na forum kredo.sk, alebo i na inych katolikov. Oni ti mozu sice velmi pomoct, ale najhlavnejsia pomoc je Boh. Bez jeho pomoci to nefunguje. Uver Bohu,ze to mysli s tebou vazne a popri tom, ze sa pytas aj katolikov, pytaj sa aj Boha. Pros Ho, aby ti ukazal, ktora cirkev je ta Jeho, ktora je prava..Vsetci konvertiti z protestantizmu hovorili, /co je pochopitelne/, ze bez modlitby by nic nepochopili. Az ked sa za nich trebars niekto modlil alebo aj iba oni sami za seba, naraz zacali pod vplyvom Bozej milosti chapat veci podla Bozej vole. Takze, ak ti naozaj zalezi na Bohu a jeho cirkvi, / o com som presvedcena, ze ano/, pokracuj a modli sa , prosebna modlitba tohto typu nikdy nezostane nevypocuta.

Boh je laska.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1564  ~  Člen od: 25 november 2007  ~  Posledná návšteva: 14 február 2013 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 31 január 2008 :  23:17:14  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:

Vyjadrim svoj nazor: "toto forum ma este nikdy nepresvedcilo, ze RKC je ta prava cirkev".

Pôvodne zaslal iosif - 31 január 2008 :  16:19:56


Asi preto, ze cielom tohto fora nie je Ta presviedcat, ze RKC je ta prava Cirkev.

Ale vynara sa tu niekolko otazok.
Chcel si, aby Ta forum presvedcilo, ale si sklamany, ze sa tak nestalo?
Ak si nechcel aby Ta presvedcilo, co bolo Tvojim cielom?

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12043  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 19 jún 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

iosif

Stav: offline

 Odoslaný - 07 február 2008 :  11:23:35  Zobraziť profil  Pridať iosif do zoznamu priateľov
No je to tak.
Nepresviedcate nielen argumentmi, ale aj stylom reci atd. atd., preto mi je to luto, krestan ma uprostred seba Boha a nie hlasnu trubu.
citácia:
Z apofthegmat otcov: "dusu vysusa malo modlitby a mnohe rozpravanie"


citácia:
Iosif,este by som v tejto suvislosti dodala,- nespoliehaj sa len na forum kredo.sk, alebo i na inych katolikov. Oni ti mozu sice velmi pomoct, ale najhlavnejsia pomoc je Boh. Bez jeho pomoci to nefunguje. Uver Bohu,ze to mysli s tebou vazne a popri tom, ze sa pytas aj katolikov, pytaj sa aj Boha. Pros Ho, aby ti ukazal, ktora cirkev je ta Jeho, ktora je prava..Vsetci konvertiti z protestantizmu hovorili, /co je pochopitelne/, ze bez modlitby by nic nepochopili. Az ked sa za nich trebars niekto modlil alebo aj iba oni sami za seba, naraz zacali pod vplyvom Bozej milosti chapat veci podla Bozej vole. Takze, ak ti naozaj zalezi na Bohu a jeho cirkvi, / o com som presvedcena, ze ano/, pokracuj a modli sa , prosebna modlitba tohto typu nikdy nezostane nevypocuta.


Kratucka reakcia - nie som protestant a ani RKC.
Poznam viacerych rimskokatolikov, ktori odisli z RKC k pravoslavnym, greckokatolikom a su nesmierne stastni, tam kam odisli!
S kadejakymi protestantmi mam skusenosti - v jednom Vas predcia - v otvorenosti a niektori aj v pokore. Ktory zo zap. svatych vytruboval ako hlasna truba, ze ma pravdu a patent na svatost. Tam sa pozrite a berte si priklad. Padre Pio, Vianney, Gerard, Alfonz, Jan z Kriza, Terezky, ....
Ak je RKC prava a vy sa k nej hlasite, tak potom presvedcite svoje okolie nie recami, ale svojou svätostou. Zacnite od seba a nie od druhych!!! A aj sami dokazujete, ze nemate jasno, lebo sa malokedy na niecom zhodnete. Preto to zial. pravy strom - prave ovocie.

citácia:
Asi preto, ze cielom tohto fora nie je Ta presviedcat, ze RKC je ta prava Cirkev.


To je asi dost logicke, to forum tu nie je pre mna, ale pre RKC.

citácia:
Chcel si, aby Ta forum presvedcilo, ale si sklamany, ze sa tak nestalo?
Ak si nechcel aby Ta presvedcilo, co bolo Tvojim cielom?


