Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Tradiční a ich pohľady
 Ostatné témy
 Prečo ja uprednostnujem Tridentsku omsu
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: O dobrých skutkoch Téma Next Topic: Rozdiel medzi obetovaním darov a ofertória
Strana: z 2

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  13:48:07  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
Aby si Slniecko, Zmurka a dalsi katolici nemysleli, ze Trident uprednostnujem iba pre tu vznesenost a latincinu, hoci aj to je jeden z dovodov , no rozhodne nie jediny, je toho podstatne viac. Takze skusim dat aspon par zjednodusenych argumentikov preco ja uprednostnujem viac Trident.

Hoci NOM omsu uznavam za platnu omsu (rovnako sa tam deje ten isty zazrak ako na Tridentskej), mam voci nej iste technicke vyhrady. Veci ktore sa mi prilis nepacia, par ich tu spomeniem.

Prva vec, ktora sa mi trochu nepaci, i tradicionalisti na to casto poukazuju, je postavenie knaza a eucharistickeho Jezisa pocas prevaznej doby trvania obradov. Knaz je takmer stale Jezisovi otoceny chrbtom, Jezis zostava niekde vzadu, mimo diania. Knaz s ludmi stále komunikuje a vytvara s nimi spolocenstvo, no eucharisticky Jezis je postaveny tak ako keby do toho spolocenstva uz skoro ani nepatril, stoji tam niekde vzadu, alebo niekde bokom, a všetci sa len sústreduju na knaza a knaz na ludí, až k záveru je tam Ježes pozvany. Zatial co pri obradoch Tridentskej omse je eucharisticky Jezis takmer stále ta hlavna ustredna postava a vsetko je nasmerovane k nemu. Pre znázornenie a lepsie pochopenie som ten velky rozdiel aj zhruba načrtol na obrázku:



A este taka malickost. Na NOM omsi sa v hojnej miere citava z biblie. Preco nie aj z Tradicie, ked uz? Su to predsa dva rovnocenne zdroje. Takto to potom trosicku evokuje ako keby svata Tradicia už ani nebola, alebo bola nejaka menejcenna . Pri NOM sa skratka vsetko nejeko moc vyrazne toci okolo biblie . Hmm, skutocne nie len tradicionalistom, ale aj mne ta NOM trosicku pripada ako sprotestančena .

Obetny stol, hlavne v novych kostoloch - dalsi technicky problem NOM. Hlavne v novych kostoloch ten stol na seba puta vsetku pozornost, je tam v strede tak honosne postaveny ako keby v celom kostole on bol to najdolezitejsie a najsvatejsie, a paradoxne eucharisticky Jezis je v nejakej fadnej skrinke niekde bokom, ze si ho clovek sotva vsimne. Niekedy ta skrinka pripevnena na stenu pripomina tie skrinky s hasiacim pristrojom a hadicou co byvaju v roznych budovach a panelakoch. Skratka eucharisticky Jezis je len nenapadne niekde mimo a celemu kostolu tróni stol ako keby to bola ta najdolezitejsia a najsvatejsia vec .
V starych kostoloch urcenych pre Trident je interierova architektura riesena takmer vzdy tak aby sa sustredovala pozornost na svatostanok s Jezisom, uz na prvy pohlad je tam oltar so svatostankom evidentne to najvznesenejsie a najdolezitejsie z celeho kostola.

Nechcem sa rozpisovat na dlho, dal som tu niektore drobne technicke vyhrady voci NOM, aby bolo jasne, ze neuprednostnujem Trident iba koli latincine a vznesenejsim obradom. Je toho proste viac.

A znova pripominam, ze na rozdiel od niektorych, ja NOM za platnu omsu plne uznavam. A necitim sa byt ani tradicionalista, ani modernista. Som aky som, som katolik .

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora 

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  15:05:50  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
A este taka malickost. Na NOM omsi sa v hojnej miere citava z biblie. Preco nie aj z Tradicie, ked uz? Su to predsa dva rovnocenne zdroje.

Pôvodne zaslal Pierre - 18 október 2007 :  13:48:07


Co si tymto presne chcel povedat?

