|
Odoslaný - 31 október 2007 : 00:35:23
|
16. Vždy, keď počujem slová Písma: „Ženy, podriaďujte sa svojim mužom“, stavajú sa mi vlasy dupkom na hlave. Prečo by som mala počúvať, čo hovorí Biblia o manželstve, keď je to pre ženy také náročné?
Tieto slová sú z listu Efezanom 5, 22. Ak sa vám kvôli tomuto veršu stavajú vlasy dupkom na hlave, chcem sa uistiť, prečo je vaša reakcia taká. Je to pravdepodobne, preto, že si myslíte, že ten verš znamená niečo ako: „Ženy sú iba handry, ktoré sa musia podriadiť vláde ich mužov.“ Keď si to vysvetľujete takto, divil by som sa, keby bola vaša reakcia iná.
To však nie je významom tohto verša. Keď sa na daný verš pozrieme v kontexte celej pasáže (Ef 5, 21-33), vidíme, že jej obsah úplne mení jeho typickú interpretáciu. Nanešťastie, ľudia pri počutí tohto veršu akoby prehliadali ostatné slová svätého Pavla.
Aj keď musíme priznať, že v minulosti sa niektorí muži na ospravedlnenie svojich zvrátených túžob vládnuť ženám odvolávali práve na tieto verše, svätý Pavol v žiadnom prípade takéto správanie neospravedlňuje. Vie, že je výsledkom hriechu (pozri Gn 3, 16) a táto časť Písma v skutočnosti obnovuje pôvodný Boží plán pred hriechom. Robí to predovšetkým poukázaním na to, čím bolo manželstvo predtým. Malo byť predzvesťou manželstva Krista a Cirkvi. Svätý Pavol jednoducho vykresľuje hlbší zmysel tejto analógie.
Začína tým, že vyzýva manželov a manželky, aby sa jeden druhému podriaďovali „v bázni pred Kristom“ (verš 21) – v bázni pred „veľkým tajomstvom“, že manželia zobrazujú Kristovu jednotu s Cirkvou. Hovorí teda, že manželky sa majú podriaďovať manželom tak, ako sa Cirkev podriaďuje Kristovi (pozri verš 24).
Iný preklad používa slovo „submisia“. Rád vysvetľujem toto slovo nasledovne: „sub“ znamená „pod“ a „misia“ znamená „byť poslaný vykonať určitú službu s mocou“. Ženy sú potom povolané „pod“ „misiu“ ich mužov.
Čo je misiou mužov? „Muži, milujte manželky, ako aj Kristus miluje Cirkev a seba samého vydal za ňu“ (verš 25). Ako miloval Kristus Cirkev? Tak, že za ňu zomrel. Ako aj hovorí: „neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť“ a položiť svoj život za Nevestu (Mt 20, 28).
Čo potom znamená, že žena má byť „submisívna“ (podriadená) mužovi? Znamená to, že má dovoliť svojmu mužovi, aby jej slúžil. Má sa poddať jeho misii milovať ju ako Kristus miluje Cirkev. Ako hovorí Ján Pavol II.: „Podriadenosť“ ženy mužovi, ako je chápaná v kontexte celej pasáže z Listu Efezanom, znamená predovšetkým „skúsenosť lásky“. Je tomu tak, lebo „podriadenie“ sa vzťahuje na obraz podriadenia Cirkvi Kristovi, ktoré zaiste spočíva v skúsenosti lásky.“ Ktorá žena by od svojho muža nechcela prijímať takú lásku? Ktorá žena by sa nechcela podriadiť svojmu mužovi, ktorý by si naozaj plnil svoju misiu milovať ju ako Kristus miloval Cirkev? Tak často muži ukazujú tento citát svojim ženám. Myslím, že predovšetkým my muži si ho musíme vziať k srdcu.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 18 máj 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 31 október 2007 : 01:30:41
|
Laudetur Iesus Christus!
To: Ženy podriaďujte sa svojim mužom. Sv. Pavol ( I. Kor. 11, 7-9) Sv. Pavol (Ef. 5,25), (Ef. 5,22-24), (Mat. 5,28), Sv. Peter ( I. Pet. 3,6.)
Osobnosť ženy v dejinách ľudstva bola a je veľmi znehodnocovaná. Žena našla úplné spravodlivé ocenenie a uznanie až v Cirkvi katolíckej. Matka Cirkev je prvou ochrankyňou ženy, ženskej cti. Iba v Cirkvi svätej vyrástla a môže vyrásť žena k pravej veľkosti mravnej. Iba v nej pozná žena veľkú dôstojnosť ako panna alebo matka, len v Cirkvi svätej dosahuje žena toho vznešeného postavenia, aké jej podľa ustanovenia Stvoriteľa patrí. Ako veľmi ženu ponížil moderný „humanizmus“ so svojim civilným manželstvom, s rozvodmi, potratmi, so všetkým, čo naoko hlása oslobodenie ženy, v skutočnosti však činia zo ženy predmet nízkeho sobectva a vášne, hračku v rukách lstivých zvodcov. V našej „modernej“ spoločnosti laikov sa žena stala iba predmetom rozkoše, rovnako ako za dôb pohanských. Ako hovorí encyklika Casti connubii. Keď aj muž predčí ženu svojou energiou a tvorivosťou, no dejinné skúsenosti nás učia, že prirodzené zmýšľanie i tých najgeniálnejších mužov o tých najvyšších životných otázkach a najhlbších základoch ľudskej hodnosti sa ľahko vykoľajilo do bludu. Tu iba náboženská viera prináša do vecí potrebnú jasnosť, istotu a jednomyseľnosť. K takej viere však má žena priemerne primeranejšie nadanie ako muž. Preto sa majú žena a muž vzájomne doplňovať. Pozrime si kanonizácie. Iba v Cirkvi svätej katolíckej kráľovná a mocná vladárka rovnako ako chudobná slúžka alebo pasáčka, panna a či rozjímavá mníška, je uctievaná na oltári ako svätica. Dejiny ukazujú, že všetko dobré i zlé prichádza skrze ženy. Skrze ženu Evu stratili sme raj, skrze druhú a lepšiu Evu – Pannu Máriu – došla svetu spása, lebo sa stala Matkou samého Spasiteľa, nášho Pána Ježiša Krista. Katolícke ženy si majú byť stále vedomé, že skze ne sa má šíriť dobro po celom svete. Majú v tom najkrajší vzor vo svojej nebeskej Matke Preblahoslavenej Panne Márii. Ako sa vyjadril výborný štátnik Dr. Windhorst: Vplyv žien na všetky zložka života je nesmierne veľký, a keď študujeme dejiny, tak my muži po dôkladnom pátraní musíme uznať, že ženy majú často väčší vplyv na beh svetových dejín, ako my pyšní synovia Adamovi. Keď to platí na poli dejín, tým viac sa o tom presvedčujeme v rodinnom živote, lebo ženy sú tu strážkyňami zbožného mravu a pravej zbožnosti, a svojim matkám ďakujeme za všetko to, čo máme a čím sme. – Keď žena, povolaná za strážkyňu zbožnosti a útlych mravov, slovom a príkladom pred mužom i deťmi dôstojne plní toto svoje poslanie, vtedy šíri tak veľké blaho, nad ktoré väčšie nemôže byť ani mysliteľné.
S Pánom Bohom.
|
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 61 ~
Člen od: 05 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 13 január 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 október 2012 : 21:07:08
|
Dakujem pekne za tento príspevok a vysvetlenie.
|
Thats me ... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 63 ~
Člen od: 26 júl 2012 ~
Posledná návšteva: 12 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|