Nie, bol som zvedavy, co na niektore veci forum, kde je prevazna cast prislusnikov k RKC. Teda okrem RKC v zivom aj cez net. Tiez zistit cim zijete a co Vas trapi, prip. zaujima.
No niekedy mi je fakt na bliti z pristupu na fore - Mato ak sa ti nepaci tato veticka, kludne ju vymaz, je to moj skromny nazor.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 263  ~  Člen od: 20 jún 2007  ~  Posledná návšteva: 20 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

methodius

Stav: offline

 Odoslaný - 07 február 2008 :  15:54:37  Zobraziť profil  Pridať methodius do zoznamu priateľov

Všetkým NÁM a nielen Rytierom na Slovensku(ak sa ešte nejakí noví nájdu, keď nie "budú" vyrobení, alebo dovezení),v Ekumenickej práci -nie boji pomôžu nielen Bratia vo viere františkáni,ale aj

Order of Saint Lazarus of Jerusalem

Order of Saint Lazarus of Jerusalem
H.E. László Card.PASKAI OFM- ORDO FRATRUM MINORUM,
Spiritual Protector of the Military and Hospitaller Order of Saint Lazarus of Jerusalem. Chodiaci na Slovensko "militarizovať do františkanov" "Zábava je to pekná V TRADIČNOM štýle. PREČO? Treba sa Vám opýtať


Order of Saint Lazarus of Jerusalem
H. B.Gregorios III.LAHAM, Patriarch of Antioch and the East, for the Melkite Catholic Church.
Spiritual Protector of the Military and Hospitaller Order of Saint Lazarus of Jerusalem

.................Nevidíte DVOJMO..............
Súčasný Rád je Ekumenicky zameraný a združuje kresťanov všetkých vyznaní, väčšinu času svojej Novodobej existencie je rozštiepený na viacero frakciii... ako inak- nuž Tradične

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 61  ~  Člen od: 05 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 13 január 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 07 február 2008 :  18:58:47  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
citácia:
Hľadal som vhodnú tému, kde by som pripojil tento svoj príspevok, aby som nemusel vytvárať novú, lebo nemám rád, keď je otvorených mnoho tém s podobnou problematikou, ale nenašiel som takú, resp, ak taká bola, je už zatvorená. Preto otváram túto a poprosil by som tých, ktorí sú v problematike viac zorientovaní, aby vyjadrili svoje názory.

Pápež Bonifác VIII. v roku 1302 v bule Unam sanctam slávnostne vyhlasuje:
K tejto jeho /pápežovej/ plnej moci patria dva meče, duchovný a časný - tak to učí evanjelium. Lebo keď apoštoli povedali: "...tu sú dva meče" /Lk 22,38/ - samozrejme, v Cirkvi, lebo veď hovorili apoštoli, Pán neodpovedal, že je ich tu priveľa, ale: "Stačí". Skutočne, kto popiera, že aj časný meč patrí k Petrovej plnej moci, ten nedbá o slovo Pánovo: "Daj svoj meč na jeho miesto" /Mt 26,52/. Oba meče teda patria k plnej moci Cirkvi, duchovný i svetský. Tým jedným však treba vládnuť pre Cirkev a tým druhým musí vládnuť Cirkev: tým jedným v rukách duchovných a tým druhým v rukách kráľov a vojakov, to však z poverenia a za súhlasu kňazov... Preto nemôže byť žiaden človek spasený, ak nebude poslušný rímskemu veľkňazovi. To vysvetľujeme, hovoríme, definujeme a ohlasujeme.

Zaujímalo by ma, ako sa má dnešný katolík postaviť k takémuto vyhláseniu. Má ho brať ako vyhlásenie z kategórie ex cathedra? A ak áno, aký postoj má zaujať voči ekumenickým snahám cirkvi a vôbec voči všetkým kresťanom - nekatolíkom?
Stretli ste sa už s týmto textom a ak áno, viete, ako ho interpretuje cirkev v súčasnosti?

Pôvodne zaslal stefan - 27 január 2008 : 20:17:38



Stefan,
nemienim rusit kruhy debat, ktore su mimo moj osobny zaber na tomto fore, ale kedze trosicku to s tradiciou a Vasou prosbou o vysvetlenie suvisi, par slov si dovolim pripojit. Z pohladu tradicnej teologie.
V starej dogmatike som nasiel o teme Unam sanctam papeza Bonifaca aj to, ze ide o jednoznacne ex cathedra vyjadrenie, ze neomylnost sa vztahuje na celu bulu a nie iba k jej definicnemu vyroku, ze jej text je vyjadrenim ucenia KC a ze nie je v moci nikoho na tom nic menit, ani v buducnosti (ad Vasa otazka o tom, ako ju interpretovat dnes).


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

methodius

Stav: offline

 Odoslaný - 07 február 2008 :  20:51:48  Zobraziť profil  Pridať methodius do zoznamu priateľov
Príhovor na Ekumenickú pobožnosť
Dolný Kubín – 20. januára 2008