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  16:48:04  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
Ze ked uz sa tolko cita, ze by mohli citat aj stare dokumenty cirkevnych otcov, nie len stale dookola tu bibliu

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

juja

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  17:10:44  Zobraziť profil  Pridať juja do zoznamu priateľov
Ak sa nemýlim, "tá" Biblia - Slovo Božie sa preto číta "furt", pretože je to omša ku Bohu a odvoláva sa na Neho a Jeho Slovom sa obracia na človeka!

Judith

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 3217  ~  Člen od: 30 október 2005  ~  Posledná návšteva: 30 máj 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  17:15:36  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
A posvatna Tradicia je podla teba co? Ved to je rovnako do Boha. Slovo Bozie, ktore sa akurat najprv prenasalo ustne, ale neskor sa i to zapisalo. Tam nie je ziaden zasadny rozdiel.

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  18:21:06  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
Ze ked uz sa tolko cita, ze by mohli citat aj stare dokumenty cirkevnych otcov, nie len stale dookola tu bibliu

Pôvodne zaslal Pierre - 18 október 2007 :  16:48:04


Ale ved knazovi nikto nezakazuje, ba priam opacne, aby pri kazni pouzil aj citacie cirkevnych otcov...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  18:36:24  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
Iste, ale ofiko predpisane čitania su iba z biblie a to pocas omse hned niekolko krat. Zatial co z Tradicie nula. Taka nespravodlivost...

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

slniecko

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  18:56:37  Zobraziť profil  Pridať slniecko do zoznamu priateľov
Pierre, vďaka, že si zareagoval na moju prvotnú otázku a ako vidieť pochopil si aj obsah môjho druhého posledného príspevku.
K tvojmu výkladu mám však výhrady. Situácia načrtnutá v schéme nie je popísaná podľa skutočnosti. Kňaz predsa pri stole obetuje a premieňa. Kto však v skutočnosti premieňa a načo premieňa? Je to Kristus a ten kúsok chleba a víno sa premieňa na jeho krv a jeho telo. Tak kde je Eucharistický Ježiš? Je naozaj len v Bohostánku a teda odstrčený bokom? Nie je to náhodou opačne, že prichádza ešte bližšie a nakoniec sa s nami spája prostredníctvom svätého prijímania?
A čo sa týka stola. Nečudujem sa, že je často honosný a stredobodom kostola. Veď tam sa deje eucharistický zázrak a preto mu právom patrí pozornosť, ale aj úcta.
A ešte niečo k tomu k čomu máme upierať zrak počas sv. omši. Náš pohľad by mal smerovať tam kde je prítomný Ježiš. Teda na Bohostánok, a na obetný stôl. A samozrejme po prijímaní je akýkoľvek pohľad zbytočný. Jednoducho povedané, pohľad milujúceho má spočinúť na Milovanom. Ak tomu tak nie je, tak asi nie je niečo v poriadku s láskou (ne)milujúceho.
A chcem ešte povedať, že ak cirkev vyšla s iniciatívou čo sa týka Tridenskej sv. omše je to dobré a treba využiť túto príležitosť ak je záujem. A k tomu som aj vyzývala. No hľadať chyby na tom čo je teraz, len preto aby sa našli podporné argumenty na zdôvodnenie tohto záujmu je poľutovaniahodné a nepochopením podstaty.
Berme to skôr ako rozšírenú ponuku a všetci si prídeme na svoje.


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 59  ~  Člen od: 12 október 2007  ~  Posledná návšteva: 17 február 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  19:12:49  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov
To mi pripomenulo ta staré známe:

Nikdo nic neví, všechno se může stát a všichni budou spokojeni.

Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  21:06:21  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
slniecko:
citácia:
Kňaz predsa pri stole obetuje a premieňa.


- Ano, ale až ku koncu. Aj som to vyssie spomenul, eucharistickeho Jezisa pozveme az na koniec. Inak ho cely cas pocas obradov nechavame niekde vzadu.

citácia:
Je to Kristus a ten kúsok chleba a víno sa premieňa na jeho krv a jeho telo. Tak kde je Eucharistický Ježiš?


- Je pritomny prave v tom premenenom chlebe, ktory je aj stale v Bohostanku - tam je vzdy aj premeneny chlieb. Takze tam Je eucharisticky Jezis stale, plus premiena sa aj pri kazdej omsi v dalsom a dalsom chlebe.

citácia:
Je naozaj len v Bohostánku a teda odstrčený bokom?


