Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Katolícka apologetika
 Učenie KC pre tých, ktorých to zaujíma
 Okrem pripadu smilstva?
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Katolicke obrady Téma Next Topic: Odpustky  

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 27 máj 2007 :  22:54:43  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
Na zaklade versov z Mt 5,32 by sa mohlo zdat, ze Jezis povoluje rozvod v pripade, ak jeden z partnerov scudzolozi. Je to vsak naozaj tak?

Pozrime sa teda blizsie na tieto verse, hlavne teda na spojenie "okrem pripadu smilstva". V tomto kontexte sa zda, akoby v preklade pouzite slovo smilstvo bolo totozne s cudzolozstvom, ked sa vsak pozrieme na text dalej, zistime, ze ked text hovori o cudzolostve rozvedeneho manzela, alebo manzelky, pouziva uplne ine slovo. Zda sa teda, ze tu "smilstvo" znamena nieco ine. Mozeme pomocou inych casti Noveho zakona zistit co?

V Matusovom texte je pouzite grecke slovo "porneia", ktore je zaroven viac vseobecne aj viac specificke, ako slovenske slovo "smilstvo". Samo o sebe znamena "necistotu" (vsimnite si slovo pornografia, ktore z neho tiez pochadaza a ma podobne siroky vyznam) a o jeho konkretnom vyzname, rozhoduje kontext. Takyto kontext nam dava napr. sv. Pavol vo svojom liste Korintanom, kde zavrhuje styk krestanskeho muza s manzelkou svojho otca. Toto nazyva porneia (1 Kor 5,1). Jeruzalemsky koncil v Sk 15 pouziva toto slovo v rovnakom zmysle, ked hovori krestanom z pohanov, aby respektovali zvyky svojich zidovskych bratov, tym ze sa, kde to je nevyhnutne, podriadia zidovskym zvykom v otazke porneia. Vo vseobecnosti uz krestania nie su viazani ritualnymi zakonmi Stareho zakona, laska vsak vyzaduje, ze tam, kde su konvertiti zo zidovstva vo vacsine, budu krestania z pohanov respektovat socialne tabu v otazkach idolothytes (jedla obetovaneho modlam), porneia (nepovoleneho manzelstva), krvi a zaduseneho (nie kosher jedlo) (Sk 15,20). Rovnake styri ustupky sa storocia vyzadovali od kazdeho cudzinca, ktory chcel byvat v Izraeli (Lv 17,8-18,26)

Tieto dva priklady ukazuju, ze porneia okrem vyznamu necistoty, mala za urcitych okolnosti aj vyznam pribuzenskeho manzelstva urciteho druhu, zakazaneho zidovskym zakonom. Medzi pohanmi takto obmedzenia neboli a manzelstva medzi pribuznymi neboli ojedinele.

Tento zidovsky zvyk bol prijaty Cirkvou a manzelstvo tohto druhu je povazovane za rovnako nepripustne ako cudzolozstvo. Pouzitie toho isteho slova porneia v kontexte diskusie o manzelsve dokazuje takmer s istotou, ze Mt 5,32 a Mt 19,9 hovoria o takychto nepovolenych zvazkoch a ze "vynimku" z nerozlucnosti manzelstva udeluje "manzelstvam", ktore boli od sameho pociatku neplatne, z dovodu nepovoleneho pribuzenskeho zvazku.

Uvedeny text by sme teda mohli parafrazovat takto "Ak niekto prepusti svoju manzelku, nesmie sa znova zosobasit, okrem pripadu, ak jeho povodne manzelstvo nebolo skutocne platnym, ale malo iba zdanie platnosti"

This Rock, maj 1997

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12026  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 21 marec 2021 Upozorniť moderátora 