Započúvali sme sa, milí priatelia, do hlbokých slov Ježiša Krista a môže nás prekvapiť, že Ježiš tu výslovne prosí iba za svojich priateľov - apoštolov a ostatní ostávajú mimo záujmu jeho prihovárajúcej sa modlitby. Prísne rozlišovanie medzi vyvolenými a nevyvolenými, medzi ľuďmi vo vnútri a ostatnými, ktorí zostali vonku, možno vysvetliť iba na základe dejinnej situácie malej ohrozenej skupiny, ktorá žije uprostred nepriateľského okolia. Za takto prejaveným vedomím vyvolenosti teda nestojí, ani tak teologická špekulácia, ale konkrétna skúsenosť života prvých kresťanov. Tu ešte ale nejde o jednotu rozdelených kresťanov, ale o jednotu veriacich vôbec, ktorá má svoj základ v Otcovi a Synovi, a ktorá je súčasne znamením jednoty veriacich s Otcom a Synom v Duchu svätom. Ježiš to prejavil v jej závere, a preto sa obracia v prosbe aj na budúce generácie – teda aj na nás – v súvislosti s touto hodnotou.
Uvedomujeme si, že jednota je v prvom rade Božím darom, nielen ľudským výkonom, a je najskôr duchovnou skutočnosťou, nielen inštitucionálnou či organizačnou jednotou, i keď v takej jednote môže tiež nájsť svoje viditeľné vyjadrenie. Táto jednota veriacich má byť pre svet motívom viery v Ježiša ako Otcovho vyslanca. „Svet,“ teda aj tí mimo kresťanstva, podľa tejto jednoty majú poznať účinnú Božiu lásku. Ťažko môže byť zodpovednosť veriacich za svet vyjadrená naliehavejšie. Ak „svet“ neverí, tak to nemusí byť len jeho vina. Vinou môže byť aj nejednotnosť kresťanov! Je pravdou, že konštitutívna jednota Cirkvi, po akej túžil Zakladateľ, nikdy nezanikla. Nemožno však poprieť, že v historickej skutočnosti, dávnej i súčasnej, jednota Cirkvi nevyjadruje v plnosti tú moc a taký dosah, aký by mohla a mala mať v súlade s požiadavkami evanjelia, ktorým je podriadená.
Preto kresťania, ktorí túžia po jednote a uvedomujú si, ako veľmi vzdialená je skutočne dosiahnutá jednota od jednoty, po ktorej túžil Kristus?!
Autentický a plodný ekumenizmus si vyžaduje od všetkých prijatie istých zásadných postojov. Tieto postoje, to je predovšetkým láska, ktorá na iných pozerá s dobroprajnosťou a ukazuje úprimnú túžbu po spolupráci tam, kde je to možné, s členmi iných cirkví alebo cirkevných spoločenstiev pri zachovaní svojej identity. Mali by sme často – povzbudení aj mottom tohtoročného ekumenického úsilia - nasmerovať oči k nebu a prosiť Boha, aby stále znovu vzbudzoval v nás vôľu po zjednotení pod vedením Ducha Svätého. Nakoniec je tu potrebná úprimná vôľa očistiť sa a obnoviť, ktorá sa prejavuje aj v osobnej túžbe po kresťanskej dokonalosti, ako i v tom, že každý sa ma podľa svojich možností usilovať, aby Cirkev, ktorá nosí na svojom tele Ježišovo uponíženie a zomieranie (porov. 2 Kor 4, 10; Flp 2, 5-8) sa očisťovala a obnovovala zo dňa na deň, až sa kým si ju Kristus nepripraví slávnu, bez poškvrny a vrásky (porov. Ef 5, 27; tiež Unitatis redintegratio, 4).
Ekumenické hnutie, hoci sa vymedzuje predovšetkým ako vnútorný priestor Cirkvi, predsa ho dnes sprevádza zložitý komplex aj „zjednocovania“ ľudskej spoločnosti napr. vo forme globalizácie.
Ekumenizmus, aký sa pred našimi očami rozvinul od 19. storočia a ako sa aj inštitucionálne prejavuje v kresťanských cirkvách osobitne v nadnárodnej dimenzii, sa ukazuje jednak ako reálna, ale tiež i ako zložitá skutočnosť nášho duchovného a kultúrneho diania. Je výrazom zrenia nášho zmyslu myslieť a konať v záujme evanjeliovej jednoty v Kristovi: Aby všetci jedno boli.
Vývin pojmu oikumene smerom k ekumene, teda od geografického celku k časti, obývanej kresťanmi v rímskom svete, nie je iba vecou filologickou, ale historickou, teda zmenou v pomenovaní „časti“ ľudskej civilizácie. V ďalšom historickom vývoji tento pojem priberá významovú odlišnosť: pôvodný s príznakom univerzálny (ekumenický).
Ak tu bola spomenutá paralela v túžbe a tendencia po jednote ľudstva v sekularizovanej kultúrnej politike, boli tu myslené aj isté, často mätúce koncepcie, ktoré sa skrývajú v zjednocujúcich ideách pokroku či determinovanej evolúcie, a v koncepciách beztriednej – idealizovanej – spoločnosti, či v neobmedzenej liberálnej spoločnosti, postavenej na hmotnom blahobyte všetkých ľudí, spoločnosti bez Boha. V týchto koncepciách sa deklaruje jednota na základe zvláštnej interpretácie ľudskej slobody a jej kompetencie.
Ekumenizmus stojí nad tým a kresťanskú slobodu chápe ako slobodu oslovenú a vyjadrenú evanjeliom (Gal. 5,1), teda „jednotu viery a lásky“, jednotu lásky k Bohu a blížnemu (W. Kasper). Keďže ekumenizmus je udalosťou Cirkvi, sama Cirkev sa poníma ako „jednota spoločenstva“. Ekumenické hnutie rešpektuje „mnohoznačnú rozmanitosť“ cirkevného života, čiže istú pluralitu, ale nie moderný pluralizmus, v ktorom sa jednota rozkladá a ničí. Úloha jednoty je „spoluzachovať mnohosť“ (L. Hanus). Ide o jednotu trvalú, organickú a pravú.
Rozdelenie kresťanstva na konfesie je historická skutočnosť. Viaže sa na druhé tisícročie Cirkvi, viac na európske dejiny – i na slovenské dejiny. Konfesionalizmus sa často správa ako politické strany. „Každá konfesia určovala sama seba práve tým, čím sa od druhej odlišovala. Jedna konfesia bola negáciou druhej“ (L. Hanus). Protiklady sa zveličovali, zdôrazňovalo sa právo, povinnosť a nevyhnutnosť oddelenosti. Zabúdalo sa, žiaľ, že Cirkev je prostriedkom a cestou k spáse človeka, vykonávateľkou vôle zakladateľa, Ježiša Krista, je službou veriacim. Konfesionalizmus sa takto javí ako protiklad ekumenizmu (L. Hanus).