Je tam vacsinu casu. Eucharisticky Jezis je tam pocas omsovych obradov NOM vacsinu casu.

citácia:
Nie je to náhodou opačne, že prichádza ešte bližšie a nakoniec sa s nami spája prostredníctvom svätého prijímania?


Zial, eucharistickeho Jezisa nechavame vzadu, az na koniec ho povolame blizsie. Az potom je blizsie ako pises. A prostrednictvom sv. prijmania sa s nim samozrejme spajame vzdy.

citácia:
A čo sa týka stola. Nečudujem sa, že je často honosný a stredobodom kostola. Veď tam sa deje eucharistický zázrak a preto mu právom patrí pozornosť, ale aj úcta.


- Hej, a miesto kde je eucharisticky Jezis stale, to uz asi stredobodom byt nemusi, jemu uz asi taka pozornost nepatri . A tomu sa ja teda cudujem. Ako keby stol, nad ktorym sa premiena, u nas zacinal byt viac nez samotny Eucharisticky Jezis. Ale snad sa to casom da nejako doporiadku. Vsak Boh to vidi a hadam s tym raz nieco spravi. A vlastne uz aj robi, prave nam vratil a pripomenul Tridentsku omsu, aby sme si aj spomenuli na tu obrovsku uctu, s akou sa k eucharistickemu Jezisovi pristupovalo v minulosti. Dufam ze sa kostolni architekti pri modernych kostoloch z toho poucia, zamyslia a Bohostankom zacnu zasa davat to najvznesenejsie a najhonosnejsie miesto v kostole, ako sa to robilo prv.


citácia:
A chcem ešte povedať, že ak cirkev vyšla s iniciatívou čo sa týka Tridenskej sv. omše je to dobré a treba využiť túto príležitosť ak je záujem.


- Som velmi rad ze to takto vnimas, z ineho tvojho prispevku sa mi totiz zdalo ze tych co chcu vyuzivat Tridentsku omsu povazujes za nejakych ani nejdem hovorit akych

citácia:
Berme to skôr ako rozšírenú ponuku a všetci si prídeme na svoje.


- Vsak ja to zhruba takto aj beriem. Ale tie urcite nedostatky NOM vidim, akurat ich nepovazujem za nejaku extra velku katastrofu, ako som uz vysie spomenul, platne sa premiena v NOM i v Tridente...

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

methodius

Stav: offline

 Odoslaný - 18 október 2007 :  23:19:47  Zobraziť profil  Pridať methodius do zoznamu priateľov
Laudetur Iesus Christus!

To: Pierre
Veľmi pekné, som prekvapený....v dobrom.
Ja som to "omylom" nazýval nie chrbtom ale"zadkom".

Komu sa "nechce čítať" 4 zväzky A.K.Emmerichovej(na Slovensku ťažko dostupne-možno?!), doporučujem prečítať minidielko J.Duricha-z Karmelit. nakl. Svaté kněžství podle vidění ct. A.K.E.

S Pánom Bohom.

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 61  ~  Člen od: 05 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 13 január 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

slniecko

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  11:05:08  Zobraziť profil  Pridať slniecko do zoznamu priateľov

"Je tam vacsinu casu. Eucharisticky Jezis je tam pocas omsovych obradov NOM vacsinu casu.",
Pierre a v Tradičnej omši je kde Eucharistický Ježiš?


"Hej, a miesto kde je eucharisticky Jezis stale, to uz asi stredobodom byt nemusi, jemu uz asi taka pozornost nepatri . A tomu sa ja teda cudujem. Ako keby stol, nad ktorym sa premiena, u nas zacinal byt viac nez samotny Eucharisticky Jezis. Ale snad sa to casom da nejako doporiadku. Vsak Boh to vidi a hadam s tym raz nieco spravi. A vlastne uz aj robi, prave nam vratil a pripomenul Tridentsku omsu, aby sme si aj spomenuli na tu obrovsku uctu, s akou sa k eucharistickemu Jezisovi pristupovalo v minulosti. Dufam ze sa kostolni architekti pri modernych kostoloch z toho poucia, zamyslia a Bohostankom zacnu zasa davat to najvznesenejsie a najhonosnejsie miesto v kostole, ako sa to robilo prv."
Piere veď som napísala, že pohľad (pozornosť) milujúceho patrí Milovanému a ten je po celý čas v Bohostánku a ale určitý čas aj bližšie, na obetnom stole.
To vážne musela prísť Tridenská sv. omša, aby sme si vedeli vzbudiť úctu k Eucharistickému Ježišovi?!

