|
Odoslaný - 27 január 2007 : 10:00:16
|
V podstate nie je svätená voda ničím nezvyčajná. Je to obyčajná voda s trochou soli. Soľ symbolizuje neporušiteľnosť a nesmrteľnosť. Veď tradične sa používa na konzervovanie. Soľ sa pridáva po tom, ako vodu kňaz posvätí. Použitie svätenej vody nie je poverčivosť, lebo katolíci neveria, že by voda sama osebe niečo spôsobila. Nemá nejaké magické vlastnosti. Pozrite si kvapku tejto vody pod mikroskopom, a neuvidíte nič iné ako slanú vodu z vodovodu. Ponorte do nej poranený prst, a prst bude presne tak isto poranený ako predtým. Napite sa z nej, a nič sa nezmení. Poverou by jej použitie bolo iba v prípade, ak by si katolíci mysleli, že voda sama osebe niečo spôsobí, ale to nie je pravda. Požehnanie niekoho svätenou vodou nie je o nič viac poverou ako položenie si dlane na srdce pri sľube vernosti (v USA pri preberaní významného úradu, pozn. prekladateľa).
Aký duchovný účinok má svätená voda, vidno zo zbožnosti ľudí, ktorí ju používajú. Všetko sa dá využiť na dobré, lebo všetko, čo Boh stvoril, je dobré. Pavol píše Timotejovi: „Veď všetko, čo Boh stvoril, je dobré a nemá sa zavrhovať nič, čo sa prijíma so vzdávaním vďaky, lebo sa to posväcuje Božím slovom a modlitbou“ (1 Tim 4, 4 – 5). Keď obyčajnú vodu posvätí kňaz, stáva sa svätenou vodou. Potom sa pokladá za vhodnú na náboženské použitie. Mohli by sme povedať, že sa tak oddeľuje od obyčajnej, neposvätenej vody.
Pre starovekých ľudí mohlo umývanie vodou symbolizovať vnútornú čistotu, pretože sa používalo na dosiahnutie vonkajšej čistoty. Voda sa používala na očistenie tela, preto dáva zmysel aj jej použitie ako symbolu očistenia ducha. Mnoho starovekých kultúr používalo vodu vo svojich náboženských rituáloch a pri posväcovaní polí, miest a armád. Židia neboli výnimkou. Vodu používali pri vysviacke kňazov (Ex 29, 4; Lv 8, 6): „Pokropíš ich očistnou vodou“ (Nm 8, 7). Používala sa pred obetovaním: „Urobíš medenú nádrž s medeným podstavcom na umývanie a postavíš ju medzi stanom zjavenia a oltárom a naleješ do nej vody. Áron a jeho synovia si v nej budú umývať ruky a nohy“ (Ex 30, 18 – 19). V Šalamúnovom chráme bolo desať obrovských umývadiel (1 Kr 7, 38 – 39).
Katolícka cirkev samozrejme nepoužíva vodu iba pri vstupe do kostolov. Voda sa používa pri krste a symbolizuje očistenie od hriechu, ktoré prináša táto sviatosť. Na Zelený štvrtok nasledujeme príklad Krista a umývame si navzájom nohy (Jn 13, 4 – 10). Počas omše sa pri prinášaní obetných darov pridáva trocha vody do vína ako pripomenutie vody a krvi, ktorá vyšla z boku Ježiša, keď ho vojak prebodol kopijou (Jn 19, 34).
Karl Keating, Comu skutocne veria katolici
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|