Nemožno obísť, popri všetkom, že u nás na Slovensku – ekumenizmus, ekumenické cítenie a ekumenické verejné prejavy predchádzali v minulosti „oficiálnej“, inštitucionálnej povahe 20. storočia. Vieme dobre, že ekumenizmu pomáhali v minulosti, aj v prítomnosti hnutia: liturgické, biblické, laické (L. Hanus), ba aj individuálne aktivity. Nemyslím iba napr. na unionistické hnutie (od r. 1910) na Morave, na ktorom mali osobnú účasť aj slovenskí gréckokatolíci a rímskokatolíci, a to aj v medzivojnovom období i po druhej svetovej vojne. Myslím aj na prejavy konkrétnej spolupráce katolíkov a evanjelikov v národoobrannom i národnobuditeľskom hnutí 19. storočia a na prejavy obrany viery a kresťanského náboženstva v čase komunistickej totality a prenasledovania Cirkvi. Ostáva paradoxom dejín i dejín Cirkvi, že spoločný politický (ideologický) útlak iniciuje a napomáha ekumenickému cíteniu a konaniu. Nebezpečie „zvonku“ zbližuje „blížnych“ – veriacich, nebezpečie nihilizácie kresťanského života zjednocuje v záujme vyšších a spoločných kresťanských hodnôt. Ak idea národnej slobody koncom 18. storočia u bernolákovcov vychádzala zo Svätého písma, ak sa národný jazyk stal nástrojom duchovného i svetského vzdelávania, hoci sa konfesionalizmus stal politickou kartou vládnucich vrstiev, máme doklady, že myšlienka národnej slobody zjednocovala a zmenšovala či neutralizovala konfesionálne rozdiely. U tvorivých a vedúcich osobností sa ekumenizmus prejavoval osobitným spôsobom. Napr. A. Rudnay, ostrihomský arcibiskup, „vybavuje“ vo Viedni a podporuje vydávanie diela J. Kollára (M. Vyvíjalová). Podobne si počína aj M. Hamuliak vo vzťahu ku Kollárovi, v Spolku milovníkov reči a literatúry slovenskej a v almanachu Zora. Zaujímavý je v tomto ohľade raný spis Ľ. Štúra Starý a nový vek Slovákov z roku 1841 (vyšiel až roku 1953), v ktorom odhaľuje politické zneužívanie konfesionálneho zjednocovania v záujme štátneho maďarského náboženstva (gróf K. Zay) Spomeňme si len na výrok, ktorý sa tu nachádza ako výkrik jeho doby: „Nebudeme vraj ani židia, ani kresťania, ani katolíci, ani staroverci, ani protestanti – ale Maďari“ (s. 114). Ľ. Štúr uvádza aj argument spolupráce evanjelikov s katolíkmi takto: „Katolíci, bratia naši, nechajú nás na pokoji, pretože vedia, že ctíme spolu s nimi jedného Boha a že sme rovnakými občanmi a synmi jednej vlasti“. V ďalšej časti osvetľuje teologické rozdiely kalvínskeho a evanjelického učenia... Štúrovo „vyššie človečenstvo“ národa, súlad osobného a verejného, túžba po uznaní ľudskej dôstojnosti a iné, sú zásady evanjeliové a ekumenické.
Ekumenické prejavy A. Radlinského sa zasa odvíjajú od zápasu uplatniť zásady univerzálneho kresťansko-katolíckeho života v spolkovej práci na duchovnom povznesení slovenského národa. Osobitným spôsobom organizoval miléniové oslavy príchodu sv. Cyrila a Metoda na naše územie – aj za spoluúčasti evanjelikov na Velehrade, verejne podporil v Rusku „úniu s Rímskou cirkvou“ (Š. Hanakovič), hľadal cesty k pravoslávnym veriacim na východnom Slovensku. Do tohto prúdu, smerom k pravosláviu, patria aj ekumenické prejavy a tendencie J. Palárika.
Ekumenickým prejavom sa ukázala najmä nadkonfesionálna spolupráca biskupa Štefana Moyzesa a superitendenta Karola Kuzmányho pri zakladaní a správe Matice slovenskej v Martine v rokoch 1863-1875. Štefan Krčméry to nazval idylou. Konfesionálne rozdiely nadlho ustúpili idei národnej jednoty. Národné neprotirečilo univerzálnemu – kresťanskému.
V tejto súvislosti nemožno zabúdať na literárne a umelecké prejavy ekumenizmu v slovenských dejinách. Príkladom môže byť žalmová poézia, a to od renesancie – cez barok, romantizmus až po P.O. Hviezdoslava, I. Krasku, až po M. Rúfusa a iných. Nemožno zabúdať na poéziu i drámu, na sakrálne umenie, ktoré sa viažu na témy a postavy Starého i Nového zákona. Vedomie jednoty, vedomie evanjeliového východiska našlo v sebe túžbu rozlične vypovedať podstatu náboženských, spoločných právd.
Zaiste bude treba z tohto hľadiska analyzovať aj iné prejavy a hnutia, poznať o nich pravdu, napr. J. Maliarikov pacistický dramatický zápas po prvej svetovej vojne, K. Royovej sociálno-duchovné služby a pod.
Tvorivé a zlomové osobnosti sú zavše aj nositeľmi nového myslenia, lebo v ich vnútri sa odohráva vnútorný zápas o vyjadrenie spolupatričnosti, zjednocovania, aké napr. evidujeme v osobe Andreja Hlinku a Martina Rázusa, alebo vo výtvarnom prejave medzivojnovej generácie (Fullu, Benku, Galandu, a i.).
Výrazné svedectvá o ekumenickom cítení a o prejavoch v konkrétnych životných situáciách obsahujú autobiografické diela prenasledovaných a väznených biskupov, kňazov a rehoľníkov i laikov, a to zo strany viacerých konfesií, v čase komunistickej totality (napr. diela J. Ch. Korca, Š. Hlaváča, V. Trstenského, V. Mitušinku,J. Murína, P. Uhorskaia, svedectvo Jozefa Juráša a i.) Ide o konkrétne prejavy vo väzení a vo verejnom živote. Analýza týchto dokumentov môže ďaleko viac rozšíriť skutočnú realizáciu ekumenických ideí.
Nemožno obísť veľký význam: dokončenia Ekumenického prekladu Biblie v uplynulom roku na Slovensku za čo treba byť členom tohto tímu i jednotlivým cirkevným spoločenstvám, vďační.