A k Bohostánku len toľko, ešte som nevidela kostol kde sa podobá skrinke na hasiaci prístroj. Ak by som toho bola svedkom, ihneď idem za kňazom, aby zjednal nápravu s tým, že som ochotná mu pritom pomôcť.

Nedá mi nevysloviť tento názor. O aký príbytok stojí v skutočnosti Ježiš? Odpoveď je v týchto slovách - Kto ma miluje bude zachovávať ť moje prikázania a môj otec ho budeme milovať. Prídeme k nemu a urobíme si uňho príbytok (neviem presnú citáciu). V prvom rade sa starajme o tento príbytok a ja pevne verím, že bude v poriadku aj ten druhý. To poriadie je veľmi dôležité.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 59  ~  Člen od: 12 október 2007  ~  Posledná návšteva: 17 február 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  12:34:20  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
citácia:
Pierre a v Tradičnej omši je kde Eucharistický Ježiš?


- Na rovnakom mieste – v tom svatostanku. A prave na to poukazujem, ze Tridentska omsa od sameho zaciatku je zamerana na to miesto kde je trvalo eucharisticky Jezis, zatiaco pri NOM omsi stoji Jezis vzdu, knaz je k nemu otoceny chrbtom, nevsima si ho, venuje sa hlavne ludom. A az nakoniec v zaverecnych obradoch ho zavola blizsie.


citácia:
v Bohostánku a ale určitý čas aj bližšie, na obetnom stole.


- Ano, ale na ten obetny stol pride az na zaver omse. Cely cas predtym je mu knaz otoceny chrbtom.

citácia:
To vážne musela prísť Tridenská sv. omša, aby sme si vedeli vzbudiť úctu k Eucharistickému Ježišovi?!


- Nuž asi ano. Uz sa k nemu neuctivo spravali nie len ludia, ale jeho knazi a architekti kostolov, ked ho uz v poslednych rokoch v novopostavenych kostoloch zacinali strkat niekam nenapadne na bok, do obycajnych skriniek ako nejaku vedlajsiu vec. A namiesto toho do centra ako tu najdolezitejsiu vec v kostole zacali davat akurat krasny stol. Ludia skratka nejako pozabudli, ze to najhonosnejsie a najcestnejsie miesto v kostole ma vzdy patrit bohostanku, kde je trvalo eucharisticky Jezis. V starych kostoloch su tie stare oltare so svatostankom vacsinou umiestnene do centra pozornosti a su tak vznesene a velkolepe, ze vacsinou stale na prvy pohlad honosnostou prevysuju aj ten novy stol. Ale zial, v novych kostoloch spravit honosny vzneseny trón pre Jezisa nejako zabudli, vsetka vznesenost bola zamerana akurat na stol, iba ten tam v centre tróni... Jezis uz vzneseny velkolepy tron nedostal, iba obycajnu skrinku niekde bokom.

citácia:
Prídeme k nemu a urobíme si uňho príbytok (neviem presnú citáciu). V prvom rade sa starajme o tento príbytok a ja pevne verím, že bude v poriadku aj ten druhý. To poriadie je veľmi dôležité.


- Ano, vsak podla toho sa to aj prejavuje potom navonok. Kto nema k Jezisovi hlboku vnutornu uctu, asi tazko od neho budeme cakat ze by mu v kostole staval nejaky velky krasny vzneseny trón v hlavnom centre pozornosti. To je jasne.


 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

methodius

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  14:12:33  Zobraziť profil  Pridať methodius do zoznamu priateľov
Laudetur Iesus Christus!

To: Pierre

Pekne napísané!!!

Iba tak:
........Kto nema k Jezisovi hlboku vnutornu uctu, asi tazko od neho budeme cakat ze by mu v kostole staval nejaky velky krasny vzneseny trón v hlavnom centre pozornosti.-PRAVDA-..........................Zabudame ze Kostol je JEHO dom a to je katastrofa.

S Panom Bohom.