aobubo

Stav: offline

 Odoslaný - 25 december 2013 :  20:13:18  Zobraziť profil  Pridať aobubo do zoznamu priateľov
Toto téma mě zaujalo, prozatím jsem se nesetkal s jejím vysvětlením, až na toto.Otázkou co je smilstvo,se církev už vyjádřila a podle Písma má mnoho podob.Smilstvem v tomto kontextu se týká sexu, což jasně ukazuje směr kudy se vydat k odpovědi.Nemám ale žádnou jasnou odpověď, jen nad tím hloubám.Vždy jsem měl v představě celkem jiné vysvětlení onoho verše z Matouše 5, 32 a to, že pro nezřízený sexuální život lze zdůvodnit žádost o rozvod.Otázkou je co by přesně mohlo být definované jako sexuální nezřízenost.V pohledu manželství mi vesměs vše příjde jako téměř možné s ohledem na církevní nařízení.Obecně jsem se nesetkal s nějakou vážnou promluvou na toto téma, což je na škodu, ale zároveň si myslím, že je to choulostivé téma, které nemusí být přijato.Ježís tato slova řekl židům a ve vysvětlení v předešlém komentáři lze usuzovat, že i mezi žido byla tato skutečnost.Sv.Pavel napomíná a radí směrem v příkladu k pohanům.Co si ale počít s
partener co má v hlavě pouze srx žije tím.Mohl by to být také důvod k rozluce?
Láskou by měli být motivovány naše úmysly, ale pokud nejsou, tak jak se zachovat, když je mnohem důležitější spása.Zároveň jsou manželské povinnosti, ale to jsou
jaké.Sv.Tomáš se zmiňuje o vzájemném vztahu manželů, kde hovoří o sexu v rámci
plození a lásky plus manželské povinnosti, ale co to je, když vynechám běžné
domácí povinnosti jako péči o rodinu a vše s tím spojeného.Nemyslím si, že sexuální
projevy jsou v manželství jen o plození a pak tedy asi zřéjmě jde o něco jiného a jak se zmiňuje Mato velmi logické v tom co napsal.Vytváří mi to jiný pohled, ale zároveň mám dojem, že to Ježíš myslel i jinak.Neumím si totiž představit, že se lidé v Izraeli brali jako téměř sourozenci či syn matku a opačně, když tento svazek je už od počátku neplatný, tak jaký rozvod pro neplatnou smlouvu.Myslím, že tím Pán měl mnohem víc na mysli, jen mi to prozatím není až tak jasné abyc mohl říci jak to je.Nicméně, byl byc rád za další komentář někoho kdo tomu rozumí a nebo po více vyjádření kohokoli se dopátrat pravdy.Děkuji za cokoli a ať Pán nás osvítí ať víme a je nám to k užitku.

 Krajina: Czech Republic  ~  Počet príspevkov: 1  ~  Člen od: 25 december 2013  ~  Posledná návšteva: 13 január 2014 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Koki

Stav: offline

 Odoslaný - 10 máj 2014 :  20:17:10  Zobraziť profil  Pridať Koki do zoznamu priateľov
32 No ja vám hovorím: "Každý, kto prepustí svoju manželku, okrem prípadu smilstva, vystavuje ju cudzoložstvu; a kto si vezme prepustenú ženu, cudzoloží. [Mt.5]

Aobubo, vypadá to v tom texte tak, že Ježiš myslel smilstvom neplatné manželstvo. Takto to má logiku - keďže nešlo o manželstvo, potom ďalší vzťah nie je cudzoložstvom.
Mám dojem že ty si to myslel tak, že manželstvo je možné anulovať aj v prípade keby manželka žila svojim vlastným sexuálnym životom bez manžela či partnerov, čo by sa dalo nazvať smilstvom?

http://3.bp.blogspot.com/-MS5eDahIO_I/UmP7f9TWfgI/AAAAAAAABlI/0zivFGVFL1c/s1600/fanoa%25C3%25B1odelafe_cl.jpg

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1460  ~  Člen od: 14 september 2013  ~  Posledná návšteva: 25 marec 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mx

Stav: offline

 Odoslaný - 16 máj 2014 :  16:49:03  Zobraziť profil  Pridať Mx do zoznamu priateľov
Ale veď už z pojmovej definície je to jasné.

Smilstvo - telesné (pohlavné) spojenie slobodných.
Cudzoložstvo - telesné (pohlavné) spojenie dvoch osôb, z ktorých aspoň jedna je viazaná manželským sľubom.

Takže ako píše Maťo, nejde v skutočnosti o rozvod, ale o prípad, kedy manželstvo vlastne nikdy nevzniklo, čo sú v súčasnosti tak často diskutované "zneplatnenia" = anulácie manželstiev.

RKC

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1076  ~  Člen od: 01 február 2006  ~  Posledná návšteva: 19 júl 2021 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

minos

Stav: offline

 Odoslaný - 13 august 2014 :  18:26:49  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: minos  Pridať minos do zoznamu priateľov
K tejto téme by som odporúčil prečítať si knihu manželské právo od cirkevného sudcu prof. Dudu.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 23  ~  Člen od: 12 júl 2009  ~  Posledná návšteva: 13 január 2016 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
  Previous Topic: Katolicke obrady Téma Next Topic: Odpustky  
 Verzia pre tlač
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06