Záujem o umelecké, slovesné a duchovné prejavy môžeme viesť až k prítomnosti, napr. pri gospelovej hudbe, kde sa preberajú, upravujú a tvoria podľa uznaných vzorov nové texty a nová hudba, kde výrazne cítiť túžbu po „spoločnom výraze“, osobitne sa to týka mladej generácie, ktorá ľahšie prekonáva konfesionálne rozdielnosti, nacionálne či iné prekážky. Do tejto oblasti patria rôzne súťaže: literárne, spevácke, divadelné, výtvarné a pod. Účasť laikov na apoštoláte v Cirkvi prináša nové prejavy aj ekumenického charakteru.
Aj tento vstup do problematiky ekumenických prejavov v oblasti kultúry a dejinnej je iba pokusom hľadať cestu k poznaniu. Lebo len poznanie doterajšieho vývinu nám umožní pokračovať vytvárať kontinuitu toho spoločného a dobrého v záujme ústrednej myšlienky: Aby všetci jedno boli.
Ekumenické hnutie na Slovensku, možno, podľa niektorých prineskoro, prichádza s požiadavkou partnerského dialógu, s vôľou nápravy a obrody zmýšľania, s novým pohľadom, nezaujatým, s chápaním a porozumením toho druhého, nie ako protivníka, ale ako brata, s úprimnou túžbou poznávať podstatu a odlišovať pravdu od omylu. Keďže ide skoro vždy o dôležité dejinné poznávanie, potrebné je vybrať otázky „sporu“ z dejinnej podmienenosti, z ľudských okolností a prijať „pravú dejinnú situáciu“, sledujúc pritom objektívny pohľad „rozdelenia“ či „odlišnosti“ a sformulovať vyznanie (porozumenie) nie v protiklade k inej strane, ale vždy v záujme východiska – Kristovho evanjelia. Perspektívu spoločného prijatia musí sprevádzať duch pokoja a modlitby.