 Krajina: Hungary  ~  Počet príspevkov: 61  ~  Člen od: 05 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 13 január 2009 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  15:46:45  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
A az nakoniec v zaverecnych obradoch ho zavola blizsie.


Pôvodne zaslal Pierre - 19 október 2007 :  12:34:20


Pre niekoho zaverecne obrady, pre niekoho jadro omse. Vec pohladu...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  17:16:49  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
Mato: No v kazdom pripade ho tam zavolaju az na koniec, zo zaciatku sa k nemu knaz sprava velmi nevsimavo. Zatial co Tridentska omsa je na Neho zamerana od sameho zaciatku

methodius: Vdaka

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

slniecko

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  18:08:35  Zobraziť profil  Pridať slniecko do zoznamu priateľov
"Kto nema k Jezisovi hlboku vnutornu uctu, asi tazko od neho budeme cakat ze by mu v kostole staval nejaky velky krasny vzneseny trón v hlavnom centre pozornosti. To je jasne. "

Pierre máš predstavu kto je zodpovedný za to aký trón pre Ježiša sa v kostole postaví ?
My sme sa presťahovali na sídlisko, kde chýba kostol. Bola som nadšená keď som sa dostala k informácii, že sa na jar začne s výstavbou. Bol rok 2004. Bohužiaľ bola to kačica. Chcela som priložiť ruiku k dielu a tak som sa začala o to zaujímať. Dozvedela som sa, že všetko má na starosti liturgická komisia, v ktorej sú len štyria laici a zvyšok klér a to dokonca cirkevná vrchnosť. Samozrejme cirkevná vrchnosť má posledné slovo. Sú to ľudia, u ktorých sa dá predpokladať hlboká úcta k posvätnu, tak ako si máme potom vysvetlovať odcitovanú vetu?


 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 59  ~  Člen od: 12 október 2007  ~  Posledná návšteva: 17 február 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 19 október 2007 :  18:14:36  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
citácia:
tak ako si máme potom vysvetlovať odcitovanú vetu?

Tak ako som ju povedal .
Nerob si o prislusnikoch kleru velke iluzie .

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mirecnr

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  07:00:30  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: mirecnr  Send mirecnr an AOL message  Odoslať ICQ správu pre: mirecnr  Zobraziť adresu v MSN Messengeri pre: mirecnr  Pridať mirecnr do zoznamu priateľov
pierre, pekne si to napisal, ale neda mi Ti aspon v niecom oponovat.
Zoberme si NOM: je cela o Bohu, rozdelena na liturgiu slova a liturgiu obete... a Boh, Jezis je tam s nami pritomny (kde sa modlia dvaja, tam som i ja...), duchovne, priamo v nas, nielen v Eucharistii...a ked prebieha Premenenie, nie je vhodny skor tento obrazok?
a teda ze Eucharisticky Jezis je nasim stredobodom, je uprostred nas?

Veď ma, Pane, vo svojej pravde a uč ma, lebo Ty si Boh, moja spása, a v Teba dúfam celý deň.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 2690  ~  Člen od: 06 november 2003  ~  Posledná návšteva: 04 marec 2018 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

amerika1

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  07:35:48  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: amerika1  Zobraziť adresu v MSN Messengeri pre: amerika1  Pridať amerika1 do zoznamu priateľov
Zoberme si NOM: je cela o Bohu, rozdelena na liturgiu slova a liturgiu obete... a Boh, Jezis je tam s nami pritomny (kde sa modlia dvaja, tam som i ja...), duchovne, priamo v nas, nielen v Eucharistii

Opat protestantizmus Nemozem inak ako povedat pravdu Eucharisticky Kristus je ralna pritomnost s Bozstvom i clovecenstvom ako spritomnenie Kalvarskej obete
On je neustale realne pritomny v kazdom pravovernom Katolickom chrame pod sposobom Eucharistie
Este raz
Skutocne pritomny , prebyvajuci v Bohostanku , s ktoram sa katolik streta rovnako realne ako napriklad apostoli za cias ked zil Pan na Zemi
A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.“Mt 28 , 20
Pre katolika maju tieto slova iny vyznam ako pre protestanta
To nie je nejaka mysticka pritomnost , ale realna , prebyvajuca v Bohostanku
Uz vazne neviem ako to napisat , aby ste zacali verit ako katolici
Prosim vas , prestante uz s tym protestanskym nanosom vo vas
Ked napisem , ze toto nie je vyznanie viery katolika , tak sa tu na mna zase spustia hromy , blesky
Takto vieru vyznavaju protestanti , katolici nie , . Katolik veri v Krista realne prebyvajuceho v Bohostanku
Samozrejme , ze teraz mi napisete , ze on to inak myslel , a ze aj on veri v realnu pritomnost A ja o tom nepochybujem A toto je prave diablove kopyto , ktore trci z modernizmu
Pomiesat pravu katolicku vieru s vyznaniami protestantizmu aby z toho vyslo nieco aj katolicke aj nekatolicke
Lenze , co je len z casti nekatolicke , len jednym promile , je cele nekatolicke




Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3

 Počet príspevkov: 8817  ~  Člen od: 15 február 2005  ~  Posledná návšteva: 24 december 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

amerika1

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  07:45:21  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: amerika1  Zobraziť adresu v MSN Messengeri pre: amerika1  Pridať amerika1 do zoznamu priateľov
citácia:
pierre, pekne si to napisal, ale neda mi Ti aspon v niecom oponovat.
Zoberme si NOM: je cela o Bohu, rozdelena na liturgiu slova a liturgiu obete... a Boh, Jezis je tam s nami pritomny (kde sa modlia dvaja, tam som i ja...), duchovne, priamo v nas, nielen v Eucharistii...a ked prebieha Premenenie, nie je vhodny skor tento obrazok?
a teda ze Eucharisticky Jezis je nasim stredobodom, je uprostred nas?

Pôvodne zaslal mirecnr - 22 október 2007 :  07:00:30



Preco je Kristus uprostred a nie v popredi ako jedina nadej nasej spasy ?

Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3

 Počet príspevkov: 8817  ~  Člen od: 15 február 2005  ~  Posledná návšteva: 24 december 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  09:15:27  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:

Preco je Kristus uprostred a nie v popredi ako jedina nadej nasej spasy ?

Pôvodne zaslal amerika1 - 22 október 2007 :  07:45:21


Pretoze je jadrom a centrom nasho zivota, okolo ktoreho sa deje vsetko ostatne.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  10:24:17  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
Mirec: Ved to tu furt a ustavicne opakujem. Ano, s eucharistickym Jezisom je to pri NOM tak ako si znazornil, ale az na konci, inak pocas celej doby obradov, teda vacsinu casu, je knaz otoceny k eucharistickemu Jezisovy chrbtom a nevsima si ho. Taka je pravda, taka je skutocnost. A ze je pritomy medzi nami aj duchovne, nie len hmotne v bohostanku, tak iste, samozrejme, ale tak pritomny je aj u protestantov. U katolikov je vsak pritomny aj zhmotnene, lenze tuto skutocnost NOM omsa ako keby z velkej casti ignorovala, jednoducho pri NOM vacsinu casu knaz ignoruje hmotne pritomneho Jezisa, stavia sa k nemu chrbtom, nevsima si ho...

 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

stefan

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  11:24:07  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: stefan  Pridať stefan do zoznamu priateľov
Len taký postreh.
Pierre píše:
citácia:
Na NOM omsi sa v hojnej miere citava z biblie. Preco nie aj z Tradicie, ked uz? Su to predsa dva rovnocenne zdroje. Takto to potom trosicku evokuje ako keby svata Tradicia už ani nebola, alebo bola nejaka menejcenna
Iste, ale ofiko predpisane čitania su iba z biblie a to pocas omse hned niekolko krat. Zatial co z Tradicie nula. Taka nespravodlivost...