Milí priatelia, pred Kristom, pred veľkou postavou Ježiša Krista, sa cítime vinní všetci. Nikto však nie je vylúčený. Je potrebné, aby sme vyjadrili svoju ľútosť nad akýmkoľvek podielom, ktorý sme na chybách mali a radikálne urobili zmenu tak, aby sa už viacej neopakovali. Všetko toto je nevyhnutné, aby sme mohli byť plne zmierení s Bohom a s našimi blížnymi. Jedinou odpoveďou na tieto otázky je pokorná prosba o odpustenie, prednesená pod krížom, na ktorom náš Pán bol ukrižovaný za nás a za všetkých. Vlastne preto naše modlitbové stretnutie je aj stretnutím pokánia a obrátenia. Nech nám v tomto úsilí pomáha Božia milosť! Amen.

Mons. Viliam Judák
nitriansky biskup,
podpredseda KBS


A podla neoverených informacii si na záver "pobožnosti" v rímskokatolíckom kostole sv. Kataríny Alexandrijskej v Dolnom Kubíne Mons.Viliam Judák so všetkými prítomnými kľakol na kolená a a spolu sa pomodlili Svätý RUŽENEC k Preblahoslavenej Panne Márii ...Pretože Mons. Viliam Judák je veľký ctiteľ Preblahoslavenej Panny Márie

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 61  ~  Člen od: 05 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 13 január 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

rad.ek

Stav: offline

 Odoslaný - 07 február 2008 :  21:46:19  Zobraziť profil  Pridať rad.ek do zoznamu priateľov
citácia:

Stefan,
nemienim rusit kruhy debat, ktore su mimo moj osobny zaber na tomto fore, ale kedze trosicku to s tradiciou a Vasou prosbou o vysvetlenie suvisi, par slov si dovolim pripojit. Z pohladu tradicnej teologie.
V starej dogmatike som nasiel o teme Unam sanctam papeza Bonifaca aj to, ze ide o jednoznacne ex cathedra vyjadrenie, ze neomylnost sa vztahuje na celu bulu a nie iba k jej definicnemu vyroku, ze jej text je vyjadrenim ucenia KC a ze nie je v moci nikoho na tom nic menit, ani v buducnosti (ad Vasa otazka o tom, ako ju interpretovat dnes).
Pôvodne zaslal Rarach - 07 február 2008 : 18:58:47



Myslím, že by ani nebylo nutné, aby to bylo takto dogmaticky definované, protože je zřejmé, že jiné vnímání funkce papeže v celých dějinách církve by bylo rozporné.
Přece pokud je učení církve pravdivé, není možné, aby bylo objektivně dobré neposlouchat papeže, který je zárukou nezkreslenosti zjevení (výjimky si zřejmě každý domyslí sám).

Dektet o ekumenismu podle mě řeší možnost nezaviněné nevědomosti ve věcech učení církve, a není s tím v žádném rozporu.

rad.ek

 Počet príspevkov: 2120  ~  Člen od: 02 január 2006  ~  Posledná návšteva: 08 jún 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 09 február 2008 :  14:17:06  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Ďakujem za vaše odpovede. V prvom momente ma prekvapila opovážlivosť hovoriť o tom, že kto bude a kto nebude spasený. Aj keď viem, že pápež má veľkú moc a je pastierom cirkvi tu na zemi, som presvedčený a verím tomu, že ani on nemôže povedať, že kto bude a kto nebude spasený. Aj neveriaci človek sa totiž môže obrátiť a ľutovať hoci sekundu pred smrťou a zachrániť sa takto. A to nikto z nás na zemi nemôže vedieť, či sa náhodou nestalo. Ak si to porovnáme s videniami mystičky, ktorá sa volá Mária Simma, tak vidíme, že aj protestanti, aj pravoslávni, či židia sú v očistci. A o nich sa teda nedá povedať, žeby boli poslušní rímskemu veľkňazovi.

http://www.boziemilosrdenstvo.sk/ocistec/uvod_maria_simma.html

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

methodius

Stav: offline

 Odoslaný - 09 február 2008 :  15:23:52  Zobraziť profil  Pridať methodius do zoznamu priateľov
Sestra Emmanuela : Môžete nám povedať, či dušu posiela do očistca Boh, alebo či sa duša sama rozhoduje tam ísť ?
Mária Simma : Duša sa sama rozhoduje ísť do očistca, aby bola čistá, keď pôjde do neba. V očistci duša úplne plní Božiu vôľu. Teší sa napríklad z dobra a želá si naše dobro. Veľmi miluje Boha, aj ľudí na zemi. Je dokonale spojená so Svetlom Božím v Duchu Svätom.
Sestra Emmanuela : Osoby iných náboženstiev vás tiež prišli navštíviť ? Napríklad Židia ?
Mária Simma : Áno, sú šťastní. Ten, kto svoju vieru prežíva dobre, je šťastný. Avšak prostredníctvom katolíckej viery je možné získať najviac pre nebo.
Sestra Emmanuela : Sú aj náboženstvá, ktoré sú zlé pre dušu ?
Mária Simma : Nám katolíkom sú najbližší ortodoxní a protestanti. Je veľa protestantov, čo sa modlia ruženec. Sekty sú veľmi zlé. Treba urobiť všetko preto, aby sme zo sekty odišli.

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 61  ~  Člen od: 05 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 13 január 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

rad.ek

Stav: offline

 Odoslaný - 09 február 2008 :  20:27:15  Zobraziť profil  Pridať rad.ek do zoznamu priateľov
citácia:
V prvom momente ma prekvapila opovážlivosť hovoriť o tom, že kto bude a kto nebude spasený.
Pôvodne zaslal stefan - 09 február 2008 : 14:17:06



No, příteli, myslím, že první opovážlivý v tomto byl zřejmě Kristus. Myslím, že mluvil o uvěření a o křtu. A pravdy o nástupci apoštola Petra zřejmě patří k naší víře, kterou věříme, že apoštolům předal Kristus.
Pokud je tato naše víra pravdivá, je zřejmě ohledně spásy jedno, kdy se k ní lidé obrátí, třeba v posledním rozhodování v okamžiku smrti. Do toho my nevidíme.
Otázka podle mě zní takto - může se o někom, kdo je spasený, předpokládat, že nepřijal cokoliv z toho, co je pravdivé o veškeré skutečnosti (včetně všech pravd o církvi i papeži)? Může se jako o spaseném mluvit o někom, kdo žije v nepravdě?