Neviem ako to presne myslíte. Ale Tradícia v podaní apoštolských a cirkevných otcov, ktorá je zapísaná nemá /ten dopis, alebo kniha/ tie špecifiká ako Tradícia zapísaná a kanonizovaná, teda Biblia. Tradícia, ktorá sa podávala ústne a potom sa zapísala je pre nás práve tá Biblia, kde veríme, že každé slovo a každá čiarka sú inšpirované. Túto definíciu spisy ranných otcov nespĺňajú, ak by spĺňali, tak by predsa boli Bibliou. Tradícia je viac živá a hlavne ústna. Na omši sa číta z Biblie /zapísanej Tradície/ a potom kňaz má kázeň, kde by sa mal o Bibliu opierať a vysvetľovať ju a to práve za pomoci ústnej Tradície, teda práve tak, aby jeho výklad bol neomylný, lebo by bol v súlade s Magistériom. Ak by sa ranné spisy dostali do čítania, tak ako Biblia, potom by si museli nárokovať na neomylnosť formy, čo oni nemajú. Napríklad Didaché je jedným z takýchto spisov, jasne sa tam odráža Tradícia a na omši sa práve Didaché stále používa, ale vo forme písomnej nespĺňa podmienky, aby z nej bolo čítané, ako z inšpirovaného spisu. Možno trochu hovorím zahmlene. Posolstvo Didaché vo vysvetlení Magistéria je jasne prítomné na omši ako práve ten pravý zmysel nezapísanej Tradície, teda ústnej Tradície. Ak by sme písomnú formu Didache kanonizovali, tak vlastne by sme zmazali rozdiel medzi Tradíciou a Písmom.
Kvôli možnosti nepochopenia to však ešte trochu lepšie vysvetlím.
Tradícia je rovnako inšpirovaná ako Písmo, ale nemá rovnakú formu. Písmo celé je Tradíciou zapísanou, apoštolskí a cirkevní otcovia a ich spisy nie sú celé Tradíciou. Tradícia je z nich čitateľná a zrkadlí sa v nich, je z nich rozpoznateľná, ale nie každé slovo a každá čiarka je inšpirovaná. Preto podľa mňa tieto spisy by nemali byť doslovne čítané s prívlastkom "počuli sme slovo Božie". Nič však nebráni tomu, aby boli čítané ako informatívne, ako dokresľujúce situáciu, alebo aby sa kňaz na ne obracal v kázni priamymi citáciami. Sú kňazi ktorí to tak aj robia, ak chcú niečo vysvetliť, tak to robia práve pomocou týchto spisov. Niekedy ich ani necitujú, ale doma, keď sa pripravujú na kázeň, tak podľa nich postupujú a čerpajú v nich inšpiráciu, teda tieto spisy sú prítomné na omši, ale v ústnej podobe, tak ako aj je ich podstatou aby boli prítomné, lebo je to predovšetkým ústna Tradícia. Ľudia to ani nemusia vedieť, že kňaz čerpal z týchto zdrojov.
Berte to ako môj súkromný názor, mne osobne by vadilo, keby sa medzi čítanie z Písma dostalo aj čítanie z nekanonickej literatúry.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 514  ~  Člen od: 31 júl 2007  ~  Posledná návšteva: 25 november 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mirecnr

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  12:09:02  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: mirecnr  Send mirecnr an AOL message  Odoslať ICQ správu pre: mirecnr  Zobraziť adresu v MSN Messengeri pre: mirecnr  Pridať mirecnr do zoznamu priateľov
Amerika, dakujem za Tvoj pohlad, rad sa necham poucit... stale plati, ze clovek sa uci cely zivot.
mato dobre uviedol, ze uprostred je ako jadro a centrum nasho zivota, aj ja Ho tak vnimam.
a uprimne, mne na NOM prekaza skor to, ze sa tam velmi, velmi malo klaci... (nemyslim ako "povine klacanie, nie kazdy vladze dlho klacat), ale proste hromadne sa postavime, hromadne si sadneme, klakneme...vstava sa hned po Premeneni...)

Veď ma, Pane, vo svojej pravde a uč ma, lebo Ty si Boh, moja spása, a v Teba dúfam celý deň.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 2690  ~  Člen od: 06 november 2003  ~  Posledná návšteva: 04 marec 2018 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Pierre

Stav: offline

 Odoslaný - 22 október 2007 :  12:31:16  Zobraziť profil  Pridať Pierre do zoznamu priateľov
stefan: Neomylne listy napr. apostola sv. Pavla ci Petra, maju podobnu vahu ako neomylne listy inych svatych otcov cirkvi. Takze kludne by sa mohli citat aj tieto neomylne dokumenty papezov.


 Počet príspevkov: 5067  ~  Člen od: 31 máj 2006  ~  Posledná návšteva: 14 marec 2022 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 2 Previous Topic: O dobrých skutkoch Téma Next Topic: Rozdiel medzi obetovaním darov a ofertória  
 Verzia pre tlač
Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06