Kdo si může být svou spásou nějak moc jistý?
Stačí si přečíst polemiky nás katolíků na tomto fóru.

rad.ek

 Počet príspevkov: 2120  ~  Člen od: 02 január 2006  ~  Posledná návšteva: 08 jún 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 10 február 2008 :  14:09:24  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Myslím, že máte pravdu.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Katarina

Stav: offline

 Odoslaný - 11 február 2008 :  14:37:09  Zobraziť profil  Pridať Katarina do zoznamu priateľov
citácia:
aký postoj má zaujať voči ekumenickým snahám cirkvi a vôbec voči všetkým kresťanom - nekatolíkom?
Pôvodne zaslal stefan - 27 január 2008 : 20:17:38


"Ekumenizmus, ktorý sa snaží lepšie pochopiť dôvody odpadu iných cirkví od katolíckej so snahou priviesť ich k pôvodnému náboženstvu. Ale nie za cenu katolíckej pýchy, ale všeobecnej pokory.
Ekumenický katolík sa môže správať len tak, ako sa správal Kristus. Cirkev sa usiluje, aby boli všetci Jedno v Kristovi. Najväčším nepriateľom ekumenizmu je život proti prikázaniu lásky k blížnemu. Keď katolík nepochopí napr. protestanta ako toho, komu treba obviazať rany, nie je dobrý ekumenista.

Na druhej strane tu vzniká dnes nebezpečenstvo falošného ekumenizmu, ktorý ma za cieľ vytvoriť jedno svetové náboženstvo. A že je mnoho "akože" veriacich ľudí, to len dosvedčuje, že nastal predpovedaný všeobecný odpad.
-šelma podobná baránkovi (cirkevné slobodomurárstvo, ktoré sa snaží zničiť cirkev zvnútra a vytvoriť falošnú cirkev a falošného Krista)."
(citácia prispievateľa iného fóra)

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 177  ~  Člen od: 17 december 2007  ~  Posledná návšteva: 07 september 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Rafael

Stav: offline

 Odoslaný - 11 február 2008 :  15:21:36  Zobraziť profil  Pridať Rafael do zoznamu priateľov
Ak je tema stale v suvislosti s bulou Unam sanctam, tak debata o ekumenizme je uplne mimo. Bula riesi uplne ine suvislosti, otazku pravomoci KC vo vztahu k svetu a o pomere moci KC vo vztahu k moci svetskej. Precitajte si ju, prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3722  ~  Člen od: 18 január 2008  ~  Posledná návšteva: 17 máj 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Katarina

Stav: offline

 Odoslaný - 11 február 2008 :  16:10:18  Zobraziť profil  Pridať Katarina do zoznamu priateľov
citácia:
Ak je tema stale v suvislosti s bulou Unam sanctam, tak debata o ekumenizme je uplne mimo. Bula riesi uplne ine suvislosti, otazku pravomoci KC vo vztahu k svetu a o pomere moci KC vo vztahu k moci svetskej. Precitajte si ju, prosim.
Pôvodne zaslal Rarach - 11 február 2008 :  15:21:36


Vďaka za upozornenie.
Aj keď hlavným dôvodom vyhlásenia Unam sanctam pápežom Bonifácom III. bola vtedajšia situácia.. potom ale svetská moc nemôže ísť proti učeniu Cirkvi, čomu dnešné politické usporiadanie vo svete neveľmi nasvedčuje.. (no, a už som zase mimo ekumenizmu )

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 177  ~  Člen od: 17 december 2007  ~  Posledná návšteva: 07 september 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  13:44:02  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:

Luk 10,16
A este aj MT16,18-19
Pôvodne zaslali stefan a radar

Akým postupom sa dá z tohto vydolovať neomylnosť v RKC zmysle?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  13:54:51  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Dektet o ekumenismu podle mě řeší možnost nezaviněné nevědomosti ve věcech učení církve, a není s tím v žádném rozporu.
Pôvodne zaslal rad.ek - 07 február 2008 :  21:46:19


Čiže Bonifácov pojem „každá ľudská bytosť“ /v Štefanovom citáte "žiadny človek"/ - značí „nie každá“..
No vyzerá to tak, že občas sa hodí logikou obsekávať šupky, ale inokedy je výhodné ich popriliepať.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  14:01:40  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Otázka podle mě zní takto - může se o někom, kdo je spasený, předpokládat, že nepřijal cokoliv z toho, co je pravdivé o veškeré skutečnosti (včetně všech pravd o církvi i papeži)? Může se jako o spaseném mluvit o někom, kdo žije v nepravdě?
Pôvodne zaslal rad.ek - 09 február 2008 : 20:27:15


Podľa mňa áno. Človek je postupne uvádzaný do pravdy.
Nemožným sa mi zdá obsiahnuť /a žiť podľa toho/ všetučkú pravdu. Nazdávam sa, že nik v tomto nie je dokonalý.

citácia:
Kdo si může být svou spásou nějak moc jistý?
Stačí si přečíst polemiky nás katolíků na tomto fóru.

Pôvodne zaslal rad.ek - 09 február 2008 :  20:27:15

Každý, kto obdržal skrze vieru spravodlivosť Kristovu.

Slová piesne:
Ďakujem, Bože môj, za Skalu schrány
u Teba v Kristu ju naveky mám.
V ruchách, čo zdobia ich krížové rany,
stále ja v bezpečí odpočívam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  14:03:11  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Keď katolík nepochopí napr. protestanta ako toho, komu treba obviazať rany, nie je dobrý ekumenista.
Pôvodne zaslal Katarina - 11 február 2008 :  14:37:09

Haha, takže sme chudáčikovia..

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Aniko

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  14:05:40  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: Aniko  Pridať Aniko do zoznamu priateľov
citácia:
Ak je tema stale v suvislosti s bulou Unam sanctam, tak debata o ekumenizme je uplne mimo. Bula riesi uplne ine suvislosti, otazku pravomoci KC vo vztahu k svetu a o pomere moci KC vo vztahu k moci svetskej. Precitajte si ju, prosim.
Pôvodne zaslal Rarach - 11 február 2008 :  15:21:36


V akom zmysle je písaná posledná /či predposlená/ veta buly?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1311  ~  Člen od: 10 jún 2005  ~  Posledná návšteva: 23 február 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Katarina

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  14:18:10  Zobraziť profil  Pridať Katarina do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
Keď katolík nepochopí napr. protestanta ako toho, komu treba obviazať rany, nie je dobrý ekumenista.
Pôvodne zaslal Katarina - 11 február 2008 :  14:37:09

Haha, takže sme chudáčikovia..
Pôvodne zaslal Aniko - 13 február 2008 :  14:03:11


keď myslíš a tvrdíš to Ty

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 177  ~  Člen od: 17 december 2007  ~  Posledná návšteva: 07 september 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

radar

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  14:59:04  Zobraziť profil  Pridať radar do zoznamu priateľov
citácia:
Luk 10,16
A este aj MT16,18-19
Pôvodne zaslali stefan a radar

Akým postupom sa dá z tohto vydolovať neomylnosť v RKC zmysle?


Aniko, preco vydolovat?Staci milost viery . Veris Kristovi, ze hovori v Biblii pravdu? Tak ver vsetkym Jeho slovam a nie len niektorym, ako je to v sektach bezne. U Matusa predsa Kristus jasne hovori Petrovi""Tebe dam kluce od nebeskeho kralovstva:a cokolvek zviazes na zemi, bude zviazane i na nebi a cokolvek rozviazes na zemi, bude rozviazane i na nebi."V nebi sa predsa mozu v "comkolvek" riadit Petrom iba vtedy, ked hovori tak neomylne ako Jezis.A u Lukasa hovori Kristus apostolom, kto vas pocuva mna pocuva...stotoznoval by sa Kristus s apostolmi tak uzko, keby nehlasali Krista, ktory je neomylny?

Boh je laska.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1564  ~  Člen od: 25 november 2007  ~  Posledná návšteva: 14 február 2013 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 13 február 2008 :  18:08:10  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Aniko
citácia:
Akým postupom sa dá z tohto vydolovať neomylnosť v RKC zmysle?

Jednoducho.
Lukáš 10:16 Kto vás počúva, mňa počúva; a kto vami pohŕda, mnou pohŕda; kto však mnou pohŕda, pohŕda Tým, kto ma poslal.
Kto počúva učeníkov, ktorých poslal Ježiš, ten počúva samotného Ježiša. Ježiš je Boh /okrem toho, že je človek/ a nie na ňom žiadnej viny, ani chyby. Hovorí vždy pravdu, je vo svojom učení neomylný. Ak zbor do ktorého Vy chodíte tvrdí, že vo veciach viery /v učení/ nie je neomylný, tak to znamená, že jeho /toho zboru/ predstavení nie sú tí, ktorých poslal Ježiš.

citácia:
Čiže Bonifácov pojem „každá ľudská bytosť“ /v Štefanovom citáte "žiadny človek"/ - značí „nie každá“..
No vyzerá to tak, že občas sa hodí logikou obsekávať šupky, ale inokedy je výhodné ich popriliepať.

Skôr by som povedal, že Bonifácova bula sa prihovára svetskej vrchnosti a nechce riešiť možné vieroučné rozdiely medzi kresťanmi. Každopádne tento citát stojí za uvažovanie a reflexiu, prípadne katolícke zdôvodnenie (vysvetlenie).

citácia:
Podľa mňa áno. Človek je postupne uvádzaný do pravdy.
Nemožným sa mi zdá obsiahnuť /a žiť podľa toho/ všetučkú pravdu. Nazdávam sa, že nik v tomto nie je dokonalý.

A myslím, že nato presne myslí aj rad.ek. Totiž aj vy, reformovaní, ktorí neuznávate učenie pápeža môžete v istom okamihu pred svojou smrťou sa zmieriť s Cirkvou /pochopíte a prijmete všetučkú pravdu/ a uveriť všetkému, čomu treba veriť. A takto sa zachránite.

citácia:
Každý, kto obdržal skrze vieru spravodlivosť Kristovu.

Kto je si istý, nech dáva pozor, aby nespadol.

citácia:
Haha, takže sme chudáčikovia.

Nepovedal by som, že chudáčikovia. Duch svätý iste pôsobí aj v nekatolíckych spoločenstvách. Ale má veľmi sťaženú prácu. Avšak všetká láska a dobro, ktoré z týchto spoločenstiev vychádza možno pripísať Jeho zásluhám.


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 3 Previous Topic: Dobri krestania pomozte mi Téma Next Topic: Čo s pápežom heretikom  
 Verzia pre tlač
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06